Gå til innhold

Søke mammaperm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal søke foreldrepenger. Er 29+0. Jeg vet jeg er litt sent ute. 

Jeg har fått bekreftelse fra jordmor. Og så leste jeg på nav.no at man trenger informasjon om ansettelsesforhold fra arb.giver. jeg har bedt sjefen sende meg det. Men jeg lurer på hva ansettelses forhold er for noe egentlig?

Og er det noe annet jeg trenger å legge ved søknaden for mamma perm?

Anonymkode: 64e4e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en bekreftelse på at du jobber/har jobbet der. Du må ha arbeidet minst 6 av de siste 10 månedene, og det må bekreftes, for å ha rett på foreldrepenger. 

Utenom dette trenger nav inntekstsskjema fra bedriften(e). Du må avtale med arb.giver om de sender det direkte til nav selv, eller til deg slik at du sender det selv. 

Anonymkode: 6df7f...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sent ute, du bare lar være å stresse sånn som alle andre :)

Anonymkode: c2e54...5e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke sent ute, du bare lar være å stresse sånn som alle andre :)

Anonymkode: c2e54...5e5

Enig her. Sendte inn selv da da baby var 6 uker gammel og det gikk helt fint.

Anonymkode: d584c...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du link til der du leste at du må sende inn bekreftelse på ansettelsesforhold? Ser det står noe der du skal velge dokumentasjon om du sender inn på papir, men om du trykker på pilen står det nummer på skjemaet og at det er inntektsopplysninger det er snakk om. Når arbeidsgiver sender dette bekrefter de at du jobber hos dem. Du trenger ikke et eget skriv som bekrefter dette.

Om du søker elektronisk kommer alle arbeidsforholdene der du er registrert i AA-registeret opp automatisk.

Så bekreftelse fra jordmor og inntektsopplysninger, dersom du er i helt vanlig jobb og ikke har tatt utdanning, vært i militæret det siste året, eller du ikke er norsk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe frist for når det bør gjøres?

Tror det er  9 eller 12 ukers behandlingstid her hvor jeg bor i hvert fall.

Anonymkode: 7c161...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Sendte inn selv da da baby var 6 uker gammel og det gikk helt fint.

Anonymkode: d584c...f3c

Men j bor i Oslo og det er 12 ukers behandlingstid her😱

 

Ts

Anonymkode: 64e4e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, applestories skrev:

Har du link til der du leste at du må sende inn bekreftelse på ansettelsesforhold? Ser det står noe der du skal velge dokumentasjon om du sender inn på papir, men om du trykker på pilen står det nummer på skjemaet og at det er inntektsopplysninger det er snakk om. Når arbeidsgiver sender dette bekrefter de at du jobber hos dem. Du trenger ikke et eget skriv som bekrefter dette.

Om du søker elektronisk kommer alle arbeidsforholdene der du er registrert i AA-registeret opp automatisk.

Så bekreftelse fra jordmor og inntektsopplysninger, dersom du er i helt vanlig jobb og ikke har tatt utdanning, vært i militæret det siste året, eller du ikke er norsk

Her er linken. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Foreldrepenger/husk-å-søke-til-rett-tid

Anonymkode: 64e4e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men j bor i Oslo og det er 12 ukers behandlingstid her😱

 

Ts

Anonymkode: 64e4e...cf9

Det var det her også. Var ikke noe problem, da jeg fikk pengene direkte fra arb.giver.

Anonymkode: d584c...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Men j bor i Oslo og det er 12 ukers behandlingstid her😱

 

Ts

Anonymkode: 64e4e...cf9

Det er maks 12 uker behandlingstid. Det er ikke noe å stresse med

Anonymkode: c2e54...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men j bor i Oslo og det er 12 ukers behandlingstid her😱

 

Ts

Anonymkode: 64e4e...cf9

Det går nok helt fint, bor også i Oslo og er i uke 34 og jobben min er treige og har ennå ikke fått sendt inn inntektsopplysninger 🙈 Men selv om maks behandlingstiden er lang i Oslo går det fort når bare alt er i orden. De fleste jeg snakker med hsr fått godkjent søknad på et par uker. 

Anonymkode: 2e62e...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ....det er ts her..jeg snakket med arb giver. Og han sendte meg et søknad skjema som jeg må fylle ut og sende tilbake til ham. Men det er ikke alt jeg skjønte. Kan noen snille sjeler hjelpe meg med å fylle den ut?

 

1a) Hva skriver jeg her?

1b) skal jeg regne ut selv når permisjonen min starter? Hvordan finner jeg ut det? 

2.) Jeg har ikke jobbet i 2017 så tror  ikke jeg har krav på ferie i år. Men har jeg krav på det i 2019? Selvom jeg har vært sykemeldt i hele graviditets perioden fra april2018 og helt til nå...

3.) Kan man ha redusert permisjon?trodde man måtte ta enten 49 uker eller 59 uker. Visste ikke at man kunne velge mindre permisjon enn det.

Jeg skal kun fylle ut punkt 3 eller 4??

Screenshot_20180817-123047.jpg

Screenshot_20180817-123541.jpg

Anonymkode: 64e4e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1a- skriv termin/ Ks dato.

1b - 3 uker eller mer før 1a. Kan gå ut 12 uker før.

2. Alle har krav på ferie. Det er om den er lønnet eller ikke du lurer på. Skal du ha ferie.i permisjonen sier du jo, om ikke sier du nei.

3. Du velger 100 eller 80. I tillegg må  du f.eks velge 60% gradert. Da jobber du 2 dager i uken

 

Anonymkode: c2e54...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen ....det er ts her..jeg snakket med arb giver. Og han sendte meg et søknad skjema som jeg må fylle ut og sende tilbake til ham. Men det er ikke alt jeg skjønte. Kan noen snille sjeler hjelpe meg med å fylle den ut?

 

1a) Hva skriver jeg her?

1b) skal jeg regne ut selv når permisjonen min starter? Hvordan finner jeg ut det? 

2.) Jeg har ikke jobbet i 2017 så tror  ikke jeg har krav på ferie i år. Men har jeg krav på det i 2019? Selvom jeg har vært sykemeldt i hele graviditets perioden fra april2018 og helt til nå...

3.) Kan man ha redusert permisjon?trodde man måtte ta enten 49 uker eller 59 uker. Visste ikke at man kunne velge mindre permisjon enn det.

Jeg skal kun fylle ut punkt 3 eller 4??

Anonymkode: 64e4e...cf9

Enig med anonym over om 1a), 1b) og 2.

3) Tidskonto ser ut til å være det samme som NAV kaller fleksibelt uttak. Det går ut på at du kan velge å være delvis i jobb mens du tar ut foreldrepenger og slik forlenge perioden. F.eks. to dager jobb, tre dager hjemme. Eller du jobber 50% og far 50%. Om du ikke ønsker det, men vil være hjemme med barnet på fulltid, så krysser du nei der, og svarer på 4) i stedet.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

1a- skriv termin/ Ks dato.

1b - 3 uker eller mer før 1a. Kan gå ut 12 uker før.

2. Alle har krav på ferie. Det er om den er lønnet eller ikke du lurer på. Skal du ha ferie.i permisjonen sier du jo, om ikke sier du nei.

3. Du velger 100 eller 80. I tillegg må  du f.eks velge 60% gradert. Da jobber du 2 dager i uken

 

Anonymkode: c2e54...5e5

Regner med du mente kan velge gradert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men j bor i Oslo og det er 12 ukers behandlingstid her😱

 

Ts

Anonymkode: 64e4e...cf9

Bor også i Oslo, og fikk svar fra NAV etter 2 uker, så det går nok helt fint:) i tillegg har du det kanskje slik at du får pengene rett fra arbeidsplassen og nav refunderer de? Da er det ihvertfall ikke noe stress. Har du snakket med arbeidsgiver om de automatisk sender inn inntektsopplysninger på deg når du søker om mammapermisjon? Det gjorde min arbeidsgiver ihvertfall, så jeg behøvde ikke gjøre noe med det selv. 

Anonymkode: 767bc...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte chatboten Frida på dokumentasjon av arbeidsforhold. Du finner henne her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Relatert+informasjon/chat-med-oss-om-foreldrepenger

Hun svarte slik;

For å behandle søknaden om foreldrepenger trenger vi opplysninger om arbeid og inntekt.
Er du arbeidstaker, skal arbeidsgiveren din fylle ut skjemaet for inntekstopplysninger (NAV 08.30-01).

 

Om det er du eller arbeidsgiver som sender inn inntektsskjemaet er opp til arbeidsgiver å avgjøre, for vår del har det ingen betydning hvem som sender det.

 
 
18:20
Hvis du er mor må du også sende oss en terminbekreftelse fra lege eller jordmor. Den må være datert i 26. svangerskapsuke eller senere. Den kan ikke være datert tidligere enn det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, applestories skrev:

Enig med anonym over om 1a), 1b) og 2.

3) Tidskonto ser ut til å være det samme som NAV kaller fleksibelt uttak. Det går ut på at du kan velge å være delvis i jobb mens du tar ut foreldrepenger og slik forlenge perioden. F.eks. to dager jobb, tre dager hjemme. Eller du jobber 50% og far 50%. Om du ikke ønsker det, men vil være hjemme med barnet på fulltid, så krysser du nei der, og svarer på 4) i stedet.

 

Regner med du mente kan velge gradert :)

Hvis jeg velger å være hjemme 100% da har jeg 49 uker. Hvis jeg ønsker å jobbe 50%og være hjemme 50%hvor lenge vil permisjonen min vare da?

 

Ts

Anonymkode: 64e4e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, applestories skrev:

Jeg spurte chatboten Frida på dokumentasjon av arbeidsforhold. Du finner henne her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Relatert+informasjon/chat-med-oss-om-foreldrepenger

Hun svarte slik;

For å behandle søknaden om foreldrepenger trenger vi opplysninger om arbeid og inntekt.
Er du arbeidstaker, skal arbeidsgiveren din fylle ut skjemaet for inntekstopplysninger (NAV 08.30-01).

 

Om det er du eller arbeidsgiver som sender inn inntektsskjemaet er opp til arbeidsgiver å avgjøre, for vår del har det ingen betydning hvem som sender det.

 
 
18:20
Hvis du er mor må du også sende oss en terminbekreftelse fra lege eller jordmor. Den må være datert i 26. svangerskapsuke eller senere. Den kan ikke være datert tidligere enn det.

Tusen takk for hjelpen :)

terminbekreftelse har jeg fått fra jordmor. Jeg opplyste arb giveren min om inntektsopplysninger og ansettelses forhold. Men han svarte bare at det holder å fylle ut dette skjemaet. Han sa at fyll den ut og send tilbake til meg.

Anonymkode: 64e4e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for hjelpen :)

terminbekreftelse har jeg fått fra jordmor. Jeg opplyste arb giveren min om inntektsopplysninger og ansettelses forhold. Men han svarte bare at det holder å fylle ut dette skjemaet. Han sa at fyll den ut og send tilbake til meg.

Anonymkode: 64e4e...cf9

Ja, det er samme opplegg hos min arbeidsgiver (kommune). Jeg trenger bare å fylle ut permisjonsøknad til arbeidsgiver, så ordner de resten med Nav :)

Anonymkode: 2e62e...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er samme opplegg hos min arbeidsgiver (kommune). Jeg trenger bare å fylle ut permisjonsøknad til arbeidsgiver, så ordner de resten med Nav :)

Anonymkode: 2e62e...14f

Ok takk 😊

Anonymkode: 64e4e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...