Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 30, og er generelt i grei form. Har blitt litt uggen og  fått litt vondt i ryggen den siste tiden, men tenker jeg har lite plager sammenlignet med majoriteten. Har hele svangerskapet jobbet 100% og trent regelmessig. 

Da jeg var hos jordmor forrige uke, anbefalte hun meg å søke gradert svangerskapspenger. Jeg har i utganspunktet tenkt at jeg vil være i stand til å jobbe fult, ettersom jeg ikke er syk. Jordmor mente likevel at bør redusere arbeidet noe, pga av stressbelastnining for fosteret. Jeg sover jo ikke like godt og tungt lenger, og jordmor mente derfor at jeg bør jobbe kortere dager for å få bedre søvn og overskudd for fosterets helse.

Jeg jobber med psykiatri som også er en medvirkning til at jordmor mener at de psykososiale forholdene tilsier at jeg bør jobbe gradert.

Alle målinger av både foster og meg er innenfor normalverdi, så det er ingen konkret bekymring knyttet til fosterets helse. 

I utganspunktet er jeg litt skeptisk til å søke svangerskapspenger, men tenker at jeg skal følge jordmors råd dersom dette er det beste for fosteret. Jeg er foreløpig i tenkeboksen, og har satt opp ny time med jordmor om 2 uker. 

Men dersom jeg ender med å søke, vil det ikke da være lang saksbehandlingstid? Hvis jeg søker om dette ved neste time hos jordmor, har jeg jo omtrent bare 5 uker igjen til permisjonen begynner... Da rekker vel ikke nav å behandle søknaden før jeg i det hele tatt er i foreldrepermisjon? Noen som har erfaring i lignende situasjon? 

Hilsen usikre meg som gjerne vil gjøre det beste for barnet, men også holde fast ved god arbeidsmoral. 

Anonymkode: 9e642...cdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst ville jeg ha stolt på meg selv og min egen kropp. Jordmødre har en tendens til å overdrive/undervurdere (har 3 svangerskap med 3 ulike jordmødre bak meg). Føler du ikke mer belastning enn du tenker er normalt mtp svangerskapets utvikling, er det jo greit. Jeg ville heller vurdert gradert sykemelding, slik at du kan regulere dette bedre, og jobbe mer/mindre når du klarer. Med svangerskapspenger blir du «låst fast”. Økonomisk blir det det samme, men mindre papirmølle med sykemelding.

Anonymkode: 45fac...dbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst ville jeg ha stolt på meg selv og min egen kropp. Jordmødre har en tendens til å overdrive/undervurdere (har 3 svangerskap med 3 ulike jordmødre bak meg). Føler du ikke mer belastning enn du tenker er normalt mtp svangerskapets utvikling, er det jo greit. Jeg ville heller vurdert gradert sykemelding, slik at du kan regulere dette bedre, og jobbe mer/mindre når du klarer. Med svangerskapspenger blir du «låst fast”. Økonomisk blir det det samme, men mindre papirmølle med sykemelding.

Anonymkode: 45fac...dbf

Takk for innspill. Tenker nok ikke sykemelding er aktuelt per i dag. Men kan jo ha det i tankene dersom det skulle bli nødvendig senere. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er grunnlag for svangerskapspenger helt egentlig. Svangerskapspenger er jo når arbeidet ikke lar seg utføre for den gravide pga arbeidet fører til fare for foster, dette er jo vanlige graviditetsplager mot slutten av svangerskapet og hører mer til sykemeldingsordningen. Da kan du også få ca den ordningen du vil selv, f.eks 25% sykemelding, og oppfølging hos fastlege annenhver (?) uke og dermed mulighet å øke om behovet er der.

Svangerskapspenger her i fylket har for øvrig 4 ukers behandlingstid, så ja, det kan ta tid å få gjennom. 

Anonymkode: 93feb...c97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over. Høres ikke ut som en grunn for svangerskapspenger men sykemelding. For svangerskapspenger er kvinnen frisk men jobben er farlig for fosteret. I tillegg må jobben prøve tilrettelegging først som gjør at du kanskje må jobbe med andre oppgaver. 

Anonymkode: 0a78d...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt svangerskapspenger, og jobber innen psykiatri. Det er en del utageringsepisoder på arbeidsplassen min, så begrunnelsen var fare for slag og spark mot magen, i tillegg til en del nattarbeid og andre psykososiale forhold. Da føltes det litt greiere å søke, for jeg opplevde selv at det kunne være en reell fare for fosteret, selv om det var ganske usannsynlig at det skjedde noe alvorlig. I utgangspunket ba jeg om tilrettelegging, men fikk ikke det fordi vi var få på jobb.

For å få svangerskapspenger må jordmor skrive konkret hvilke arbeidsoppgaver du ikke kan gjøre/forhold på jobb du ikke må utsettes for, og så må arbeidsgiver se om de kan tilrettelegge. Kan de ikke det, sendes søknaden videre til NAV.

Anonymkode: f6fe0...174

Skrevet

Jeg fikk svangerskapspenger. Jobber i barnehage og pga mye utmattelse og løft og mye stress på jobben ble det søkt om sv. Skapspenger. Jeg jobbet da 60% og var hjemme 40%. Fikk beskjed om at de prosentene kan endres underveis. 

Den ordningen starter fra den dagen jm skriver på søknaden, også blir det etterbetalt. Så selv om behandlingstiden eka skulle være 4 uker, så starter du fra dagen det søkes på papiret. Så du trenger ikke å tenke på det.

Du slipper også å bruke opp kvoten på sykepenger ved denne ordningen og noen flere greier jeg ikke husker i farta

Anonymkode: 10203...7b5

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk svangerskapspenger. Jobber i barnehage og pga mye utmattelse og løft og mye stress på jobben ble det søkt om sv. Skapspenger. Jeg jobbet da 60% og var hjemme 40%. Fikk beskjed om at de prosentene kan endres underveis. 

Den ordningen starter fra den dagen jm skriver på søknaden, også blir det etterbetalt. Så selv om behandlingstiden eka skulle være 4 uker, så starter du fra dagen det søkes på papiret. Så du trenger ikke å tenke på det.

Du slipper også å bruke opp kvoten på sykepenger ved denne ordningen og noen flere greier jeg ikke husker i farta

Anonymkode: 10203...7b5

Takk for info. Men hva om søknaden blir avslått?   Mister man da pengene man hadde skulle hatt i full lønn? 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for info. Men hva om søknaden blir avslått?   Mister man da pengene man hadde skulle hatt i full lønn? 

Ja, man gjør jo det, så en mulighet er å være sykemeldt de prosentene det gjelder fram til man får svar. Jeg har forstått det som at NAV svært sjelden overprøver jordmor/leges vurdering av behov for sv.penger, men at de har blitt strengere. De de kan komme til å si er at det handler mer om mors helse enn fare for fosteret, og at man dermed skal ha sykemelding.

Er det andre på arbeidsplassen din som har hatt sv.penger? Hos oss søker alle det nå når magen begynner å bli synlig, og arbeidsgiver betaler lønn fram til en får svar, og får etterbetalt av NAV. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man gjør jo det, så en mulighet er å være sykemeldt de prosentene det gjelder fram til man får svar. Jeg har forstått det som at NAV svært sjelden overprøver jordmor/leges vurdering av behov for sv.penger, men at de har blitt strengere. De de kan komme til å si er at det handler mer om mors helse enn fare for fosteret, og at man dermed skal ha sykemelding.

Er det andre på arbeidsplassen din som har hatt sv.penger? Hos oss søker alle det nå når magen begynner å bli synlig, og arbeidsgiver betaler lønn fram til en får svar, og får etterbetalt av NAV. 

På hvilket grunnlag skal hun være sykmeldt! Men er man sykmeldt så trenger man i utgangspunktet ikke svangerskapspenger, da trenger man å sykmelde seg ut svangerskapet!

Bare så det er sagt; sykmelder man seg samtidig som man har søkt om svangerskapspenger så kan Nav risikere å gi avslag på svangerskapspenger mtp. At hun da er syk og ikke en frisk person som det ikke kan tilrettelegges for. Dette vet jeg for jeg har spurt om det samme.

Anonymkode: 21fab...8ae

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilket grunnlag skal hun være sykmeldt! Men er man sykmeldt så trenger man i utgangspunktet ikke svangerskapspenger, da trenger man å sykmelde seg ut svangerskapet!

Bare så det er sagt; sykmelder man seg samtidig som man har søkt om svangerskapspenger så kan Nav risikere å gi avslag på svangerskapspenger mtp. At hun da er syk og ikke en frisk person som det ikke kan tilrettelegges for. Dette vet jeg for jeg har spurt om det samme.

Anonymkode: 21fab...8ae

Jeg spurte om det samme, og fikk motsatt beskjed. Mulig det er fordi jeg hadde noe grunnlag for sykemelding i tillegg. Jeg stresset med dette pga behandlingstiden, og ringte NAV. Saksbehandler sa at hun kunne ikke gi meg svar på telefonen, og at hvis jeg ikke kunne vente eller jobbe i mellomtiden, måtte jeg snakke med legen om sykemelding. Gikk bra i mitt tilfelle, men ville ikke tatt den sjansen uten å snakke med NAV personlig. 

Skrevet

Men heller være sykemeldt (hvis legen mener det er rett) og få avslag på sv.penger enn å få utbetalt lønn uten å jobbe og så få avslag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...