Gå til innhold

Hvor mye i stipend er det vanlig å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, applestories skrev:

Du kan søke tre ting i din situasjon;

  • Skolepenger (gis som lån): kr 60.000
  • Stipend (gis som lån, omgjøres ved bestått): kr 46.548
  • Lån (gis som lån): kr 69.821

Totalt: kr 176.939

Dersom du består alt vil du måtte betale tilbake lån og skolepenger, kr. 129.821 x 3 = kr 389.463.

Ingen som søker BI søker bare stipend, med mindre du er enormt rik å klarer å betale både semsestervagiften på 60k og husleia.

Anonymkode: 3b3c3...38d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, Linaria skrev:

Du får 55 000 i august

35 000 må betales til BI med én gang. Du har ikke flere år på å betale det. De går inn på din konto og betales til BI med én gang. Du kan ikke bruke dem på noe som helst annet. 

20 000 får du beholde selv. 40% gjøres om til stipend når du står på eksamen. Resten må betales tilbake når du ikke lenger er fulltidsstudent med studielån. Pengene kan brukes på:
- Depositum til bolig (gjerne rundt 6000, selv for de billigste hybelene) + første leie.
- Skolebøker (ofte 3-5 000 per semester, kanskje mer)
- Innkjøp av husholdningsartikler, basismatvarer, annet som du trenger til skolestart, + mat for en vanlig mnd, si 3 000 kroner

Resten bør du sette av til de andre månedene når du får mindre. Jeg har levd på bare studielån og de 8 000 er IKKE mye. Et par turer på byen, og plutselig må du leve på nudler en måned. Jeg har ikke vært hos frisøren på fem år, for eksempel.

Vet du hvor mange år man har på seg for å betale tilbake de 400k? 5, 10, 20 år?

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stipend og lån. Får 22 000 i august og januar, og ellers 7000 kr de andre månedene. (Går deltid, 75 %, så man får sikkert litt høyere ved 100 %?)

Anonymkode: 0d028...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stipend og lån. Får 22 000 i august og januar, og ellers 7000 kr de andre månedene. (Går deltid, 75 %, så man får sikkert litt høyere ved 100 %?)

Anonymkode: 0d028...bd0

Går du BI?

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, fantastisk forklart! 

Så med andre ord, jeg får 55, men de 30 må betales til skolen. Så jeg står igjen med 20, også 8k pr mnd.

Men de 30k, som jeg må betale tilbake, der blir jo greit mye da? 30k *2 er 60k, PLUSS at ett år på BI koster 60k iom at det er privat skole. Det blir 120k som jeg MÅ betale tilbake en eller annen dag? *3 blir dette rundt 350k.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Semesteravgift er skolepenger. 

Du får lån fra lånekassen til å betale de 60k som skolen koster. Du betaler IKKE 60k i skolepenger + 2*30 i semesteravgift. 

Du bør absolutt sette opp budsjett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Semesteravgift er skolepenger. 

Du får lån fra lånekassen til å betale de 60k som skolen koster. Du betaler IKKE 60k i skolepenger + 2*30 i semesteravgift. 

Du bør absolutt sette opp budsjett. 

Ja, jeg får LÅN til å betale semesteravgiften. Og lån må vel betales tilbake senere.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg får LÅN til å betale semesteravgiften. Og lån må vel betales tilbake senere.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Ja, men det blir ikke 120k pr år, "bare" 60k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt til å studere på BI? De fleste studiene ved BI er økonomi rettet, og om du har vondt for å forstå dette med studielån etter de forklaringene du har fått her og informasjon ifra Lånekassen.no, tror jeg du burde styre unna den retningen. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det med renter på det tilbakebetalingsbeløpet og på 400k? Det blir jo noen ekstra lapper?

Anonymkode: 3b3c3...38d

Ja, det er slik lån fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg får LÅN til å betale semesteravgiften. Og lån må vel betales tilbake senere.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Ja, til Lånekassen, ikke til BI. BI skal ha pengene sine med én gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ja, men det blir ikke 120k pr år, "bare" 60k

Jo.

Fordi selve skolen er privat, ikke offentlig. Og ett år på BI koster 60k.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Linaria skrev:

Ja, det er slik lån fungerer. 

Hvorfor velger folk å dra til BI da? Enorme utgifter. NTNU osv er nærmest gratis å gå på.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Linaria skrev:

Ja, til Lånekassen, ikke til BI. BI skal ha pengene sine med én gang. 

Men blir det samme uansett. Jeg MÅ betale tilbake stipendet. Og jeg MÅ også betale tilbake det skolen koster for ett år, 60k. Det blir rundt 120k. PLUSS 40% av stipendet.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men blir det samme uansett. Jeg MÅ betale tilbake stipendet. Og jeg MÅ også betale tilbake det skolen koster for ett år, 60k. Det blir rundt 120k. PLUSS 40% av stipendet.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Ikke stipendet, men semesteravgiften*.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Fordi selve skolen er privat, ikke offentlig. Og ett år på BI koster 60k.

Anonymkode: 3b3c3...38d

:daane:

Lykke til på BI. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Du kan søke tre ting i din situasjon;

  • Skolepenger (gis som lån): kr 60.000
  • Stipend (gis som lån, omgjøres ved bestått): kr 46.548
  • Lån (gis som lån): kr 69.821

Totalt: kr 176.939

Dersom du består alt vil du måtte betale tilbake lån og skolepenger, kr. 129.821 x 3 = kr 389.463.

Her er fasit på hva du får i studielån etter 3 år hvis du står på alle eksamener. Nesten 400 000 som du kan bruke inntil 20 år på å betale. Og ja, det blir i realiteten mer, fordi rentene begynner å løpe så snart du er ferdig med utdannelsen. 

Jeg er siviløkonom fra en offentlig skole. Slapp unna uten skolepenger, dvs. ca 180 000 mindre lån enn det du ender opp med. Har aldri skjønt behovet for å bruke så mye penger på privatskole. 

Anonymkode: 04d8f...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er fasit på hva du får i studielån etter 3 år hvis du står på alle eksamener. Nesten 400 000 som du kan bruke inntil 20 år på å betale. Og ja, det blir i realiteten mer, fordi rentene begynner å løpe så snart du er ferdig med utdannelsen. 

Jeg er siviløkonom fra en offentlig skole. Slapp unna uten skolepenger, dvs. ca 180 000 mindre lån enn det du ender opp med. Har aldri skjønt behovet for å bruke så mye penger på privatskole. 

Anonymkode: 04d8f...bac

Fordi utdanningen er bedre, og du får en bedre profil om du består ved BI.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi utdanningen er bedre, og du får en bedre profil om du består ved BI.

Anonymkode: 3b3c3...38d

Det er ingen universell sannhet om at BI er bedre. Det avhenger veldig av hvilken retning man tar og hvor man studerer.

Jeg var ferdig studert i et år hvor der var skikkelig vanskelig å få jobb, og fikk jobb et halvt år før jeg var ferdig på skolen og har hatt en meget god karriere. Hadde ikke vært noe annerledes om jeg hadde BI i bagasjen. Første jobben fikk jeg på bakgrunn av karakterer, deretter erfaring. Etter de to første åra betyr skole meget lite så lenge du har en grad. Jeg har også vært leder og rekruttert ansatte. 

Anonymkode: 04d8f...bac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...