Gå til innhold

Psykopati


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man er snill m dyr, kan man da være psykopat / sosiopat ? 

Anonymkode: ba492...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er snill m dyr, kan man da være psykopat / sosiopat ? 

Anonymkode: ba492...0c1

Noen med disse diagnosene velger ut enkeltmennesker (og kanskje dyr?) som de er "snille" med (dvs at de behandler de bra), og de velger ut andre mennesker som de mishandler.

Anonymkode: c2839...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis man er snill m dyr, kan man da være psykopat / sosiopat ? 

Anonymkode: ba492...0c1

Du. Er. Ikke. Psykopat. Eller. Sosiopat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 14.31, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på psykopat og en sosiopat er følgende.

Psykopater forstår ikke at ting dem gjør er galt, de ser det ikke selv, så de fortsetter.

Sosiopater forstår at ting dem gjør er galt, men fortsetter og trives med det. 

De har mange likhetstrekk . 

Anonymkode: 3d592...24d

Dette er helt feil. Psykopater er strafferettslige tilregnelige, nettopp fordi de vet veldig godt hva de gjør. Psykopater vet forskjellen på rett og galt, men de bryr seg ikke. De har ikke empati, og har ikke respekt for andre mennesker. 

Psykopater og sosiopater er det samme, men diagnostisk sett kalles det for dyssosial personlighetsforstyrrelse. Det du reffererer til som "sosiopater" er nok heller mennesker med asosial personlighetsforstyrrelse, som primært handler om lav impulskontroll og vanskelig for å følge normer (google it).

Anonymkode: c3398...b1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste passer inn i en diagnose. Men svært få er Psykopater.

Husk at de som er det er ofte skadet av omgivelsene sine i oppveksten, det er da skadene skjer hos de fleste mennesker som gjør at livet blir vanskelig senere. Før trodde man mennesker ble født onde, men slik er det ikke. Man blir et produkt av sine omgivelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 18.06, Nyttig skrev:

De fleste passer inn i en diagnose. Men svært få er Psykopater.

Husk at de som er det er ofte skadet av omgivelsene sine i oppveksten, det er da skadene skjer hos de fleste mennesker som gjør at livet blir vanskelig senere. Før trodde man mennesker ble født onde, men slik er det ikke. Man blir et produkt av sine omgivelser.

Nå har jeg ingen kilder å vise til fordi jeg er for lat til å søke de opp, men uansett: 

Nyere forskning viser at psykopati delvis er medfødt. Man kan se en forandring på hjernen hos psykopater i den delen av hjernen som primært styrer empati og impulskontroll. Likevel kan en trygg og god oppvekst forhindre at dette fører til psykopati, men ikke alltid. Man kan ha en helt fantastisk oppvekst og likevel utvikle psykopati, trolig pga arvelig disponibelhet. Man kan godt gå rundt og synes synd på psykopatene som forteller om sine tårevåte barndomshistorier, men til ingen nytte. Psykopati kan ikke behandles, og menneskene vil ødelegge livet ditt uansett om du synes synd på de eller ikke.

Anonymkode: c3398...b1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ingen kilder å vise til fordi jeg er for lat til å søke de opp, men uansett: 

Nyere forskning viser at psykopati delvis er medfødt. Man kan se en forandring på hjernen hos psykopater i den delen av hjernen som primært styrer empati og impulskontroll. Likevel kan en trygg og god oppvekst forhindre at dette fører til psykopati, men ikke alltid. Man kan ha en helt fantastisk oppvekst og likevel utvikle psykopati, trolig pga arvelig disponibelhet. Man kan godt gå rundt og synes synd på psykopatene som forteller om sine tårevåte barndomshistorier, men til ingen nytte. Psykopati kan ikke behandles, og menneskene vil ødelegge livet ditt uansett om du synes synd på de eller ikke.

Anonymkode: c3398...b1b

Er du sikker på at det ikke kan behandles? Det er jo en personlighetsforstyrrelse som flere andre, og trolig mulig å behandle om personen har innsikt nok og vilje til å forandre tankesett og reaksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Er du sikker på at det ikke kan behandles? Det er jo en personlighetsforstyrrelse som flere andre, og trolig mulig å behandle om personen har innsikt nok og vilje til å forandre tankesett og reaksjoner. 

Det har blitt konkludert med at det ikke kan behandles, fordi psykopatene ikke har selvinnsikt og ansvarsfølelse, noe som gjør at de ikke evner å se at det er noe galt med dem, og at de heller ikke har lyst til å få hjelp. Psykopater kan gå i terapi, men intervjuer gjort med psykopater i fengsler viser at de brukte terapitimene til å lære mer om menneskelige følelser, slik at de kunne manipulere folk bedre. Terapien gjorde dem altså verre. 

Anonymkode: c3398...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de innsikt og lyst til å forandre tankesett og reaksjoner så er de ikke psykopater. Psykopati er en veldig alvorlig diagnose, men det finnes «underdiagnoser» som narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse, og disse personene skal kunne lære seg metoder for å fungere bedre i samfunnet, men de kan ikke behandles for diagnosen. Dog er det veldig få som faktisk oppsøker hjelp.

Anonymkode: c3398...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de innsikt og lyst til å forandre tankesett og reaksjoner så er de ikke psykopater. Psykopati er en veldig alvorlig diagnose, men det finnes «underdiagnoser» som narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse, og disse personene skal kunne lære seg metoder for å fungere bedre i samfunnet, men de kan ikke behandles for diagnosen. Dog er det veldig få som faktisk oppsøker hjelp.

Anonymkode: c3398...b1b

Er ikke antisosial personlighetsforstyrrelse det samme som psykopati? 

Jeg tenker at om jeg hadde blitt diagnostisert med psykopati så hadde jeg gjort alt for å bli kvitt dette. Jeg hadde villig gått i terapi og jobbet med meg selv. Jeg vil jo ikke påvirke andre negativt eller være til bry. Jeg kunne aldri skadet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Er ikke antisosial personlighetsforstyrrelse det samme som psykopati? 

Jeg tenker at om jeg hadde blitt diagnostisert med psykopati så hadde jeg gjort alt for å bli kvitt dette. Jeg hadde villig gått i terapi og jobbet med meg selv. Jeg vil jo ikke påvirke andre negativt eller være til bry. Jeg kunne aldri skadet noen.

Du vet, en psykopat tenker ikke slik. Det er ikke noe galt med dems væremåte så de selv trenger ikke hjelp til å bli snille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 25.8.2018 den 2.26, Duff skrev:

Du vet, en psykopat tenker ikke slik. Det er ikke noe galt med dems væremåte så de selv trenger ikke hjelp til å bli snille. 

Dessverre har de null følelse av ansvar og skyld. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Dessverre har de null følelse av ansvar og skyld. Jeg har så mye av dette at jeg plages. Jeg får f.eks dårlig samvittighet for å si at jeg heller vil ha kylling enn suppe i tilfelle foreldrene mine blir lei seg. Huff😔 Skulle blitt litt "ondere"

Vi skulle vert tøffere begge to ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, Duff skrev:

Vi skulle vert tøffere begge to ❤️

❤️❤️ Vi er tøffe og sterke nok til å stå i det livet vi har. Så må vi gjøre det beste vi kan for å få et så godt liv som mulig og omringe oss med kjærlige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 1.16, Jegskulleønskeat skrev:

Hva er forskjell mellom psykopat og sosiopat?

Sosiaopaten er mindre smart. Kan fortere avsløre seg. I tillegg er ikke sosiaopaten like like vellykket karrieremessig og har ofte ikke familie. De er ofte ganske ensomme. 

Psykopaten har de sosiale antennene, kan lese alle. Mens sosiopaten går mer stille frem og plukker seg ut de svakeste. 

Anonymkode: c73e0...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.8.2018 den 18.06, Nyttig skrev:

De fleste passer inn i en diagnose. Men svært få er Psykopater.

Husk at de som er det er ofte skadet av omgivelsene sine i oppveksten, det er da skadene skjer hos de fleste mennesker som gjør at livet blir vanskelig senere. Før trodde man mennesker ble født onde, men slik er det ikke. Man blir et produkt av sine omgivelser.

Nei. Man kan ikke BLI psykopat? Man kan bli noe lignende, men psykopati er medfødt. 

Anonymkode: c73e0...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man kan ikke BLI psykopat? Man kan bli noe lignende, men psykopati er medfødt. 

Anonymkode: c73e0...d9d

Psykopati består av både arv og miljø. Ett barn med psykopatgenet i seg vil få næring til psykopati hvis det vokser opp i en familie som gir psykopatien næring altså ett ustabilt hjem. Ett trygt og kjærlig hjem vil kunne bryte med psykopatgenet slik at barnet ikke utvikler seg til å bli fullblods psykopat. Sånn sett kan vi snakke om å bli psykopat eller ikke bli det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...