AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #1 Skrevet 13. august 2018 Hei Jeg lurer på om det er flere her som har eller har hatt barn som begynte å snakke sent? Eller kjenner noen i sin nærmeste omkrets? Eller kanskje erfaring fra barnehage og lignende? Vår lille gutt har vært sent ute med å prate og det sosiale. Kan nevne at vi er tospråklig og det tok litt tid til vi fant ut at han var tett i ørene. Altså væske i mellomøret. Fikk satt in dren når han var to år. Han har hatt normal utvikling på alle områder bortsett fra språk og kanskje litt på det sosiale. Språket begynte å ta seg opp npr han var 2 1/2 år og utviklingen gikk noe sakte. Idag er han 3 1/2 år og det er først de siste månedene at ting har satt fart. Han prater mye mer og det går ann å ha noen korte samtaler. Han sier klart ifra hva han vil. Det sosiale har virkelig bedret seg. Han leker med andre i barnehagen og liker mye å være sammen med eldre barn. Han er ellers en meget glad gut, veldig lydig. Han er sta og har stå på vilje, men han har alltid vært lydig så vi nesten ikke har måttet sette grenser. Han forstår alt som blir sagt og er bare snill. Rett og slett en super gutt. Han kan protestere når han ikke får viljen sin, men gir seg fort. Trassalder trur jeg vi ikke hadde. Aldri noen raserianfall. Han viser tydelig når han er glad, lei seg, sint eller lignende. Er helt bleiefri, går på do selv. Leker normalt med lekene slik det skal. Er veldig glad i å være sammen med søskenbarna sine som er på samme alder. Motorisk sett er han på normalen, kanskje litt frempå også. Kan for øvrig si at han er en smart gutt. Kan alle bokstaver, farger, er løsningsorientert. Flink med puslespill bare han gidder.... Det er liksom bare pratinga som henger etter. Han prater, men vi ser at han ligger etter det som er normalen for å si det slik. Dette er tatt opp med våde helsestasjonen og barnehagen. Ppt er involvert og det er kjempeflink en dame der som jobber med han noen timer i uken. Men både bh og hs sier at det ikke er noen grunn til bekymring. Men hun i barnehagen er likevel på saken for å jobbe med språket. Det er litt av historien. Lurer bare på om noen har lignende erfaringer å dele? Takker alle på forhånd for bidrag. Anonymkode: e062e...104
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #2 Skrevet 13. august 2018 Tenker at det er viktig at han lærer å uttale ord rett og tydelig for å beherske et godt språk. Kjenner et par som bestemte seg for at tegnespråk skulle være første språk og de har ingen grenser for hva som er rett eller galt. Ungen er 4 og et halvt år og det går ikke an å prate ordentlig med henne. Hun bruker ord hun har laget selv, og foreldrene retter henne aldri. Dodo = katt ... nei .. lær barna godt språk! Høres ut som dere gjør en glimrende jobb og har en flink gutt! Dere trenger ikke bekymre dere. Barn lærer kjemperaskt, og det overrasker meg ikke om han blir en av klassens beste i språk Anonymkode: 42bf8...b09
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #3 Skrevet 13. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er viktig at han lærer å uttale ord rett og tydelig for å beherske et godt språk. Kjenner et par som bestemte seg for at tegnespråk skulle være første språk og de har ingen grenser for hva som er rett eller galt. Ungen er 4 og et halvt år og det går ikke an å prate ordentlig med henne. Hun bruker ord hun har laget selv, og foreldrene retter henne aldri. Dodo = katt ... nei .. lær barna godt språk! Høres ut som dere gjør en glimrende jobb og har en flink gutt! Dere trenger ikke bekymre dere. Barn lærer kjemperaskt, og det overrasker meg ikke om han blir en av klassens beste i språk Anonymkode: 42bf8...b09 Takk for svar. Både vi og barnehagen gjør det beste. Har lest så mye om dette og både foreldre og pedagoger viser mye til at dette er typisk for smarte barn. Altså at de typisk blir f.eks skoleflinke osv osv. Pratinga kommer som regel sent. De tar igjen jevnaldrende, men det er først i 4 eller 5 års alderen. Så vi kan vel bare ta tiden til hjelp tenker jeg. En dyp indre følelse sier heller prat enn å vær smart Hehhe.. du skjønner hva jeg mener... Anonymkode: e062e...104
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #4 Skrevet 13. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Både vi og barnehagen gjør det beste. Har lest så mye om dette og både foreldre og pedagoger viser mye til at dette er typisk for smarte barn. Altså at de typisk blir f.eks skoleflinke osv osv. Pratinga kommer som regel sent. De tar igjen jevnaldrende, men det er først i 4 eller 5 års alderen. Så vi kan vel bare ta tiden til hjelp tenker jeg. En dyp indre følelse sier heller prat enn å vær smart Hehhe.. du skjønner hva jeg mener... Anonymkode: e062e...104 At de mest skoleflinke barna først tar igjen sine medelever i fjerde eller femte klasse... Den var ny. Uansett: synes det høres ut som dere er på rett spor og får god oppfølging. Fortsett i samme løypa så skal vel dette gå helt fint 🙂 Anonymkode: 421f9...453 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #5 Skrevet 13. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At de mest skoleflinke barna først tar igjen sine medelever i fjerde eller femte klasse... Den var ny. Uansett: synes det høres ut som dere er på rett spor og får god oppfølging. Fortsett i samme løypa så skal vel dette gå helt fint 🙂 Anonymkode: 421f9...453 Sorry, leste feil. Uansett: Har heller aldri hørt før at de mest skoleflinke er seinest ute med å prate. Anonymkode: 421f9...453 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #6 Skrevet 13. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sorry, leste feil. Uansett: Har heller aldri hørt før at de mest skoleflinke er seinest ute med å prate. Anonymkode: 421f9...453 Ikke jeg heller. Har heller hørt at de egentlig aldri tar igjen forsinkelsen, men at forskjellene blir mer utydelige når de blir eldre. Så det merkes ikke like godt. Anonymkode: c2a6a...a12
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #7 Skrevet 13. august 2018 Jeg hadde væske i mellomøret som liten, i tillegg til et hørselstap som ikke ble oppdaget med en gang. Fikk dren i øret, og hadde dette frem til jeg var rundt 8-9 år. Jeg var motorisk veldig sterk, tidlig ute med alt. Språklig var jeg sen, og hadde "rent" språk først som 5-åring. Jeg hadde timer hos logoped, noe som hjalp veldig! Har ingen utfordringer med språket i dag, er over 30 år. Så lenge problemet er tatt tak i vil nok dette løse seg etterhvert😊 Vær tålmodig og støtt barnet med positive tilbakemeldinger når det når nye milepæler (de kan komme daglig!). Anonymkode: 78404...14e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #8 Skrevet 13. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke jeg heller. Har heller hørt at de egentlig aldri tar igjen forsinkelsen, men at forskjellene blir mer utydelige når de blir eldre. Så det merkes ikke like godt. Anonymkode: c2a6a...a12 Ok... nå flyttes fokuset helt vekk fra det jeg spurte om i utgangspunktet. Kan vi forholde oss til det første inlegget og glemme hvem som har hørt og lest hva? Men takk tor engsjemanget Anonymkode: e062e...104
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #9 Skrevet 13. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde væske i mellomøret som liten, i tillegg til et hørselstap som ikke ble oppdaget med en gang. Fikk dren i øret, og hadde dette frem til jeg var rundt 8-9 år. Jeg var motorisk veldig sterk, tidlig ute med alt. Språklig var jeg sen, og hadde "rent" språk først som 5-åring. Jeg hadde timer hos logoped, noe som hjalp veldig! Har ingen utfordringer med språket i dag, er over 30 år. Så lenge problemet er tatt tak i vil nok dette løse seg etterhvert😊 Vær tålmodig og støtt barnet med positive tilbakemeldinger når det når nye milepæler (de kan komme daglig!). Anonymkode: 78404...14e Tusen takk for svar! Det er godt å høre slikt. Alle sier ar det ordner seg. Og vi ser jo det på en måte selv. Det går jo fremover. Men vi er utolmodige. Hehe Anonymkode: e062e...104
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #10 Skrevet 13. august 2018 Kjenner til flere gutter som snakker sent, men når de først begynner å snakke så har de et godt språk ☺ Anonymkode: b0f3b...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #11 Skrevet 13. august 2018 Jo, en annen ting er om han har hatt dårlig hørsel så kan det hende at de får en dårlig uttale, fordi de har hørt ordene på den måten. Men gutter er ofte trege ☺ Anonymkode: b0f3b...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #12 Skrevet 13. august 2018 Eldste her begynte ikke å prate før han var ca 3. Hadde logoped inne pga stamming, som nå merkes kun når han blir nervøs eller veldig ivrig. Han har adhd og AS så sosialt er han ikke helt på topp, men heldigvis er han ekstremt skoleflink. »Problemet» da han endelig lærte å snakke så ble det glemt å lære ham å tie stille innimellom. Så har vi den andre enden av skalaen. Han snakket setninger før han var året, hatt logoped pga stamming ( viste seg å være herming etter bror). Har hatt mye produksjon av ørevoks og derfor også en del tett i ørene. Spylt opp igjen flere ganger. Har en del latskap talefeil. Sier skjole ikke kjole etc. Noen begynner senere enn andre. De kan jobbe med språk selv om det ikke er noen grunn til bekymring. Det er jo flere helt normale grunner til sen språkutvikling, men det vil nok komme etter hvert. Når det først kommer kommer det fort Anonymkode: c6cdc...fe8
Gjest BearMama Skrevet 14. august 2018 #13 Skrevet 14. august 2018 Ikke bekymre deg. Siden alt allerede er tatt tak i og ppt og pedagog allerede er i bildet så får han oppfølgingen han trenger. Skulle det vise seg å være mer utfordringer enn først antatt så er han allerede godt sikret for videre tiltak. Så lenge ungen er glad og fornøyd og gjør fremskritt så ville jeg ikke bekymret meg. Bare fortsett å jobbe med språk gjennom sang, lek, hverdagssituasjoner og bøker. Noen barn sier ikke eneste ord før de er 4 år for å så snakke flytende, korrekt og over gjennomsnittet. Noen barn er er «ordsamlere», men bruker litt tid på å komme over språkbarrieren. Og noen barn er tidlig og noen er sen. Så lenge en er obs på det og får hjelp når det trengs så vil det som oftest gå seg til av seg selv.
cleangal Skrevet 14. august 2018 #14 Skrevet 14. august 2018 (endret) feil tråd... Endret 14. august 2018 av cleangal
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #15 Skrevet 14. august 2018 Takker for svar alle sammen! Vi håper det ordner seg til slutt...😀 Anonymkode: e062e...104
^^Belle^^ Skrevet 14. august 2018 #16 Skrevet 14. august 2018 Minsten her i huset var sein med å snakke, også på grunn av væske i ørene. Helt potte tett. Hun begynte å snakke da hun var rundt samme alder som din, er nå 5,5 år og snakker ennå ikke rent. Hun klarer ikke r-lyden (som hos oss er skarre-r), og snakker ekstremt pent (som heller ikke er normen her for å si det mildt...). Vi håper vi får logoped siste året i barnehagen nå, sånn at hun er mest mulig klar for skolestart. Det jeg vil frem til, er at det er helt vanlig. Det kommer til å skje masse i årene fremover.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #17 Skrevet 14. august 2018 17 minutter siden, ^^Belle^^ skrev: Minsten her i huset var sein med å snakke, også på grunn av væske i ørene. Helt potte tett. Hun begynte å snakke da hun var rundt samme alder som din, er nå 5,5 år og snakker ennå ikke rent. Hun klarer ikke r-lyden (som hos oss er skarre-r), og snakker ekstremt pent (som heller ikke er normen her for å si det mildt...). Vi håper vi får logoped siste året i barnehagen nå, sånn at hun er mest mulig klar for skolestart. Det jeg vil frem til, er at det er helt vanlig. Det kommer til å skje masse i årene fremover. Takk for svar! Vi ser fremgang her også! Han er fortsatt bare 3,5, så mye kan skje, og han har fortsatt 3 år igjen i barnehagen. Damen som jobber med han er forresten utrulig flink og han er veldig glad i ho. Anonymkode: e062e...104
Gjest BearMama Skrevet 14. august 2018 #18 Skrevet 14. august 2018 (endret) 34 minutter siden, ^^Belle^^ skrev: Minsten her i huset var sein med å snakke, også på grunn av væske i ørene. Helt potte tett. Hun begynte å snakke da hun var rundt samme alder som din, er nå 5,5 år og snakker ennå ikke rent. Hun klarer ikke r-lyden (som hos oss er skarre-r), og snakker ekstremt pent (som heller ikke er normen her for å si det mildt...). Vi håper vi får logoped siste året i barnehagen nå, sånn at hun er mest mulig klar for skolestart. Det jeg vil frem til, er at det er helt vanlig. Det kommer til å skje masse i årene fremover. R er faktisk den vanskeligste bokstaven og mange «normale» barn sliter med den når de starter på barneskolen 😊 Endret 14. august 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #19 Skrevet 14. august 2018 34 minutter siden, BearMama skrev: R er faktisk den vanskeligste bokstaven og mange «normale» barn sliter med den når de starter på barneskolen 😊 Kan sitere på denne. Søskenbarnet mitt klarte det ikke før han var godt voksen. Sikkert bort i 20-årene. Ingen fare med det. Anonymkode: e062e...104
Ulrikke Skrevet 14. august 2018 #20 Skrevet 14. august 2018 Han er gutt, han er tospråklig og hadde mye væske i ørene til han var to. Tre ting som hver for seg kan gjøre at språket kommer litt senere. Og han har tre av dem! Du sier selv at han forstår alt som blir sagt. Da er det virkelig null problem. Vær konsekvente med hvem som snakker hvilket språk, prat, syng, les bøker og se barne tv på begge språk. Jeg kjenner en tospråklig gutt som omtrent ikke sa et ord før han var nesten fire. Alle var så bekymret for ham. Plutselig, bokstavelig talt over natta, snakket han i lange setninger, helt korrekt på begge språk. De løser dette ulikt, og jeg har fullstendig troen på at din sønn tar igjen de andre! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå