Gå til innhold

Voldtatt--HIV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Nina1975

Det er bra at du vil ha ett sexliv igjen etter ett overgrep. Men vent til du har fått det sjekket etter 6 mnd. Etter overgrepet, ble du behandlet med såkalt PEP? 

PEP

Forebyggende behandling etter at man har vært utsatt for smitte er tilgjengelig og kalles PEP. Dersom man har vært utsatt for risiko for hivsmitte, kan denne risikoen reduseres ved umiddelbart å starte behandling med virusmedisiner mot hiv. Behandlingen varer normalt i fire uker.

PEP kan benyttes når andre forebyggende tiltak har sviktet eller ved uventet hendelse, som ved en kondomsprekk. PEP bør igangsettes så snart som mulig dersom det er indikasjon for slik behandling og senest innen 48 timer etter at risikosituasjonen fant sted. Det er derfor viktig å raskt ta kontakt med lege dersom man ønsker PEP.

 (Kopiert fra folkehelseinstituttet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Nina1975 skrev:

Det er bra at du vil ha ett sexliv igjen etter ett overgrep. Men vent til du har fått det sjekket etter 6 mnd. Etter overgrepet, ble du behandlet med såkalt PEP? 

PEP

Forebyggende behandling etter at man har vært utsatt for smitte er tilgjengelig og kalles PEP. Dersom man har vært utsatt for risiko for hivsmitte, kan denne risikoen reduseres ved umiddelbart å starte behandling med virusmedisiner mot hiv. Behandlingen varer normalt i fire uker.

PEP kan benyttes når andre forebyggende tiltak har sviktet eller ved uventet hendelse, som ved en kondomsprekk. PEP bør igangsettes så snart som mulig dersom det er indikasjon for slik behandling og senest innen 48 timer etter at risikosituasjonen fant sted. Det er derfor viktig å raskt ta kontakt med lege dersom man ønsker PEP.

 (Kopiert fra folkehelseinstituttet)

Det som skjedde under et døgn etter overgrepet var full sjekk på sykehuset. Jeg fikk forebyggende kur for klamydia, d3t var alt. Er dette noe jeg kan etterspørre hos fastlege? 

Anonymkode: 830c3...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første,  og ikke minst den etter 3 måneder er  ihvertfall 96% sikker . Etter 6 måneder? Du er fin!! 

Ts-jeg håper du innen 24 timer startet med 2 medisiner?? De to reduserer også risken OM du er smittet MYE!!!

 Ufatteleg viktig å ta disse 2 medisinene til samme tid hver bidige dag i 30 dager.

Det skal i det hele tatt mye til å bli smittet av HIV.

Men SELVSAGT MÅ du bruke kondom!!

Hvordan jeg vet alt dette? Gikk gjennom hele pakka for 1 år siden 

 

Anonymkode: b5e9a...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte skrive. PEP heter samlebetegnelsen på de to medisinene.

Men må ærlig si at det er bekymringsverdig at du TS faktisk må spørre om du skal bruke beskyttelse eller ei....🤐

Anonymkode: b5e9a...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men må ærlig si at det er bekymringsverdig at du TS faktisk må spørre om du skal bruke beskyttelse eller ei....🤐

Anonymkode: b5e9a...671

Hvorfor? 

Anonymkode: 392d0...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. HIV kan vise seg på blodprøve lenge før 6 måneder har passert. De fleste leger tar nullprøve og ny prøve etter 3 måneder og så tredje prøve etter 9 måneder. TS sin lege har valgt 6 mnd., hvorfor vet bare legen. 

Anonymkode: 237e4...473

Kanskje fordi ts muligens kom ca tre mnd etter overgrepet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte skrive. PEP heter samlebetegnelsen på de to medisinene.

Men må ærlig si at det er bekymringsverdig at du TS faktisk må spørre om du skal bruke beskyttelse eller ei....🤐

Anonymkode: b5e9a...671

Jeg lurte ikke på det. På sykehuset sa de ingenting om prøven 6 måneder etter. Så jeg tenkte bare at alt var i orden. Jeg gikk i en tåke hvor jeg bare gjorde alt jeg måtte med lege, politi og advokat. Så nå tenkte jeg plutselig på det, at jeg muligens fortsatt kan være smittet. Sorry ass.. Har hatt litt mye å hanskes med siden en ukjent mann tenkte det var greit å presse pikken sin inn i rompa mi :)

Anonymkode: 830c3...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen svar du får her TS! Da jeg ble overfallsvoldtatt fikk jeg ingen informasjon om når jeg kunne ta det for gitt at HIV-testen faktisk var til å stole på. Og nei, jeg tenkte heller ikke på å spørre om det, det var for mye annet som surret rundt i hodet da.

Og; Jeg synes svaret ditt til den over her som mente at du ikke "burde" ha ønske om intimkontakt nå var spot on. Makan til nedlatende svar.

Men ja, uten at jeg helt forstår tidsrammen på når du tok test i forhold til tidspunktet for voldtekten, ville jeg klart brukt kondom til du har fått snakket med lege. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, OffTheBlock skrev:

Herregud for noen svar du får her TS! Da jeg ble overfallsvoldtatt fikk jeg ingen informasjon om når jeg kunne ta det for gitt at HIV-testen faktisk var til å stole på. Og nei, jeg tenkte heller ikke på å spørre om det, det var for mye annet som surret rundt i hodet da.

Og; Jeg synes svaret ditt til den over her som mente at du ikke "burde" ha ønske om intimkontakt nå var spot on. Makan til nedlatende svar.

Men ja, uten at jeg helt forstår tidsrammen på når du tok test i forhold til tidspunktet for voldtekten, ville jeg klart brukt kondom til du har fått snakket med lege. :)

Takk for fint svar :)

Jeg prøver bare å komme meg videre så godt jeg kan, og bare vente på om det blir rettsak. Nå har jeg sendt inn de siste papirene og da poppet dette opp i tankene. Prøven ble tatt samme dagen voldtekten skjedde, det er snart en måned siden. Har ikke planer om å ha sex med noen ukjente fremover, så skal holde meg de 6 månedene 😁🙈 Det er jo da eksen min jeg er redd for at jeg kunne smittet 😕

Anonymkode: 830c3...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar :)

Jeg prøver bare å komme meg videre så godt jeg kan, og bare vente på om det blir rettsak. Nå har jeg sendt inn de siste papirene og da poppet dette opp i tankene. Prøven ble tatt samme dagen voldtekten skjedde, det er snart en måned siden. Har ikke planer om å ha sex med noen ukjente fremover, så skal holde meg de 6 månedene 😁🙈 Det er jo da eksen min jeg er redd for at jeg kunne smittet 😕

 

Anonymkode: 830c3...a44

Skjønner at det er en bekymring om du kan ha smittet eksen din. Håper at du snart får svar på nye prøver og blir beroliget av litt mer informasjon fra legen din. 

Godt jobba med å ha anmeldt! Håper den prosessen går som den skal. :) Lykke til videre, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...