Gå til innhold

Noen flexitarianere her?


Viljaa

Anbefalte innlegg

Hvor ofte/hvor mye kjøtt spiser dere? Har dere faste dager, en gitt kjøttkvote i uka eller går dere etter "magefølelsen"? Kutter dere også på andre animalske varer som for eksempel ost og egg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen er vegetarianer, har ingen kvote på når jeg "kan" spise kjøtt, men spiser vi ute så er det lettere for meg å velge alternativet med kjøtt. Vi har kuttet ut melk, men det er av andre årsaker. Spiser lite ost, bruker omtrent kun egg i baking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexitarianer er jo egentlig bare en "fint" ord for alteter.

Anonymkode: 72b52...e90

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1Lighter

Jeg spiser svært sjeldent kjøtt. Spiser økologiske egg, har melk i kaffen, spiser ikke ost, men kesam og yoghurt. Jeg kan spise vilt kjøtt, men helst fra en jeger jeg kjenner. Kjøper ikke industrikjøtt. Men er jeg borte på besøk,  er jeg høflig og spiser det samme som de andre.  Jeg har ikke «label» flexi/vegetarianer på ræva. Men jeg spiser i hvert fall, svært lite kjøtt. 

Endret av 1Lighter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kuttet ned på mengden kjøtt vi spiser. Spiser vel kjøtt 3 dager i uken og så har vi 4 dager uten. Har kuttet ned på andre animalske podukter også. Har ikke noe rigid system på hvordan vi spiser, men holder oss stort sett unna industrikjøtt som den over meg her. Mannen min og hans familie er jegere så det går ofte i viltkjøtt, og kjøtt fra gårder hvor dyrene går ute i det fri. Dette koster litt, men det går opp i opp mtp på at vi spiser mye mindre kjøtt enn det vi gjorde før. 

Anonymkode: 4edd2...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Flexitarianer er jo egentlig bare en "fint" ord for alteter.

Anonymkode: 72b52...e90

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ordet er "flexianer"

Anonymkode: f70d5...086

Nei. Fra Wikipedia: 
"A semi-vegetarian or flexitarian[1][2] diet is one that is plant-based with the occasional inclusion of meat."

Jeg er vel en slags flexitarianer. Jeg spiser plantebasert nesten 100% av tiden, men har ikke noen ideologi på det, så jeg kan spise kjøtt eller fisk hos venner, på restaurant eller ellers om det er praktisk for meg. Kan jeg velge fritt så velger jeg kun plantebasert. Grunnen til at jeg er for det meste veganer er at kroppen reagerer  veldig dårlig på egg og melkeprodukter og ikke helt fantastisk på kjøtt og fisk.

Anonymkode: a404e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei. Fra Wikipedia: 
"A semi-vegetarian or flexitarian[1][2] diet is one that is plant-based with the occasional inclusion of meat."

Jeg er vel en slags flexitarianer. Jeg spiser plantebasert nesten 100% av tiden, men har ikke noen ideologi på det, så jeg kan spise kjøtt eller fisk hos venner, på restaurant eller ellers om det er praktisk for meg. Kan jeg velge fritt så velger jeg kun plantebasert. Grunnen til at jeg er for det meste veganer er at kroppen reagerer  veldig dårlig på egg og melkeprodukter og ikke helt fantastisk på kjøtt og fisk.

Anonymkode: a404e...3a7

Uansett så er det fortsatt kun et pent ord.

Og det er ingen ting som heter stort sett veganer.  Enten så er du veganer eller så er du det ikke,men stort sett plantebasert kan man være :)

Anonymkode: 72b52...e90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei. Fra Wikipedia: 
"A semi-vegetarian or flexitarian[1][2] diet is one that is plant-based with the occasional inclusion of meat."

Jeg er vel en slags flexitarianer. Jeg spiser plantebasert nesten 100% av tiden, men har ikke noen ideologi på det, så jeg kan spise kjøtt eller fisk hos venner, på restaurant eller ellers om det er praktisk for meg. Kan jeg velge fritt så velger jeg kun plantebasert. Grunnen til at jeg er for det meste veganer er at kroppen reagerer  veldig dårlig på egg og melkeprodukter og ikke helt fantastisk på kjøtt og fisk.

Anonymkode: a404e...3a7

Når man spiser både kjøtt, fisk, dyreprodukter og plantekost trenger man vel ikke en fancy betegnelse som spesifiserer hva slags grad man spiser av de ulike tingene. Det hadde tatt seg ut om alle hadde gjort det. 

Anonymkode: 0e33e...76d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal legge seg opp i begrepene jeg, det er ikke TS som har funnet på ordet flexitarianer. Det er til for å gjøre det enklere og forklare hvordan man spiser. Om det finnes et ord for det, hvorfor ikke bruke det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen "kvote", men spiser som regel ingenting kjøtt hjemme, bortsett fra spekemat på pizza når jeg lager det. Er jeg ute eller spiser hos noen spiser jeg oftere kjøtt - spiser det som er tilgjengelig og blir servert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kjøper og lager aldri kjøttmat selv. Om jeg blir servert sjømat eller kylling spiser jeg det. Takker nei til annet kjøtt da jeg aldri har hatt veldig sansen for det (Spiser for høflighetens skyld noen ganger). Utover dette spiser jeg yoghurt, drikker melk og spiser egg. 

Anonymkode: bf094...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 16.29, Inwe skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal legge seg opp i begrepene jeg, det er ikke TS som har funnet på ordet flexitarianer. Det er til for å gjøre det enklere og forklare hvordan man spiser. Om det finnes et ord for det, hvorfor ikke bruke det? 

Fordi det høres dumt ut. 

Anonymkode: 72b52...e90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble faktisk litt overrasket da vi for noen år siden tenkte igjennom hva vi egentlig spiste, fordi det viste seg at vi spiste mer vegetarmat enn det vi trodde. 

Vi spiser vegetarmiddag minst 3 ganger i uka. Det har vi gjort i mange år, uten å tenke over det. Noen ganger er det også 100% vegansk. Men dette er egentlig helt tilfeldig og ikke noe vi planlegger. Altså: Vi planlegger selvfølgelig hva vi skal spise. Men tenker ikke over om det er vegetar, vegansk eller noe annet. Vi spiser det vi har lyst på. Men styrer helt unna lavpriskylling og lavpriskjøtt. Vi spiser heller ikke vanlig oppdrettslaks, fordi vi ikke liker kvaliteten. Så vi er nokså kresne på kjøtt og fisk.  

Anonymkode: 6ab1d...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sånn i gjennomsnitt tipper jeg at jeg spiser kjøtt 1 gang i uka. Noen ganger 0, andre ganger 2-3. Det kommer an på hvor sosial jeg er, hvis jeg får servert mat hos venner så spiser jeg det jeg får. Tilbereder aldri kjøtt hjemme og savner det ikke heller. Spiser ost på knekkebrød og egg noen ganger i uka. Inntak av frukt og grønnsaker har skutt i været etter at jeg kuttet ned på kjøtt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel flexaner. Jeg erstatter ofte animalske produkter. Jeg spiser ikke kjøtt, eneste gangene er hvis jeg får det servert, da kan jeg spise det (men har problemer med svin). Jeg drikker Soya og havremelk. Spiser egg, fisk og ost. Ost kan noen ganger erstattes med vegansk ost.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...