Gå til innhold

Psykopati


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les blogg:

psykopati og kjærlighet

Kan ellers varmt anbefale denne boken:

Jackzie Mcencie: "psycopathfree"

 

Kan nevne i store trekk:

Lovebombing / utvikler gjerne traumebånd

Futurefaking

Idealisering

Ordsalat/tåkelegging

Gashlighting

FASER:

Idealisering

så begynner stikkene, den unormale oppførselen, de kalde blikkene,gashlighting… osv/ ofte silent treatment…revaluering… forkasting… og på anigjen dersom p ser deg som et langtidsobjekt… /korttidsobjekter får fortere forkasting… gjerne på brutal måte. Ghosting skjer hyppig.

Revaluering

Forkasting

Anonymkode: 6dd9e...32a

Huff. Hva om en person gjør slike ting mot andre ikke på en utspekulert måte men for å kontrollere en situasjon for å unngå å miste noen feks ? Jeg har en tendens til å «forstå meg ihjel» , se personen bak handlingene etc , sikkert mye pga oppvekst m en manipulerende narsissistisk mor som på sin side hadde hatt en tøff oppvekst og ingen behandling el hjelp for traumer . Mitt problem er st jeg som oftest tiltrekker meg folk m tilsvarende problemer, feks rus, adferd, emosjonelt m.m. Jeg bonder feks lettest m andre som har hatt en psykisk syk mor el far. Det er som at vi snakker samme språk. Nevnte venn har også en syk forelder. 

Jeg innbiller meg også at de som faktisk er psykopater og l , klarer å lukte seg frem til empater som meg og utnyttet min tilgivende og tillitsfulle natur. Hjelp 

 

Noen som kjenner seg igjen ? 

Er det noen vei ut av dette kaoset ? Finnes det normale mennesker som orker å bli kjent med en person m bakgrunn av kaos traumer svik ustabile forhold m m ? 

Takk for svar 

Anonymkode: ba492...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Hva om en person gjør slike ting mot andre ikke på en utspekulert måte men for å kontrollere en situasjon for å unngå å miste noen feks ? Jeg har en tendens til å «forstå meg ihjel» , se personen bak handlingene etc , sikkert mye pga oppvekst m en manipulerende narsissistisk mor som på sin side hadde hatt en tøff oppvekst og ingen behandling el hjelp for traumer . Mitt problem er st jeg som oftest tiltrekker meg folk m tilsvarende problemer, feks rus, adferd, emosjonelt m.m. Jeg bonder feks lettest m andre som har hatt en psykisk syk mor el far. Det er som at vi snakker samme språk. Nevnte venn har også en syk forelder. 

Jeg innbiller meg også at de som faktisk er psykopater og l , klarer å lukte seg frem til empater som meg og utnyttet min tilgivende og tillitsfulle natur. Hjelp 

 

Noen som kjenner seg igjen ? 

Er det noen vei ut av dette kaoset ? Finnes det normale mennesker som orker å bli kjent med en person m bakgrunn av kaos traumer svik ustabile forhold m m ? 

Takk for svar 

Anonymkode: ba492...0c1

Ja. Les gjerne den boken som nevnes her.

Sitat

Man bør sette seg mer inn i det, enn å kun se på tester på internett. På noen av testene på internett er heller ikke de forskjellige kriteriene forklart, og da kan resultatet av slike tester bli svært misvisende.

I følgende bok får man utfyllende informasjon og forklaring på de enkelte punkt i kriterielisten:

 

Her kan Sjarmør og tyrann leses gratis på Nasjonalbibliotekets sider:

http://www.nb.no/nbsok/nb/17e15a0a83d90859372642c7be8cd2d5?index=4#0

Fagfolk har uttalt at det er nettopp de som er i relasjon med psykopatene som kan stille diagnosen, fordi at det er de som er i relasjon med dem som har observert dem og erfart deres trekk. Selvfølgelig må da de som er i relasjonen ha nok kunnskap, som de kan få ved å lese Sjarmør og tyrann. Psykopatene oppsøker ikke en behandler for å utredes for dette, så derfor er det menneskene som er i relasjoner med dem som kan finne ut om de er det

 

 

 

Anonymkode: c2839...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de som faktisk er psykopater og l , klarer å lukte seg frem til empater som meg og utnyttet min tilgivende og tillitsfulle natur. Hjelp

Dette er korrekt. De er svært flinke til å plukke seg  ut sine ofre.

Anonymkode: c2839...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er korrekt. De er svært flinke til å plukke seg  ut sine ofre.

Anonymkode: c2839...e15

De er veldig flinke, de går etter empatisk mennesker( er jo ingen forsyning og hente hos en egoist )

Anbefaler ALLE bloggen: psykopti og kjærlighet, bedre forklart får man det ikke ( lest der selv )

Anonymkode: 6dd9e...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Hva om en person gjør slike ting mot andre ikke på en utspekulert måte men for å kontrollere en situasjon for å unngå å miste noen feks ? Jeg har en tendens til å «forstå meg ihjel» , se personen bak handlingene etc , sikkert mye pga oppvekst m en manipulerende narsissistisk mor som på sin side hadde hatt en tøff oppvekst og ingen behandling el hjelp for traumer . Mitt problem er st jeg som oftest tiltrekker meg folk m tilsvarende problemer, feks rus, adferd, emosjonelt m.m. Jeg bonder feks lettest m andre som har hatt en psykisk syk mor el far. Det er som at vi snakker samme språk. Nevnte venn har også en syk forelder. 

Jeg innbiller meg også at de som faktisk er psykopater og l , klarer å lukte seg frem til empater som meg og utnyttet min tilgivende og tillitsfulle natur. Hjelp 

 

Noen som kjenner seg igjen ? 

Er det noen vei ut av dette kaoset ? Finnes det normale mennesker som orker å bli kjent med en person m bakgrunn av kaos traumer svik ustabile forhold m m ? 

Takk for svar 

Anonymkode: ba492...0c1

Les gjerne boken: " Human magnet syndrome"  den forklarer hva du spør etter…. ellers les på psykopati og kjærlighet, JA psykopater og narsissister er veldig flinke til å finne empatiske mennesker, det viktigste våpenet vårt er kunnskap og grenser, les deg opp!

Anonymkode: 6dd9e...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les gjerne boken: " Human magnet syndrome"  den forklarer hva du spør etter…. ellers les på psykopati og kjærlighet, JA psykopater og narsissister er veldig flinke til å finne empatiske mennesker, det viktigste våpenet vårt er kunnskap og grenser, les deg opp!

Anonymkode: 6dd9e...32a

Jeg er så naiv at jeg ikke fatter at noen vil andre vondt :( 

var det opp til meg ville vi alle levet fredelig sammen på planeten og samarbeidet isteden for å konkurrere og backstabbe og lure hverandre for å hevde seg selv.

 

Anonymkode: ba492...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er så naiv at jeg ikke fatter at noen vil andre vondt :( 

var det opp til meg ville vi alle levet fredelig sammen på planeten og samarbeidet isteden for å konkurrere og backstabbe og lure hverandre for å hevde seg selv.

 

Anonymkode: ba492...0c1

Dessverre finnes det en del mennesker som nyter å pine andre mennesker. De føler stor tilfredsstillelse av å påføre andre mennesker fysisk og eller psykisk smerte.

Anonymkode: c2839...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på psykopat og en sosiopat er følgende.

Psykopater forstår ikke at ting dem gjør er galt, de ser det ikke selv, så de fortsetter.

Sosiopater forstår at ting dem gjør er galt, men fortsetter og trives med det. 

De har mange likhetstrekk . 

Anonymkode: 3d592...24d

Da er vel egentlig sosiopati verre? Dvs, at de selv om de vet hva som er galt så nyter de å utføre det. 

Trodde psykopater også visste forskjellen på rett og galt. Men om de faktisk ikke forstår at det er galt å stjele, så føler jeg de er litt mer unnskyldt. Ikke at det er greit det de gjør, men om de ikke har forutsetning for å forstå det, så er det jo ikke deres feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Da er vel egentlig sosiopati verre? Dvs, at de selv om de vet hva som er galt så nyter de å utføre det. 

Trodde psykopater også visste forskjellen på rett og galt. Men om de faktisk ikke forstår at det er galt å stjele, så føler jeg de er litt mer unnskyldt. Ikke at det er greit det de gjør, men om de ikke har forutsetning for å forstå det, så er det jo ikke deres feil. 

Det er ALLTID deres egen feil!

Mange ofre for psykopati ligger i graven, slutt med slik VÅS!

Anonymkode: 6dd9e...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre finnes det en del mennesker som nyter å pine andre mennesker. De føler stor tilfredsstillelse av å påføre andre mennesker fysisk og eller psykisk smerte.

Anonymkode: c2839...e15

Mer utbredt enn vi er klar over, men det finnes trekk vi kan ta dem på tidlig stadie.

Anonymkode: 6dd9e...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Da er vel egentlig sosiopati verre? Dvs, at de selv om de vet hva som er galt så nyter de å utføre det. 

Trodde psykopater også visste forskjellen på rett og galt. Men om de faktisk ikke forstår at det er galt å stjele, så føler jeg de er litt mer unnskyldt. Ikke at det er greit det de gjør, men om de ikke har forutsetning for å forstå det, så er det jo ikke deres feil. 

Ja det vet de! De er absolutt ikke unnskyldt for sine onde gjerninger.

Anonymkode: c2839...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mer utbredt enn vi er klar over, men det finnes trekk vi kan ta dem på tidlig stadie.

Anonymkode: 6dd9e...32a

Hvilke trekk kan man kjenne de igjen på på tidlig stadie?

Anonymkode: c2839...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ALLTID deres egen feil!

Mange ofre for psykopati ligger i graven, slutt med slik VÅS!

Anonymkode: 6dd9e...32a

Selvfølgelig. Her er jeg helt enig med deg. Ville ikke støte noen. 

Jeg mente ikke at det ikke var deres feil. Jeg ordla meg litt feil. Selvfølgelig er det deres feil at de gjør onde handlinger, men det er ikke deres feil at de ikke forstår at det er galt. Handlingene skal aldri unnskyldes! Aldri. 

Beklager igjen. Poenget mitt var at jeg faktisk, jo, tror at de er klar over hva de gjør. Jeg tror psykopater vet hva de gjør. De dreper, lyver og stjeler med overlegg. Det kan ikke forsvares på noe som helst måte! De vet akkurat hva de gjør, de bryr seg bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
På 18.8.2018 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Ja det vet de! De er absolutt ikke unnskyldt for sine onde gjerninger.

Anonymkode: c2839...e15

Nettopp. Det var en tidligere her som skrev at forskjell på psykopater og sosiopater er at psykopater ikke vet at det de gjør er galt. Derfor skrev jeg at om de ikke skulle vite, så er det ikke deres feil at de ikke vet. Men, det vil ikke si at det ikke er deres feil at de dreper, lyver, stjeler og voldtar. Jeg har null til overs for slike mennesker!  Men- jeg tror faktisk de vet. Man kan ikke si at de ikke vet forskjell på rett og galt. Det gjør de så inderlig, men de bryr seg ikke om andre enn seg selv. De kan ikke føle kjærlighet. Så jo, de er monstre som vet utmerket godt hva de gjør. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke trekk kan man kjenne de igjen på på tidlig stadie?

Anonymkode: c2839...e15

Igjen, blogg: psykopati og kjærlighet

Røde FLAGG:

- SMIGER

- Lovebombing

- Futurefaking

- Silent treatment

- Løgner

- Utroskap

- Blikk

-Gashlighting

-Ordsalat

-Tåkelegging

I starten gjør de ALT for å HEKTE DEG, de går gjerne fort fram, du er deres helt spesielle sjelsvenn og de kan gifte seg med deg etter en uke. ( Noen er slik, andre mer utspekulerte, men de gjør ALT for å hekte deg, slik skapes også TRAUMEBÅND som forklarer hvorfor voldsutsatte / psyk/fysisk/ blir i dårlige relasjoner.

Anonymkode: 6dd9e...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Selvfølgelig. Her er jeg helt enig med deg. Ville ikke støte noen. 

Jeg mente ikke at det ikke var deres feil. Jeg ordla meg litt feil. Selvfølgelig er det deres feil at de gjør onde handlinger, men det er ikke deres feil at de ikke forstår at det er galt. Handlingene skal aldri unnskyldes! Aldri. 

Beklager igjen. Poenget mitt var at jeg faktisk, jo, tror at de er klar over hva de gjør. Jeg tror psykopater vet hva de gjør. De dreper, lyver og stjeler med overlegg. Det kan ikke forsvares på noe som helst måte! De vet akkurat hva de gjør, de bryr seg bare ikke. 

Ja, nå er jeg enig, det var bare en misforståelse.

:jepp:

Anonymkode: 6dd9e...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nettopp. Det var en tidligere her som skrev at forskjell på psykopater og sosiopater er at psykopater ikke vet at det de gjør er galt. Derfor skrev jeg at om de ikke skulle vite, så er det ikke deres feil at de ikke vet. Men, det vil ikke si at det ikke er deres feil at de dreper, lyver, stjeler og voldtar. Jeg har null til overs for slike mennesker! De kan råtne. Men- jeg tror faktisk de vet. Man kan ikke si at de ikke vet forskjell på rett og galt. Det gjør de så inderlig, men de bryr seg ikke om andre enn seg selv. De kan ikke føle kjærlighet. Så jo, de er monstre som vet utmerket godt hva de gjør. 

Takk :) Jeg er enig med deg.

Anonymkode: c2839...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  er også viktig å være obs  på at vi kan komme ut for slike mennesker i andre forbindelser enn kun kjæresteforhold, som bl.a. "venner" og kollegaer og sjefer.

Anonymkode: c2839...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det  er også viktig å være obs  på at vi kan komme ut for slike mennesker i andre forbindelser enn kun kjæresteforhold, som bl.a. "venner" og kollegaer og sjefer.

Anonymkode: c2839...e15

Jeg har dessverre det, min første kjæreste var en psykopat.

I starten var han verdens beste venn&kjæreste, sakte så forandret han seg. Mye psykisk mishandling, stygge blikk, jeg var aldri god nok… trodde jeg mistet han til rus ( han røykte litt hasj ) men sannheten kom mange år etter da jeg fikk mer kunnskap. Fikk hakeslepp og ble deprimert, det gikk "kaldt ned over ryggen på meg"… så havnet jeg nok en gang i klørene på enn sjef som var psykopat, det var en lang og vond prosess, er empatisk og har vært naiv&sårbar, perfekt offer.

Har lest meg opp på psykopati,og fått sunne/klare grenser, så nå er jeg beskyttet i kraft av min egen "selflove"integritet og ikke minst kunnskap.

Anonymkode: 6dd9e...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre det, min første kjæreste var en psykopat.

I starten var han verdens beste venn&kjæreste, sakte så forandret han seg. Mye psykisk mishandling, stygge blikk, jeg var aldri god nok… trodde jeg mistet han til rus ( han røykte litt hasj ) men sannheten kom mange år etter da jeg fikk mer kunnskap. Fikk hakeslepp og ble deprimert, det gikk "kaldt ned over ryggen på meg"… så havnet jeg nok en gang i klørene på enn sjef som var psykopat, det var en lang og vond prosess, er empatisk og har vært naiv&sårbar, perfekt offer.

Har lest meg opp på psykopati,og fått sunne/klare grenser, så nå er jeg beskyttet i kraft av min egen "selflove"integritet og ikke minst kunnskap.

Anonymkode: 6dd9e...32a

Jeg blir redd av å lese dette :( så vanskelig å navigere i et manipulerende landskap hvor alt er opp ned. 

Hva er traume-bånd? 

Anonymkode: ba492...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...