Gå til innhold

Er psykologer noen sære typer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.8.2018 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Hva er din oppfatning? Sær må ikke bety dårlig eller lignende, men som i ganske spesiell.

Anonymkode: 8c41c...6bb

Tja, det spørs hva man mener med sær. De jeg kjenner til er mer creepy. Vi har en psykolog i inngiftet slekt som i enhver familiesammenkomst bare sitter der taust og ser arrogant og skummel ut. Han svarer merkelig når vi prøver å prate med ham. En i nabolaget, en barnepsykolog, virker søt og omgjengelig på overflaten. Men når du blir mer kjent med vedkommende slenger han ut passiv-aggressive "morsomme" kommentarer og spøker om klientene sine. Og, nei, det nytter ikke å gi beskjed til noen overordnede, de bryr seg ikke. Jeg har tilfeldigvis også datet en som etter hvert ble psykolog, og det er den verste daten noensinne. På en skole jeg jobbet, var det en barnepsykolog som virket helt fjern og uten kontakt med virkeligheten. Hun mente blant annet at en av de ansatte, som vi lærere har reagert negativt på når det gjelder behandling elevene, var riktig så flink med barn. Jeg har aldri truffet en psykolog med normale sosiale antenner, faktisk. Forhåpentligvis finnes det bedre eksempler der ute, men håper jeg aldri behøver å benytte meg av deres tjenester.

Anonymkode: 32393...1eb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.8.2018 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Da kan man jo undres på hva lekfolk kaller disse som av psykiatrien blir stemplet som behandlingsresistente. Disse folka må jo være jævlig slitsomme for familie, partner og venner. Det er enkelte pasienter som ikke ønsker å bli friske, blant annet fordi det er tryggest å forbli i offerrollen og eksternalisere alle sine vansker over på omgivelsene. Hva med de pasientene som kaller behandlerne sine for udugelige, kunnskapsløse og uten empati? Enda man sitter der time ut og time inn og virkelig gjør alt man kan for å hjelpe pasienten, inkludert å sette grenser og utfordre innenfor det som er rimelig. 

Emosjonelt ustabil PF og narsissistisk sårbare pasienter er ikke en enkelt pasientgruppe. Ære være psykologer og psykiatere som holder ut. Kanskje burde flere av disse heller gitt mer slipp på pasientene, og brukt kreftene sine på de som ønsker hjelp men som blir stående på ventelister eller bli avvist fordi borderlinerne tar opp all tiden til fagfolka.

Anonymkode: 152f2...e72

Hva mener du med at de med borderline tar opp all tiden til fagfolkene? Og mener du at de med borderline ikke ønsker hjelp?

Anonymkode: 9a577...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis vi bare hadde tatt bedre vare på hverandre, akseptert hverandre og bedre og sunnere og stabile dype forhold til andre så hadde vi garantert ikke trengt psykologer og samfunnet hadde spart mye penger. Løsningen og problemet er mennesket selv, og det med at mange lider er pga mangel på respekt og kjærlighet til hverandre, så enkelt og hvorfor kan dere ikke se det og gjøre noe med dere selv?

Anonymkode: 5c040...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg har en psykolog i familien. Han er temmelig spesiell. Er ikke spesielt opptatt avgå være høflig og gjør akkurat som han vil i familieselskaper. Er rigid, styrende, påståelig og bastant. 
Har en del ideer og meninger som ligger på utsiden av hvordan folk flest tenker.

Det finnes sikkert ok. psykologer, men han her er uspiselig…

Anonymkode: 2f6eb...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en jeg hadde kun 1 date som var virkelig fjern, han mislikte sterkt jobben, han trodde at det psykologi profesjon han hadde utdannet seg til var å forske innen  psykologi, ikke snakke med andre mennesker om psykiske problemer, så han hadde tatt feil valg, jeg tenke mulig å være så dum. Vi møttes for en drink på et utested.... så videre er det dårlig kjemi. Han spør kun spørsmål jeg svarer. Rar samtale.  vi bestiller noe, han brus til  og jeg vin. Han begynner å helle oppi flaske med brus i glasset, det begynner å boble masse i glasset.jeg sier: du det er masse  bobler i glasset, kanskje ikke helle oppi så mye på en gang; blir fort søl. Han fortsatte å gjøre det igjen, det rant over bordet. Han merker ikke det sjøl, så sier han åjaa ja så nå. Etterpå sier han: skal vi sånn at det blir ikke noe mere mellom oss eller flere dates.Jeg sier meg enig. Han drar. Han går bort til skranken får å betale... jeg tror han betaler for begge drinkene, for mi  og hans. Servitøren hadde spurt: skal du betale for begge, da hadde han svart:  nei kun for min drikke, hu kjenner ikke jeg.

Jeg hører ikke samtalen mellom de to, da det var høy musikk. Og satt et stykke unna. Servitøren kommer bort til meg ettertid og spør meg: kjente du han fyren som dro nå? Så sa jeg: det var en tinderdate det. Så sa hun: han betalte kun for sin drikke, ikke for din. Jeg ble satt ut, for en oppførsel... douchebag. Servitøren var snill og spanderte drinken på meg... 

Anonymkode: b6a76...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 17.8.2018 den 15.01):

De må i alle fall være spesielt interessert i å sitte time ut og inn hver dag og høre på andre menneskers problemer,
så litt spesielle må de vel kunne sies å være. :Gjesp:

Godt sagt 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologer er fine folk. Har bare møtt psykologer som er hyggelige, omgjengelige og empatiske. De er dog smarte folk som gjennomskuer bullshit, så mange blir nok truet av de. 

Anonymkode: 1a477...2b2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok like mange snåle som hyggelige. Jeg gikk til psykolog en gang, og hun var veldig snål. 
Tipper hun sitter hjemme å leser bøker og har et lite sosialt nettverk. Hun virker som en einstøing og barna hennes som var på min alder er var også veldig spesiell. Einstøinger de også. 

Anonymkode: 5322d...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste psykologene jeg har møtt er omsorgsfulle, empatiske og oppegående. Men jeg merker at jeg går litt på tå hev rundt psykologer - de er temmelig gode til å gjennomskue bullshit ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke min psykolog er så sær. Hun er litt eldre enn meg, og føler hun er en ganske normal dame i 20 årene.

Anonymkode: c0568...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dem som kanskje normale, sånn generelt. Største problemet med dem har heller vært et slags "when all you have is a hammer..."-syndrom, som har vært veldig til hinder i behandling. Senest i går fylte jeg ut et skjema der jeg ble spurt om jeg hadde opplevd magesmerter eller hodepine de siste syv dagene. Jeg har crohns sykdom og migrene, så ja, selvsagt har jeg opplevd dette, men her virker det som de automagisk antar det må være psykosomatisk og dermed indikativt av depresjon eller sosial angst.

Anonymkode: a8911...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er nok like mange snåle som hyggelige. Jeg gikk til psykolog en gang, og hun var veldig snål. 
Tipper hun sitter hjemme å leser bøker og har et lite sosialt nettverk. Hun virker som en einstøing og barna hennes som var på min alder er var også veldig spesiell. Einstøinger de også. 

Anonymkode: 5322d...e56

Fælt å lese bøker og trives i eget selskap, ja. Særlig på fritida, etter å ha brukt tid på pasienter som deg. Psykologer vet at folk har ulike personlighetstrekk. Det er noe som heter grad av introversjon og ekstroversjon og begge deler er helt normalt og har ingenting med å være spesiell å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er «psykologen» til mange psykologer 😅 (uten å røpe hva jeg jobber med). De er like forskjellige som alle andre mennesker. Felles er kanskje at det er litt vanskelig for mange av dem Å tre ut av rollen.

Anonymkode: bd34d...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 0.38):

Jeg har en psykolog i familien. Han er temmelig spesiell. Er ikke spesielt opptatt avgå være høflig og gjør akkurat som han vil i familieselskaper. Er rigid, styrende, påståelig og bastant. 
Har en del ideer og meninger som ligger på utsiden av hvordan folk flest tenker.

Det finnes sikkert ok. psykologer, men han her er uspiselig…

Anonymkode: 2f6eb...f5c

Vet også om en slik type, en kvinne, tør påstå hun faktisk er direkte ond. 

Anonymkode: 0e112...237

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har gått hos 11 jeg, det kan huske akkurat nå. De har vært meget forskjellige. samt at jeg har en som bekjent. 

1 merkelig fyr. Tror han tenkte han var svært klok, noe han mulig var. Surrehue som satt slik henslengt med stort såtehår og var ekspert på hypnose. Tror han glemte meg som pasient så ble bare ett par timer 

2 moderlig klok dame. hadde litt dilla på systemer og se på blekkflekker og bilder. Dro inn familien. brydde seg. Skrev til meg i ferien ( jeg var 16)

3Fyr som satt å så på meg. sa ikke ett ord. jeg sa ikke ord da jeg var plassert der motvillig Og slik gikk nå dagan.

4 Helt sjuk psykiater. Stilte helt rare spørsmål og freaka meg helt ut. så ting helt  ut av sammenheng. Jeg var så j sjuk på den tiden og han bare: nå nei, det tror jeg ikke på. 

5Fyr som smilte rart og viste mye syns han. en autorietet. Helt grei nok, men vi fikk ikke noe ut av det. varte kort. jeg var lei

6Dame. mild, forsiktig. alternativ. ville dra inn fullmånen og chakraer. 

7. dame bein i nesa. kunstnerisk. fikk meg til å tegne. hennahår. streng men støttende og til å regne med

8. ny moderlig type. syns ikke vi kom noe vei. skravling. men trengte det også. 

osv osv

de store bokstaver forsvant da katten la seg på ene hånda. ha ha

Anonymkode: 634b9...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jo: helledussen. Må ha med hun som andre time, etter at jeg hadde stått over ett år på venteliste mente jeg smilte for mye til at hun skjønte noe av ,meg og dermed ikke kunne gå hos henne. Og det var det..

Anonymkode: 634b9...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går psykologer til psykolog? Ser for meg mangen psykologer ikke gjør det fordi det bare ikke sitter helt rett, er kanskje litt for ydmykende og flaut for en som burde vite bedre. For hvis en psykolog går til psykolog, blir ikke psykologen bare fortalt det dem allerede vet? 

 

Anonymkode: 3a3f7...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er fra en studie om personlighet og valg av spesialitet hos Finske leger. Talene 1 til 12 er ulike spesialiteter (psykiatri er nummer 5). Som vi ser er det en del variasjon i personlighet mellom ulike spesialiteter.

Vet ikke om vi kan si at psykologer er sære, men er urimelig å tro at dem er et tverrsnitt av befolkningen når det gjelder personlighet. Er flere grunner til å tro det:

- Er et studium med høyt opptakskrav, her kommer første seleksjon.

- Dem som velger å studere profesjonsstudium psykologi har gjort det som både et positivt valg, og et negativt valg av andre studier (husk at dem i stor grad kan velge å vrake).

- Sosialisering under studium 

- Sosialisering etter studium

Kan ikke tro at man etter dette kommer ut med et tilfeldig utvalg av personligheter.

Så vil dem akkurat som studiet av leger, bli selektert på hvilken retning dem velger. Vil tro at man vil se en vesentlig forskjell mellom organisasjonspsykologer i privat næringsliv, og psykologer i rusomsorgen.

12909_2018_1155_Fig1_HTML.webp

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns psykologer er blitt veldig vanlige. Bar liksom i gamledager at de var noen weirdos. Nå er psykologer stort sett flinkiser. Det er er krevende studie å komme inn på!

Anonymkode: 1f906...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...