Gå til innhold

Bare EL-biler i 2025?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Nytter ikke diskutere med slike som har fått elbil/lekebil i hjernen, den er som en Gud for de 😂 alle normale som bor utenfor byer har diesel eller bensin, el er rett og slett ubrukelig hvertfall på vinteren 

Hva skal man da si til de som ikke forstår at folk har forskjellig behov?

Og kan du slutte å fare med løgn? Jeg har hatt 50 min pendlervei på motorvei, har gått helt fint selv på vinteren med en elbil som ikke er Tesla.

Jeg har fortsatt til gode å se deg komme med et argument som er sant....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.8.2018 den 11.59, tdm900 skrev:

Er det ikke AdBlue du mener? Lastebiler med Euro6 motor har jo like blank eksosrør, innvendig, som da det ble montert på fabrikken.

Adblue er teknologi for å løse lokalforurensingen med Diesel. Helt klart en positiv utvikling, og kan fjerne argumentasjonen knyttet til diesel begrensningene inn mot storbyene, men ikke det jeg siktet til. 

Blue-crud ( http://nordicbluecrude.no/ ) er syntetisk olje laget i en prosess som bruker strøm, vann og CO2. I praksis snakker vi at dieselbilen blir karbonnøytral og i praksis går på elektrisitet. Det er diskusjonen om energibærer kontra energikilde. 

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Adblue er teknologi for å løse lokalforurensingen med Diesel. Helt klart en positiv utvikling, og kan fjerne argumentasjonen knyttet til diesel begrensningene inn mot storbyene, men ikke det jeg siktet til. 

Blue-crud ( http://nordicbluecrude.no/ ) er syntetisk olje laget i en prosess som bruker strøm, vann og CO2. I praksis snakker vi at dieselbilen blir karbonnøytral og i praksis går på elektrisitet. Det er diskusjonen om energibærer kontra energikilde. 

Ad-blue er syntetisk urin som tilsettes i eksosanlegget for å fjerne noe NoX. Det er kjempedyrt og fungerer veldig dårlig på små dieselmotorer. 

Teknisk ukeblad har skrevet mye om dette.

https://www.tu.no/artikler/tror-diesel-snart-er-ferdig/351397

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Ad-blue er syntetisk urin som tilsettes i eksosanlegget for å fjerne noe NoX. Det er kjempedyrt og fungerer veldig dårlig på små dieselmotorer. 

Teknisk ukeblad har skrevet mye om dette.

https://www.tu.no/artikler/tror-diesel-snart-er-ferdig/351397

 

Hvor i all verden har du det fra?? Kanskje du skulle sette deg litt inn noen ting før du svarer! Er jo omtrent samme pris som spylervæske, og ikke i nærheten av samme forbruk 😄 😄 😄 

Anonymkode: 2d0ab...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i all verden har du det fra?? Kanskje du skulle sette deg litt inn noen ting før du svarer! Er jo omtrent samme pris som spylervæske, og ikke i nærheten av samme forbruk 😄 😄 😄 

Anonymkode: 2d0ab...532

AD-Blue er som sagt bare syntetisk urin, så det får du vanligvis til under 10 kroner literen.  Det som er dyrt er det medfølgende renseanlegget. Det super-komplisert, går stadig i stykker og da står bilen. Det koster gjerne 50.000 kroner å reparere det. Noen ganger det dobbelte eller 3-dobbelte.

Lykke til på EU-Kontroll med en Euro-6 bil for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, prt90 skrev:

AD-Blue er som sagt bare syntetisk urin, så det får du vanligvis til under 10 kroner literen.  Det som er dyrt er det medfølgende renseanlegget. Det super-komplisert, går stadig i stykker og da står bilen. Det koster gjerne 50.000 kroner å reparere det. Noen ganger det dobbelte eller 3-dobbelte.

Lykke til på EU-Kontroll med en Euro-6 bil for å si det sånn..

Teknologi utvikler seg. Med en gang man begynte å prise avgiftene på CO2, begynte bilfabrikkene å utvikle teknologi, og VAG konsernets TFSI motorer var relativt fort ned i samme CO2 utslipp som dieselmotorene. Diesel hadde selv store problemer med å komme ned i størrelse før teknisk utvikling. Da de første katalysatorene kom, var det samme ramaskrik. 

I dag er det dyrt og begrenset, i morgen er det standard på en Kia; dette er gevinsten med ett fungerende marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hvordan myndighetene skal løse dette i Nord-Norge og andre grisgrendte strøk, spesielt på vinteren. Ikke uvanlig å bruke 2-3 timer over en fjelloverganger i forrykdende uvær. Skal brøyteplogen ha støpsel bak på bilen så el-bilene kan lade? De som har vært med en kolonnekjøring over en av fjellovergangene i Finnmark, fostår hva jeg snakker om. De ekstreme avstandene gjør også at det kreves en voldsom utbygging av ladere i disse områdene. Men det vil uansett ikke løse nevnte problemstilling ang. vinteren.

Den dagen vi får el-biler som har rekkevidde på 700-800 km, inkl. bruk av varmeanlegg og annet elektrisk utstyr, ja da kan vi begynne å snakke.....selvsagt forutsatt tilstrekkelig antal ladere.

Anonymkode: 1b750...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spent på hvordan myndighetene skal løse dette i Nord-Norge og andre grisgrendte strøk, spesielt på vinteren. Ikke uvanlig å bruke 2-3 timer over en fjelloverganger i forrykdende uvær. Skal brøyteplogen ha støpsel bak på bilen så el-bilene kan lade? De som har vært med en kolonnekjøring over en av fjellovergangene i Finnmark, fostår hva jeg snakker om. De ekstreme avstandene gjør også at det kreves en voldsom utbygging av ladere i disse områdene. Men det vil uansett ikke løse nevnte problemstilling ang. vinteren.

Den dagen vi får el-biler som har rekkevidde på 700-800 km, inkl. bruk av varmeanlegg og annet elektrisk utstyr, ja da kan vi begynne å snakke.....selvsagt forutsatt tilstrekkelig antal ladere.

Anonymkode: 1b750...eeb

Kolonnekjøring og venting er ikke noe stort problem da elbiler bruker lite strøm når det går sakte. Jeg kan stå stille med varmeapparatet på behagelig temperatur i flere døgn før batteriet er tomt. En dieselbil på tomgang vil antageligvis stoppe tidligere. Avstandene er heller ikke noe stort problem, det er f.eks under 13 min fra Karasjok til Kautokeino, og drøye 20 mil fra Honningsvåg til Alta. 

Det som er et problem, er hurtigladetettheten. Den er pt. null. Så det er en forutsetning at det må bygges ut et godt nett av hurtigladere i alle større tettsteder og knutepunkter først. 

Jeg har kjørt Finnmark på kryss og tvers med elbil flere ganger, men selv sommerstid blir det noen utfordringer slik infrastrukturen er nå. Det er dog ikke et vanskelig problem å fikse, og vil heller ikke koste enorme summer. Noen titalls millioner vil gi et bra utgangspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem med elbil og langtidsparkering med varme ned til -40'c. Test:

 

Anonymkode: 2f537...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...