AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #1 Skrevet 17. august 2018 Min svigersøster har glutenallergi og forventer alt tilrettelagt i familieselskaper etc. Det er en utfordring. Jeg kjenner flere som har glutenallergi, vegetarianere eller melkeallergi, men de er mer sånn "jeg vil ikke være til bry" eller "jeg ordner meg selv". Jeg har full forståelse for at det er kjipt og utfordrende å ha glutenallergi, men kan man virkelig forlange at alle rundt deg skal lage mat og kaker som er glutenfrie til en hver sammenkomst? Jeg synes hun er kravstor og det toppet seg da min fetter på 10 år(som hun har svært lite kontakt med) hadde barnebursdag og hun forventet å få egen kake. Er jeg urimelig? Anonymkode: bc5f1...98e 3
Diamant20 Skrevet 17. august 2018 #2 Skrevet 17. august 2018 Kjøp Toro muffins som dere kan lage også fryse de som ikke blir spist til neste gang. 13
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #4 Skrevet 17. august 2018 Jeg ville ikke giddet å lage for mye styr ut av det. Ha noen glutenfri rundstykker og kake i fryseren slik så det ikke blir stress neste gang. Men skjønner at du blir irritert altså! Men husk st hun mest sannsynlig skal være i familien din lenge. Noen ting må man bare fikse for familiefredens skyld. Anonymkode: 6b4a7...a39 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #5 Skrevet 17. august 2018 Jeg er allergisk mot egg. Forventer aldri tilpasning, men familien gjør det alltid ☺️ Anonymkode: 4c29d...a9b 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #6 Skrevet 17. august 2018 Jeg har en niese(i tenårene) og lager alltid et par ting uten gluten som hun kan spise. Syns ikke det er noe merarbeid egentlig. Alle kan jo fint spise det som er glutenfritt. Men ja er litt spesielt av et voksent menneske å fovente at all maten er tilrettelagt for henne. Anonymkode: b6436...088 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #7 Skrevet 17. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min svigersøster har glutenallergi og forventer alt tilrettelagt i familieselskaper etc. Det er en utfordring. Jeg kjenner flere som har glutenallergi, vegetarianere eller melkeallergi, men de er mer sånn "jeg vil ikke være til bry" eller "jeg ordner meg selv". Jeg har full forståelse for at det er kjipt og utfordrende å ha glutenallergi, men kan man virkelig forlange at alle rundt deg skal lage mat og kaker som er glutenfrie til en hver sammenkomst? Jeg synes hun er kravstor og det toppet seg da min fetter på 10 år(som hun har svært lite kontakt med) hadde barnebursdag og hun forventet å få egen kake. Er jeg urimelig? Anonymkode: bc5f1...98e Jeg har cøliaki og forventer aldri kaker og bakst såklart - men om jeg blir bedt i middag så opplyser jeg såklart om sykdommen min (for å ikke bli livsfarlig syk liksom), og tilbyr og lage egen saus om det er for mye styr å finne en glutenfri en liksom. Men forventer aldri noe (med mindre jeg skal i middag som sagt, hvor jeg kjenner folka godt). I store selvskaper pleier jeg å spise godt før jeg kommer, og dersom det er noe jeg tåler så kan jeg spise litt. Men da de fleste ikke "respekterer" faktiske kroniske autoimune tarmsykdommer, og tror det "ikke er så farlig"med litt gluten (og forveksler det med intolleranse), så tørr jeg ofte ikke å spise hos andre. Anonymkode: b2f99...5f7 17
Muskath Skrevet 17. august 2018 #8 Skrevet 17. august 2018 Jeg ville laget kaker uten gluten til alle, f.eks nøttebunn eller noe lignende. Hva med å servere iskrem med bær eller saus til henne? Skjønner ikke at det er så mye merarbeid. Det finnes jo også pakninger med glutenfrie kaker som er fort gjort å lage. 15
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #9 Skrevet 17. august 2018 Jeg syns ikke man kan forvente egen kake i barnebesøk hos mannens fetter. Men nær familie syns jeg kan forsøke å tilrettelegge, er det noen som er ofte på besøk går det an å lage en langpannekake og fryse i porsjonsstykker, og så ta opp et par stykker når man vet det kommer cøliaker på besøk. Jeg har en kollega med cøliaki, og har ved et par anledninger laget kake hun kan spise. Men det holder ikke bare at kaken har glutenfrie ingredisenser, jeg må være sikker på at alt utstyr er helt fritt for evt rester av noe med gluten, at det ikke kommer i en smule bra kjøkkenbenken eller henger i en brødsmule på smøret. Det er ganske stress, så jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke gjør det for ofte, vil ikke være grunnen til at noen blir syk. Min venninne som har "allergi" (selvutnevnt) er jeg helt ærlig ikke så nøye med, lager uten gluten men slumper det i en smule eller fem så er det ikke så farlig. Ellers serverer jeg ofte frukt som alla kan spise, da trenger ingen å sitte tomhendt om de er rett for å bli syk. Anonymkode: a2c1f...807 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #10 Skrevet 17. august 2018 Nå er jeg ikke allergiker selv, men om jeg var det må jeg ærlig innrømme at jeg hadde forventet at nærmeste familie tilrettela for meg (søsken med familie anser jeg som nær familie). Jeg hadde ikke forventet å kunne spise alt som ble servert, men at det var noe jeg også kunne spise. De fleste med allergier ol er nok vant til å måtte ordne med egen mat i mange sammenhenger. Det minste man burde forvente er hvertfall at nærmeste familie gidder å ta litt hensyn. Det koster ikke allverden hverken av tid eller penger å røre sammen en Toro pose el. Anonymkode: 0fdb3...256 28
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #11 Skrevet 17. august 2018 Jeg pleier å lage ostekake med glutenfri kjeks. Den er ikke bare glutenfri men også laktosefri. Jeg synes faktisk ikke det er noe brydderli å gjøre det lille ekstra. For oss som ikke er allergiske kan jo også spise av det. Anonymkode: 331c6...a95 16
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #12 Skrevet 17. august 2018 Selvfølgelig tilrettelegger man og lager kake hun også kan spise. Det er virkelig ikke mye forlangt. Hvis ikke folk som står meg nær gidder å gjøre såpass for meg, hadde jeg ikke gått i selskapet heller. Til opplysning har jeg ingen matallergier og kan spise hva jeg vil, men har full forståelse for mennesker med utfordringer. Anonymkode: f6d09...3ed 20
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #13 Skrevet 17. august 2018 Hvis jeg vet om allergier pleier jeg å passe på at det blir servert i hvert fall et par ting som vedkommende kan spise. F.eks en glutenfri kake, en kake uten melk eller egg osv. I tillegg pleier jeg ofte å sette fram oppskåret frukt eller noen bær. Det er da normal høflighet når man får gjester? Anonymkode: dfa76...681 18
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #14 Skrevet 17. august 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min svigersøster har glutenallergi og forventer alt tilrettelagt i familieselskaper etc. Det er en utfordring. Jeg kjenner flere som har glutenallergi, vegetarianere eller melkeallergi, men de er mer sånn "jeg vil ikke være til bry" eller "jeg ordner meg selv". Jeg har full forståelse for at det er kjipt og utfordrende å ha glutenallergi, men kan man virkelig forlange at alle rundt deg skal lage mat og kaker som er glutenfrie til en hver sammenkomst? Jeg synes hun er kravstor og det toppet seg da min fetter på 10 år(som hun har svært lite kontakt med) hadde barnebursdag og hun forventet å få egen kake. Er jeg urimelig? Anonymkode: bc5f1...98e Vil legge til. Ber man noen med glutenallergi eller andre utfordringer så har man selvfølgelig noe de kan spise også. Anonymkode: f6d09...3ed 13
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #15 Skrevet 17. august 2018 Hvis jeg inviterer noen hjem til meg på middag, bursdagsselskap osv tar jeg selvfølgelig hensyn til allergier, intoleranser og sykdommer som krever tilpasninger i maten. Om man lager ei «frikake» gjør vel ikke det noe. Pleier lage glutenfri, melkefri og sukkerfri til de i min familie som det må tas hensyn til. Skulle da bare mangle. Anonymkode: 4e027...72c 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #16 Skrevet 17. august 2018 Det er da å forvente at nærmeste familie tar såpass hensyn. Det er da ikke så vanskelig å lage en glutenfrikake. Anonymkode: da2d4...49b 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #17 Skrevet 17. august 2018 Jeg er todelt på denne. Jeg er selv laktoseintolerant. Det vil si at jeg tåler laktose i små mengder, og det er også mye lettere å finne gode alternativ enn til de som ikke tåler gluten. Det er masse laktosefrie produkter laget av kumelk nå, og forskjellen på smak er minimal, i hvert fall i kaker etc. Slik sett er ikke min intoleranse veldig vanskelig å tilpasse seg til. Jeg opplever at jeg aldri blir tatt hensyn til i selskap. Ingen gidder å bytte ut fløten med laktosefri fløte, for eksempel. Jeg får alltid høre:"Men det går sikkert greit hvis du bare tar et lite stykke?" eller " Det er vel ikke farlig å være laktoseintolerant?" Neida, farlig er det ikke, og det er jeg glad for, men det er ikke så kult å få diaré i et selskap. Personlig tar jeg hensyn til både allergikere, vegetarianere, muslimer (som ikke spiser svinekjøtt) etc når jeg er i en situasjon hvor jeg lager mat til andre. Samtidig syns jeg ikke man skal kreve at andre ordner mat til en, man bør nok fortrinnsvis ta en prat med verten, og høre hvordan man kan løse matsituasjonen. Anonymkode: 39b36...35f 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #18 Skrevet 17. august 2018 Hadde du sagt det samme hvis hun var din søster, og ikke kona til din bror? Jeg måtte spise gluten- og melkefritt i noen år, og hos min svigerinne ordnet jeg meg ofte selv. Men hun prøvde i alle fall å spørre om forslag til ting jeg kunne spise som ikke var mye ekstra styr å lage. Hun kunne f.eks. lage taco, så tok jeg med egen rømme, og brukte skjell i stedet for lefser. Og jeg syns egentlig det er dårlig vertskap å invitere gjester til mat, for deretter å regne med at gjesten tar med egen mat. Men jeg er kanskje litt påvirket av at det er mye matintoleranser i familien, og at jeg har måttet gå på fri for-dietter selv. Anonymkode: 874ee...d77 13
Apple White Skrevet 17. august 2018 #19 Skrevet 17. august 2018 I vår familie lager vi som regel alltid pavlova som ett glutenfritt alternativ, til de som har intoleranse eller allergi mot gluten. I tillegg er det også gjerne fruktsalat og is. Så det er jo mye som kan tilpasses uten at det blir for mye styr. En pavlova er super enkelt å lage😊 jeg hadde selv en periode hvor jeg slet voldsomt når jeg spiste gluten (ikke så alvorlig som allergi heldigvis), og det tok både min og svigerfamilien hensyn til. Jeg ble alltid glad når jeg kom i besøk og de sa de hadde husket å lage pavlova også. Det er lite som skal til, og jeg er enig med de over som sier at en tar hensyn til den nærmeste familien. 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2018 #20 Skrevet 17. august 2018 Så lenge man blir invitert i en tilstelning, hvor det også er forventet at gjesten har brukt penger på gave, syns jeg ikke det er så rart at man forventer i hvertfall et alternativ gjesten kan spise Anonymkode: 76a82...713 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå