Gå til innhold

Arv. Hvem skal ha den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Din mor hvis hun sitter i uskiftet bo. Noe som hun nok gjør.

Anonymkode: 40c1a...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Er dette din farmor og farfar? Hvem sto som eier av dette stedet før din far døde? Har/hadde din far flere søsken som evt eide det stedet sammen med din far?

Anonymkode: 08a6b...e1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Hvem er selgeren og hvem er eieren nå i dag?

Anonymkode: 08a6b...e1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din mor hvis hun sitter i uskiftet bo. Noe som hun nok gjør.

Anonymkode: 40c1a...55e

Mor arver ingenting av fars foreldre hvis far er død. Dette gjelder også selv om mor sitter i uskifte. Altså trer barna inn i avdød fars sted når arv etter besteforeldre skal fordeles.

Anonymkode: abcca...b56

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mor arver ingenting av fars foreldre hvis far er død. Dette gjelder også selv om mor sitter i uskifte. Altså trer barna inn i avdød fars sted når arv etter besteforeldre skal fordeles.

Anonymkode: abcca...b56

Er det slik også hvis farfar og farmor døde før far?

Anonymkode: 08a6b...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik også hvis farfar og farmor døde før far?

Anonymkode: 08a6b...e1b

Nei da har arvefallet skjedd før din far døde. Arven etter besteforeldrene inngår da i hans formue når han døde, og der vil din mor normalt ha krav på sin ektefellearv.

Anonymkode: abcca...b56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor arver ingenting av fars foreldre hvis far er død. Dette gjelder også selv om mor sitter i uskifte. Altså trer barna inn i avdød fars sted når arv etter besteforeldre skal fordeles.

Anonymkode: abcca...b56

her ser jeg det som at far arvet huset av sine foreldre, far dør, mor arver far.

Anonymkode: 40c1a...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

her ser jeg det som at far arvet huset av sine foreldre, far dør, mor arver far.

Anonymkode: 40c1a...55e

Eventuelt, om far har/ hadde søsken, så kan de ha arvet stedet sammen, før ts sin far døde.

Anonymkode: 08a6b...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har du litt mer opplysninger om saken? Hvem arvet stedet før din far døde? Er både farfar og farmor døde, og hvis de er det døde de begge før din far? Hadde din far søsken?

Anonymkode: 08a6b...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt, om far har/ hadde søsken, så kan de ha arvet stedet sammen, før ts sin far døde.

Anonymkode: 08a6b...e1b

Man tar de opplysnigene i HI og går utifra det. Og jeg klarer ikke tolke det som noe annet enn at far arvet huset til sine foreldre, far døde, mor arvet huset av far og vil må selge.

Anonymkode: 40c1a...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

her ser jeg det som at far arvet huset av sine foreldre, far dør, mor arver far.

Anonymkode: 40c1a...55e

Ja, det er helt riktig hvis det er rekkefølgen på dødsfallene, Da arver mor far (evt. sitter i uskifte), og midlene som stammer fra besteforeldrene inngår i dette.

Anonymkode: abcca...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Her høres det ut til at far arvet sine foreldre, ( dine besteforeldre) før han gikk bort. Stemmer det? 
Eller er rekkefølgen at besteforeldre gikk etter far? Litt forvirrende å svare deg når du ikke sier mer enn det du gjør,.

Salg er ikke det samme som arv. Hvem selger? Ingen arver noen ting ved salg, det gjør man ved bortgang.

Hvem eier gården i dag, det er det som er vesentlig. 
 

Anonymkode: f9b51...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farfar og farmor døde for veldig mange år siden, og det er min far og hans søsken som har hatt eiendommen etter de. De døde lenge før min far. Fars søsken ønsker nå å kvitte seg med den. 

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farfar og farmor døde for veldig mange år siden, og det er min far og hans søsken som har hatt eiendommen etter de. De døde lenge før min far. Fars søsken ønsker nå å kvitte seg med den. 

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Det beror på om din mor "sitter i uskiftet bo" med formuen til din far. Hvis hun overtok hans formue i uskifte, så er det hun som er eier av din fars ideelle andel av eiendommen. Hvis hun ikke sitter i uskifte, så er det hans barn som er eiere av hans ideelle andel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farfar og farmor døde for veldig mange år siden, og det er min far og hans søsken som har hatt eiendommen etter de. De døde lenge før min far. Fars søsken ønsker nå å kvitte seg med den. 

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Det spørs jo om din fars søsken betalte ut din far den gangen.

Anonymkode: 08a6b...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far døde for noen år siden, og mine besteforeldres sted skal nå selges. Er det min mor som var gift med min far da han døde som har rett på den arven, eller mine søsken og meg?

 

Anonymkode: 93e32...7d3

Les om arv på https://www.domstol.no/no/ekteskap-og-arv/dodsfall-og-arv/hvem-er-arvinger/

Når besteforeldrene er døde, og deres barn er død, så er det barnebarna og ikke enke/enkemann i uskiftet bo som arver. 

Når et sted skal selges, og boet er skiftet eller skal skiftes, så må arvingene enten komme til en omforenet løsning, eller den som er uenig i salg kjøpe ut de andre. 

Ts sin situasjon er ikke klart nok forklart til å gi noe klart svar 

Anonymkode: bde8b...d6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sitter i uskiftet bo. 

Min fars søsken har ikke kjøpt ut han nei. Så alle søsken/ de etter søsken, skal ha sin del. 

Anonymkode: 93e32...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor sitter da i uskifte med fars andel av eiendommen. Det er da mor som disponerer eiendommen sammen med fars søsken.  Ved salg av eiendommen vil pengene for din fars andel gå inn i uskifteboet. Du vil ikke kunne kreve å få ut noe av disse pengene nå.

(Det ovenfor er forutsatt at besteforeldrene dine ikke bestemte at eiendommen skulle være din fars særeie, og ikke inngå i uskiftebo. Det forutsettes også at det legges opp til et rent salg, ikke gavesalg. Det er begrensninger i mors adgang til å gi bort eiendom i et uskiftebo)

Eiendommen er et sameie. Forutsatt at eiendommen ikke kan deles opp, så må de andre sameierne kreve tvangsoppløsning (i praksis, tvangssalg gjennom domstol) dersom din mor ikke går med på å selge. Hun har da en type forkjøpsrett, ved at hun kan overta eiendommen dersom hun byr det samme som høyeste bud. Hvis hun ikke benytter denne retten, blir da hele eindommen solgt til høystbydende.

Anonymkode: abcca...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor sitter da i uskifte med fars andel av eiendommen. Det er da mor som disponerer eiendommen sammen med fars søsken.  Ved salg av eiendommen vil pengene for din fars andel gå inn i uskifteboet. Du vil ikke kunne kreve å få ut noe av disse pengene nå.

(Det ovenfor er forutsatt at besteforeldrene dine ikke bestemte at eiendommen skulle være din fars særeie, og ikke inngå i uskiftebo. Det forutsettes også at det legges opp til et rent salg, ikke gavesalg. Det er begrensninger i mors adgang til å gi bort eiendom i et uskiftebo)

Eiendommen er et sameie. Forutsatt at eiendommen ikke kan deles opp, så må de andre sameierne kreve tvangsoppløsning (i praksis, tvangssalg gjennom domstol) dersom din mor ikke går med på å selge. Hun har da en type forkjøpsrett, ved at hun kan overta eiendommen dersom hun byr det samme som høyeste bud. Hvis hun ikke benytter denne retten, blir da hele eindommen solgt til høystbydende.

Anonymkode: abcca...b56

Takk for utfyllende svar. 

Mine søsken og meg vil få pengene uansett. Da vår mor mener det skal være sånn. Men vi har en bunke papirer som skal signeres, og ingen ser ut til å vite hvem av oss som skal signere. Alle vil kvitte seg med denne eiendommen. Så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 93e32...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...