Gå til innhold

Jeg trenger en innføring i kildesortering av plast

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hiver aldri avfall i naturen. Jeg hiver heller aldri noe i toalettet, unntatt toalettpapir. Papir hiver jeg alltid i papirdunken, men annet avfall som f.eks plast er jeg dessverre dårlig til å kildesortere. Jeg panter alltid tomflasker, men utover det går mye annet i restavfallet. Jeg ønsker å forbedre meg, for jeg vet at plast bør kildesorteres. Spørsmålet mitt er hvordan plast som havner i restavfallet påvirket natur og miljø negativt? Er det en fare for at det havner i havet? Jo eldre jeg blir desto mer bevisst blir jeg på å tenke etter hva mine dårlige uvaner dessverre bidrar til negativt. Jeg er nok ikke den verste synderen, men jeg vil og skal forbedre meg! :)

Anonymkode: 41aa1...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det havner jo ikke nødvendigvis i havet, men det er jo ikke bare i havet plast er et problem. Plast som havner i restavfallet bidrar til at restavfallet mangedobles. Det fraktes ofte milevis til forbrenningsanlegg og koster miljøet enormt. Plast som resirkuleres kan gjenvinnes. Det er mye bedre for miljøet. 

Anonymkode: a9c92...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i Stavanger kommune og spurte etter dette, fikk bare i svar at jeg skulle kaste alt i restavfallet!!!!

Anonymkode: 9629b...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndtering av plastavfall er forskjellig fra sted til sted i landet. Jeg bor på Romerike og her går plast i restavfallet. Vi har ikke egen ordning for å kildesortere plast, i stedet for har avfallsanlegget maskiner som sorterer ut plast av restavfallet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke på din kommunes nettside hvordan plast skal håndteres der du bor. Egne poser, egne containere osv. Noen steder går alt i restavfall, da brennes det og det lages energi av det.

Man kan bidra til mindre unødvendig plast ved å unngå å bestille ting i engangbegre, unngå plastsugerør, velge produkter som ikke er pakket inn i unødvendige lag med plast osv.

Og alltid sørge for at plastsøppel kastes slik at det ikke forsvinner ut i naturen.

Anonymkode: 4e23b...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av plasten du kaster i søpla i Norge havner i havet. Plasten der kommer fra andre land som har dårligere søppelhåndtering.

Anonymkode: a1288...126

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.8.2018 den 13.30, AnonymBruker skrev:

jeg bor i Stavanger kommune og spurte etter dette, fikk bare i svar at jeg skulle kaste alt i restavfallet!!!!

Anonymkode: 9629b...eec

I Stavanger skal plast etterhvert (*2019 tror jeg) sorteres automatisk av maskinene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kristiansand skilles plast nå ut i egen pose, som hentes samtidig som papp (en gang i mnd). Posen er gjennomsiktig, og all plast må skylles godt. Så her har vi skikkelig sortering på det, og det er jeg glad for :)

Prøver selv bevisst å bruke mindre og mindre plast. Når sjampoen min er brukt opp, skal jeg kjøpe shampobar fra Lush (ingen pakning). Har egne handlenett i stedet for poser. Tar tid å venne seg til, men prøver å tenke på miljøet. 

Anonymkode: 83e01...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast er selvsagt viktig å kildesortere som alt annet, men opplever selv det kan være vanskelig da produsentene ofte blander plast med papir eller metall. Det må også skylles godt før det havner i søpla. Synes det er bra du vil forbedre egen kildesortering, og kanskje kan det være en idé å begynne med det enkle? Matavfall, papp/papir, glass/metall og ren plast. Så kan du undersøke nærmere de vanskelige tingene når du begynner å få kontroll på hva som skal hvor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal ren plast i egne blå poser, som kastes i vanlige søppelspannet sammen med grønne til matavfall og vanlige vrengte bæreposer til restavfall - så blir det sortert på søppelanlegget. Utrolig greit og lettvint :) 

En ting å huske på - at endel pakninger som er plast utenpå kan ha metallbelegg inni, og disse skal IKKE sortere som plast. (mon tro om de går som metall......?) Der dreit jeg meg ut sjøl i starten 😛 Potetgullposer og poser til kaffeputer f.eks - har de blank metallfarge på innsiden så går det ikke som plast. 

Var også så dust at ikke tenkte på å skylle tomme shampoo--flasker i starten..... Huff, altså, så korttenkt en kan være. Men plasten må altså være skyllet av, etterhvert går det på rutine :)

Anonymkode: 7d238...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, vanlig norsk husholdsplast havner ikke i naturen. Det som går i restsøpla blir jo enten brent eller gravd ned på fylling, alt ettersom hva de lokale rutinene er.

Den plasten som havner i havene kommer annetsteds fra.

Det er vel industri og landbruk sin plast som evt kan blåse vekk, om de ikke har gode nok rutiner på å ta vare på ting fortløpende. Veit her i Nordland har det vært en ryddekampanje hos bønder, hvor de fikk levere plast fra rundballer ol. gratis - og tok en ryddesjau rundt eget land og oppi skogkanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her skal ren plast i egne blå poser, som kastes i vanlige søppelspannet sammen med grønne til matavfall og vanlige vrengte bæreposer til restavfall - så blir det sortert på søppelanlegget. Utrolig greit og lettvint :) 

En ting å huske på - at endel pakninger som er plast utenpå kan ha metallbelegg inni, og disse skal IKKE sortere som plast. (mon tro om de går som metall......?) Der dreit jeg meg ut sjøl i starten 😛 Potetgullposer og poser til kaffeputer f.eks - har de blank metallfarge på innsiden så går det ikke som plast. 

Var også så dust at ikke tenkte på å skylle tomme shampoo--flasker i starten..... Huff, altså, så korttenkt en kan være. Men plasten må altså være skyllet av, etterhvert går det på rutine :)

Dust og dust... det har jo blitt kommunisert i alle fora at både snacks-emballasje som potetgullposer o.l og kaffeposer skulle sorteres som plast. Nå har de plutselig gått tilbake på dette, så hvem dustene er er jeg litt usikker på..

Anonymkode: 75106...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel i Aftenposten (?) senest forrige uke at plast som er aluminiumsbelagt (sølvfarget) på innsiden, ikke kan sorteres som plast, men skal i restavfallet. F.eks chips-poser og bacon-emballasje og slikt med sølvfarge på innsida. Dette har jeg gjort fra før av, uten å være sikker, for jeg tenkte meg at det ikke ville passe i plasten om det var metall innblandet. Så heldigvis var det riktig.

Jeg kildesorterer det som ikke krever store mengder varmtvann for å rengjøres før det kan hives i plastavfallet. Her jeg bor er det nemlig utrolig tregt å få varmtvann i kranen. Må skru kranen opp for fullt og la det stå og renne i kanskje et minutt før det endelig begynner å komme varmtvann, og så må jeg bruke masse varmtvann for å få vekk fettet f.eks. på innsiden av enkelte plastemballasjer. Føler at vinningen går litt opp i spinningen da, så mye varmtvannsforbruk og vannforbruk for å få rengjort èn liten plastdings, liksom.

I Oslo kommune som jeg bor, har vi matavfallssortering i grønne poser (gratis poser fås i alle matvareforretninger) og plastsortering i blå gratis-poser. Du må nesten høre med din kommune hvordan det er med kildesorteringen der. Noen kommuner har ikke det, andre har det. Finn hjemmesiden deres, f.eks kan du google "Oslo kommune kildesortering" eller lignende, med ditt kommunenavn da, så klart. Så leser du om hvordan det gjøres i din kommune.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til informasjon: Den enkleste måten å finne ut hvordan søppel skal sorteres i akkurat din kommune er å gå inn på Sortere.no, legge inn kommunen din og søke opp typen søppel du vil sortere. Den er tydeligvis superdetaljert. Når jeg søkte på chipspose fikk jeg bl.a. opp forslag om "Pringles-boks", og når jeg valgte denne fikk jeg opp følgende tekst:  

"Pringles-boks sorteres som Restavfall.
Lokket som er laget av plast, sorteres som plastemballasje."

Så ikke bare oppgir de navnet på chipsen, men de deler opp i boks og lokk også. :) 

Anonymkode: fb035...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Lærte noe nytt i dag: "Potetgull og kaffeposer som er sammensatt av av plast og metall, eller plast og papir".

Usikker? Hiv dritten i restavfallet. Sannsynligvis er det uansett det mest miljøvennlige, med tanke på alt vannet du må bruke for å vaske emballasjen, og ikke minst at det fraktes ut av landet for gjenvinning. Knapt at det lønner seg for dem som får søpla di gratis, medregnet din ressursbruk og utgifter går både miljøregnestykket og økonomien i minus.

"Vi må gjenvinne plast i flere hundre år før vi har spart inn like mye olje som går med til en flytur fra Oslo til San Francisco og tilbake."

Ikke kast bort livet ditt på å sortere søpla.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har skjønt ting riktig skal plastavfallet avskaffes her da maskinene som mottar bosset er flinke nok selv til å skille ut plast fra annet avfall... 🤔🤔

Anonymkode: 3da08...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 20.8.2018 den 14.40, Million skrev:

Leste en artikkel i Aftenposten (?) senest forrige uke at plast som er aluminiumsbelagt (sølvfarget) på innsiden, ikke kan sorteres som plast, men skal i restavfallet. F.eks chips-poser og bacon-emballasje og slikt med sølvfarge på innsida. Dette har jeg gjort fra før av, uten å være sikker, for jeg tenkte meg at det ikke ville passe i plasten om det var metall innblandet. Så heldigvis var det riktig.

Jeg kildesorterer det som ikke krever store mengder varmtvann for å rengjøres før det kan hives i plastavfallet. Her jeg bor er det nemlig utrolig tregt å få varmtvann i kranen. Må skru kranen opp for fullt og la det stå og renne i kanskje et minutt før det endelig begynner å komme varmtvann, og så må jeg bruke masse varmtvann for å få vekk fettet f.eks. på innsiden av enkelte plastemballasjer. Føler at vinningen går litt opp i spinningen da, så mye varmtvannsforbruk og vannforbruk for å få rengjort èn liten plastdings, liksom.

I Oslo kommune som jeg bor, har vi matavfallssortering i grønne poser (gratis poser fås i alle matvareforretninger) og plastsortering i blå gratis-poser. Du må nesten høre med din kommune hvordan det er med kildesorteringen der. Noen kommuner har ikke det, andre har det. Finn hjemmesiden deres, f.eks kan du google "Oslo kommune kildesortering" eller lignende, med ditt kommunenavn da, så klart. Så leser du om hvordan det gjøres i din kommune.

Deter forskjell fra kommune til kommune. Her skal kaffeposer, som er lik baconembalsje i plasten.

Anonymkode: 678bb...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...