AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #21 Skrevet 17. august 2018 Herregud det er da ikke vanskelig å lage glutenfritt istedet for kaker osv med vanlig mel. Det er dere som gjør dere vanskelige. Jeg har ikke glutenallergi, men om jeg inviterer til selskap/middag så er det selvfølgelig jeg som vert som skal tilpasse maten slik at allergikere kan spise det. Anonymkode: 05416...f90 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #22 Skrevet 17. august 2018 Det er mye gode glutenfrie kaker i frysedisken. Anonymkode: 632a2...150 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #23 Skrevet 17. august 2018 Svigersøsteren min har cøliaki, og om jeg inviterer til spising så lager vi alt utenom småting glutenfritt. Jeg kjøper inn glutenfrie rundstykker om det er brød til og serverer is i tillegg til kake. Men jeg har også alternativer med gluten når det er logisk, dog er det alltid et valg uten som er logisk. Gir ikke et eple til dessert om resten spiser kake liksom. Men kreve setlane man jo aldri. Jeg synes dog det er normal høflighet. Anonymkode: d8580...21b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #24 Skrevet 17. august 2018 Nå følte jeg plutselig på det.. TS begynner navnet ditt med L? Er jeg din svigerinne og du har lagt til en ukorrekt detalj for ikke å bli gjenkjent i denne «historien»... Isåfall så trenger ikke jeg å komme på familieselskaper lenger hvis det er slik dere føler det. Anonymkode: 982db...f99 1
Rosalie Skrevet 17. august 2018 #25 Skrevet 17. august 2018 Naturligvis tilrettelegger jeg i henhold til alle gjesters allergier/sykdommer. Og hadde jeg vært allergisk mot matvarer, hadde jeg syntes det var dårlig av vertskapet dersom de ikke tilrettela for meg. 5
Miss moneypenny Skrevet 17. august 2018 #26 Skrevet 17. august 2018 Min datter har ei venninne som har cøliaki. Når hun inviteres i bursdag og på besøk stiller jeg selvfølgelig med glutenfrie alternativer. Syns ikke det er noen big deal. 6
Jadzia Skrevet 17. august 2018 #27 Skrevet 17. august 2018 Jeg tåler ikke gluten og melk. Jeg forventer aldri at noen skal legge til rette, men jeg håper. Jeg tilbyr meg dog alltid å ta med egen mat/kake hvis jeg har behov for det. Men jeg har alltid spurt de som skal til meg, om det er noe de ikke tåler. Helt fra jeg flytta hjemmefra. Jeg tar det som en selvfølge at man prøver å tilrettelegge noe når man inviterer folk med allergier. Selv om jeg vet at andre ikke ser det som en selvfølge. Og du, glutenfritt er bagatell! toro langpanne, toro muffins... fiks ferdig kake som er god på 1-2-3. 1
Atea Skrevet 18. august 2018 #28 Skrevet 18. august 2018 (endret) Som gjest forventer man ingenting, men som vertinne forventes det bedre av deg ts. Er ikke allergisk selv, men legger alltid til rette sånn at alle kan kose seg uten å bli dårlige eller gå sulten fra bordet. Og helst spise samme mat i størst mulig grad. Endret 18. august 2018 av Atea 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #29 Skrevet 18. august 2018 Tar alltid hensyn til gjestene. Og ja, noen ganger medfører det ekstra jobb. Det beregner jeg inn når jeg planlegger. Vet jeg at jeg skal invitere mange med kompliserte matbehov så velger jeg ikke å ha selskapet en helg hvor det foregår mye annet feks. Etterhvert finner man måltider som er enkle å tilpasse og kan velge hva man lager utifra gjestene sitt behov. Har mye familie og venner som må tas hensyn til, men jeg inviterer de jo fordi jeg har lyst til å være sammen med de. Selv har jeg allergier og blir som regel tatt hensyn til. Det er svært sjelden at det ikke skjer, men det er gjerne hos de samme menneskene.... Anonymkode: c51ec...910 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #30 Skrevet 18. august 2018 Jeg tar alltid hensyn. Det er ganske enkelt å unngå melk/egg/hvete/skalldyr/svin (muslimsk venninne). Ikke alltid at alt er "fritt", men jeg har alltid gode alternativer. Svikter alt med tanke på dessert har jeg alltid sorbetis (hjemmelaget) i fryseren, den er virkelig fri for alt. Nå er jeg ikke intolerant/allergisk selv. Men hadde det dreid seg om en kake i en barnebursdag (der bursdagsbarnet ofte har en favorittkake) hadde jeg bare droppet dessert. Men om jeg kom i en bedre middag til nær familie og det var lite jeg kunne spise ville jeg nok blitt veldig skuffet, da handler det om omsorg og omtanke. Anonymkode: 1a728...35d 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #31 Skrevet 18. august 2018 Nå er det utrolig enkelt å bake glutenfritt, og så lenge det ikke er hvetebakst, så blir det faktisk mer luftig og smaker bedre om man baker glutenfritt. Man følger bare den vanlige oppskriften, og bytter bare vanlig mel med glutenfritt mel. Jeg liker best toro glutenfri lys miks. Da baker man jo kake til alle, ikke en egen til henne. Min søster har cøliaki, og selvfølgelig har vi alltid bakt og laget glutenfri mat til henne, det er jo veldig enkelt. Anonymkode: ef87f...e5a
chouette Skrevet 18. august 2018 #32 Skrevet 18. august 2018 (endret) Hun har ikke akkurat valgt å ha allergi.. jeg synes du er utrolig smålig om du ikke er villig å tilby så mye som en glutenfri ferdigkake engang. Endret 18. august 2018 av toothfairy 1
FluffyJuggernaut Skrevet 18. august 2018 #33 Skrevet 18. august 2018 Jeg ser på det som vanlig å ta hensyn til gjestene når man inviterer på besøk eller til ett selskap. Har noen i familien min som ikke tåler alt av grønnsaker og frukt, har også en venninne med cøliaki og det hadde vært utrolig dårlig om jeg inviterer de på middag eller selskap, og jeg ikke hadde laget noe som vi alle kunne spise. Så syns ikke det er for mye å forvente at alle gjestene har noe de kan spise. Men hadde hun forventet at alt av mat og kaker skulle være tilrettelagt, så kunne jeg ha skjønt frustrasjonen din. 1
Belima Skrevet 18. august 2018 #34 Skrevet 18. august 2018 En av sønnene til nevøen min har glutenallergi. Når vi ber til bursdagsselskap så steker vi: Glutenfrie vafler, muffins, lager sjokoladekake av glutenfri blanding og nøttekaker. Det har aldri vært noe problem i vår familie, men så er vi bare 12 personer samlet disse dagene. Har vi pølser, så tar moren hans alltid med glutenfrie pølsebrød eller lomper. Så da spiser vi alle sammen glutenfritt disse bursdagene. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #35 Skrevet 18. august 2018 Jeg har alvorlig egg og nøttallergi. Jeg forventer ikke at folk tar hensyn til det, men i 99% av situasjonene gjør folk det. Nå har vi i venneflokken flere med allergier. De fleste av oss har en liste med navn og allergier tapet på innsiden av ett skap på kjøkkenet. Og lurer vi på noe, så ringer vi bare. Anonymkode: 09b45...614
SoWhat? Skrevet 18. august 2018 #36 Skrevet 18. august 2018 På 17.8.2018 den 14.40, AnonymBruker skrev: Min svigersøster har glutenallergi og forventer alt tilrettelagt i familieselskaper etc. Det er en utfordring. Jeg kjenner flere som har glutenallergi, vegetarianere eller melkeallergi, men de er mer sånn "jeg vil ikke være til bry" eller "jeg ordner meg selv". Jeg har full forståelse for at det er kjipt og utfordrende å ha glutenallergi, men kan man virkelig forlange at alle rundt deg skal lage mat og kaker som er glutenfrie til en hver sammenkomst? Jeg synes hun er kravstor og det toppet seg da min fetter på 10 år(som hun har svært lite kontakt med) hadde barnebursdag og hun forventet å få egen kake. Er jeg urimelig? Anonymkode: bc5f1...98e Det handler kun om å inkludere! Verre er det ikke altså. Har både allergikere, og veganere i familien. Det er virkelig ikke mye bry å servere noe alle tåler og spiser. Litt fantasi, så er alle inkludert. Ps. Jeg skjønner meg ikke en gang på veganere. Og det handler ikke om allergi. Men at alle føler seg velkomne og inkluderte. Fins masse mat både allergikere og andre som veganere kan spise. Null stress. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #37 Skrevet 18. august 2018 For å snu litt på det...hadde du syntes det hadde vært gøy å komme i selskap å sitte å se på andre spiser, mens du selv ikke hadde fått noe? Tror ikke det! Det er så mange enkle glutenfrie kaker og muffins å lage, å de er også spiselige for de som ikke har allergi også, så jeg ser virkelig ikke problemet! Her i familien har vi flere vi må ta hensyn til, og det er en selvfølge å lage mat til de på lik linje som dem som ikke har allergi. Gidder du ikke lage glutefri mat, så drit i å be dem med glutenallergi. Vanlig folkeskikk å lage mat til alle gjester, og ikke la noen sitte uten mat fordi du ikke gidder å lage noe til de! Anonymkode: 04525...b00 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #38 Skrevet 18. august 2018 Såpass syns jeg man kan gjøre for folk med allergier. Regner med dere er glad i henne? Jeg ser ingen problem med å ordne tilpasset godt til folk som har intoleranser/allergier/spesiell type diett. Man setter pris på at folk faktisk bryr seg såpass om en and man ikke ser noe problem i å tilrettelegge litt. Skal jeg stelle i stand noe spør jeg alltid om folk har spesielle allergier eller behov, om det så er glutenallergi eller at de foretrekker vegetarisk kost. Det handler om respekt og å bry seg om andre. Jeg vil folk skal føle seg velkommen og inkludert, og om det betyr at det må lages en ekstra kake eller litt ekstra mat til en middag, gjør det ingenting. Vennskap og familie er viktigere enn at maten skal være lettest mulig å lage. Anonymkode: 8ec2f...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #39 Skrevet 18. august 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå følte jeg plutselig på det.. TS begynner navnet ditt med L? Er jeg din svigerinne og du har lagt til en ukorrekt detalj for ikke å bli gjenkjent i denne «historien»... Isåfall så trenger ikke jeg å komme på familieselskaper lenger hvis det er slik dere føler det. Anonymkode: 982db...f99 Om dette stemmer så har hun vel rett i at du er sjukt overdramatisk Anonymkode: d8580...21b 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #40 Skrevet 18. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om dette stemmer så har hun vel rett i at du er sjukt overdramatisk Anonymkode: d8580...21b Er da ikke dramatisk å ikke ønske å komme til tilsetninger hvor man verken blir respektert, ønsket eller tilrettelagt for. Snarere tvært imot, det er sykt overdramatisk og primadonna og ikke klare å sette seg inn i andres situasjon, og ikke tilrettelegge for andres sykdommer Anonymkode: b2f99...5f7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå