Gå til innhold

Arv. Hvem skal ha den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine søsken og meg vil få pengene uansett. Da vår mor mener det skal være sånn. Men vi har en bunke papirer som skal signeres, og ingen ser ut til å vite hvem av oss som skal signere. Alle vil kvitte seg med denne eiendommen. Så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 93e32...7d3

Hvem som skal signere, beror på hvem eiendommen er registrert på i grunnboka, så sjekk grunnboka, så finner du ut hvem som skal signere.

Hvis hjemmesovergangen frå besteforeldrene dine til deres barn er tinglyst, og hjemmelsovergangen fra din far til din mor i uskiftet bo er tinglyst, så er det hun som skal signere på skjøtet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Du og dine søsken har rett på en andel og din mor har rett på en andel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar. 

Mine søsken og meg vil få pengene uansett. Da vår mor mener det skal være sånn. Men vi har en bunke papirer som skal signeres, og ingen ser ut til å vite hvem av oss som skal signere. Alle vil kvitte seg med denne eiendommen. Så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 93e32...7d3

Hvis alt ble gjort riktig da din mor overtok boet, så står hun som hjemmelshaver til «deres» del av eiendommen. Det er hun som skal signere på salgspapirene. Dere bør uansett bruke megler eller advokat på salget, og da vil denne ordne de riktige papirene. 

Det skjer nok av og til at man glemmer å gjennomføre alle formalitetene når noen dør, så det er ikke sikkert at din mor er blitt oppført som hjemmelshaver til eiendommen. Da må det også sendes inn skjema til tinglysingen som overfører eiendommen fra din fars dødsbo til uskifteboet. Men, altså. Når eiendommen nå likevel skal selges bør dere bruke megler eller advokat som kan ta alt papirarbeidet. 

 

 

Anonymkode: abcca...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...