AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #21 Skrevet 16. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd botox da? Anonymkode: dd557...cff nei, og det er bare symptomlindring en periode, så kommer det vanligvis igjen. har ikke råd til å gjøre det gjevnlig heller. er fattig student Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #22 Skrevet 16. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når fikk du påvist vestibulitt? Går du på medisiner som kan forverre tilstanden? Jeg ville ha prøvd ALT før jeg gav opp. Anonymkode: 5183f...153 for 3,5 år siden. har aldri brukt soppmidler som canesten i etterkant. vet ikke om evt faste medisiner påvirker, men tror ikke det. føler jeg har prøvd det meste nå. har igjen biofeedback hos fysio. økonomien har blitt skakkjørt pga dette, men det aller verste er psyken-kommer meg ikke til hektene eller føler glede over å være forelsket. Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #23 Skrevet 16. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, føler med deg ts. Kan jeg spørre deg hvordan du oppdaget det? Anonymkode: 9cbc5...c7d jeg kjente en svak murring, som gikk over i svie på et punkt. fikk problemer med å gå normalt, og knyttet meg mer og mer. fikk sterk angst pga legen mente det var kjønnssykdom som måtte fikses med 5(!)antib.kurer. det var den feilbehandlingen og overbehandling på soppmidler som muligens gjør til at jeg har det i dag. utrolig dårlig av helsevesenet å ha så lite fokus på dette; som faktisk er et stort problem Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #24 Skrevet 16. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vestibulitt, men sosial angst som er sterk til tider og depresjon som kommer tilbake. Holder på med utredning igjen nå, den grundigste så langt og har fått vite at jeg i hvert fall har ptsd. Etter jeg fikk barn så fikk jeg også lav sexlyst, noe av det er naturlig fordi jeg har et barn som er mye på meg og noe er angst for å bli gravid igjen. Jeg trodde kobberspiral skulle hjelpe mot angsten, men nei. Likevel er jeg i et forhold. Jeg ble faktisk sammen med han mens jeg var deprimert og den sosiale angsten ble sterk tidlig i forholdet. Jeg vet hvordan jeg skal jobbe med mye av det, men oppsøker også hjelp når jeg ikke får det til selv. I perioder må samboer "følge meg" og ringe telefoner for meg. Det hender jeg kommer hjem helt ødelagt etter en liten tur på butikken. Jeg har et nært forhold til mine foreldre som kjenner til psyken min godt, så vi bor i nærheten av dem. Da kan jeg også spille på dem i tunge perioder sånn at ikke samboer får hele ballasten. Han kan også ringe dem dersom han ikke vet hva han skal gjøre og trenger støtte for å hjelpe meg. Når det er sagt så vet jeg at de fleste dagene mine er gode dager, det er i perioder at ting blir tøft. Poenget mitt er at depresjon og angst behøver ikke være en hindring for deg❤️ der finnes det også hjelp å få, den er bare ikke alltid så lett å finne. Og den personen som fungerer for meg, fungerer kanskje ikke for andre. Jeg har ikke kjennskap til vestibulitt, men jeg tror jeg ville mast på legen om å skaffe hjelp andre steder eller mast om å få deg inn der du ble avvist. Det kan jo også hende at du og denne mannen finner en seksuell løsning som fungerer for dere begge? Altså jeg vet at min samboer hadde vært fornøyd om jeg bare hadde sugd han, han kunne klart seg uten penetrering tror jeg... Jeg håper du finner en løsning som fungerer ❤️ kanskje han virkelig er drømmemannen på alle punkter? Anonymkode: 0b4a2...052 tusen takk for at du tok deg tid til å skrive alt dette. håper jeg finner en løsning, for han er virkelig drømmemannen. tidligere kjærester har jeg ikke brydd meg om å bli friskere/endre meg for. men nå har jeg noe å tape. men jeg skjelver og klarer ikke å spise når jeg er med han. og det er sosialangsten som gjør, ikke bare at jeg er forelsket. er så redd for at han skal skjønne hvor stort vrak jeg er🙃 derfor prøver jeg å ha litt følelsesmessig distanse; for å beskytte meg selv. blir kjørt i senk av sterke følelser, passer dårlig når jeg nå er blitt student Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #25 Skrevet 16. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler skikkelig med deg. Må være utrolig vanskelig å leve med dette. Nå finnes det likevel mennesker som er aseksuelle, selv om jeg ikke vet hvor utbredt det er. Kanskje du hadde vært heldig og funnet lykken med en person som ikke har behov for sex og som synes at klemming og kyssing er mer enn nok? Ønsker deg alt det beste uansett hva som skjer videre for deg. Anonymkode: cd647...e16 takk, det er utrolig vanskelig. og han er ikke aseksuell; langt i fra. så hvordan dette ender kan jeg forestille meg allerede nå😌 Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #26 Skrevet 16. august 2018 Jeg har en kombinasjon av vaginisme og vestibulitt. Det jeg gjorde med nåværende kjæreste var å være ærlig med han om det veldig tidlig i forholdet. Og han er her enda. Det er dog utrolig slitsomt å føle seg unormal, å ikke kunne ha sex selv om man vil ha sex. Å ikke ha kontroll over sin egen kropp. Seksualiteten min har forandret seg merkverdig siden jeg fikk diagnosen. Jeg er mer nedstemt og jeg føler meg handlingslammet. Akkurat nå går jeg til en som er fysioterapeut og sexolog. Veldig dyktig dame. Hun lærer meg hvordan jeg kan håndtere utfordringer i hverdagen, tøyeøvelser, stressmestring, bekkenkontroll osv. Jeg vil anbefale deg å ikke gi opp, selv om jeg har full forståelse for at det kan friste. Jeg husker å ha lest at prevensjon og ulike såpetyper kan påvirke vestibulitten Anonymkode: 7749a...f04
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #27 Skrevet 16. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en kombinasjon av vaginisme og vestibulitt. Det jeg gjorde med nåværende kjæreste var å være ærlig med han om det veldig tidlig i forholdet. Og han er her enda. Det er dog utrolig slitsomt å føle seg unormal, å ikke kunne ha sex selv om man vil ha sex. Å ikke ha kontroll over sin egen kropp. Seksualiteten min har forandret seg merkverdig siden jeg fikk diagnosen. Jeg er mer nedstemt og jeg føler meg handlingslammet. Akkurat nå går jeg til en som er fysioterapeut og sexolog. Veldig dyktig dame. Hun lærer meg hvordan jeg kan håndtere utfordringer i hverdagen, tøyeøvelser, stressmestring, bekkenkontroll osv. Jeg vil anbefale deg å ikke gi opp, selv om jeg har full forståelse for at det kan friste. Jeg husker å ha lest at prevensjon og ulike såpetyper kan påvirke vestibulitten Anonymkode: 7749a...f04 takk for svar. jeg har også en slik kombinasjon. bruker olje inni mellom når jeg vasker meg; aldri såpe. går til fysio, kanskje jeg også burde gå til sexolog? skal begynne til psykolog i høst, pga av alt(ikke bare pga vestibulitt). blir veldig nedstemt av dette, og har problemer med å fokusere på andre viktige områder i livet🙃 Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #28 Skrevet 16. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk for svar. jeg har også en slik kombinasjon. bruker olje inni mellom når jeg vasker meg; aldri såpe. går til fysio, kanskje jeg også burde gå til sexolog? skal begynne til psykolog i høst, pga av alt(ikke bare pga vestibulitt). blir veldig nedstemt av dette, og har problemer med å fokusere på andre viktige områder i livet🙃 Anonymkode: a5a18...d2a Hvis du tror du trenger hjelp med å snakke om de seksuelle følelsene og vanskene du går gjennom så er sexolog å anbefale. Drøft det evt. med lege eller psykolog. Jeg har tidligere prøvd xylocain, vet ikke om du har prøvd? Det svir litt, men det får roet ned underlivet litt etter noen uker med behandling. Anonymkode: 7749a...f04
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #29 Skrevet 16. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tror du trenger hjelp med å snakke om de seksuelle følelsene og vanskene du går gjennom så er sexolog å anbefale. Drøft det evt. med lege eller psykolog. Jeg har tidligere prøvd xylocain, vet ikke om du har prøvd? Det svir litt, men det får roet ned underlivet litt etter noen uker med behandling. Anonymkode: 7749a...f04 har brukt mye xylokain, helt til jeg leste at det kunne tørke en ut litt der nede. og uansett bruker jeg en atrophin(atrofin?) salve som er mer lindrende. men ekstremt dyr, blir laget på ullevål sykehus. en ting jeg sliter med å forstå: ja muskulutauren er anspent. men overaktive nerver er jo et problem på huden; hvorfor hjelper det å fokusere såpass muskulært egentlig? sikkert dumt spørsmål... men men. vil bli kvitt dette marerittet Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #30 Skrevet 16. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: har brukt mye xylokain, helt til jeg leste at det kunne tørke en ut litt der nede. og uansett bruker jeg en atrophin(atrofin?) salve som er mer lindrende. men ekstremt dyr, blir laget på ullevål sykehus. en ting jeg sliter med å forstå: ja muskulutauren er anspent. men overaktive nerver er jo et problem på huden; hvorfor hjelper det å fokusere såpass muskulært egentlig? sikkert dumt spørsmål... men men. vil bli kvitt dette marerittet Anonymkode: a5a18...d2a Skjønner. Den salven skal jeg høre med lege om! Kunne virkelig trengt noe annet. Hos meg spiller det muskulære en stor rolle da jeg sliter med vaginisme, og i tillegg er så innmari trang fra naturens side. You and me both! Anonymkode: 7749a...f04
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #31 Skrevet 16. august 2018 Jeg vil anbefale å ta tak i det og gå tli behandling. Jeg har hatt det i sikkert tjue år, uten å vite det, jeg bare syns sex ofte var vondt og hadde mye kløe, svie og brennende følelse. Fikk diagnosen av en gynekolog og går nå til osteopat. Hun presser på "nerveknutene" (man har på undertøy), noe som er innmari vondt, men det hjelper, og man kan bli helt bra. De er spesialister på denne typen underlivsplager. Hun fortalte at folk som ikke engang har fått inn en liten tampong i årevis har blitt bra. Anonymkode: b0959...05e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #32 Skrevet 16. august 2018 Glemte de ekstra tipsene jeg gjør selv etter anbefaling fra osteopaten: - Ikke sitt med beina i kors - Ikke hold inn magen, slapp av så mye som mulig i magen og underlivet - Ikke gå med stramme bukser/jeans, mye sømmer som gnager inn i magen og underlivet - prøv å hele tiden puste veldig godt ut, ikke gå og stram muskalturen. Om du i tillegg har dette kan det bidra: - Hemoroider - Problemer med fordøyelsen - Driver med ridning - Trener mye De to sistnevnte er ikke "så farlig", for det er korte perioder, men det kan bidra til at man får problemet i første omgang. Anonymkode: b0959...05e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #33 Skrevet 16. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: nei, og det er bare symptomlindring en periode, så kommer det vanligvis igjen. har ikke råd til å gjøre det gjevnlig heller. er fattig student Anonymkode: a5a18...d2a Jeg fikk det dekt hvis jeg ønsket med annen kronisk smertetilstand. Da må du henvises til smerteklinikk ved anestesiavd av fastlegen. Anonymkode: dd557...cff
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #34 Skrevet 16. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk det dekt hvis jeg ønsket med annen kronisk smertetilstand. Da må du henvises til smerteklinikk ved anestesiavd av fastlegen. Anonymkode: dd557...cff å, jeg har spurt gynekologen(offentlig), hun sa nei. nå har jeg fått ny fastlege, håper hun kan hjelpe mer. jeg har måttet «lære»de to forrige legene mine om dette. tusen takk til alle som deler råd; det er god trøst i en ensom tilstand. har gått litt til osteopat, tror dere det er bedre enn fysio? er så himla dyrt med osteopat😌 Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #35 Skrevet 16. august 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd botox da? Anonymkode: dd557...cff har du erfaring med botox? hadde det god effekt? Anonymkode: a5a18...d2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #36 Skrevet 16. august 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: å, jeg har spurt gynekologen(offentlig), hun sa nei. nå har jeg fått ny fastlege, håper hun kan hjelpe mer. jeg har måttet «lære»de to forrige legene mine om dette. tusen takk til alle som deler råd; det er god trøst i en ensom tilstand. har gått litt til osteopat, tror dere det er bedre enn fysio? er så himla dyrt med osteopat😌 Anonymkode: a5a18...d2a Jeg spurte aldri gyn om det, jeg spurte fastlege. Det avgjørende er ikke hvor man har smerter, eller hvilken diagnose man har, men hvor mye smerter man har. Det kan variere innen diagnoser, så ikke vent at de skal forstå ut fra diagnose, men vær klar på hvordan det påvirker og hemmer deg. Har man smerter som ødelegger livskvalitet og funksjon så er det verd forsøket. Var for øvrig veldig lang ventetid. Anonymkode: dd557...cff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå