Gå til innhold

Kalle samboer for mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, tirben skrev:

Absolutt ikke!! Det er ikke bedre å være å gift hos oss. Jeg synes rett og slett det er litt gammeldags å føle at man trenger et papir på at man hører sammen. Bestemte meg allerede tidlig i 20 årene at jeg aldri skulle gifte meg. Da jeg traff mannen min var han heldigvis enig i at vi ikke trengte å formalisere forholdet vårt med et ekteskap. 

 Men som sagt, vi har barn sammen,  hus, hytte og bil, familiene våre er vevd sammen og vi vet vi hører sammen. 

Men jeg syns likevel det fremstår slik hvis det er så viktig for deg å kalle han mannen din, for det er han jo faktisk ikke. Mannen din betyr ektemannen, og det er han ikke. At han er en mann, og at han er kjæresten din - er også to forskjellige ting. Man eier ikke andre mennesker. Så for meg er det rart, uten at jeg hadde brydd meg om du sa det direkte til meg - men hadde jeg ikke kjent deg hadde jeg sikkert spurt når dere giftet dere eller hvor elns fordi jeg hadde tenkt dere var gift.

Anonymkode: f1395...823

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, tirben skrev:

Hva handler det om da? 

Det handler om det som står i HI. Og den er ganske forståelig etter de fleste svarene å dømme.

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg syns likevel det fremstår slik hvis det er så viktig for deg å kalle han mannen din, for det er han jo faktisk ikke. Mannen din betyr ektemannen, og det er han ikke. At han er en mann, og at han er kjæresten din - er også to forskjellige ting. Man eier ikke andre mennesker. Så for meg er det rart, uten at jeg hadde brydd meg om du sa det direkte til meg - men hadde jeg ikke kjent deg hadde jeg sikkert spurt når dere giftet dere eller hvor elns fordi jeg hadde tenkt dere var gift.

Anonymkode: f1395...823

Man eier ikke ektemannen heller 😂Synes ikke helt du får frem poenget her? Synes det er greit å si "mannen min" om samboer. Typen min/kjæresten min høres så barnslig ut.

Anonymkode: da532...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man eier ikke ektemannen heller 😂Synes ikke helt du får frem poenget her? Synes det er greit å si "mannen min" om samboer. Typen min/kjæresten min høres så barnslig ut.

Anonymkode: da532...89d

Og jeg kaller stebarna mine for barna mine. For meg føles det som de er barna mine. :opplyser::ironi:

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Han er mannen min og jeg er kvinnen hans. Vi er ikke gift på papiret, men på alle andre måter oppfører vi jo oss som et ektepar. Vi er begge voksne og vi har vært sammen i mange mange år så det føles litt merkelig å omtale han som "typen min" og "kjæresten min". Han er jo en mann, ikke en "type" i 20 årene som jeg kanskje vil bytte ut en dag. Og "livspartneren min" blir jo bare litt vel formelt.

Jeg bagatelliserer på ingen måte ekteskapet eller misbruker en beskyttet tittel når jeg omtaler han som mannen min. 

Anonymkode: 7c895...45e

Enig i at "typen" er rart, det er et uttrykk jeg forbinder med tenåringer/veldig unge voksne. Men hva er rart med "kjæresten"? Kjenner et eldre ektepar, gift i sikkert 40 år, som kaller hverandre for "kjæresten". Synes det er veldig søtt :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 23.31, Rainstorm skrev:

Jeg tenker det er forskjell på hva man sier TIL partner, og hva man sier OM partner. Å si kjælenavn "mannen min" er noe annet enn å omtale en samboer som "mannen min blablabla". 

Enig. Hva man kaller partneren når man snakker sammen er noe annet. Da kan jo folk kalle hverandre mye forskjellig 😂

Men å kalle kjæresten for "mannen min" når jeg snakker OM ham til andre, det var ikke naturlig for meg før vi giftet oss. Og det føltes litt rart i starten, veldig voksent, liksom 😂 Før vi giftet oss kalte jeg ham kjæresten min, eventuelt samboeren.

For meg er "mannen min" = ektemannen. Det er vel ikke mange menn som kaller partneren for kona med mindre de er gift? At mange bruker "mannen min" om menn de ikke er gift med handler vel antakeligvis om at "mannen" både betyr rett og slett person av hannkjønn OG er en forenkling av ordet ektemann, slik at det ikke føles like "copyright" som å kalle noen kona mi. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.8.2018 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Hvor mange her omtaler samboer (kjæreste) som “mannen min” uten at dere er gift?

Har inntrykk av at stadig flere gjør det. Stemmer det?

Er det vanlig? Er det forvirrende? Er det forbeholdt de gifte siden de har en «ektemann»?

Anonymkode: ac980...5e1

Alle i rogaland gjør det. Steinteit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Han er mannen min og jeg er kvinnen hans. Vi er ikke gift på papiret, men på alle andre måter oppfører vi jo oss som et ektepar. Vi er begge voksne og vi har vært sammen i mange mange år så det føles litt merkelig å omtale han som "typen min" og "kjæresten min". Han er jo en mann, ikke en "type" i 20 årene som jeg kanskje vil bytte ut en dag. Og "livspartneren min" blir jo bare litt vel formelt.

Jeg bagatelliserer på ingen måte ekteskapet eller misbruker en beskyttet tittel når jeg omtaler han som mannen min. 

Anonymkode: 7c895...45e

Kjæresten min er jo koselug uansett alder

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

Har litt samme inntrykk. Men selvsagt mange unntak.

På 15.8.2018 den 7.02, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er ganske ung. Tyve år yngre enn henne. Jeg er selv ingen jente, men det er hun. Jeg er forbi stadiet hvor jeg og mannen er kjærester, siden vi eier hus, bil, hund og har barn sammen. Han er mannen min, selv om vi ikke er gift. Hun kaller forsåvidt sin samboer for «kjæresten», men de er i et mer useriøst forhold hvor de ikke eier noe sammen eller har felles barn. 

Anonymkode: 49de5...ef8

Er et forholds seriøsitet betinget av at man eier noe sammen eller har barn sammen? 

Jeg og min mann (ektemann!) eier ingenting sammen, og har heller ikke felles barn. Forholdet vårt er veldig seriøst likevel ;) 

Er jo mange par (gifte eller ikke) som leier leilighet og dermed ikke eier noe sammen. Det har ingenting å si for hvor seriøst forholdet er. At man har tatt det skrittet å gifte seg synes jeg sier mye mer om et forholds seriøsitet enn hvor mye man eier sammen.

Begrepet kjæreste har heller ingenting med hvor mange ting man eier sammen å gjøre, man slutter ikke å være kjærester når man kjøper seg leilighet sammen.

Anonymkode: 108d0...c36

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

Det kan nok være det for noen :fnise: Men for oss så er det nok ikke slik. Vi er forlovet(å kalle han for forloveden min høres jo bare enda mer klissete ut) og har nå vært det i mange år, men har rett og slett ikke rota oss til å gifte oss. Hadde det vært opp til oss så hadde vi bare tusla ned i hverdagsklær på tinghuset for lenge siden og signert papiret men familiene våre ønsker en skikkelig feiring så da venter vi heller til det passer. 

Anonymkode: 7c895...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok være det for noen :fnise: Men for oss så er det nok ikke slik. Vi er forlovet(å kalle han for forloveden min høres jo bare enda mer klissete ut) og har nå vært det i mange år, men har rett og slett ikke rota oss til å gifte oss. Hadde det vært opp til oss så hadde vi bare tusla ned i hverdagsklær på tinghuset for lenge siden og signert papiret men familiene våre ønsker en skikkelig feiring så da venter vi heller til det passer. 

Anonymkode: 7c895...45e

Så dere gifter dere og har et bryllup kun pga familiens ønsker og ikke deres egne? Merkelig.

Anonymkode: f1ae3...30c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man eier ikke ektemannen heller 😂Synes ikke helt du får frem poenget her? Synes det er greit å si "mannen min" om samboer. Typen min/kjæresten min høres så barnslig ut.

Anonymkode: da532...89d

Nei, det har jeg heller ikke sagt, men han er jo EKTEmannen din, ikke MANNEN din - om du er gift. Når man sier "mannen min" og man ikke er gift så høres det jo strengt talt ut som selve MANNEN er din eiendom? Men det blir pirk altså. Syns ikke kjæreste høres barnslig ut, syns det er mer barnslig å ha behov for å gi inntrykk av at man er gift når man ikke er det.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kaller stebarna mine for barna mine. For meg føles det som de er barna mine. :opplyser::ironi:

Anonymkode: f1ae3...30c

De er jo (ste)barna dine. Jeg tror noen misforstod hva jeg mente. Se over :) 

Anonymkode: f1395...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var samboere, kalte jeg han for samboeren min eller kjæresten min. Det er jo bare merkelig å omtale noen som en ektefelle når man ikke er gift. Sånt holdt jeg meg for god til. Nå er vi gift, og jeg kaller han selvsagt for mannen min 💛

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.8.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

Enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har litt samme inntrykk. Men selvsagt mange unntak.

Er et forholds seriøsitet betinget av at man eier noe sammen eller har barn sammen? 

Jeg og min mann (ektemann!) eier ingenting sammen, og har heller ikke felles barn. Forholdet vårt er veldig seriøst likevel ;) 

Er jo mange par (gifte eller ikke) som leier leilighet og dermed ikke eier noe sammen. Det har ingenting å si for hvor seriøst forholdet er. At man har tatt det skrittet å gifte seg synes jeg sier mye mer om et forholds seriøsitet enn hvor mye man eier sammen.

Begrepet kjæreste har heller ingenting med hvor mange ting man eier sammen å gjøre, man slutter ikke å være kjærester når man kjøper seg leilighet sammen.

Anonymkode: 108d0...c36

Fornuftig sagt🙂

Anonymkode: ac980...5e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Mulig dette er en brannfakkel, men jeg føler ofte at damer som kaller en samboer for mannen sin, er de som skulle ønske de var gift, men har en mann som ikke vil gifte seg. Så argumenterer de med "han er jo en mann, og han er min, derfor kaller jeg han mannen min." Greit nok rent faktamessig, men nå er det slik at man har lange tradisjoner for at "mannen min" betyr "ektemannen min". Hvorfor ikke bare kalle han kjæreste eller samboer? 

Anonymkode: 295b5...7c7

Absolutt feil. Er nå godt voksen og vil ikke gifte meg. Ekteskap er faktisk noe jeg alltid har skydd som pesten. 

Anonymkode: 5ae2c...f9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Mannen min" er jo en forkortelse for "ektemannen min". De som er gift sier jo ikke "ektemann", men "mann".

Jeg forstår at de som er samboere vil hevde at det er det samme fordi han er "mann", men jeg synes man kan si samboer eller kjæreste. 

Anonymkode: f4a73...71c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller samboeren min for mannen min ja. Og jeg er damen hans. Jente/gutt er ikke betegnelser som passer seg når man er voksen synes vi, ergo er det kun den muligheten. Samboeren blir ofte litt tungt å si, og ikke minst et ukjærlig ord. Feks om han har laget en god middag til meg, så føles det rett å si "tusen takk mannen min" med en klem. Synes det er noe koselig ved å bruke en betegnelse og så "min" :) 

Jeg sier jo ikke ektemannen min, kun mannen min. 

Anonymkode: 59b93...114

Hva. Med "gubben min"? 

Anonymkode: 776ce...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og dama. 

Ektemannen og kona. 

Man kan være en mann uten å være gift, og da må det vel være helt greit å kalle denne mannen for mannen?

Anonymkode: 49de5...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 5.02, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er ganske ung. Tyve år yngre enn henne. Jeg er selv ingen jente, men det er hun. Jeg er forbi stadiet hvor jeg og mannen er kjærester, siden vi eier hus, bil, hund og har barn sammen. Han er mannen min, selv om vi ikke er gift. Hun kaller forsåvidt sin samboer for «kjæresten», men de er i et mer useriøst forhold hvor de ikke eier noe sammen eller har felles barn. 

Anonymkode: 49de5...ef8

Så man er ikke seriøse om man ikke eier sammen eller har barn? Greit å vite for meg og mannen min som er gift at vi slettes ikke er seriøse med hverandre :) Det høres veldig ut som om du må poengtere ut hvor seriøse du og samboeren din er, sånn siden dere er seriøse mens de som ikke eier noe eller har barn sammen er useriøse :)

Som sagt, det å kalle noen for "mannen min" er en definisjon på at man er gift. Er man kjærester, samboere, forlovet eller partnere, blir det feil å kalle noen for "mannen min". Da virker det mer som om man ønsker at man egentlig var gift, men at man ikke er det. Jeg synes det i grunn er litt stakkarslig.

Forøvrig, til de av dere som er "liksom-gift", her har dere en definisjon ;)

Sitat

3 gift mann, mannlig ektefelle

miste mannen sin / ektemann

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...