Gå til innhold

Barnebidrag-en rettferdig ordning?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klart det er vi som betaler, da han ikke må betale den gjelden. Er jo derfor det er et tak, resten av samfunne skal ikke gå i minus fordi noen velger å ikke betale

Anonymkode: 45367...ce2

Hvorfor skal ha slippe unna å betale det?

Anonymkode: 3df27...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og for alle uføre-arbeidsledige-barnetrygd-kontantstøtte.. slik er velferdsstaten bygd opp. 

Anonymkode: 7d790...3b5

Å er helt greit jeg er med å betale for det, dog ikke helt greit jeg er med på å betale bidraget ikke en person evner å betale.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ha slippe unna å betale det?

Hvordan slipper han i dag? Man må ikke betale gjeld, man får bare er gjeld og har man nok gjeld driter man i det.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å er helt greit jeg er med å betale for det, dog ikke helt greit jeg er med på å betale bidraget ikke en person evner å betale.

Vi betaler for folk som ikke evner å jobbe. Barn av fedre som ikke evner å jobbe får brøkdelen av det barn med fedre får- i bidrag. Taperne er barna.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi betaler for folk som ikke evner å jobbe. Barn av fedre som ikke evner å jobbe får brøkdelen av det barn med fedre får- i bidrag. Taperne er barna.

Nå vet du noen av oss ikke får mer enn fordkuddet og det er max av det far kan betale? Hva da med oss, skal vi få noen tusen ekstra, eller er det rettferdig vi får mindre?

Ja det er forskjeller i lønn og sånn er det. Man gjør det este ut av sin situssjon og ikke krever at andre skl betle for de barna man selv har valgt å få med en uten jobb eller en som er ufør.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn av mødre som ikke evner jobbe betaler skyhøye barnebidrag. 

Anonymkode: cfe12...d07

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor?

Er det rettferdig om jeg betaler 12k i bidrag og bare 2k tilkommer far og barn?

Nei, det menes vel at alle barn skal få lik sum. Den som betaler for 1 barn skal betale den summen uavhengig av inntekt.
La oss si 3000 kr pr barn. Da hadde du betalt 3000 kr og ikke 12000.

Jeg er en av de som mener det bør være slik. Uavhengig av inntekt og samvær.

Anonymkode: de132...c04

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det menes vel at alle barn skal få lik sum. Den som betaler for 1 barn skal betale den summen uavhengig av inntekt.
La oss si 3000 kr pr barn. Da hadde du betalt 3000 kr og ikke 12000.

Jeg er en av de som mener det bør være slik. Uavhengig av inntekt og samvær.

Så hvis den med omsorg tjener 1 mill og den som har samvær er ufør så skla alltid 3000betales pr barn? Uansett størrelsen på bidraget vi alle barn oppleve forskjeller fordi de fleste i Norge ikke har samme lønn. Med din løsning så blir mange som betaler bidrag fattiglus, da de ikke har så mye penger pr mnd. Bidraget fra samværsforeldren er ikke det som lager ulikheter i Norge, Inntekten til hovedomsorgsforelderen er den som sksper mest skjevheter. 

Eller skal alle tjene likt også?

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn egentlig så er det jo ingen som betaler det annet enn han da. Han får jo bare større og større gjeld til staten. Han må jo betale det tilbake igjen. 

Sånn som nå så får jo jeg betalt før staten. Om han får inntekt så er jeg første kreditor, så staten, så alle andre. Han har gjort et stort avdrag på bidrag til meg, men ingenting til staten foreløpig. 

Har han så lav inntekt at han ikke kan betale deg, så er bidraget satt for høyt. Jeg forstår ikke logikken her. Om han får inntekt, har han ikke inntekt? Mangler han midler til å betale så er han jo ikke bidragsdyktig, 

Hva er grunnen til at han ikke betaler? Er bidraget satt i en periode han hadde større inntekt, og nå gått ned?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis den med omsorg tjener 1 mill og den som har samvær er ufør så skla alltid 3000betales pr barn? Uansett størrelsen på bidraget vi alle barn oppleve forskjeller fordi de fleste i Norge ikke har samme lønn. Med din løsning så blir mange som betaler bidrag fattiglus, da de ikke har så mye penger pr mnd. Bidraget fra samværsforeldren er ikke det som lager ulikheter i Norge, Inntekten til hovedomsorgsforelderen er den som sksper mest skjevheter. 

Eller skal alle tjene likt også?

Det er vel flere som blir fattiglus i dag som de må betale opp til 25% av lønna si. Men ok, så la meg si 2000 kr pr barn da. Poenget mitt er at barn får likt uavhengig av foreldrenes inntekt. 

Skrevet

Det er vel flere som blir fattiglus i dag som de må betale opp til 25% av lønna si. Men ok, så la meg si 2000 kr pr barn da. Poenget mitt er at barn får likt uavhengig av foreldrenes inntekt. 

Nå skal bidraget dekke deler av hva det koster å ha barn, som husvær, strøm, mat og aktiviteter. Det koster mye mer enn 4000kr pr mnd. Så for de som tjener normalt så vil far og mor dele likt hva batnet koster og det er det som er rettferdig. At noen ikke tjener nok er desverre slik det er og det skal så klart ikke gå utover absolutt alle barn.  Summen man bruker til bidraget er ikke bare et tall, det er utav faktiske kostnadet å ha et barn. Og samværforeldre får trekk for alle dager de har barnet, noe som igjen oppmuntrer til hyppig samvær. Dagens regler er så rettferdige de kan bli.

Skrevet

Man kan jo se det som et incentiv til å velge med litt mer omhu hvem man får barn med.

Barn i norge bor i familier med ulike økonomiske forutsetninger. Sånn er det og sånn vil drt være. Det kommer ikke en stat og kompenserer for at vi har mindre enn naboen.

Abormaliteten i dette er at staten i det hele tatt forskutterer, forsørgelse av barn er foreldrenes ansvar. Men så har man innført en minstesats som avhenger av mors inntekt, for å sikre barna mot fattigdom. Eller sikkert nok helst forsi det er mindre arbeidskrevende å måtte regne ut sosialstønad. 

Anonymkode: 0c47d...e23

• Liker 1
Skrevet

Barnebidragsordningen skulle ha vært gjort om for lenge siden. Alt for mange mødre sitter på ræva å gidder ikke å gjøre noe fordi pengene kommer på konto uansett. Vet av alenemødre som ikke gidder å jobbe, fordi far betaler på tusenvis hver mnd. 

Anonymkode: 396e6...1b1

Skrevet

Barnebidragsordningen skulle ha vært gjort om for lenge siden. Alt for mange mødre sitter på ræva å gidder ikke å gjøre noe fordi pengene kommer på konto uansett. Vet av alenemødre som ikke gidder å jobbe, fordi far betaler på tusenvis hver mnd. 

Dette er regelrett feilinformasjon.

Det er svært lite man får i bidrag, det går som regel i minus - og om man tar ansvar for barnet man har satt til liv, så trenger man ikke batele bidrag. bare late folk som ikke bryr seg om familie eller har ryggrad som ikke ønsker ansvar for barna sine. 

Er aleneforsørger/alenefar, og barnebidrag er jaggu ikke noe å skryte av. Skulle vært mye høyere, og bidraget går jo åpenbart til barna, ikke foreldrene. Barn er dyrt - vil du ikke betale bidrag; ikke pul rundt på folk du ikke vil ha barn med - eller ta ansvar for ungen din. Lattelig enkelt

Anonymkode: 0880f...d6b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er regelrett feilinformasjon.

Det er svært lite man får i bidrag, det går som regel i minus - og om man tar ansvar for barnet man har satt til liv, så trenger man ikke batele bidrag. bare late folk som ikke bryr seg om familie eller har ryggrad som ikke ønsker ansvar for barna sine. 

Er aleneforsørger/alenefar, og barnebidrag er jaggu ikke noe å skryte av. Skulle vært mye høyere, og bidraget går jo åpenbart til barna, ikke foreldrene. Barn er dyrt - vil du ikke betale bidrag; ikke pul rundt på folk du ikke vil ha barn med - eller ta ansvar for ungen din. Lattelig enkelt

Anonymkode: 0880f...d6b

Mulig du bruker pengene på barna dine, men vet av aleneforsørgere som nesten ikke kjøper klær og sko til ungene sine, men bruker pengene på seg selv. Vet også av en mor som får både barnebidrag fra far, samt hjelpestønad på flere tusen for sykt barn. Ikke mange kronene av de stønadene som går til barnet. De går til leaset bil, huslån, nye klær til mor og kjærest, kosmetiske inngrep osv. 

Joda, endel sliter sikkert men alt for mange melker dette systemet! 

Skrevet
På 16.8.2018 den 18.02, AnonymBruker skrev:

De vil vel ikke at det skal lønne seg for mødre med lavtlønnede fedre å oppgi far ukjent eller gå fra far fordi de tjener mye mer penger på den måten, da.

Hadde jeg fått 20-30.000 i måneden i 18 år for å gå fra mannen min så hadde det nesten føltes feil å ikke gjøre det for barnas skyld. Å kunne gi dem en enormt bra økonomisk start på livet.

Anonymkode: e9f7c...b85

20-30000? Jeg og far har 60-40 fordeling på barnet. Han tjener 1,2 millioner i året, og jeg 500000. Jeg får 1300,- i bidrag. Hvis mor ikke jobber tror jeg uansett ikke hun kan få såå mye😳

Anonymkode: f3aa8...41c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

20-30000? Jeg og far har 60-40 fordeling på barnet. Han tjener 1,2 millioner i året, og jeg 500000. Jeg får 1300,- i bidrag. Hvis mor ikke jobber tror jeg uansett ikke hun kan få såå mye😳

Anonymkode: f3aa8...41c

60/40 er jo nesten 50/50.. da er det klart man ikke får mye i bidrag.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

60/40 er jo nesten 50/50.. da er det klart man ikke får mye i bidrag.

Jeg har 100% omsorg og får 3400 for en tenåring. Så ikke noe å bli rik på, bidragsyter tjener ca det dobbelte av bidragsmottaker. Med tanke på den reele kostnaden hver mnd dekker dette ikke havlparten en gang. 

Skrevet
På 17.8.2018 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Har han så lav inntekt at han ikke kan betale deg, så er bidraget satt for høyt. Jeg forstår ikke logikken her. Om han får inntekt, har han ikke inntekt? Mangler han midler til å betale så er han jo ikke bidragsdyktig, 

Hva er grunnen til at han ikke betaler? Er bidraget satt i en periode han hadde større inntekt, og nå gått ned?

Jeg vet ikke. Han har valgt å ikke ha kontakt med oss. Hva han lever av vet ikke jeg. Han jobber i hvert fall ikke i en normal jobb med skattbar inntekt.

Skrevet
På ‎16‎.‎08‎.‎2018 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Mange andre grenser staten kunne satt, spør du meg. Synes barnebidrag kunne hatt en lik sats for alle. Barna er jo taperne i denne forskjellsbehandlingen, når alt kommer til alt. Ts

Men det blir jo det samme, som at noen barn vokser opp med mor og far, med svært lav inntekt. Og andre barn vokser opp hos mor og far med svært god inntekt. Staten kan jo ikke gå inn overalt, for at barna skal få like mye. Og hvor skulle grensen gått da?

Anonymkode: d5a3b...f8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...