Gå til innhold

Hva gjør dere med 6-åring i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, NewInTown skrev:

Merker jeg får litt uggen følelse når du sier at du ikke skal trenge å aktivisere en 6-åring en hel helg. Dette er jo din 6-åring?? Dette er ditt barn. Det er klart at det er ditt ansvar å aktivisere barnet ditt i helgene. Jeg sier ikke at du skal holde henne opptatt hvert eneste sekund av dagen, 6-åringer må jo også kunne sitte rolig å pusle med ting. Men hun er 6 år, og den eneste tiden hun har til å være sammen med dere er helger. Dere må jo finne på noe ute av huset med henne... barn får også brakkesyke av å kun være inne i huset hele tiden, eller i det samme området uten noe mer stimuli enn TV og de samme lekene. Tenker at hun bør kunne være med på butikken, dra på fjellturer, tur til stranden, finne fine skogsveier, lage bål og grille ute, osv. Evt. engasjer henne i det som dere gjør, og la henne ta del. Høres ut som at hun er enebarn også(?), og da er det vel ikke usannsynlig at hun kjeder seg når hun ikke har noen søsken å leke med heller.

Ja det er mitt barn,og selvsagt gjør vi ting sammen. Hun er enebarn,og som nevnt tidligere er det ca 2km til nærmeste hus med barn i. Tror de er mye eldre,men ikke sikker. Hun er med i butikken,og som nevnt i et tidligere innlegg har vi forsøkt skogsturer, hytteturer, lekeland,bade land etc,men det er likevel kun sammen med oss...hun savner andre barn, men vi opplever at helgene til de vi kjenner med barn ofte har litt rom for nye avtaler og besøk(playdate) etc. De skal på kamper,jobbe dugnad, hytteturer, familiebesøk, overnatting av klassevenner etc. Det er vel ikke sånn at bare fordi vi har et barn så skal vi beslaglegge tiden til alle andre fordi mitt barn trenger lekevenner...... økonomisk koster det å oppsøke lekeland,badeland fornøyelsesparker etc. Selv gårdsbesøk eller ridesenter er ikke gratis . Alle de vi kjenner med barn,og alle de hun lekte med i bhg er familier med minst 2 barn(noen har sågar 4),så der sier seg selv at helgene går unna. Men mulig jeg bare må ha planer hver helg så det skjer noe utenom huset....kanskje det løsner da. Tar gjerne venner på besøk,men det passe jo ikke 😉

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolletrine

Hos oss har vi fredagskvelden som litt kosekveld med familien. Alle er litt slitne da, så da slapper vi av med god middag før vi kanskje spiller et spill før leggetid.

Lørdag sover vi lenge, har koselig frokost før vi enten får besøk av en venninne, eller seksåringen går til noen venner. Evt. Blir hun med oss på butikken, går på tur med meg,leker alene på rommet sitt, gjør noe med meg, som f.eks bake noe sammen, perle, tegne, danse til musikk, synge, øve på bokstaver osv. På kvelden er det igjen familietid, der vi spiser en god middag og ser en film sammen, eller bare prater og tuller oss. Det hender også at hun har en på  overnatting eller overnatter over hos noen. 

Kanskje vi drar i svømmehallen eller klatrehallen, eller bare er hjemme og fikser ting. 

Søndag er det ofte turdag, hvis hun ikke leker med noen venner. Dette er nok den roligste dagen i uken. 

Selv om skolen nettopp har begynt, så har datteren din kanskje bekjente fra barnehagen, TS? Inviter noen derfra, eller spør noen i familien om hun kan ligge over en natt. Artig det også. 

Jeg tenker at et barn på seks år bør ha mer enn nok å finne på. Kanskje du ikke skal prøve å aktivisere henne så mye, men la henne ordne opp selv, så hun kanskje da finner på noe hun liker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må ikke ha besøk hver eneste helg heller da, men en gang i blant går jo. 2 kilometer er ikke så langt, det kan kjøres på noen få minutter. Om de barna er for store er jo det greit nok. Regner med hun har begynt på skolen og kommer til å få venner etterhvert. Bare ha en dialog med andre foreldre og avtal besøk en gang i måneden eller noe. Jeg kan virkelig ikke tro at alle familier stapper hver eneste helg full av aktiviteter, da får de jo aldri slappet av.

Neste gang hun sier hun kjeder seg så si hun kan hjelpe til med noe. Da har som regel mine søsken plutselig ikke kjedet seg så veldig likevel 😂 Var selv veldig glad i å være alene på den alderen og kunne fint lese og tegne i timevis uten behov for selskap, men det er jo selvfølgelig forskjell på barn. 

Å la henne se litt mer på TV er ikke skadelig heller. Det er ikke hele dagen mot bittelitt, finn en balanse.

Anonymkode: b1930...54c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok å kunne finne på ,hun bare vil ikke. Da har jeg sagt hun får kjede seg. Venner fra bhg har jeg prøvd både i bhg og i helger. Opplever at de ofte har lagt tette planer allerede og at det er lite rom igjen . De har jo tross alt mellom 2-4 barn alle sammen og virker veldige aktive og engasjerte i styrer og foreninger. Hun er god på å hjelpe til her hjemme,men mister fort interessen. iPad vil jeg ikke ha i hus før jeg må, det samme med PC spill og mobil. Opplever det som passiviserende. Hun har nylig lært å mestre sykling på to hjul. Vi øver hver dag,og har gjort i hele sommer. Kan ikke dra på sykkeltur enda,da hun kun mestrer flat asfaltvei uten bakker. Jeg handler ikke hver helg,så den utgår. Hun tør ikke overnatte alene(vi har prøvd siden hun var 3år,men fått beskjed fra en psykolog i familien om å la henne styre der selv. Ingen napp på overnatting her hjemme enda heller...

Anonymkode: 0b0d5...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgene brukte jeg og venner å se film på kveldstid, ofte om morgenene også når vi overnattet. En halvtime tvtid på kvelden i helgene synes jeg var veldig spesielt... 

Anonymkode: 82ee2...8f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har nok å kunne finne på ,hun bare vil ikke. Da har jeg sagt hun får kjede seg. Venner fra bhg har jeg prøvd både i bhg og i helger. Opplever at de ofte har lagt tette planer allerede og at det er lite rom igjen . De har jo tross alt mellom 2-4 barn alle sammen og virker veldige aktive og engasjerte i styrer og foreninger. Hun er god på å hjelpe til her hjemme,men mister fort interessen. iPad vil jeg ikke ha i hus før jeg må, det samme med PC spill og mobil. Opplever det som passiviserende. Hun har nylig lært å mestre sykling på to hjul. Vi øver hver dag,og har gjort i hele sommer. Kan ikke dra på sykkeltur enda,da hun kun mestrer flat asfaltvei uten bakker. Jeg handler ikke hver helg,så den utgår. Hun tør ikke overnatte alene(vi har prøvd siden hun var 3år,men fått beskjed fra en psykolog i familien om å la henne styre der selv. Ingen napp på overnatting her hjemme enda heller...

Anonymkode: 0b0d5...21c

Vi er i 2018. Dessverre blir mye kommunikasjon via data for tiden. Når tid mener du det er på tide å få noe teknologi inn i huset? Når hun begynner på vidergående?

Anonymkode: 82ee2...8f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i 2018. Dessverre blir mye kommunikasjon via data for tiden. Når tid mener du det er på tide å få noe teknologi inn i huset? Når hun begynner på vidergående?

Anonymkode: 82ee2...8f4

Sønnen min er ute i gata med ungene, Kaster på stikka, ruller tønnebånd, bytter glansbilder, er nede på kaia og ser seilskipene og amerikabåtene komme og... det er 2018 for faen. Gi ungen en Ipad så hun ikke føler seg helt utenfor blant alle ungene i klassen som ALLE har ipad og mobil. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter venner fra skole/bhg på besøk eller gå på besøk!

Anonymkode: cd03c...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være i forkant og avtale treff med de andre ungene i klassen, nytter ikke å komme på lørdag formiddag når helga er spikret. Kanskje noen kan overnatte hos dere hvis ikke hun kan sove borte.

Anonymkode: 6b8b4...b7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjompen skrev:

Sønnen min er ute i gata med ungene, Kaster på stikka, ruller tønnebånd, bytter glansbilder, er nede på kaia og ser seilskipene og amerikabåtene komme og... det er 2018 for faen. Gi ungen en Ipad så hun ikke føler seg helt utenfor blant alle ungene i klassen som ALLE har ipad og mobil. 

Jeg trodde et lite øyeblikk du var alvorlig, stusset litt når jeg las «ruller tønnebånd» - fikk vidåpne øyner når jeg kom til «amerikabåtene» 😂

Anonymkode: 82ee2...8f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i 2018. Dessverre blir mye kommunikasjon via data for tiden. Når tid mener du det er på tide å få noe teknologi inn i huset? Når hun begynner på vidergående?

Anonymkode: 82ee2...8f4

Vil bare legge til; jeg var den siste i min klasse som fikk mobil, da jeg gikk i syvende klasse. (Jeg er født i 91.) Det var ikke særlig kult, ble ganske «utelatt» fra resten av kullet. La datteren din bli inkludert når hun blir noen år eldre. Ha så klart regler, lær henne nettvett, men ikke kutt det helt bort. Min lillesøster er 12 år nå, mye av leksene må de faktisk gjøre på iPad

Anonymkode: 82ee2...8f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du TS, du sier at du kjenner på at barnet er lei av deg. Får litt følelsen av at denne 6-åringen muligens kan ha arva kjedsomhet og svartsyn. Du er da selv utelukkende negativ til alt som foreslås her i tråden - er ikke det akkurat samme innstilling som du sier barnet har til alt du foreslår.....? 

Du har hengt deg opp i at badeland, lekeland o.l er for dyrt, og henger på dere likevel - vel - sånne aktiviteter er ikke normale helgeaktiviter for noen vel, ikke her omkring i hvert fall. Og - du har et enebarn - selvfølgelig vil det barnet, uten nære nabobarn, være mer avhengig av voksenkontakt i løpet av dagen enn barn i andre situasjoner.

6-åringer pleier å være gøye å henge med, synes jeg, fantasi og nysgjerrighet, store nok til å diskutere og finne på ting med, humor og personlighet :) Men de kan ennå trenge voksne til å sette igang ting, dra opp entusiasmen - og der høres det egentlig ut som du må begynne med deg selv.

2 km unna andre barn er ikke så langt, og i våre dager må en planlegge og avtale ting på forhånd - det fikser du også. Men det høres litt ut som du ønsker deg tilbake til en utopi - drømmen om en barndom slik det var "i hine hårde dager". Men barnet ditt lever i en annen virkelighet.

Her får 6-7 åringene nå utdelt i-pad på skolen - skal da ditt barn være det eneste som ikke håndterer den? Du har allerede et barn som henger langt etter jevnaldrende. Å leke alene med pinner og kongler i skogen.... Ikke rart barnet kjeder seg

Anonymkode: 5f300...12d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at jeg aldri kunne bodd på bygda. Vi har en 6åring og vi har alltid planer i helgene. Vi går på ulike museum, drar og bader, høytlesning på biblioteker, sirkus, barneteater, arrangerer vennetreff med barn fra barnehagen og møter venner av oss som har barn på samme alder. Ja noen ganger planlegger vi en måned fram i tid for at det skal passe for begge. Vi har iPad med masse lærerike spill om tall og bokstaver. Skolen vår anbefalte faktisk at barna kunne bruke en iPad før skolestart, da de bruker den i undervisning. Hun får også se en del på TV om morgenen. Hun leker også noe selvstendig alene, men det varierer veldig fra dag til dag.

Anonymkode: 567a0...4af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får det ikke helt til å stemme at det skal være SÅ vanskelig å avtale playdate?? Du nevner flere ganger at folk gjerne har 2-4 barn og er veldig opptatte.. men må innrømme at min erfaring - er at jo flere barn - jo lettere å avtale fordi foreldrene får litt avlastning. Men fullt mulig det ikke stemmer der dere bor..  

Har du prøvd å spørre tidlig(mtp at du opplever at folk er veldig opptatt) og veldig direkte? Typ ”Hei! Andrea har sagt at hun veldig gjerne vil leke med Sofie en dag, kunne det passet at hun kom til oss lørdag om 3 uker f.eks? Om hun har lyst? Jeg kan kjøre!:)” (Dersom barna har gått i bhg i mange år sammen, så regner jeg med at du kjenner foreldrene ganske godt, og at det ikke hadde blitt oppfattet som ”rart” å spørre såpass direkte(?). 

 

Og kanskje det at alle de andre barna er så opptatt på aktiviteter/foreninger, er et tegn på at datteren din også burde være med på slikt? At hun ikke er for ung, sånn som du føler? Det hadde i alle fall hjulpet henne med å få flere venner og leke med andre barn? 

Vår 6 åring går på svømming og sang/teater, hun elsker det og har fått mange venner der..!!

Anonymkode: 690a2...a27

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder iPad så ville jeg revudert det. Sier ikke at hun bør sitte mange timer med det, men det bør læres. Rett å slett fordi at iPad er faktisk ett nyttig verktøy som man bør kunne bruke. 

I første klasse her fikk vi liste over lærerike morsomme apper som vi burde la de spille, i andre klasse måtte de levere en lekse i uka på e-post, og nå i sommerferien har appen sommerles vært det store. En app der man logger bøker man har lest for å få poeng, får kapitler man skal lese og oppgaver. Mange arbeidssteder bruker ipad i jobben som ett verktøy. 

 

Ellers så er det ikke lett å komme med tips når alt er vanskelig.. 

Anonymkode: 8cbf0...86e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du TS, du sier at du kjenner på at barnet er lei av deg. Får litt følelsen av at denne 6-åringen muligens kan ha arva kjedsomhet og svartsyn. Du er da selv utelukkende negativ til alt som foreslås her i tråden - er ikke det akkurat samme innstilling som du sier barnet har til alt du foreslår.....? 

Du har hengt deg opp i at badeland, lekeland o.l er for dyrt, og henger på dere likevel - vel - sånne aktiviteter er ikke normale helgeaktiviter for noen vel, ikke her omkring i hvert fall. Og - du har et enebarn - selvfølgelig vil det barnet, uten nære nabobarn, være mer avhengig av voksenkontakt i løpet av dagen enn barn i andre situasjoner.

6-åringer pleier å være gøye å henge med, synes jeg, fantasi og nysgjerrighet, store nok til å diskutere og finne på ting med, humor og personlighet :) Men de kan ennå trenge voksne til å sette igang ting, dra opp entusiasmen - og der høres det egentlig ut som du må begynne med deg selv.

2 km unna andre barn er ikke så langt, og i våre dager må en planlegge og avtale ting på forhånd - det fikser du også. Men det høres litt ut som du ønsker deg tilbake til en utopi - drømmen om en barndom slik det var "i hine hårde dager". Men barnet ditt lever i en annen virkelighet.

Her får 6-7 åringene nå utdelt i-pad på skolen - skal da ditt barn være det eneste som ikke håndterer den? Du har allerede et barn som henger langt etter jevnaldrende. Å leke alene med pinner og kongler i skogen.... Ikke rart barnet kjeder seg

Anonymkode: 5f300...12d

Amen

Anonymkode: 690a2...a27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når man bosetter så langt unna andre folk/barn må man være villig til å kjøre barna på besøk til klassekameratene etc. Dere jo ikke være hjemme. Eller dere kan hente andre barn til besøk hos dere.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker fritidsaktiviteter kunne vært en bra plass å starte 😊 Ettersom dere tydeligvis bor langt unna de fleste ville det vel vært greit med en aktivitet hvor hun møter jevngamle også på ettermiddagene?

 

Anonymkode: a65b0...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligheten for en kjedelig og passiv mor denne 6 åringen har.

 

Dere har valgt å bo langt fra folk, dere har (ihvertfall større grad enn henne) bestemt hun skal være enebarn, dere har bestemt dere for å ha de strengeste tv reglene jeg har hørt om nå til dags, dere har bestemt at hun ikke får gå på fritidsaktivitet hvor hun naturlig vil få venner å ha kontakt med også i helgene, dere opplever andre har lagt planer - uten å ville forstå at det er på korte frister 2-4 barns familier er opptatt, dere har bestemt at en av den mest nomale aktiviteten for barn i dag er ipad og spill er fryktelig.

 

Stakkars barn! Sier ikke med det at alle som har det slik har det kjedelig, men det kommer nok mer ann på både barnet og de som det omgås. 

 

Hva med: send en melding til ett par tre foreldre av barn fra skolen eller barnehagen. Skriv at dere bor nokså øde og det er vanskelig for barn å bare komme innom. Spør om det passer at barnet deres tar en tur en av dagene neste helg. Evnt inviter med mødrene også sånn at du får utvidet nettverket. 

 

 

Endret av Mariell77
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...