Gå til innhold

Russetiden har tatt helt av


PinkLady97

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om russetiden? Hva er bra og hva er dårlig med den? Hvorfor liker du den og hvorfor liker du den eventuelt ikke? Ønsker en god saklig debatt og få sett folk sine synspunkt rundt dette! Selv synes jeg russetiden de siste årene har gått mot en negativ retning. Mobbing, voldtekt, fyll, utfrysning osv. U name it! «Du er russ uten buss» er et ordtak som et blitt brukt mye blandt russen også. Personlig er jeg veldig glad jeg aldri valgte å være russ siden jeg hadde nesten ingen venner så hadde sikkert ikke fått bli med på rulling og den slags. Aldri kult å føle seg utenfor...

Legger med noen linker

https://www.nrk.no/ho/hanne-_19_-ble-utestengt-fra-russebuss_-_--var-ikke-bra-nok-1.14164168

https://www.nrk.no/norge/tar-et-oppgjor-med-ukulturen_-_-hele-konseptet-russetid-er-blitt-sa-trist-1.14166192

https://www.nrk.no/rogaland/vennegjengen-bruker-to-millioner-pa-russetiden-1.14005465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes russetiden er bra,

på den måten at den lar ungdom ta et standpunkt til hva slags holdninger og verdier de ønsker å stå for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er russebussene som er problemet... 
Ingen russebusser = ikke samme klikk-dannelse, ikke like mye støy, ikke samme horrible kostnader, ikke samme skille mellom populære/upopulære. 

Anonymkode: 14de7...162

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått altfor langt, men det virker som at det er stor forskjell på russen fra sted til sted. Jeg tror det største problemet ligger hos russen i Oslo og Bærum, og det er synd at de ødelegger for resten. I resten av landet er ikke buss vanlig (med unntak av Stavanger og Bergen?), og jeg tror det tar vekk noe av problemet. Hvis ingen har buss, så er det ikke like stort "klasseskille" på dem. Men det har uansett tatt av med fyll og idiotisk oppførsel blant mange, og russetiden blir lengre og lengre for hvert år virker det som. Hvis det fortsetter å ta av, burde hele russetiden blitt avskaffet, men det er også et alternativ at noen tar ansvar og endrer på hele opplegget. Det skal jo være en artig avslutning på skolegangen, men det går an å ha det artig uten grenseløs atferd. Jeg husker da jeg var russ, så hadde de endret på den ene russeknuten, så man "bare" trengte å ha sex med 10 forskjellige personer iløpet av russetiden, istedenfor 17 🙄 De kan fjerne knutene som handler om sex og fyll (da tenker jeg mest på de hvor man må drikke enorme mengder), og heller innføre flere knuter hvor man kan gjøre morsomme ting som ikke er skadelig for en selv eller andre. Kanskje også flere ting som handler om å gjøre noe fint for andre, som innsamling av penger til gode formål, eller frivillig jobbing av noe slag. Russebussene burde også blitt ulovlig, for opplegget er jo fullstendig galskap. 

Det er en gedigen holdningskampanje som må til. Kanskje de skal innføre et eget fag i vgs hvor man lærer hvordan man skal oppføre seg som folk, med russetiden som en stor del av faget... De vi har lest om i media i det siste som har startet russetiden allerede ved å gjøre idiotiske ting, burde blitt stengt ut fra alt som har med russetid å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tar russeknuter lengre.  Russetiden dreier seg bare om status og hvem som kan søle bort mest penger på buss.  Og det er ikke bare i Bergen og Oslo det er vanlig med buss. Like vanlig her i en mellomstor by på østlandet og like lett å bli skjøvet unna og ikke få innpass i buss. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konseptet russetid synes jeg er hyggelig, for det er en feiring av ferdig grunnskole. Det som dog er helt feil er at den feires før eksamenstiden (jeg gjorde selv dette og syntes det var tåpelig) og hva den i dag representerer, spesielt i Oslo og Akershus.

Gjennom idrettsklubben jeg har engasjert meg i har jeg hatt med mye ungdom å gjøre, og det er skremmende hvor viktig de synes det er å bruke mest mulig penger på russebuss, og jeg holder ikke engang til på vestkanten. 

Personlig gadd jeg ikke være på en buss eller van engang, jeg betalte heller små summer for å bli med på vaner av og til, ellers tok jeg buss og bane. Russetiden handler om samhold, ikke pengebruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok en "hakuna matata" og snudde ryggen til verden? 😉 Ikke dumt. 

 

"Russetiden er den beste tiden i ditt liv!"...... Helt til natten og kulda kommer for fullt 04:00, og du ligger og hakker tenner med tendenser til frostskader i fingrene i en trang iskald bil. Og etter å ha holdt ut marerittet starter selvfølgelig ikke bilen ettersom musikkanlegget har tømt batteriet tidligere på kvelden. Gjelder særlig de store treffene der man ikke har mulighet til å komme seg hjem. Skyggesiden til russetiden fremheves sjelden...! Mange gode øyeblikk, men mange fullstendig bedritne også.

Russetiden har hatt en helt sinnsyk utvikling i forhold til hva det var i starten, og er med tiden blitt designet for en spesifikk gruppe festglade mennesker med god økonomi.

Særlig Oslo-området er bare helt ekstremt mtp. på pengebruk og sosial status. "ikke russ uten buss" er et uttrykk jeg ikke har hørt før i år, og sier sitt om hvilken retningen utviklingen har gått... At planleggingen nå allerede begynner 1.året på vgs er bare helt latterlig etter min mening. Nå vokste jeg heldigvis ikke opp i Oslo-området, og trengte dermed ikke ofre russetiden en tanke før 3-året på vgs. Men husker godt da gjenger begynte å formes og vennskapsforhold virkelig ble satt på prøve. 

På vgs blir man brått kastet i en blender med masse nye mennesker, og allerede i 1. klasse starter det en drakamp der stabile grupper fra barne/ungdomsskole sakte blir revet i stykker. For å si det sånn, jeg havnet aldeles ikke på buss med de jeg innerst inne ønsket å feire med, og med det mistet russetiden mye av sjarmen for min del. I tillegg måtte en av mine beste venner forlate bussen pga. dårlig familieøkonomi... Jeg får helt avsmak når jeg tenker tilbake på hvordan den tiden skapte mye splittelse og unødvendig stress. 

Kunne jeg valgt på nytt hadde jeg gitt fullstendig F i buss, tryvann, kongeparken og alt mulig drit og lort som russeindustrien har avlet opp. Selvfølgelig var det gode øyeblikk på disse treffene, men de er ikke verdt alt stresset etter min mening. For å ikke snakke om skyggesiden nevnt ovenfor.... Men så er ikke jeg blant den gruppen mennesker russetiden per i dag er designet for.. 

De beste treffene var de vi hadde lokalt, der man fikk feire med de man faktisk fullførte skolen med, og der bil/buss ikke var nødvendig for å komme seg til/fra. Langt mer inkluderende opplevelse

 

De som forguder fest og fyll kan for all del ofre 3 år med planlegging og oppsparing og forme gjenger med alt dramaet som følger. Men de som har andre verdier i livet burde bli tydelig forklart underveis at dette sirkusopplegget er valgfritt, og er skreddersydd en viss type mennesker.

Kjenn deg selv, og bestem hva som passer for deg i henhold til egne verdier. Å lære seg selv å kjenne burde vært et eget fag på vgs.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pianojenta skrev:

Du tok en "hakuna matata" og snudde ryggen til verden? 😉 Ikke dumt. 

 

"Russetiden er den beste tiden i ditt liv!"...... Helt til natten og kulda kommer for fullt 04:00, og du ligger og hakker tenner med tendenser til frostskader i fingrene i en trang iskald bil. Og etter å ha holdt ut marerittet starter selvfølgelig ikke bilen ettersom musikkanlegget har tømt batteriet tidligere på kvelden. Gjelder særlig de store treffene der man ikke har mulighet til å komme seg hjem. Skyggesiden til russetiden fremheves sjelden...! Mange gode øyeblikk, men mange fullstendig bedritne også.

Russetiden har hatt en helt sinnsyk utvikling i forhold til hva det var i starten, og er med tiden blitt designet for en spesifikk gruppe festglade mennesker med god økonomi.

Særlig Oslo-området er bare helt ekstremt mtp. på pengebruk og sosial status. "ikke russ uten buss" er et uttrykk jeg ikke har hørt før i år, og sier sitt om hvilken retningen utviklingen har gått... At planleggingen nå allerede begynner 1.året på vgs er bare helt latterlig etter min mening. Nå vokste jeg heldigvis ikke opp i Oslo-området, og trengte dermed ikke ofre russetiden en tanke før 3-året på vgs. Men husker godt da gjenger begynte å formes og vennskapsforhold virkelig ble satt på prøve. 

På vgs blir man brått kastet i en blender med masse nye mennesker, og allerede i 1. klasse starter det en drakamp der stabile grupper fra barne/ungdomsskole sakte blir revet i stykker. For å si det sånn, jeg havnet aldeles ikke på buss med de jeg innerst inne ønsket å feire med, og med det mistet russetiden mye av sjarmen for min del. I tillegg måtte en av mine beste venner forlate bussen pga. dårlig familieøkonomi... Jeg får helt avsmak når jeg tenker tilbake på hvordan den tiden skapte mye splittelse og unødvendig stress. 

Kunne jeg valgt på nytt hadde jeg gitt fullstendig F i buss, tryvann, kongeparken og alt mulig drit og lort som russeindustrien har avlet opp. Selvfølgelig var det gode øyeblikk på disse treffene, men de er ikke verdt alt stresset etter min mening. For å ikke snakke om skyggesiden nevnt ovenfor.... Men så er ikke jeg blant den gruppen mennesker russetiden per i dag er designet for.. 

De beste treffene var de vi hadde lokalt, der man fikk feire med de man faktisk fullførte skolen med, og der bil/buss ikke var nødvendig for å komme seg til/fra. Langt mer inkluderende opplevelse

 

De som forguder fest og fyll kan for all del ofre 3 år med planlegging og oppsparing og forme gjenger med alt dramaet som følger. Men de som har andre verdier i livet burde bli tydelig forklart underveis at dette sirkusopplegget er valgfritt, og er skreddersydd en viss type mennesker.

Kjenn deg selv, og bestem hva som passer for deg i henhold til egne verdier. Å lære seg selv å kjenne burde vært et eget fag på vgs.

Dette!^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rundt ti år siden jeg var russ. Jeg husker det var litt «drama» da og, og den evinnelige diskusjonen i media og på nett om dette var noe særlig...

Selv syns jeg alltid at russetida har vært fint, og unner alle ungdommer å kose seg da. Men jeg er enig i at det har tatt litt av i det siste. Vi startet ikke russetida før 30.april. Nå starter de ett år før. Jeg husker det var SÅ viktig å ikke starte før. Det gikk rykter om skoler som startet 28.april, og det syns vi var helt feil. Ingen arrangerte uansett fester før i starten av mai. Litt av poenget var vel å ha fått på seg russebuksa før man startet. 

Jeg ser verdien i å jobbe hardt for å få en russebuss opp og gå. Det er til tider imponerende hva disse får til. Men enkelte busser er jo lite inkluderende, og de blir sånne gjenger som skal rivalisere med andre. Det syns jeg er så idiotisk. Det er så steinaldersk. Primitiv oppførsel. Hvor er foreldrene? 

Jeg husker året før jeg var russ da, så drev de med sånne svartelister. Glad for at det forsvant, men det var vel rektor som forbød de. Fint at voksne blander seg inn. Selv om man er 18-19 så forstår man ikke konsekvensene av alt man gjør.

Anonymkode: c4387...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en del ungdommer i dagens samfunn ønsker å studere ved videregående, bare for å få muligeten til å være russ og gå på flatfylla... 

Anonymkode: 5ac3a...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er russebussene som er problemet... 
Ingen russebusser = ikke samme klikk-dannelse, ikke like mye støy, ikke samme horrible kostnader, ikke samme skille mellom populære/upopulære. 

Anonymkode: 14de7...162

Dette må i såfall gjelde de store byene. Jeg er fra en mellomstor by, hvor buss ikke er en mulighet. Likevel er det samme "bussmentalitet" som i Oslo, det vil si de har egne russegrupper med gruppenavn, bruker kvalmende mengde penger på russelåt, boblejakker +++ med navnet på russegruppen, og har fester hvor kun russegruppen + noen andre populære russegrupper er invitert. Står du utenfor en gruppe får du ikke komme, selv hvor god "venn" du er med flere av de som skal dit. Og det er selvsagt et hierarki som avgjør hvem som er de kuleste gruppene og hvem som er grupper verdige nok.

Men ikke like mye støy som med buss da, så naboene og innbyggere forøvrig er nok mer fornøyde med russen her.

Anonymkode: 491f5...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var russ i 2005, og var ikke på noen buss. Var ikke opptatt av russetida da heller, og var ikke veldig mye med. Men det fantes slett ikke noe skille på dem som hadde russebuss og ikke. Alle tok meg gladelig inn i deres buss. Måtte ikke suge noen for å komme inn😂

Helt sykt hvordan ting har blitt. All pengebruken, årevis med planlegging, ekskludering og utfrysing osv...

Jeg sier avskaff hele russetida.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, æøå* skrev:

Jeg var russ i 2005, og var ikke på noen buss. Var ikke opptatt av russetida da heller, og var ikke veldig mye med. Men det fantes slett ikke noe skille på dem som hadde russebuss og ikke. Alle tok meg gladelig inn i deres buss. Måtte ikke suge noen for å komme inn😂

Helt sykt hvordan ting har blitt. All pengebruken, årevis med planlegging, ekskludering og utfrysing osv...

Jeg sier avskaff hele russetida.

Dette^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Man er bare russ en gang i livet

Men hva med livet etter russetiden? Er ikke den viktigere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt teit at de begynner så tidlig å gneldre om russetiden. Det er jo minst 11 måneder til MAI!

Snart begynner de vel å selge påskeegg 17 måneder før påske og julepynt i mai!

Synes jammen det er på tide at folk lærer seg kalenderen! Nå skal vi klage på skolestart, ikke skoleslutt. Når det nærmer seg jul skal vi klage på jul. Midt i mellom kan vi klage på vinteren!

Hvis vi skal klage på hele året samtidig blir det jo fryktelig rotete.

2 minutter siden, PinkLady97 skrev:

Men hva med livet etter russetiden? Er ikke den viktigere? 

Nei? De som var ubrukelig før russetiden er ubrukelig etter. Har du kommet deg til slutten av russetiden uten å kunne oppføre deg som folk og uten å kunne lese fire setninger på 14 dager går det deg ille uansett. Da vil livet bare være en fæl påminnelse om hvor dumt du har tedd deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kvalmt at det på noen steder av landet tilsynelatende har blitt sånn at det kun handler om status, hvem som har mest penger og hvem som har den feteste bussen. Her jeg bor har vi ingen busser, men noen få kjøper gamle skrap av noen russebiler som de fikser opp. Det er ikke så nøye hvordan bilene ser ut(på slutten av russetida holdes det meste sammen med gråteip uansett), det viktigste er at man har det gøy med vennene sine. 

Anonymkode: d1563...cd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg synes det er litt teit at de begynner så tidlig å gneldre om russetiden. Det er jo minst 11 måneder til MAI!

Snart begynner de vel å selge påskeegg 17 måneder før påske og julepynt i mai!

Synes jammen det er på tide at folk lærer seg kalenderen! Nå skal vi klage på skolestart, ikke skoleslutt. Når det nærmer seg jul skal vi klage på jul. Midt i mellom kan vi klage på vinteren!

Hvis vi skal klage på hele året samtidig blir det jo fryktelig rotete.

Nei? De som var ubrukelig før russetiden er ubrukelig etter. Har du kommet deg til slutten av russetiden uten å kunne oppføre deg som folk og uten å kunne lese fire setninger på 14 dager går det deg ille uansett. Da vil livet bare være en fæl påminnelse om hvor dumt du har tedd deg.

Dummeste jeg har lest på lenge

Anonymkode: 0ff5f...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...