Gå til innhold

Hva gjør dere med 6-åring i helgene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor står det at vi ikke var hjemme? Vi hadde telttur i hagen. Vi gikk inn da hun ble redd, men hun ville ikke sove der for hun ville sove i teltet selv om hun var redd.....så da bestemte vi oss for å sove inne likevel(hun bestemmer nemlig ikke).....og da ble det lite soving fordi hun var lei seg da hun ikke klarte å sove i teltet og gråt mye for det.......

Anonymkode: 0b0d5...21c

Beklager at jeg tolket ordet telttur, som i at dere var på tur da.

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fremdeles vil ingen barn komme hjem til dere og jenta kjeder seg, så noe er jo galt likevel. 

Anonymkode: 261d0...a1b

Takk for at du forsterker den følelsen jeg allerede har om at det vi gjør ikke er bra for barnet vårt og at hun blir en outsider....

I går sjekket jeg ut følgende fritidstilbud i kommunen: håndball,fotball, kor, speider, korps, Kulturskolen, svømming, barnas turlag(finnes visst ikke i denne kommunen), idrettslaget (ski, skøyter, allidrett),sjakklubben.......av den info jeg fant stod det at barna kunne starte fra 3.klasse....(sjakk er fra 2.klasse). Tror derfor ikke det er så mange av hennes klassevenninne som går på fritids aktiviteter,de er jo like gamle...

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som en annen allerede har sagt her; det å ikke introdusere ipad/mobil til barnet er dumt. Moren min gjorde det samme, og når jeg langt inn i tenårene fikk meg mobil skjønte jeg ikke bæret og kunne like gjerne meldt meg på mobilkurs for pensjonister. Dette gjorde også at jeg i flere år før det følte meg utenfor og "dum" når alle andre konnuniserte via mobiler. 

Dette er nå snart 20 år siden, og teknologien nå i 2018 er helt sjuk sammenlignet med den gangen. Det er ikke snakk om å la ungen din sitte med nesa i ipaden fra morgen til kveld, men å la henne få øve seg og bli kjent med teknologien. 

Anonymkode: 9d05b...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lappen topp i huset da min mann trenger det på jobb,så hun er ikke helt ukjent med hva det er. Hun får velge mellom tv eller PC(Word, YouTube, NRK super...). Får ikke lagt inn spill da det ikke er privat laptop,men leasing gjennom jobben til mannen. Jeg regner ikke over i min jobb i bhg,da jeg jobber på gulvet med barna,så da har vi ikke behov for mer enn en PC i huset. Skal vurdere iPad,siden det virker viktig....hvorfor har ikke skolen det da om kompetansen er så viktig? Skolen sier de vil lære barna og skrive med blyant først.....har ikke hørt noe om iPad så langt i 1.klasse...

Hva koster en iPad som er til det bruket som barna trenger da? Og hvor finner jeg spill? Kostnad?, Forsikring trengrr jeg kanskje om den går i gulvet? 

Ang mobil så vil jeg si at hun skal får når behovet er der (blir med venner hjem alene, går alene til venner , er alene hjemme). Vi har menge venner med barn og familie med barn (under 10åe). ingen av de har egen mobil enda,så når er det vanlig? Takk for svar 😁

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du forsterker den følelsen jeg allerede har om at det vi gjør ikke er bra for barnet vårt og at hun blir en outsider....

I går sjekket jeg ut følgende fritidstilbud i kommunen: håndball,fotball, kor, speider, korps, Kulturskolen, svømming, barnas turlag(finnes visst ikke i denne kommunen), idrettslaget (ski, skøyter, allidrett),sjakklubben.......av den info jeg fant stod det at barna kunne starte fra 3.klasse....(sjakk er fra 2.klasse). Tror derfor ikke det er så mange av hennes klassevenninne som går på fritids aktiviteter,de er jo like gamle...

Anonymkode: 0b0d5...21c

Men da skulle de jo også kunne være sammen med dere i helgen vel?

Du starter innlegget med å si at dere ikke gjør stort i helgene og forventer at hun aktivisere seg selv. Du følger opp med at alle de andre er opptatt med aktiviteter. Men etter hvet forandrer du det til at dere er på skogtur, lekeplasser, bibliotek og at jenta di er aktiv og glad i å være ute (samtidig som at hun kjeder seg fort ute) og ingen av de andre barna går på aktiviteter. Først sier du hun skal leke med kongledyr men så endrer det seg til at hun leker paw patrol og superhelter. Ikke lett å gi råd når historien endree seh såpass 

Jeg sier ikke at jenta di er outsider, men det er uvanlig at ingen andre familier/barn vil leke med henne i helgen. Og noe er jo galt om hun kjeder seg hele helgen. Jenta er ensom og du nekter å anerkjenne det, men problematiserer st hun henger mye på deg og kjeder seg i stedet. 

Anonymkode: 261d0...a1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Samsung nettbrett er billigere enn iPad. Fås ned i knappe 2000kr, billigere om man finner et godt tilbud eller kjøper brukt. Spill/programmer lastes ned via GooglePlay appen. Det er mange gode gratisspill til den. NRKSuper og YouTube har egen app til nettbrett. 

Det finnes en mengde ulike typer spill, både tanketomme type candycrush og mer komplekse spill der man må bruke logikk og assosiasjon for å løse dem. Let deg frem til spill som fremmer evner du ønsker å styrke hos henne.

Anonymkode: 19f4f...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til info så har vi akkurat fått et leketilbud. En gutt fra bhg som vår jente lekte masse med  (som jeg spurte om mulighet i dag for ca 3uker siden ) har tatt kontakt og sagt at det passer likevel da en annen avtale er avlyst 👏 så da blir det ca 1.5 times lek med jevnaldrende i dag 👏👏😁. Etter det har han en annen avtale med en gutt fra klassen, de skulle på sykkeltur med bestefaren hans 😉

Anonymkode: 0b0d5...21c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er mitt barn,og selvsagt gjør vi ting sammen. Hun er enebarn,og som nevnt tidligere er det ca 2km til nærmeste hus med barn i. Tror de er mye eldre,men ikke sikker. Hun er med i butikken,og som nevnt i et tidligere innlegg har vi forsøkt skogsturer, hytteturer, lekeland,bade land etc,men det er likevel kun sammen med oss...hun savner andre barn, men vi opplever at helgene til de vi kjenner med barn ofte har litt rom for nye avtaler og besøk(playdate) etc. De skal på kamper,jobbe dugnad, hytteturer, familiebesøk, overnatting av klassevenner etc. Det er vel ikke sånn at bare fordi vi har et barn så skal vi beslaglegge tiden til alle andre fordi mitt barn trenger lekevenner...... økonomisk koster det å oppsøke lekeland,badeland fornøyelsesparker etc. Selv gårdsbesøk eller ridesenter er ikke gratis . Alle de vi kjenner med barn,og alle de hun lekte med i bhg er familier med minst 2 barn(noen har sågar 4),så der sier seg selv at helgene går unna. Men mulig jeg bare må ha planer hver helg så det skjer noe utenom huset....kanskje det løsner da. Tar gjerne venner på besøk,men det passe jo ikke 😉

Anonymkode: 0b0d5...21c

Kan dere ikke kjøre henne til noen venner fra barnehagen, evt at noen barnehagevenner kommer til dere? Her har barnet på 5 ofte besøk av venner fra bhg i helgene. De er her mange timer, og aktiviserer hverandre helt selv. Gull for foreldre. Jeg liker også å ha huset fullt av venner til barna. Jeg skjønner godt at hun kjeder seg. Vi må alltid ut av huset i helgene, gjerne på lekeplass, svømmehall, venner, bowling osv. 

Anonymkode: bd5c2...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til info så har vi akkurat fått et leketilbud. En gutt fra bhg som vår jente lekte masse med  (som jeg spurte om mulighet i dag for ca 3uker siden ) har tatt kontakt og sagt at det passer likevel da en annen avtale er avlyst 👏 så da blir det ca 1.5 times lek med jevnaldrende i dag 👏👏😁. Etter det har han en annen avtale med en gutt fra klassen, de skulle på sykkeltur med bestefaren hans 😉

Anonymkode: 0b0d5...21c

Så koselig! Det blir kjekt for henne:) 

Anonymkode: bd5c2...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da skulle de jo også kunne være sammen med dere i helgen vel?

Du starter innlegget med å si at dere ikke gjør stort i helgene og forventer at hun aktivisere seg selv. Du følger opp med at alle de andre er opptatt med aktiviteter. Men etter hvet forandrer du det til at dere er på skogtur, lekeplasser, bibliotek og at jenta di er aktiv og glad i å være ute (samtidig som at hun kjeder seg fort ute) og ingen av de andre barna går på aktiviteter. Først sier du hun skal leke med kongledyr men så endrer det seg til at hun leker paw patrol og superhelter. Ikke lett å gi råd når historien endree seh såpass 

Jeg sier ikke at jenta di er outsider, men det er uvanlig at ingen andre familier/barn vil leke med henne i helgen. Og noe er jo galt om hun kjeder seg hele helgen. Jenta er ensom og du nekter å anerkjenne det, men problematiserer st hun henger mye på deg og kjeder seg i stedet. 

Anonymkode: 261d0...a1b

Superhelter og paw patrol lekre faktisk med kongledyr ,senest ute på trappa i går ,så det går an å kombinere. 

Vi gjør ting i helgene,men hun er fremdeles sammen med bare oss. Hva de andre barns gjør på fritiden har jeg ikke full oversikt over,men når jeg spør om det passer med besøk får jeg til svar at de har andre planer.. ...vi har hatt med oss barn hjemme fra bhg,men det har ikke passet så ofte. Bhg sa hun var kreativ, en god leker, mye fantasi og veldig omsorgsfull og sosial,så jeg kan ikke se at det skal være et hinder for å leke med andre. Hun finner alltid noen å leke med om vi er på en ny lekeplass f.eks. så hun evner da å finne venner.

Men jeg få spørre etter klasseliste og ta det derfra. Så ordner seg nok om ikke så mange mnd. Jeg er villig til å kjøre overakt,jeg er villig til å ta med 2-3 barn fra SFO, jeg legger så godt vekk min ene fritidsinterese (2 t hver 14dsg) får å hjelpe henne til å få masse nye venner.

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Superhelter og paw patrol lekre faktisk med kongledyr ,senest ute på trappa i går ,så det går an å kombinere. 

Vi gjør ting i helgene,men hun er fremdeles sammen med bare oss. Hva de andre barns gjør på fritiden har jeg ikke full oversikt over,men når jeg spør om det passer med besøk får jeg til svar at de har andre planer.. ...vi har hatt med oss barn hjemme fra bhg,men det har ikke passet så ofte. Bhg sa hun var kreativ, en god leker, mye fantasi og veldig omsorgsfull og sosial,så jeg kan ikke se at det skal være et hinder for å leke med andre. Hun finner alltid noen å leke med om vi er på en ny lekeplass f.eks. så hun evner da å finne venner.

Men jeg få spørre etter klasseliste og ta det derfra. Så ordner seg nok om ikke så mange mnd. Jeg er villig til å kjøre overakt,jeg er villig til å ta med 2-3 barn fra SFO, jeg legger så godt vekk min ene fritidsinterese (2 t hver 14dsg) får å hjelpe henne til å få masse nye venner.

Anonymkode: 0b0d5...21c

Tror dette er en sånn ting som vil gå seg til i løpet av høsten, det føles bare bittelitt mørk akkurat nå. Når hun har fått gått seg til i klassen, klasselister har komt ut og alle begynner å bli kjent, vil nok andre også begynne å ta kontakt. Sommeren er tross alt en veldig travel tid for de fleste. 

Men forsøk gjerne å holde kontakten med de hun har hatt best kontakt med i barnehagen, er det noen foreldre der du har god kontakt med?

Det høres ut som hun har nok å gjøre, hun trenger bare mer kontakt med jevnaldrende?

Anonymkode: efbb7...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolen hun går på bruker ikke iPad (som vi har fått noe beskjed om). De har bøker og blyant 🤔 hun skal få mobil når behovet melder seg(drar alene til venner, er alene hjemme etter skolen ...). Kongledyr gir rom for fantasi og lek,mye mer en hurtige barnefilmer på tv. Tror ikke frisk luft og fantasi er forbudt i 2018.

Jeg har spurt om playdate alt fra 1_3uker før det kan være aktuelt,men svaret er ofte at de er opptatt,så kanskje de har hektiske liv da? Vi ønsker en motvekt så har derfor prøvd skogsturer, telttur,ingen soving første natten fordi hun ble redd,neste natt var hun like redd,men sovnet av utmattelse....har tilbragt mange sommerferier på fjellet,men hun ser ikke ut til å trives der. Mye sur og sint,og vil helst se på tv. Vi låner en hytte uten strøm og vann,så det blir ikke tv😉 når det gjelder min holdning som et innlegg kommenterte,jobber jeg hardt med det. Jeg er fra naturens side glad i gjøre ting som ikke innebærer store fysiske aktiviteter. Har vært i skogen,på fjellet,ved sjøen og på telttur i barndommen. Har ikke bare positive minner. Jeg jobber i bhg,og leker hver dag man til fredag i 8timer. Må derfor jobbehardt med meg selv for å opprettholde lekelysten også i helgene. Vi har derfor mobilfri tid fra vi står opp til hun har lagt seg. Vil ikke St skjermen skal stjele unødvendig tid fra oss som familie. Denne regel opprettholdes for alle som kommer på besøk også 😁

Anonymkode: 0b0d5...21c

Hvis det at du jobber i barnehage tar fra deg lysten til å leke med eget barn så kanskje du burde skifte yrke?

Anonymkode: ad32f...9eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det at du jobber i barnehage tar fra deg lysten til å leke med eget barn så kanskje du burde skifte yrke?

Anonymkode: ad32f...9eb

Det har jeg vurdert. Har søkt andre jobber siden fødselspermisjon var slutt. Vært på mye intervjuer,men ikke fått jobben. Så da er det vel bedre å ha en fast jobb enn ingen jobb 😉

Anonymkode: 0b0d5...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dere bor et stykke unna andre barn, så ville jeg tenkt på om det er noe dere kan gjøre for å gjøre det mer attraktivt for andre barn å komme på besøk dit.

Skaff til veie noen leker som ikke andre har? Dere bor landlig forstår jeg? Mulighet til å lage slenge et sted, hinderbane med tau mellom trærne - sånne ting? En jacuzzi eller badestamp ute - kult for unger å bade i varmt vann, selv om det er høst og kaldt, og kan være gøy selv når de blir eldre også.

Forøvrig, så var barnet her også det litt rare, engstelige barnet som ikke helt fikk kontakt med andre - det snudde helt i løpet av første klasse. De vokser mye på det sosiale det året :)
 

Anonymkode: 5f300...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med mobiler og ipad - heller ikke her har 6-åringen egen mobil, og vil neppe få det på en del år ennå. Men h*n spiller på de voksnes telefoner. Og vi velger ut spill som enten er mer som en lekearena, eller er lærespill og tankenøtter - det kan faktisk ha egenverdi og gi læring :) som sagt så kan vår nå enkel programmering via en gratis app som heter Lightbot.

Både for ipad og mobil finnes det massevis å velge i - og vi bruker i hovedsak gratisapp'er. En ipad koster litt, men varer i mange år, vår er vel på syvende året nå.


I tillegg til det å lære seg å bruke disse verktøyene, så har vi også hatt fokus på å lære å egenstyring av selve bruken. Altså, at det er viktig å lære å legge fra seg også - når er det sosialt greit å dra fram spill, hjelpe h*n med å avslutte og sette i gang annen aktivitet. Dette er ting som må læres, og øves på over tid. Akkurat som andre ferdigheter. Nå slipper vi å ha regler på så og så lang spilletid/ipad-tid/skjermtid. 

Anonymkode: 5f300...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man er nødt til ha mobil, iPad og lange økter skjermtid for å komme gjennom helga og være attraktiv lekekamerat som seksåring, er ikke en ubetinget sannhet, heller ikke i 2018. At det har vært vanskelig å arrangere leketreff, kan like gjerne ha med de andre foreldrenes situasjon å gjøre enn at hun ikke er morsom nok å leke med. Om mange av de andre har lekekamerater både i egen familie og i nabolaget, er kanskje terskelen høyere for sette av tid til at et av barna skal på besøk som må kjøres til, særlig om man ikke kan ta det på sparket.

Slik jeg ser det, er jo likevel problemet at hun blir for isolert fra jevnaldrende i helgene, og jeg ville lagt inn et ekstra gir for å bli kjent med klassekameratene hun får nå. Finnes det aktiviteter for de yngste skolebarna, ville jeg også prøvd på det for å få flere å spille på. 

Vi har en veldig aktiv seksåring, og i tillegg til at han trenger å leke med jevnaldrende i helgene, må han også rett og slett luftes for ikke å bli i dårlig humør. Og da må han løpe eller sykle og virkelig slite seg ut. For ham holder det ikke med en skogstur, om vi ikke legger inn motbakkeløp eller spensthopp eller noe, for da kribler det fortsatt i bena når vi kommer hjem og han blir utilpass og rastløs.

Vi voksne må legge til rette for og passe på at han faktisk bruker seg skikkelig mens vi er ute, for ellers kan vi være ute i timesvis og likevel ha rastløs gutt når vi kommer hjem. Får han utløp for den energien, er han derimot superharmonisk og selvgående når vi kommer hjem. 

Ville bare nevne vår erfaring, siden du sier hun er aktiv. Kanskje en stoppeklokke, en fotball og noen kappløp kan redde helga for dere også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du slakker litt på noen av de heftigste reglene dine (DELE opp en disneyfilm på halvannen time seriøøøst? Og mobilforbud for alle på besøk?😂 da hadde ikke jeg gidda komme ihvertfall! Jeg MÅ være tilgjengelig pga jobb og helsesituasjon til familiemedlemmer) så blir det kanskje mer fristende for barna å komme å leke med jenta di. 

Å kjøre steinerskole hjemme fordi du tror det utfordrer kreativiteten hennes er ikke nødvendig. Barn i dag er stort sett veldig kreative. Det er forskjell på å se en Disneyfilm og på å sitte inne å se TV hele dagen. 

Det er nesten så jeg tror det er en trolletråd. Slike foreldre trodde jeg ikke fantes lengre. 

Ikke bidra til at datteren din faller utenfor. Å skaff henne noen skikkelige lekefigurer og ikke Kongledyr 😂 jeg husker vi hold på med kongledyr i bhg i 1995 fordi damene som jobba der insisterte, og alle vi ungene følte oss som idioter. 

Inviter noen venner av henne å dra på kino, badeland, grilling i skogen, bygg en gapahuk, snekre fugleholker eller båter dere kan leke med ved en dam, ja - noe av det koster penger men en gang i blant har dere råd. Det er jeg helt sikker på. 

Anonymkode: 54adc...567

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2018 den 7.50, AnonymBruker skrev:

Takk for at du forsterker den følelsen jeg allerede har om at det vi gjør ikke er bra for barnet vårt og at hun blir en outsider....

Anonymkode: 0b0d5...21c

Ja, skal vi synes synd på deg fordi du har gått og følt på det? Siden du plutselig spiller litt offer her nå?

Det er jenta di det er synd på. Og med mindre hun har noen diagnoser eller noe som kan gjøre at hun sliter rundt de andre barna så er det gode odds for at det er så lite barn på besøk hjemme hos dere rett og slett fordi at ditt regelverk gjør at barn ikke har lyst til å leke med jenta di. 

Hvis de må dele opp disneyfilmen over flere dager, ikke får spille spillene de liker, eller må leke med kongler i skogen så er det heller ikke så rart. Jeg er sikker på at hvis jenta di får med en eller to venner opp på trampolina så går hun ikke lei etter en halvtime. 

Når jeg var barn hadde vi en i klassen med naziregime hjemme. Han fikk bare se en halvtime med tv, hadde nesten ikke leker og hadde en mor som skulle overvåke ALL leken vi gjorde... Nintendoen fikk vi ikke røre og han var aldri med i korps eller på fotball. Når vi kom opp i skolealder var det ingen som hadde lyst til å leke med han. Det var ikke gøy rett og slett og vi likte ikke mamman hans. 

Ikke ble han smartere av disse reglene heller. Han var en late bloomer og var den siste som lærte seg å lese og svømme og han slet sosialt til han kom på ungdomsskolen og vi hadde slutta å leke.. 

Idag har han barn sjøl, med en fantastisk dame og han er konsekvent på at det skal være kult for andre barn å komme på besøk. Mao gjør han alt motsatt av sin egen mor. 

 

Sier som de andre - ro ned på reglene. Skaff ett billig nettbrett, finn ut hvilke aktiviteter de andre barna er på og lag en kul lekeplass ute slik at de andre barna har lyst til å komme på besøk. Og før du begynner å unnskylde med at hverken du eller barnefar er flinke til å snekre; dere kjenner sikkert noen som kan hjelpe. 

Endret av Gasellen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...