Gå til innhold

Bare EL-biler i 2025?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pressen som hauser opp dette tullballet! Det er et ØNSKE, om at alle biler skal være batteridrevet fra 2025, det er IKKE et forbud mot bensin/diesel fra 2025.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2025 er de som kjører EL stemplet som miljøsvin akkuratt som oss som kjører diesel er nå ettersom vi kjøpte diesel i begynnelsen av 2000 tallet. Da diesel da skulle være mer miljøvennlig enn bensin... 

I 2025 er det sikkert hydrogen som er in 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

I 2025 er de som kjører EL stemplet som miljøsvin akkuratt som oss som kjører diesel er nå ettersom vi kjøpte diesel i begynnelsen av 2000 tallet. Da diesel da skulle være mer miljøvennlig enn bensin... 

I 2025 er det sikkert hydrogen som er in 

Hydrogen blir aldri aktuell for personbiler om den må konkurrere med elbiler. Fordi:

1. Du må ha en trykktank i bilen som tar mye plass. Denne holder også flere hundre bars trykk for at du skal få med deg nok hydrogen.

2. Drivstoffet koster 4 ganger så mye som drivstoffet til en elbil. Drivstoffet krever også tre ganger så mye strøm for å produseres

3. Du må fortsatt innom en stasjon for å fylle. Elbileiere starter hjemme med full tank til 1/4 av prisen, men kan i tillegg fylle på en hurtiglader.

4. En hydrogenbil er alltid en hybridbil. Den må ha batterier i tillegg, siden brenselscellen ikke leverer strøm hurtig nok.

En elbil er enklere konstruert, mindre antall deler som kan gå istykker. Den kan alltid fylle tanken hvor enn det måtte være der det er tilgang på strøm. Utviklingen på elbiler er etterhvert kommet så langt at hydrogenbilene vil bli akterutseilt, også på rekkevidde. De eneste som vil ha HY biler er de som ikke har regnet på det, eller er fastgrodd i den gamle vanen med å fylle dyrt drivstoff på en stasjon.

Så kan man også nevne at BMW har tatt til fornuft, og lanserer sin full-elektriske BMW iX3 i 2020.

Anonymkode: 5e6a1...1e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hydrogen blir aldri aktuell for personbiler om den må konkurrere med elbiler. Fordi:

1. Du må ha en trykktank i bilen som tar mye plass. Denne holder også flere hundre bars trykk for at du skal få med deg nok hydrogen.

2. Drivstoffet koster 4 ganger så mye som drivstoffet til en elbil. Drivstoffet krever også tre ganger så mye strøm for å produseres

3. Du må fortsatt innom en stasjon for å fylle. Elbileiere starter hjemme med full tank til 1/4 av prisen, men kan i tillegg fylle på en hurtiglader.

4. En hydrogenbil er alltid en hybridbil. Den må ha batterier i tillegg, siden brenselscellen ikke leverer strøm hurtig nok.

En elbil er enklere konstruert, mindre antall deler som kan gå istykker. Den kan alltid fylle tanken hvor enn det måtte være der det er tilgang på strøm. Utviklingen på elbiler er etterhvert kommet så langt at hydrogenbilene vil bli akterutseilt, også på rekkevidde. De eneste som vil ha HY biler er de som ikke har regnet på det, eller er fastgrodd i den gamle vanen med å fylle dyrt drivstoff på en stasjon.

Så kan man også nevne at BMW har tatt til fornuft, og lanserer sin full-elektriske BMW iX3 i 2020.

Anonymkode: 5e6a1...1e9

Jeg er verken for hydrogen eller EL, eneste som er drivstoff er og forblir diesel. Diesel går lenge på en tank og er ferdig fylt på 3 min uten alt for mye dilldall. 

Dessverre følger også BMW etter denne utviklingen ja, men jeg tror ikke diesel dør ut i min levealder tross jeg kun er 23 år, diesel og til nød bensin. 

Har kamerater som kjøpte seg elbil pga økonomiske gevinster, men angrer den dag i dag da så og si alle goder er vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 15.8.2018 den 12.43, AnonymBruker skrev:

Det kan vel hende det fortsatt er noen raringer igjen med fossilbil i 2025, men hvem vil ha en bil som det ikke er lov å kjøre i byen med, som koster 3 ganger så mye å bruke per kilometer og er like dyr i innkjøp som en elbil med 500 km rekkevidde?

Anonymkode: e2502...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel hende det fortsatt er noen raringer igjen med fossilbil i 2025, men hvem vil ha en bil som det ikke er lov å kjøre i byen med, som koster 3 ganger så mye å bruke per kilometer og er like dyr i innkjøp som en elbil med 500 km rekkevidde?

Anonymkode: e2502...cde

Min bil har tusen kilometer rekkevidde... Hvis man kjører litt morsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 0.34, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeg er verken for hydrogen eller EL, eneste som er drivstoff er og forblir diesel. Diesel går lenge på en tank og er ferdig fylt på 3 min uten alt for mye dilldall. 

Dessverre følger også BMW etter denne utviklingen ja, men jeg tror ikke diesel dør ut i min levealder tross jeg kun er 23 år, diesel og til nød bensin. 

Har kamerater som kjøpte seg elbil pga økonomiske gevinster, men angrer den dag i dag da så og si alle goder er vekk

Da følger de ikke særlig godt med, eller så har de aldri tatt seg bryet med å regne på det. Det er ikke bompenger, adgang til kollektivfelt, eller gratis parkering/ferje man sparer på i det lange løp. Det er drivstoffet. Kjører du på strøm, så kjører du på drivstoff som koster omtrent en femtedel. I tillegg tar du vare på all energi i nedoverbakkene som en vanlig bensin/dieselbil kaster bort i varme = 100% tap.

Så lenge du lader hjemme, og klarer deg med den rekkevidden det gir deg (de aller fleste klarer seg med rekkevidden dagens biler har), vil det å fylle tanken ta så lang tid som du bruker på å koble til ladekabelen (garantert under 3 minutter). Dette er dagens situasjon.

Stadig flere biler er på vei, som har lengre rekkevidde, og raskere ladehastigheter. Høyere produksjon vil gi lavere stk pris, dette vil spesielt slå ut på batteriene, som er den dyreste enkeltdelen i en elbil. Til slutt vil man nå et skjæringpunkt der elbiler, også internasjonalt, vil være billigere enn tradisjonelle biler. Vi begynner allerede å nå den grensen på driftsutgifter. Når den tid kommer, vil det bli et prisras på bensin/dieselbiler vi ikke har sett før. Få vil kjøpe dem, ikke bare fordi stadig flere byer vil forby bruken av dem, men også fordi de vil bli for dyre. Hvorfor skal folk da fortsette å kjøpe dem? Folk tenker økonomi, fra da av vil markedet ta fullstendig over, diesel og bensin blir henvist til veteranklubber.

Anonymkode: 5e6a1...1e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 0.34, BMW 5-serie 535D skrev:

Har kamerater som kjøpte seg elbil pga økonomiske gevinster, men angrer den dag i dag da så og si alle goder er vekk

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de ser at fossilbiler betaler 5-6x mer i årsavgift.

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de sparer ca. 1 kr pr km i drivstoff

Ja, de angrer sikkert dramatisk  når de betaler knapt noe i bomring, i hele landet og de vil aldri betale mer enn maks 50% av fossilbiler

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de har 1/10 av vedlikeholdskostnadene i forhold til en fossilbil

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de parkerer gratis i mange kommuner

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de får gratis strøm på offentlige eller private parkeringsplasser

etc etc

Anonymkode: 2f537...29e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de ser at fossilbiler betaler 5-6x mer i årsavgift.

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de sparer ca. 1 kr pr km i drivstoff

Ja, de angrer sikkert dramatisk  når de betaler knapt noe i bomring, i hele landet og de vil aldri betale mer enn maks 50% av fossilbiler

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de har 1/10 av vedlikeholdskostnadene i forhold til en fossilbil

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de parkerer gratis i mange kommuner

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de får gratis strøm på offentlige eller private parkeringsplasser

etc etc

Anonymkode: 2f537...29e

Når elendig rekkevidde og ladekø sikkert veier tyngre, er det du nevner bare tullprat! Er jo ikke en eneste elbil til overkommelig pris som hengefeste heller! 

Anonymkode: 2d0ab...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de ser at fossilbiler betaler 5-6x mer i årsavgift.

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de sparer ca. 1 kr pr km i drivstoff

Ja, de angrer sikkert dramatisk  når de betaler knapt noe i bomring, i hele landet og de vil aldri betale mer enn maks 50% av fossilbiler

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de har 1/10 av vedlikeholdskostnadene i forhold til en fossilbil

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de parkerer gratis i mange kommuner

Ja, de angrer sikkert dramatisk når de får gratis strøm på offentlige eller private parkeringsplasser

etc etc

Anonymkode: 2f537...29e

Strøm er dyrere enn diesel om man lader på hurtigladestasjoner, strømmen i huset kommer også å stige noe jævlig med årene for at så mange lader bilen sin, det går ut over oss som ikke vil ha lekebil. Når vi skal tape på at de skal lade og vi også får dyrere strøm bør faenmeg de betale litt for diesel også, rett skal være rett.

Men tilbake til spørsmålet ditt, ja de angrer på kjøpet, hjelper lite om de sparer en tusenlapp i året på å kjøre lekebil da de ikke kommer seg fra a til b. De kan ikke bare legge ut på en bilferie som oss som kjører diesel, de må først finne ut hvor det er lekeplasser til lekebilene så må de regne ut antall kilometer, om det er mye bakker, er det motvind, blir det kaldt og minus må de trekke av rekkevidden med hvertfall 50%, har de mye med seg, altså er bilen tung osv osv.

Er bilen fullpakket, minusgrader ute, motvind og en del motbakker må lekebilen stoppe å leke på lekeplassene hver annen mil, altså, ferie fra helvete...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Strøm er dyrere enn diesel om man lader på hurtigladestasjoner, strømmen i huset kommer også å stige noe jævlig med årene for at så mange lader bilen sin, det går ut over oss som ikke vil ha lekebil. Når vi skal tape på at de skal lade og vi også får dyrere strøm bør faenmeg de betale litt for diesel også, rett skal være rett.

Men tilbake til spørsmålet ditt, ja de angrer på kjøpet, hjelper lite om de sparer en tusenlapp i året på å kjøre lekebil da de ikke kommer seg fra a til b. De kan ikke bare legge ut på en bilferie som oss som kjører diesel, de må først finne ut hvor det er lekeplasser til lekebilene så må de regne ut antall kilometer, om det er mye bakker, er det motvind, blir det kaldt og minus må de trekke av rekkevidden med hvertfall 50%, har de mye med seg, altså er bilen tung osv osv.

Er bilen fullpakket, minusgrader ute, motvind og en del motbakker må lekebilen stoppe å leke på lekeplassene hver annen mil, altså, ferie fra helvete...

Hvilke biler det det de har kjøpt da?

Anonymkode: 5e6a1...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke biler det det de har kjøpt da?

Anonymkode: 5e6a1...1e9

Leaf og iion eller hva det heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Strøm er dyrere enn diesel om man lader på hurtigladestasjoner, strømmen i huset kommer også å stige noe jævlig med årene for at så mange lader bilen sin, det går ut over oss som ikke vil ha lekebil. Når vi skal tape på at de skal lade og vi også får dyrere strøm bør faenmeg de betale litt for diesel også, rett skal være rett.

Men tilbake til spørsmålet ditt, ja de angrer på kjøpet, hjelper lite om de sparer en tusenlapp i året på å kjøre lekebil da de ikke kommer seg fra a til b. De kan ikke bare legge ut på en bilferie som oss som kjører diesel, de må først finne ut hvor det er lekeplasser til lekebilene så må de regne ut antall kilometer, om det er mye bakker, er det motvind, blir det kaldt og minus må de trekke av rekkevidden med hvertfall 50%, har de mye med seg, altså er bilen tung osv osv.

Er bilen fullpakket, minusgrader ute, motvind og en del motbakker må lekebilen stoppe å leke på lekeplassene hver annen mil, altså, ferie fra helvete...

Over 50000 besparelse i året er vanlig for mange elbileiere; https://www.aftenposten.no/brandStudio/Sparer-over-50000-i-aret-pa-el-bilen-138b.html

Rekkevidden har økt dramtisk på bare noen år: 800 km er bare starten, om noen år ser vi nok godt over 1000 km.

Imotsetning til kreftbilene så kan man lade elbiler overalt, det finnes millioner at potensielle kontakter.

 

Anonymkode: 2f537...29e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"lekebilene" til dieselfanboyen drar stort sett alt som finnes av kreftbiler: 

 

Anonymkode: 2f537...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2025? Kommer litt an på hvor i landet, men i det sentrale Østlandsområdet gjetter jeg at 90-95%, kankje enda mer, av alle nye biler da er rent elektriske. Det kommer til å bli dyrt å velge noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Leaf og iion eller hva det heter

Ikke rart de ble misfornøyd. Spesielt Ion, som man kaller trilling (det er tre produsenter som leverer denne, i praksis er det samme bilen). Den har en rekkevidde på nedi 5-6 mil på vinteren. Leafen er noe bedre, men du sier ingenting om hvilken versjon det er. Er det snakk om bruktbiler, begynner rekkevidden å krympe på de å. Særlig merkbart om vinteren. Ingen av de lader særlig raskt på hurtigladestasjonene, igjen er det mange ganger verre på vinter.

De som kjøpte de har rett og slett gjort dårlig jobb med å sette seg inn i både økonomi og egenskaper til disse bilene, før de kjøpte. De sier mer om kameratene dine enn bilene.

Kan trekke frem et eksempel fra andre enden av skalaen: Hyundai Kona. Hadde de reservert en slik hver, hadde de hatt bilen idag og kunne kjørt Bergen - Oslo uten å lade. Når du ikke trenger å stoppe, har det ingenting å bety hva som driver bilen. Utenom kanskje at turen koster en 50 lapp.

Anonymkode: 5e6a1...1e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 0.34, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeg er verken for hydrogen eller EL, eneste som er drivstoff er og forblir diesel. Diesel går lenge på en tank og er ferdig fylt på 3 min uten alt for mye dilldall. 

Dessverre følger også BMW etter denne utviklingen ja, men jeg tror ikke diesel dør ut i min levealder tross jeg kun er 23 år, diesel og til nød bensin. 

Har kamerater som kjøpte seg elbil pga økonomiske gevinster, men angrer den dag i dag da så og si alle goder er vekk

Om du tror diesel er fremtiden er du på ville veier. EGR filter blir tett om du bare småkjører.

Alle goder er vekk? I Oslo betaler du ikke bom, det er gratis parkering og i tillegg har man lave servicekostnader, forsikring og årsavgift. Jeg har sagt det før og sier det igjen, du må slutte å fare med løgn!!!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå glad i dieselbilen min. Kommer jeg noen gang til å kjøpe el-bil? Si det - jeg har rekkeviddeangst, "å neeei, kvart tank!!!"

Hvordan er det med el-bil på en kald vinter? Jeg har 24 grader i bilen min, dette tar på hvis det er tosifra minus ute. Jeg er faktisk så glad i varme at jeg ikke har brukt klimaanlegget hele sommeren. Jeg har da vinduer. 

Dessuten må jeg ha noe det er litt vroom i, og som heller ikke leder til økonomisk ruin. Hadde ikke sagt nei til Tesla, altså, men haha, det har jeg ikke råd til. 

Har vel ingenting i mot el-biler. Den eldre Nissan Leaf er søt, men ikke akkurat noe fartsmonster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...