Gå til innhold

Barnebidrag-en rettferdig ordning?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

20-30000? Jeg og far har 60-40 fordeling på barnet. Han tjener 1,2 millioner i året, og jeg 500000. Jeg får 1300,- i bidrag. Hvis mor ikke jobber tror jeg uansett ikke hun kan få såå mye😳

Anonymkode: f3aa8...41c

Dette er jo fordi far har barnet mye.

Jeg får 8000 kr i måneden i bidrag for 2 barn, men far har laveste samvær klasse, da han har barna kun en helg i måneden. Han klager over for høyt bidrag, jeg har bedt han om å ha de mer, da vil det jo bli mye mindre å betale i bidrag og. Og jeg skulle gjerne hatt mye mindre i bidrag, og at han hadde barna mer. Da jeg er kronisk syk, og sliter meg fullstendig ut, og blir bare sykere. Har tigget og bedt far om å ha de mer. Men han nekter, han skal leve livets glade dager. Han nektet også å ha de, da jeg måtte på sykehuset og opereres. Så jeg måtte få en venninne til å ha de.

Anonymkode: d5a3b...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 18.8.2018 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Barnebidragsordningen skulle ha vært gjort om for lenge siden. Alt for mange mødre sitter på ræva å gidder ikke å gjøre noe fordi pengene kommer på konto uansett. Vet av alenemødre som ikke gidder å jobbe, fordi far betaler på tusenvis hver mnd. 

Anonymkode: 396e6...1b1

Så enig så enig 👏👏

Anonymkode: 018af...11c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dersom bidragspliktig mener bidragsmottaker jobber for lite MED VILJE pga hun/han ‘lever fett på stønader’ så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke klager til nav?? 

Jeg vet om to tilfeller der bidragspliktig fikk satt ned bidraget fordi mor jobbet for lite. Merk at mottaker må jobbe mindre enn 80% for at det skal være mulig. 

Klippet fra nav.no: 

‘Dersom inntekten din er vesentlig lavere enn du burde kunne oppnå, kan NAV fastsette inntekten din basert på skjønn. Fastsettelsen baserer seg på hva du kunne ha hatt i inntekt.’ 

Endret av Addie
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Overskriften til TS. Er barnebidrag en rettferdig ordning ?

Barnelova er nå klar på at begge foreldrene skal forsørge barnet etter evne. Bor en ikke med barnet skal barnebidrag ersatte dette bostedet selv om en ikke får lov å ha bosted på barnet, selv om en ønsker? Altså i ytterste fall har det norske rettssystemet nektet deg bosted på barnet du har selv om du er like skikket som den andre forelderen. Samtidig som de har pålagt deg å betale barnebidrag. 

Hvordan kan dette være riktig ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...