Gå til innhold

Renovering av bad - tips til smarte løsninger?


Nepenthe

Anbefalte innlegg

Hei! Vi skal totalrenovere ene badet vårt. Hvilke gode løsninger er du glad for at du valgte? Hva trenger man/trenger man ikke? To vasker? Høyskap? Vegghengt do eller ikke? Håndkletørker? 

Badet er ca 2,5 × 3,5 m. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er noen tips på små bad, bare sånn helt enkelt sett. Jeg lurer på hvor man kjøper slike smarte speil med oppbevaring bak. Eller bare kjøpe hylle og sette speil på skapdøren?

 

8fd88ff89306ea6307d087376f7088d0.jpg

5f1a1e89809f8b0b8a25ace0e50229c8.jpg

289a2de1b8053f5091399669a7debdd0.jpg

64d645e70eb1d4e4b5b43442cf023730.jpg

b44eb1b4e95324258f8f10be86456969.jpg

20f7a6f5b4b5618caa86cf37d342e284.jpg

 

 

Endret av Wonders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger/smart: dusjdører som brettes innover, nisje til shamoo i veggen, duggfritt speil, en del knagger. Vegghengt do, så mye skap/hylleplass som mulig,  plass til hånkleoppbevaring

Anonymkode: b7da5...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde noe pengebesparende på det lille badet i utleieleiligheten... Var gulvbelegg der fra før, men ikke så pent og ganske flekkete, men i stedet for å legge fliser eller nytt, malte vi det med tokomponentsgulvmaling (epoxy). En helt nøytral gråmaling og gulvet ble kjempefint! Kostet oss to spann maling på biltema, og to dagers arbeid. La også kontaktplast på den gamle baderomsinnredningen fra Lindas dekor, og det ble også en kjempeforandring! Ny dysj må vi kjøpe, men det er også det eneste :)

Anonymkode: 7f1c6...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt toalett helt klart. 

Speilskap om du har mye småting. (Fåes hos alle rørleggerbutikker)

Høyskap om du skal ha vanlig speil. Eller både speilskap og høyskap om du trenger mye oppbevaringsplass. 

Enkel vask. (Dobbelvask kan være pent, men du skal ha ganske stor plass for å ha det)

Dusjhjørne med dører som kan slås innover, evt. foldedører. (Eller måltilpassede løsninger om det viser seg å være best)

Håndkletørker er en luksus, ikke et must. 

 

Anonymkode: 31168...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bad på nesten 9 kvm er jo ikke så lite. Vegghengt toalett er jeg fornøyd med, mye enklere å vaske rundt. Har dere plass og behov for dobbel servant skal det gå bra på ett bad av denne størrelsen, så sant det går med layout på badet. Høyskap har ikke jeg, men det er fordi badet har skråtak. Så her har jeg benkeskap under taket. Håndkletørk har vi også, men det er ikke ett must. Men siden mannen jobber med helrenovering av baderom til daglig, så har han skaffet oss det.

 

Anonymkode: feae0...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å ikke ha dobbel servant, men heller ha et stykke benk med speil over. 

Speilskap er genialt, jeg forstår ikke hvordan folk klarer seg uten. Det er en fordel om det er dobbelt, slik at man også kan bruke det til å se sitt eget bakhode.

Anonymkode: 5dba6...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 Vi (jeg :p) har mye ting og trenger en del oppbevaringsplass, så speilskap i tillegg til høyskap er ingen dum idé. Plass til to vasker er det, men jeg vet ikke om det er nødvendig. Vi har ett barn, lite trolig at vi får flere. Og vi har to bad, så vi greier oss nok fint uten dobbelvask. Når det gjelder plass under vasken, hva er best, skuffer eller skap? Jeg har aldri hatt skuffer, men synes det ser penere ut enn skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik nisje til shampoo og sånt i dusjen: det ønsker jeg meg, men det vil jo ta litt plass fra selve badet, siden veggen bak sannsynligvis ikke er dyp nok til at det kan bygges innover. Verdt det likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nepenthe skrev:

Takk for svar!

 Vi (jeg :p) har mye ting og trenger en del oppbevaringsplass, så speilskap i tillegg til høyskap er ingen dum idé. Plass til to vasker er det, men jeg vet ikke om det er nødvendig. Vi har ett barn, lite trolig at vi får flere. Og vi har to bad, så vi greier oss nok fint uten dobbelvask. Når det gjelder plass under vasken, hva er best, skuffer eller skap? Jeg har aldri hatt skuffer, men synes det ser penere ut enn skap.

Skuffer, helt klart!

 

5 minutter siden, Nepenthe skrev:

Og slik nisje til shampoo og sånt i dusjen: det ønsker jeg meg, men det vil jo ta litt plass fra selve badet, siden veggen bak sannsynligvis ikke er dyp nok til at det kan bygges innover. Verdt det likevel?

Da det opp med de som skal lage badet, ofte må det lektes ut mer enn før uansett pga nye måter å bygge bad på. Fuktbestandige plater/kryssfiner bak flis osv. De vet det med en gang.

Anonymkode: 31168...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skuffer, helt klart!

 

Da det opp med de som skal lage badet, ofte må det lektes ut mer enn før uansett pga nye måter å bygge bad på. Fuktbestandige plater/kryssfiner bak flis osv. De vet det med en gang.

Anonymkode: 31168...279

Takk for svar. Foreløpig har de kun sagt at det sannsynligvis må bygges utover. Så vi får se 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg tar opp igjen denne tråden framfor å lage min egen. 

Jeg skal totalrenovere bad på ca 12 kvm. Mye har skjedd siden 2018, og jeg lurer på hva dine must haves på badet er. 

For min del tenker jeg at vegghengt toalett er bankers. Jeg skal også ha nisje til sjampo etc i dusjen og dobbelvask. 

Stikkontakt i skuffa under vasken til hårføner. Kanskje en stikkontakt i skapet til elektrisk tannbørste. Har lyst på avlangt sluk i dusjen. 

Så stopper det. Hva er dine smarte triks eller hva står på ønskelista til nytt bad? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nisje til hylle droppet jeg. Blir liggende vann der og du må bygge ut veggen 30-40 cm for å få plass. 

Lys i skuffer og skap, og lys under som gir stemning. Innfliset rør i rør luke, så du slipper det stygge fordelerskapet.

Anonymkode: c95a2...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi droppet nisje, gikk for pile fra Inr i stedet som blir en del av dusjdøren. Fungerer fint! 

Anonymkode: 897d1...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkywinky skrev (17 timer siden):

Har lyst på avlangt sluk i dusjen. 

Sikkert dumt spørsmål, men hva er forskjellen på avlangt sluk og vanlig sluk? 

Anonymkode: db21e...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sikkert dumt spørsmål, men hva er forskjellen på avlangt sluk og vanlig sluk? 

Anonymkode: db21e...b19

Designet

Anonymkode: feae0...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Designet

Anonymkode: feae0...c6c

Ja, det skjønner jeg, men hva har designet å si for hvordan sluket virker? Hva er poenget med avlangt sluk? Renner vannet raskere unna, er det enklere å rengjøre, enklere for rørlegger å inspisere?

Anonymkode: db21e...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg, men hva har designet å si for hvordan sluket virker? Hva er poenget med avlangt sluk? Renner vannet raskere unna, er det enklere å rengjøre, enklere for rørlegger å inspisere?

Anonymkode: db21e...b19

Jeg synes personlig det er veldig deilig å slippe å stå på sluket, men heller stå på en hel flis sånn som man gjør ved enten avlangt sluk eller hjørnesluk 

Anonymkode: 897d1...2c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...