Gå til innhold

Svigersøster forventer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Joda, det er uhøflig å bli sur i et selskap, men å ikke tilrettelegge for et familiemedlem man VET har allergi er smålig. Hverken mat eller kaker til glutenallergikere er noen umulighet, og hvis man planlegger litt så serverer man det samme til alle - uten allergener. Mat kan være litt utfordrende, men hun har sikkert tips om enkle oppskrifter som kan brukes både til bare henne og til hele selskapet om dere spør, og kaker uten gluten er såpass vanlig (også i pose-/ferdigkakesegmentet) at det å ikke få til en kake en allergiker kan spise er å gjøre seg vanskelig. 

Gjør godt grunnarbeid, så blir det enklere for dere rundt henne senere, for eksempel ved å lage en liste med ja-mat slik at dere slipper å tenke så mye. Allergi er ikke noe man velger, og selv om man kan være hyggelig og ta med seg litt mat selv, er det skikkelig uhøflig om man med vilje og viten lar gjester gå hjem sultne. (Nei, jeg er ikke allergiker). 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dypfryst damjkake er enkel å tine. 

Skrevet

Jeg ser begge sider av saken på denne. Har selv svigerfamilie med melk/cøliaki/laktose og noen i min familie(bare laktose). Har invitert flere ganger og laget til ekstra glutenfri og melkefri alternativ, men synes det blir litt vel surt når de som da har cøliaki ikke spiser, selv om jeg har gitt beskjed om at det blir laget til mat til de også. Da føler jeg at den ekstra tiden kunne jeg brukt på noe annet.

Det er faktisk litt ekstra stress å lage til middag når de blir dårlig om man bare har vært i kontakt med mel e.l. 

Kaker syns jeg ikke er stress når det gjelder slikt, men middag er fort mye mer stress siden ikke alt smaker liker godt glutenfritt og jeg da ender opp med å lage alternativt til de med cøliaki. 

Anonymkode: 22ea8...204

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...