AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #21 Skrevet 14. august 2018 2 minutter siden, Ulrikke skrev: Han er gutt, han er tospråklig og hadde mye væske i ørene til han var to. Tre ting som hver for seg kan gjøre at språket kommer litt senere. Og han har tre av dem! Du sier selv at han forstår alt som blir sagt. Da er det virkelig null problem. Vær konsekvente med hvem som snakker hvilket språk, prat, syng, les bøker og se barne tv på begge språk. Jeg kjenner en tospråklig gutt som omtrent ikke sa et ord før han var nesten fire. Alle var så bekymret for ham. Plutselig, bokstavelig talt over natta, snakket han i lange setninger, helt korrekt på begge språk. De løser dette ulikt, og jeg har fullstendig troen på at din sønn tar igjen de andre! Hei du! Takk for en så beroligende tilbakemelding! Vi tenker også i den retningen, men det er alltids bra å høre lignende erfaringer. Han forstår bokstavlig talt ALT.. på begge språk. Så da tenker vi at det burde løse seg etter hvert. Det er ikke slik at han ikke prater. Han gjør det, men ligger nok en del etter med jevnaldrende. Anonymkode: e062e...104
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #22 Skrevet 14. august 2018 Kjære trådstarter: Jeg tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg. Men jeg tror du kan ha et såkalt evnerikt barn. Det du beskriver, minner veldig om vår førstefødte. Han ble identifisert som evnerik (han er ekstremt intelligent) først da han var blitt ungdom. Jeg skulle ønske vi hadde skjønt det tidligere, da kunne vi støttet ham bedre og kanskje unngått noen av vanskene han fikk. (I korte trekk: Han falt utenfor, ikke på grunn av dårlige sosiale evner, men på grunn av at barna i klassen var opptatt av helt andre ting enn ham. Dette førte til ensomhet og depresjon.) Derfor ville jeg svare deg her og anbefale deg å lese om emnet for å se om han kanskje er i den kategorien. Det finnes mye litteratur, bare søk på "gifted children". Vær obs på at "skoleflink" IKKE er det samme som "evnerik". Lykke til! Anonymkode: 9fe95...b6f
Blue Berry Skrevet 14. august 2018 #23 Skrevet 14. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til flere gutter som snakker sent, men når de først begynner å snakke så har de et godt språk ☺ Anonymkode: b0f3b...8ec Min erfaring også
Ulrikke Skrevet 14. august 2018 #24 Skrevet 14. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei du! Takk for en så beroligende tilbakemelding! Vi tenker også i den retningen, men det er alltids bra å høre lignende erfaringer. Han forstår bokstavlig talt ALT.. på begge språk. Så da tenker vi at det burde løse seg etter hvert. Det er ikke slik at han ikke prater. Han gjør det, men ligger nok en del etter med jevnaldrende. Anonymkode: e062e...104 Ikke misforstå meg, man skal selvfølgelig være obs og følge med! Men her vil jeg definitivt tro at det løsner, når han har tre ting "mot" seg (å være tospråklig er selvsagt bare pluss, men de fleste bruker litt lenger tid som små barn da, noe som er helt naturlig) Om et halvt år tenker du tilbake på denne tråden og ler litt og lurer på om han ikke bare kan være stille i fem minutter 😉
^^Belle^^ Skrevet 14. august 2018 #25 Skrevet 14. august 2018 6 timer siden, BearMama skrev: R er faktisk den vanskeligste bokstaven og mange «normale» barn sliter med den når de starter på barneskolen 😊 Det er jeg helt klar over, og hadde det bare vært r-en som er problemet, så hadde vi nok latt det gå seg til av seg selv tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #26 Skrevet 14. august 2018 11 timer siden, BearMama skrev: R er faktisk den vanskeligste bokstaven og mange «normale» barn sliter med den når de starter på barneskolen 😊 Jeg husker selv når mamma skulle lære meg å si R (jeg sa J, slet med den bokstaven, skårer-varianten). Satt i bilen og hun ba meg gjenta. Da lærte jeg det. Dette var rett før jeg starta på barneskolen. Mamma syns det var så søtt at hun ikke ville korrigere meg tidligere 😛 jeg snakket ellers normalt. Anonymkode: ea0d7...a53
Gjest BearMama Skrevet 14. august 2018 #27 Skrevet 14. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker selv når mamma skulle lære meg å si R (jeg sa J, slet med den bokstaven, skårer-varianten). Satt i bilen og hun ba meg gjenta. Da lærte jeg det. Dette var rett før jeg starta på barneskolen. Mamma syns det var så søtt at hun ikke ville korrigere meg tidligere 😛 jeg snakket ellers normalt. Anonymkode: ea0d7...a53 😅
Gjest BearMama Skrevet 14. august 2018 #28 Skrevet 14. august 2018 7 timer siden, ^^Belle^^ skrev: Det er jeg helt klar over, og hadde det bare vært r-en som er problemet, så hadde vi nok latt det gå seg til av seg selv tenker jeg. Ser den. Var bare for å bemerke at akkurat den bokstaven er en ekstra tøff nøtt 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå