Gå til innhold

Hva tenker dere om ei på 30+ som jobber i kafe, bensinstasjon o.l?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har høyere utdanning, men får ikke brukt den her jeg bor. Bor i bitteliten bygd nå. Har fått gode venner her, kjæreste, er billig å bo, så jeg har ikke lyst til å flytte. Jobber i fiskedisk i butikk og syns det er en helt grei jobb. Ville vært utrolig toskete og gi opp alt det bare fordi enkelte ser ned på folk som har butikkjobb. 

Anonymkode: a01aa...8cf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker ikke noe over det. Det er jo helt vanlige jobber.

Anonymkode: b14a4...a42

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med høy utdanning jobber i butikk 😉 Synes det er bra at voksne folk også får disse jobbene, ikke bare unge studenter. Har selv jobbet mange år i butikk, men et problem her er å ikke få høy nok prosent stilling. Så da må videre utdanning tas..

Anonymkode: 4d430...891

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke noe spesielt. Så lenge de er hyggelige og utøver den servicen de skal i yrket sitt er jeg fornøyd. Jeg kan imidlertid tenke mitt dersom den ansatte er krass og lite serviceinnstilt. Da tenker jeg at de fint kunne ha hatt en annen jobb, og sikkert ønsker det selv siden de åpenbart hater jobben sin, men ikke kommer lenger. 

Anonymkode: 7a4fd...171

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på 30+ som jobber på bensinstasjon? Jeg tenker hun er en kløpper til å håndtere pølser..

Anonymkode: d7fb7...ed2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke noe spesielt over det. Har venner som jobber på kafé/i servicenæringen, og venner som har høystatusjobber. De som jobber på kafé slipper å ta med seg jobben hjem om kveldene, og lever kanskje litt mer avslappet, gjør det de vil, har mye fritid. Heller det enn karrierejag.

Jeg har også høy utdanning og har jobbet som forsker i flere år, men pga at jeg ikke føler meg komfortabel med knivingen om ressurser, spisse albuer, krav om publikasjon som hindrer grunnforskningen, fant jeg meg en kontorjobb på universitetet i stedet. Ikke like spennende arbeid, MEN fordelene veier opp. Mer familietid, aldri kveldsarbeid, forutsigbar arbeidshverdag.

Derfor fordømmer jeg aldri andre pga yrkesvalg. Det er mange gode grunner til at folk velger andre jobber enn den en selv ville valgt.

Anonymkode: 35fd8...29e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de trives i jobben sin, og det synes også mange ganger, spesielt på bensinstasjoner! Liker bedre enn person på 30+ enn en på 20 på bensinstasjonen iallefall!

Anonymkode: 833ef...3db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb er jobb, det viktigste for meg er og trives med det jeg gjør. Jobber selv i en kafé på et kjøpesenter og har gjort det i snart sju år. Det er ikke det jeg har lyst til resten av livet, men jeg trives godt og lønna er god, så jeg stresser ikke med å finne meg noe annet heller :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha en utdanning selv om du jobber på disse stedene. Det kan være daglig leder du treffer i kassa, på kafe kan en konditor stå i kassen noen dager, på blomsterbutikken kan det være en blomsterdekoratør, på apoteket har de i allefall utdannelse, kan være noen som har måtte omskolere seg, eller har ikke klart å ta utdannelse pga sykdom, men som har kjempet seg ut i jobb. Vi trenger disse folka. Hvis det er så tarvelig, hvem skal da rydde ut varer så vi har et godt utvalg på kiwi/rema/meny?? Servere deg fersk kaffe og et ferskt wienerbrød når du tar deg en tur på kaffe? 

Anonymkode: fd1eb...add

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sportsbabe skrev:

Tenker det er tarvelig og at vedkommende aldri klarte å fullføre noen utdanning.

Jeg tenker at de som ikke kan bruke ord, eller vet betydningen av de, heller burde utdanne seg litt bedre.

Tarvelig betyr nok ikke det du tror det gjør. Ellers bruker du det bevisst feil.

Anonymkode: 81f6c...e32

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man gjerne overfører sine egne følelser til andre, tenker jeg nok noen ganger at det ser veldig kjedelig ut og at jeg er glad det ikke er meg. Men sikkert mange som ikke ville hatt min jobb heller. Folk er heldigvis forskjellige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert farget av å komme fra et mindre tettsted, der de godt voksne i butikker oftest eier lokalet, kjeden eller minst er daglig leder og ofte med personalansvar. 

Jeg tror hun yngste og nyeste i banken har mindre ansvar og oppgaver enn hun som driver blomsterbutikken. 

Ofte har voksne i en butikk en rolle med yrke også, du finner gjerne kokkeutdannede i ferskvare i større matvarebutikker, gullsmeder, urmakere, skomakere og hundetrenere. Alle kan finnes bak en relevant disk. 

Så jeg tenker ikke over det. Det er yrker som alle andre, og alle kan ikke være ungdomskolelærere, for barnehagen, VGS og barneskolen trenger også noen. Alle kan ikke jobbe på HM, for Skoringen, Floriss, Mestergull og kaféen trenger også noen. 

Sånn sett er jeg litt misunnelig på min søster som jobber på vaskeri (et hun eier selv) fordi hun står mer fritt til å stenge i jula, gå tidlig hjem og ikke måtte ta med seg jobb hjem på kveldstid. Men jeg hadde ikke klart å få dagene til å gå med hennes oppgaver, og hun hadde hatet mine. 

Men godt er det at vi alle vil ha noe forskjellig ut av liv og virke. Så har vi et fungerende samfunn til slutt. 

Hahaha, se for dere hele Bergen med 100% høyt utdannede som alle skulle jobbe som ingeniør, økonom, advokatfullmektig eller lege. 

Blir masse selvbetjente kasser, ja. Og importere berme fra Rogaland til å tømme kassene og stenge lokalene til Narvesen og REMA, fordi sånt er under standed til høyt utdannede mennesker, altså. 

Anonymkode: 3bfcd...e50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke dømming fra min side.
Folk som jobber på restaurant, kafe, kaffebar, klesbutikk, matbutikk, ja alt sånn når de er godt voksne. Lurer nå i disse prestigedager. 
Tenker du at de er lite spennende? har lave ambisjoner? 
jeg kjenner folk i disse yrkene som er fornøyd med livet sitt.

Anonymkode: 81ddc...57e

Mange som dyrker en hobby veldig, f eks ekstremsport eller foto, har "enklere" jobber for å kunne være friere og å kunne fokusere på lidenskapen. Det er mange grunner til at folk har jobber, og jeg tenker ikke spesielt over alderen på folk bak disken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tøytigern skrev:

Skal jeg være helt ærlig så tenker jeg negativt om dem som tenker negativt om ei på 30+ som jobber i kafe, bensinstasjon o.lign.

Istemmer 100%. Jeg vil nok oppfatte slike folk som selvhøytidelige og dømmende, og det er stikk motsatte karaktertrekk av hva jeg liker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sportsbabe skrev:

Tenker det er tarvelig og at vedkommende aldri klarte å fullføre noen utdanning.

Ja då får du tenke at det er tarvelig at flere i slike yrker har bachelor/master men får ikke relevante jobber og må ta det de får.

Jeg synes det er litt morsomt når folk skal se ned på slike yrker også skal de selv ut og søke jobb og tror det er bare å møte opp med bacheloroppgaven og jobben er deres, når 90% havner bak kassa på Kiwi fordi de har 0 arbeidserfaring..

Anonymkode: 7724b...60b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke dømming fra min side.
Folk som jobber på restaurant, kafe, kaffebar, klesbutikk, matbutikk, ja alt sånn når de er godt voksne. Lurer nå i disse prestigedager. 
Tenker du at de er lite spennende? har lave ambisjoner? 
jeg kjenner folk i disse yrkene som er fornøyd med livet sitt.

Anonymkode: 81ddc...57e

Det er ikke sånn at alle som har samme yrke har yrket av nøyaktig samme årsak/motiv.

Så nei, jeg har ingen standard tanker rundt dette. 

Om jeg blir ekspedert av en på 20 eller 70 så tenker jeg mest over om vedkommende er kundevennlig, serviceorientert og fremstår blid og positiv. 

Igår var jeg å handla klær til barna, i ene butikken var det to ekspeditører. Den ene en høy, modell lignende vakker ung kvinne, den andre sikkert 10-15 år eldre, helt normal utseendemessig og ordinær. Det var førstnevnte som startet apatisk å hjelpe meg, og den sistnevnte som til slutt overtok og hun var kjempeflink! Så jeg tenkte at hun virket blid og positiv, hun kosa seg vel på jobb. Hun yngre endte opp med å stå å surmule og slafse tyggis bak kassa mens hu kikket på mobilen sin. 

 

Anonymkode: 2416e...f1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sportsbabe skrev:

Tenker det er tarvelig og at vedkommende aldri klarte å fullføre noen utdanning.

Så du ser faktisk ned på mennesker i disse yrkene? Du mener m.a.o. at disse tjenestene er unødvendige? Alternativt benytter du deg gjerne av tjenestene, men respekterer ikke de menneskene som yter denne servicen til deg?

Endret av Roci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke noe spesielt. Noen må gjøre den jobben og. Bedre enn ingen jobb.

Anonymkode: d31db...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på butikk, men har ikke dårlig lønn. 521 000... klarer meg fint.

Anonymkode: ac584...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...