Gå til innhold

Hva er galt med mozzarella, samme erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har prøvd å bruke mozzarella et par ganger, men osten smelter dårlig og blir veldig gummi-aktig. Har fått det i halsen 2 ganger, ene gangen måtte jeg fingrene langt nedi halsen for å få det ut! 

Gjør jeg noe feil med osten?
Har prøvd det oppå lasagne (gratinering), i pastasauser (litt mindre gummi men smelter dårlig), oppå pizza (smelter ekstremt dårlig) og oppå pastaretter. Oppå pastaretter fører til ekstrem gummiaktig konsistens. Har prøvd flere typer, revet av forskjellige merker og hel ball. 

Anonymkode: b974e...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type mozzarella har du brukt? Hvis du skjærer den hele klumpen i flere store biter, er det vel naturlig at den smelter dårligere. Da tar det lengre tid og krever høyere temperatur. Revet mozzarella skal jo likne helt på annen vanlig ost når den smelter. Har aldri problem med det. 

Skrevet
1 minutt siden, NewInTown skrev:

Hvilken type mozzarella har du brukt? Hvis du skjærer den hele klumpen i flere store biter, er det vel naturlig at den smelter dårligere. Da tar det lengre tid og krever høyere temperatur. Revet mozzarella skal jo likne helt på annen vanlig ost når den smelter. Har aldri problem med det. 

Prøvd begge deler og revet ble til gummi... så forstår ikke helt hva som skjer. aldri opplevd med gouda og norvegia. 

Skrevet

Jeg pleier dele mozzarellaballene i to og steke på 225 grader 🙂

Skrevet

På måten du forklarer konsistensen og manglende evne til å smelte ordentlig, så får jeg inntrykk av at du bruker halloumi og ikke mozarella. Men jeg tar nok helt feil, bare nevner det 😊

Har aldri hatt problemer med at mozarellaen ikke smelter skikkelig. Men det kommer helt sikkert an på hvor store biter/tykke skiver du bruker. Til pizza pleier jeg å ta en hel mozarella og dele den i ca 5 skiver. De deler jeg igjen i 2-3 biter. Smelter helt fint.

• Liker 4
Skrevet

Bruker det ofte og har aldri opplevd det slik som deg.. merkelig. Hvilke type kjøper du?

Anonymkode: eb6d4...860

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker det ofte og har aldri opplevd det slik som deg.. merkelig. Hvilke type kjøper du?

Apetina revet mozzarella og coop sin

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker apetina vi og. Syns den blir bedre enn vanlig ost jeg da. Bruker den gjerne i taco og.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at den blir seig. Bruker mozarella rivd fra apetina når vi lager pizza, i sauser, som gratinering etc. 

Anonymkode: 3c4ee...76c

Skrevet

For lav varme?

Anonymkode: 12152...69d

Skrevet

Er ikke hele poenget med mozzarella at den er seig og tyktflytende? Den smelter ikke på samme måte som andre oster. 

Anonymkode: d18db...d5f

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For lav varme?

Anonymkode: 12152...69d

Føler ikke det, 200 grader, varmluft, 40 minutter. Skal vell være nok det, eller?

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke hele poenget med mozzarella at den er seig og tyktflytende? Den smelter ikke på samme måte som andre oster. 

Anonymkode: d18db...d5f

Ja seig/gummi, slik føler jeg også den blir. Smelter ganske dårlig og blir da seig.

Skrevet

Lett variantene av mozerella opplever jeg som du beskriver. Men den vanlige er helt topp. Bruker kun den til taco, pizza og ostesauser.

Anonymkode: 24733...38e

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve ekte mozzarella? Altså den italienske. De andre er bare elendige kopier, og burde kalt osten sin for noe annet enn mozzarella. 

Ekte mozzarella ligger i poser med litt vann inni.

Anonymkode: 95b68...7df

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler ikke det, 200 grader, varmluft, 40 minutter. Skal vell være nok det, eller?

Ja seig/gummi, slik føler jeg også den blir. Smelter ganske dårlig og blir da seig.

Overstekt kanskje? 

Anonymkode: be538...57e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme erfaring med mozzarella :) jeg lar være å varmebehandle den, og bruker andre typer ost til slikt.

Skrevet (endret)

Hvis du steker lasagne i 40 minutter, kan det hende at du gjør den seigere enn den skal være. Osten blir vanligvis seigere jo lenger du steker den. Personlig liker jeg seigere ost oppå lasagne, men da bruker jeg vanligvis bare vanlig gulost.

Til pizza bruker jeg mozzarella, men jeg steker maks 5 minutter med full styrke (som er 285 grader hos meg). Steker jeg lenger enn det, så smaker osten ikke like bra. Jeg vil også tro at de italienske restaurantene bruker høyere temperatur og kortere tid når de steker lasagner.

Endret av matrobot
  • Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overstekt kanskje? 

Anonymkode: be538...57e

Var det jeg tenkte også. 

Her bruker jeg 225 grader i rundt 20/25 min (20 min for pizza, ca 25 for lasagne), 40 min hørtes veldig lenge ut, spør du meg.. 😕

Anonymkode: 7019f...015

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det jeg tenkte også. 

Her bruker jeg 225 grader i rundt 20/25 min (20 min for pizza, ca 25 for lasagne), 40 min hørtes veldig lenge ut, spør du meg.. 😕

Anonymkode: 7019f...015

Hmm.. har alltid gjort det sånn. Alt går på 180-200 grader i 35-40 min. Bruker så lang tid, fordi jeg ikke forvarmer ovnen. Ser for meg at jeg å lege på 10 min på grunn av det. Aldri hatt noen problemer med andre oster. 

Skrevet

Jeg bruker alltid mozzarella på pizza - enten revet fra apetina eller sånn ball man deler selv. Aldri opplevd at det blir hardt eller seigt, men jeg steker pizza på 250 grader i 7-8 minutter (forsteker bunnen, så nei det blir ikke rå bunn;-) )

Anonymkode: 14284...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...