Gå til innhold

Liggeplass til katt ute


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innekatten vår har vært ute i hagen i hele sommer, og elsker det. Han er ute fra morgen til kveld. Men han ligger mest helt stille, og blir selvfølgelig kald nå som det ikke er tropevarmt lenger. Jeg har gitt han en av hageputene som han ligger på nå, men tenkte å finne en mer varig løsning slik at han kan få være litt ute utover høsten. Har dere noen erfaringer eller tips til katteseng/liggeplass som fungerer utendørs? Kan godt være noe som ikke opprinnelig var ment som katteseng. 

Sengen må stå på betongheller, inntil husveggen. 

Anonymkode: 497ee...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Irened75

Har du ikke en gammel sovepose som du kan sy om til et lite " bol " til han? 

Katter elsker og være ute, men de elsker også å ha noe varmt og snuggle seg opp i. Kanskje investere i en kattedør slik at han kan gå inn og ut ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lite fillerye under verandatrappa som mine ligger på. Jeg tenker å snekre igjen trinnene nå slik at det blir bedre ly for vind og regn. Hvis jeg får tak i skal jeg ha noe isolasjonsmateriale under teppet (ikke glava). 

Anonymkode: 9a3d4...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg har et lite kattehus på terrassen. Mine katter er ute nattestid, året rundt. På gulvet er det isopor, og teppe oppå. Siden vi reiser av og til vekk i helgene har vi en varmelampe vi setter på om vinteren. 

Anonymkode: 87b2a...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Irened75 skrev:

Har du ikke en gammel sovepose som du kan sy om til et lite " bol " til han? 

Katter elsker og være ute, men de elsker også å ha noe varmt og snuggle seg opp i. Kanskje investere i en kattedør slik at han kan gå inn og ut ? 

God ide :) Men da må soveposen henges opp og tørkes hver dag for ikke å mugle. Jeg ville prøvd å finne noe som tåler fukt, om man ikke har anledning til å henge opp dette til tørk hver dag.

Anonymkode: a7dcc...4df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett lite fillerye under verandatrappa som mine ligger på. Jeg tenker å snekre igjen trinnene nå slik at det blir bedre ly for vind og regn. Hvis jeg får tak i skal jeg ha noe isolasjonsmateriale under teppet (ikke glava). 

Anonymkode: 9a3d4...ecd

Et isolerende liggeunderlag som du klipper opp og legger i flere lag? NB husk at de fleste materialer samler fukt, og må tørkes jevnlig. Kork er et materiale som er veldig isolerende :) 

Anonymkode: a7dcc...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

God ide :) Men da må soveposen henges opp og tørkes hver dag for ikke å mugle. Jeg ville prøvd å finne noe som tåler fukt, om man ikke har anledning til å henge opp dette til tørk hver dag.

Anonymkode: a7dcc...4df

Isopor og høy.

Anonymkode: 5f060...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjært åpning i en gammel kiste. Inni har jeg isolert med isopor. I gulv, vegger og tak. Katten bruker det om vinteren. Om sommeren velger han ofte å ligge under en benk rett på gresset.

Anonymkode: f601d...b1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om han vil så sover han innendørs 😺

Anonymkode: f601d...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To enkle utestoler står tett sammen her, med doble sitteplater skåret til av liggeunderlag oppå. Blir noenlunde tørt for regn under dem, såfremst det ikke blåser inn - så der er det ei lita "hule" med ei isoporplate i bunn og hver side, pluss et loddent fleecepledd. Har det regna inn trenger jeg ikke mer enn å riste pleddet så er det så godt som tørt. Pusen ligger like gjerne oppå stolene da - selv om de var ment å være sitteplass for en enkel kaffekopp :)

Anonymkode: dcb68...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev over at vi har varmelampe. Før jeg kjøpte varmelampe, så hadde jeg hesjetørket høy i kattehuset. Men siden katten min er gammel (18 år) så tenkte jeg at den trengte VARME om vinteren. Derfor varmelampe, Kattehuset mitt er ikke jålete, shingeltak og tett. En ung og rask katt klarer seg med høy i huset :)

Anonymkode: 87b2a...986

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en katt på 15 år som var vant til å være nesten alene i nabolaget. For fire-fem år siden ble det meste av skog hugget ned og nærmere 40 leiligheter bygget (så langt). Mennesker og kjæledyr flyttet så inn.

Her er det ikke et alternativ med små hus der pus kan kose seg, hun har ikke klart å skremme bort alle jyplingene ennå. Hun har egen dør i garasjen men bruker den sjelden lenger.

Håper på flere gode tips; nå har pus hatt noen gode måneder ute, er redd det blir åtte måneder innendørs uten sollys igjen (kjellerleilighet med veranda over)..

..

Hadde vi vært på Instagram hadde vi vært #growingoldtogether

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, applestories skrev:

Har en katt på 15 år som var vant til å være nesten alene i nabolaget. For fire-fem år siden ble det meste av skog hugget ned og nærmere 40 leiligheter bygget (så langt). Mennesker og kjæledyr flyttet så inn.

Her er det ikke et alternativ med små hus der pus kan kose seg, hun har ikke klart å skremme bort alle jyplingene ennå. Hun har egen dør i garasjen men bruker den sjelden lenger.

Håper på flere gode tips; nå har pus hatt noen gode måneder ute, er redd det blir åtte måneder innendørs uten sollys igjen (kjellerleilighet med veranda over)..

..

Hadde vi vært på Instagram hadde vi vært #growingoldtogether

Jeg har en ung (4 år) gårdskatt, tror han jager det det meste vekk fra huset ,og den gamle katten.

Anonymkode: 87b2a...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ung (4 år) gårdskatt, tror han jager det det meste vekk fra huset ,og den gamle katten.

Anonymkode: 87b2a...986

Ser at dette kan misoppfattes :P Min unge katt passer på , slik at den gamle slipper å opprettholde revir og krangle.

Endret av norovirus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, norovirus skrev:

Ser at dette kan misoppfattes :P Min unge katt passer på , slik at den gamle slipper å opprettholde revir og krangle.

Høres ut som en fin ordning 😊

Her må vi unngå alt som kun har en inngang/utgang. I fjor sommer kom jeg over en av de nye på verandaen - da den så meg hoppet den ned fra 2. etasje. Den var tilsynelatende uskadd, men neste gang kan det bli en annen som føler seg trengt inn i et hjørne. Kan bare se for meg hva som kan skje inne i en liten kasse om en av nabokattene er der når min katt kommer. Eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lagde en enkel løsning med en oppbevaringskasse fra europris. Lagde hull i siden og noen ekstra luftehull og har lagt et stitteundelag i bunn. NB lurt å lime noe på kanten i åpningen, det blir litt skarpe kanter.https://www.europris.no/smartstore-10-34x25x16-cm-156928.html 

katten elsker den, sitter oppå når det er fint vær og inni når det er kaldere eller regner.

Anonymkode: 08f64...549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har katteluke, men den ene katten vår foretrekker å sove ute. Vi har en hagestol stående under tak på terrassen. I den stolen har vi et lagt et stort saueskinn, og der elsker katten vår å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2018 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Vi lagde en enkel løsning med en oppbevaringskasse fra europris. Lagde hull i siden og noen ekstra luftehull og har lagt et stitteundelag i bunn. NB lurt å lime noe på kanten i åpningen, det blir litt skarpe kanter.https://www.europris.no/smartstore-10-34x25x16-cm-156928.html 

katten elsker den, sitter oppå når det er fint vær og inni når det er kaldere eller regner.

Anonymkode: 08f64...549

Vi kjøpte en putekasse som nå er "ombygget" til kattebolig. Har kjøpt skinnfell som vi har lagt inni, og vi har også en skinnfell på "taket"/lokket av kassen. Kassen er så stor at vi kan sette inn en foringsautomat i ene hjørnet, så har han tilgang til tørrfor. Elektrisk oppvarmet vannskål har vi stående utenfor kassen på vinterstid.

Vi har også kjøpt et elektrisk oppvarmet varmeteppe til utendørs bruk (hos dyrebutikk på nett), dette legger vi i gulvet om vinteren, slik at det blir svak varme under skinnfellen. Sist vinter var kald, men han stortrivdes likevel utendørs, var lite inne.

Anonymkode: c6cc5...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...