Gå til innhold

Hva gjør dere med 6-åring i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, NewInTown skrev:

Merker jeg får litt uggen følelse når du sier at du ikke skal trenge å aktivisere en 6-åring en hel helg. Dette er jo din 6-åring?? Dette er ditt barn. Det er klart at det er ditt ansvar å aktivisere barnet ditt i helgene. Jeg sier ikke at du skal holde henne opptatt hvert eneste sekund av dagen, 6-åringer må jo også kunne sitte rolig å pusle med ting. Men hun er 6 år, og den eneste tiden hun har til å være sammen med dere er helger. Dere må jo finne på noe ute av huset med henne... barn får også brakkesyke av å kun være inne i huset hele tiden, eller i det samme området uten noe mer stimuli enn TV og de samme lekene. Tenker at hun bør kunne være med på butikken, dra på fjellturer, tur til stranden, finne fine skogsveier, lage bål og grille ute, osv. Evt. engasjer henne i det som dere gjør, og la henne ta del. Høres ut som at hun er enebarn også(?), og da er det vel ikke usannsynlig at hun kjeder seg når hun ikke har noen søsken å leke med heller.

Skolen hun går på bruker ikke iPad (som vi har fått noe beskjed om). De har bøker og blyant 🤔 hun skal få mobil når behovet melder seg(drar alene til venner, er alene hjemme etter skolen ...). Kongledyr gir rom for fantasi og lek,mye mer en hurtige barnefilmer på tv. Tror ikke frisk luft og fantasi er forbudt i 2018.

Jeg har spurt om playdate alt fra 1_3uker før det kan være aktuelt,men svaret er ofte at de er opptatt,så kanskje de har hektiske liv da? Vi ønsker en motvekt så har derfor prøvd skogsturer, telttur,ingen soving første natten fordi hun ble redd,neste natt var hun like redd,men sovnet av utmattelse....har tilbragt mange sommerferier på fjellet,men hun ser ikke ut til å trives der. Mye sur og sint,og vil helst se på tv. Vi låner en hytte uten strøm og vann,så det blir ikke tv😉 når det gjelder min holdning som et innlegg kommenterte,jobber jeg hardt med det. Jeg er fra naturens side glad i gjøre ting som ikke innebærer store fysiske aktiviteter. Har vært i skogen,på fjellet,ved sjøen og på telttur i barndommen. Har ikke bare positive minner. Jeg jobber i bhg,og leker hver dag man til fredag i 8timer. Må derfor jobbehardt med meg selv for å opprettholde lekelysten også i helgene. Vi har derfor mobilfri tid fra vi står opp til hun har lagt seg. Vil ikke St skjermen skal stjele unødvendig tid fra oss som familie. Denne regel opprettholdes for alle som kommer på besøk også 😁

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolletrine

Barnet vårt er forøvrig også enebarn, og vi bor på bygda. Er litt enig med den som skrev at du TS fremstår en smule svartsinnet... 

Du må jo prøve å se mulighetene, og ikke ALT av hindringer. Her er også folk opptatte, men så lenge vi avtaler på forhånd så pleier det som regel å gå bra😊Ikke minst må du kanskje være den som inviterer. Ikke alltid, men ihvertfall i begynnelsen fram til relasjon er oppnådd. Etter det går det ofte av seg selv. 

Nå når skolen har begynt, så kommer hun helt sikkert til å få seg venner der. La henne få ta med seg en skolevenninne hjem. Vet du ikke tlfnr til foreldrene, så spør lærer om denne kan formidle tlfnr/kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for alle innspill og velger å trekke meg. Jeg ser på meg selv som positiv, kjærlig, yter innsats og jobber hardt for å lykkes. Ønsket meg tips,men innser at det er min feil som har skapt denne situasjonen så da får jeg finne løsninger et annet sted! 

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Er ihvertfall ikke løsningen å innta offerrollen....Er ikke meningen å fornærme deg, men noen ganger er det jo lett å se seg blind når er midt oppi det.

Jeg tror dette kommer til å ordne seg, jeg. Snart får dere sikkert klasseliste, og da åpner det seg en helt ny, og større verden. Masse lykke til - dette kommer til å gå bra😊

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen hun går på bruker ikke iPad (som vi har fått noe beskjed om). De har bøker og blyant 🤔 hun skal få mobil når behovet melder seg(drar alene til venner, er alene hjemme etter skolen ...). Kongledyr gir rom for fantasi og lek,mye mer en hurtige barnefilmer på tv. Tror ikke frisk luft og fantasi er forbudt i 2018.

Jeg har spurt om playdate alt fra 1_3uker før det kan være aktuelt,men svaret er ofte at de er opptatt,så kanskje de har hektiske liv da? Vi ønsker en motvekt så har derfor prøvd skogsturer, telttur,ingen soving første natten fordi hun ble redd,neste natt var hun like redd,men sovnet av utmattelse....har tilbragt mange sommerferier på fjellet,men hun ser ikke ut til å trives der. Mye sur og sint,og vil helst se på tv. Vi låner en hytte uten strøm og vann,så det blir ikke tv😉 når det gjelder min holdning som et innlegg kommenterte,jobber jeg hardt med det. Jeg er fra naturens side glad i gjøre ting som ikke innebærer store fysiske aktiviteter. Har vært i skogen,på fjellet,ved sjøen og på telttur i barndommen. Har ikke bare positive minner. Jeg jobber i bhg,og leker hver dag man til fredag i 8timer. Må derfor jobbehardt med meg selv for å opprettholde lekelysten også i helgene. Vi har derfor mobilfri tid fra vi står opp til hun har lagt seg. Vil ikke St skjermen skal stjele unødvendig tid fra oss som familie. Denne regel opprettholdes for alle som kommer på besøk også 😁

Anonymkode: 0b0d5...21c


Hvorfor så defensiv?

Selvsagt er ikke frisk luft og kongledyr forbudt - men - du sier jo selv, akkurat ditt barn kjeder seg faktisk fort av dette. Du har jo oppretta denne tråden for å få råd og tips jo, fordi det du og dere alt gjør ikke funker så bra?

Da finner jeg det ganske rart, at i kommentarene dine har du plukka ut de tingene du mener ikke går pga sånn og slikt, og fremheve de tingene som ikke har funka.

Du ikke en eneste gang har tatt tak i noe som kunne vært en ide eller mulighet, av alt som tross alt er foreslått her i tråden? :) Heller forsvarer du de valg og aktiviteter dere har gjort - men - som ikke er gøy for ditt barn jo..... Hva vil du egentlig med tråden her, om du ikke ønsker å ta imot og høre på forslag?

 

Anonymkode: 5f300...12d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si at dette er IKKE ment slemt/nedlatende eller noe som helst i den duren.. 

Men, kan det være noen annen grunn til at folk er så vanskelig å avtale med? Det høres ut som om dere har litt ”andre” regler/holdninger enn ganske mange andre familier.. i alle fall som jeg kjenner. 

Det høres ut som om ditt barn kanskje har lett for å havne litt utenfor?

Når hun ikke får se serier/film(jeg sier ikke at de skal se mye serier/film... men vår datter på 6 leker veldig ofte ballerina/frost/andre figurer med venninnene sine - og det er ikke lett å henge med på det om man ikke har sett disse filmene/seriene.)

Når hun ikke får være med på fritidsaktiviteter... jeg regner med at mange av barna i området møtes på slikt i helgene - noe som gjør at de danner bånd/vennsakp uten at din datter er tilstede og kan være med på det.. 

Hun er tydeligvis ikke noe særlig på badeland/lekeland osv(ikke at man må det...)

... det er kjipt at det er sånn. Men når man ikke får se tv, ikke får være med på aktiviteter, ikke gjør noe særlig i helgene.. så blir man fort det barnet som ”ikke får gjøre noen ting og bare leker ute med kongler”... og faller kanskje litt ut? Har hun egentlig gått i bhg? Har hun noen venner der? 

Tenker at når du jobber i bhg i tillegg burde det hvert fall ikke være noe problem å finne barn å leke med?? Kan det være andre grunner enn at folk er opptatt? Kanskje dere skulle vurdert å slakke litt på tøylene?

Anonymkode: 690a2...a27

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takker for alle innspill og velger å trekke meg. Jeg ser på meg selv som positiv, kjærlig, yter innsats og jobber hardt for å lykkes. Ønsket meg tips,men innser at det er min feil som har skapt denne situasjonen så da får jeg finne løsninger et annet sted! 

Anonymkode: 0b0d5...21c

Skjerp deg! Du har fått mange tips og ideer her. Ta de til deg! Du gjør ting verre enn de er...se løsninger, ikke problemer..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først vil jeg bare si at dette er IKKE ment slemt/nedlatende eller noe som helst i den duren.. 

Men, kan det være noen annen grunn til at folk er så vanskelig å avtale med? Det høres ut som om dere har litt ”andre” regler/holdninger enn ganske mange andre familier.. i alle fall som jeg kjenner. 

Det høres ut som om ditt barn kanskje har lett for å havne litt utenfor?

Når hun ikke får se serier/film(jeg sier ikke at de skal se mye serier/film... men vår datter på 6 leker veldig ofte ballerina/frost/andre figurer med venninnene sine - og det er ikke lett å henge med på det om man ikke har sett disse filmene/seriene.)

Når hun ikke får være med på fritidsaktiviteter... jeg regner med at mange av barna i området møtes på slikt i helgene - noe som gjør at de danner bånd/vennsakp uten at din datter er tilstede og kan være med på det.. 

Hun er tydeligvis ikke noe særlig på badeland/lekeland osv(ikke at man må det...)

... det er kjipt at det er sånn. Men når man ikke får se tv, ikke får være med på aktiviteter, ikke gjør noe særlig i helgene.. så blir man fort det barnet som ”ikke får gjøre noen ting og bare leker ute med kongler”... og faller kanskje litt ut? Har hun egentlig gått i bhg? Har hun noen venner der? 

Tenker at når du jobber i bhg i tillegg burde det hvert fall ikke være noe problem å finne barn å leke med?? Kan det være andre grunner enn at folk er opptatt? Kanskje dere skulle vurdert å slakke litt på tøylene?

Anonymkode: 690a2...a27


Dette. Takk for at du dro det fram så tydelig. 

Anonymkode: 5f300...12d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har gått 2dager på skolen😉 ingen klasseliste enda. Jeg husker fornavn på 3av barna 😉men takk for tips. Opplever nok at vi voksne(særlig jeg) er roten til kjedsomheten....det er mye oss to. Badeland koster flesk.....

 

Anonymkode: 0b0d5...21c

Klasse-side på Facebook anbefales!

Er de en liten klasse kan dere kanskje invitere barn og foreldre på "bli-kjent" besøk på gården? Lag noen kanner kaffi og saft eller be de ta med seg pølser etc om dere har mulighet å grille 😉

Anonymkode: b01b6...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongledyr... Jeg vet ikke om noen i dette århundre som fortsatt leker med kongler :( Hadde jeg spurt lillesøsteren min (nå, tolv) hadde hun ikke skjønt noe. Ja, det er trist, men sånn har det blitt. Vær så snill, ikke la barnet ditt bli værende utenfor i en annen tidssone enn den vi nå befinner oss i. 

Anonymkode: 82ee2...8f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolen hun går på bruker ikke iPad (som vi har fått noe beskjed om). De har bøker og blyant 🤔 hun skal få mobil når behovet melder seg(drar alene til venner, er alene hjemme etter skolen ...). Kongledyr gir rom for fantasi og lek,mye mer en hurtige barnefilmer på tv. Tror ikke frisk luft og fantasi er forbudt i 2018.

Jeg har spurt om playdate alt fra 1_3uker før det kan være aktuelt,men svaret er ofte at de er opptatt,så kanskje de har hektiske liv da? Vi ønsker en motvekt så har derfor prøvd skogsturer, telttur,ingen soving første natten fordi hun ble redd,neste natt var hun like redd,men sovnet av utmattelse....har tilbragt mange sommerferier på fjellet,men hun ser ikke ut til å trives der. Mye sur og sint,og vil helst se på tv. Vi låner en hytte uten strøm og vann,så det blir ikke tv😉 når det gjelder min holdning som et innlegg kommenterte,jobber jeg hardt med det. Jeg er fra naturens side glad i gjøre ting som ikke innebærer store fysiske aktiviteter. Har vært i skogen,på fjellet,ved sjøen og på telttur i barndommen. Har ikke bare positive minner. Jeg jobber i bhg,og leker hver dag man til fredag i 8timer. Må derfor jobbehardt med meg selv for å opprettholde lekelysten også i helgene. Vi har derfor mobilfri tid fra vi står opp til hun har lagt seg. Vil ikke St skjermen skal stjele unødvendig tid fra oss som familie. Denne regel opprettholdes for alle som kommer på besøk også 😁

Anonymkode: 0b0d5...21c

Den siste setningen din...må voksne folk som er på besøk hos dere ha mobilfri under oppholdet? Du virker jo bare helt merkelig. Jeg forstår tanken om at ikke mobil og TV skal ta så mye plass, men det er noe med balanse. 

Anonymkode: 567a0...4af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo-kei. Begynner å bli litt klarere hvorfor ingen har tid til å treffes i helgene. Du sitter ett hundre prosent fast i fortiden. Hadde aldri orket å komme på besøk til noen med så rigide regler. Du ødelegger skikkelig for datteren din sånn som du holder på. En ting er å ha familietid, begrense bruk av elektronikk, og å være mye ute, men du kveler jo ungen med det maniske opplegget der. Hun mistrives på fjellet, hun er livredd for å ligge i telt, og hun kommer sannsynligvis til å slite hardt med å henge med sosialt på skolen hvis hun ikke en gang får se en hel Disney-film. 2018 ringte, men dere har vel mobilnekt, så...

Anonymkode: 7c0ca...8ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor velger dere å få barn når dere ikke tar ansvar for å sosialisere/aktivisere henne?

Anonymkode: 166aa...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din måte å leve på i helgene funka godt for ca 40 år siden, når man sjelden var enebarn, mor jobba mye sannsynlig ikke, og det ikke fantes stort anna av aktiviteter enn fotball og en tvkanal. Da var ungene mer frie til å møtes på fritiden, de fikk gå de 2 kilom fra ung alder og hadde oftest søsken rundt seg. 

Men nå er enn livet ikke sånn lenger. Ungene er vannt til et annet tempo, de drar med seg innhold fra Disney chanel og Ipad spill inn i leken, de deltar på organiserte aktiviteter ofte fra 4-års alder. Når du ikke lar din datter ta del i dette så havner hun på utsiden. Hun er ikke en attraktivt lekekamerat når hun leker med kongledyr og ikke vet hvem Vajiana og Elsa er. 

Hun får ikke leke med jevnaldrende på fritiden og får ikke lære seg det de leker med. Samtidig er hun vannt til dagens tempo, siden hun går i barmehagen, og kjeder seg. Alle barn ønsker barn rundt seg så da blir det mer krevende for dere og hun vil kjede seg. 

Det er fine holdninger du har, men de funker ikke i dagens samfunn så enkelt er det. Og den som blir skadelidende oppi det er dattra di og forholdet dere to i mellom. Så det er ditt valg, dine bastante holdninger og verdier eller din datters lykke og tilhørighet?

Anonymkode: 261d0...a1b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva LIKER hun å leke med, så er det nok lettere for oss å spinne videre å gi forslag 😊

Anonymkode: efbb7...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oki......

Hun liker å være ute i all slags vær. Derfor har vi begrensing på  tv,så hun ikke blir sittende  mange timer foran skjermen.Huske, leke med bøtte og vann når det regner, leke butikk, sykle(fremdeles i øvefasen), sparkesykle(helst på rullebrettramper), se på insekter, gå på ski, ake, klarte i trær og på klatrevegger. Hun er modig i vann og utfordrer seg stadig.

Hun liker å bygge Lego(starwars, Ninjago, superhelter, helt vanlig Lego). Hun er god på å forvandle en pappeske til noe gøy (limpistol og saks er det som trengs), hun kan male/tegne om hun gidder....eller perle

Hun vet godt hvem Elsa og Anna er, hun har sett Disney filmer (de kan deles opp i økter av 30min). Hun kan navnet på alle i Starwars, Blaze og PawPatrol. Hun kan snakke litt engelsk da hun har sett på Dora the Explorer. Hun har utklednings klær og kan være hvem hun vil.

Hun elsker Øystein s blyant,liker å bli lest for(vi er på biblioteket hver uke,) spille spill bl.a Villkatten, Svarteper, Uno,Junior Alias, ludo...hun har prøvd seg på sjakk...hun går på SFO hver  dag....så jeg tror hun vet hva de andre barna er opptatt av.

Utfordringen er jo ikke tilgang på materiell eller leker, det er at hun ofte ikke vil gjøre noe av dette i helgene selv om jeg foreslår og kommer med tips.....vi er alltid mere ute enn inne i helgene fordi hun er et aktivt barn, men det blir jo det samme likevel. Skogen, fjellet, hytta, telttur, div lekeplasser....det er jo dette vi gjør i helgene, men hun kjeder seg likevel....

Ts

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oki......

Hun liker å være ute i all slags vær. Derfor har vi begrensing på  tv,så hun ikke blir sittende  mange timer foran skjermen.Huske, leke med bøtte og vann når det regner, leke butikk, sykle(fremdeles i øvefasen), sparkesykle(helst på rullebrettramper), se på insekter, gå på ski, ake, klarte i trær og på klatrevegger. Hun er modig i vann og utfordrer seg stadig.

Hun liker å bygge Lego(starwars, Ninjago, superhelter, helt vanlig Lego). Hun er god på å forvandle en pappeske til noe gøy (limpistol og saks er det som trengs), hun kan male/tegne om hun gidder....eller perle

Hun vet godt hvem Elsa og Anna er, hun har sett Disney filmer (de kan deles opp i økter av 30min). Hun kan navnet på alle i Starwars, Blaze og PawPatrol. Hun kan snakke litt engelsk da hun har sett på Dora the Explorer. Hun har utklednings klær og kan være hvem hun vil.

Hun elsker Øystein s blyant,liker å bli lest for(vi er på biblioteket hver uke,) spille spill bl.a Villkatten, Svarteper, Uno,Junior Alias, ludo...hun har prøvd seg på sjakk...hun går på SFO hver  dag....så jeg tror hun vet hva de andre barna er opptatt av.

Utfordringen er jo ikke tilgang på materiell eller leker, det er at hun ofte ikke vil gjøre noe av dette i helgene selv om jeg foreslår og kommer med tips.....vi er alltid mere ute enn inne i helgene fordi hun er et aktivt barn, men det blir jo det samme likevel. Skogen, fjellet, hytta, telttur, div lekeplasser....det er jo dette vi gjør i helgene, men hun kjeder seg likevel....

Ts

Anonymkode: 0b0d5...21c

Men fremdeles vil ingen barn komme hjem til dere og jenta kjeder seg, så noe er jo galt likevel. 

Anonymkode: 261d0...a1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Skolen hun går på bruker ikke iPad (som vi har fått noe beskjed om). De har bøker og blyant 🤔 hun skal få mobil når behovet melder seg(drar alene til venner, er alene hjemme etter skolen ...). Kongledyr gir rom for fantasi og lek,mye mer en hurtige barnefilmer på tv. Tror ikke frisk luft og fantasi er forbudt i 2018.

Jeg har spurt om playdate alt fra 1_3uker før det kan være aktuelt,men svaret er ofte at de er opptatt,så kanskje de har hektiske liv da? Vi ønsker en motvekt så har derfor prøvd skogsturer, telttur,ingen soving første natten fordi hun ble redd,neste natt var hun like redd,men sovnet av utmattelse....har tilbragt mange sommerferier på fjellet,men hun ser ikke ut til å trives der. Mye sur og sint,og vil helst se på tv. Vi låner en hytte uten strøm og vann,så det blir ikke tv😉 når det gjelder min holdning som et innlegg kommenterte,jobber jeg hardt med det. Jeg er fra naturens side glad i gjøre ting som ikke innebærer store fysiske aktiviteter. Har vært i skogen,på fjellet,ved sjøen og på telttur i barndommen. Har ikke bare positive minner. Jeg jobber i bhg,og leker hver dag man til fredag i 8timer. Må derfor jobbehardt med meg selv for å opprettholde lekelysten også i helgene. Vi har derfor mobilfri tid fra vi står opp til hun har lagt seg. Vil ikke St skjermen skal stjele unødvendig tid fra oss som familie. Denne regel opprettholdes for alle som kommer på besøk også 😁

Anonymkode: 0b0d5...21c

Hallo! Første natta tar man hjemme i hagen, og så går man inn om man blir redd!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gjest:) skrev:

Hallo! Første natta tar man hjemme i hagen, og så går man inn om man blir redd!

Hvor står det at vi ikke var hjemme? Vi hadde telttur i hagen. Vi gikk inn da hun ble redd, men hun ville ikke sove der for hun ville sove i teltet selv om hun var redd.....så da bestemte vi oss for å sove inne likevel(hun bestemmer nemlig ikke).....og da ble det lite soving fordi hun var lei seg da hun ikke klarte å sove i teltet og gråt mye for det.......

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...