Gå til innhold

Hvordan få potteplanter til å overleve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert dumt spørsmål... men hvodan får man potteplanter til å overleve? Jeg ender alltid opp med enten å overvanne dem eller tørke dem ut.

Har eid utallige planter og brukt mye penger gjennom årene, men de eneste plantene jeg har klart å holde liv i mer enn ett år er kaktuser, aloe vera, orkidéer og svigermorstunge.

Grønne planter dør alltid etter en stund enten fordi de drukner, mugner eller tørker ut... noen av dem har også dødd av spinnmidd... 

 

 

Anonymkode: d56e6...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Sett en 1 cm tykk skive med grønn Oasis i bunn av hver potte. Skiva skal være så bred at den nesten dekker hele bunnen av potta. Når du vanner vil Oasisen trekke opp vann, det sikrer både plantene mot å tørke ut og mot å drukne.

2. Ha en fast vanningsdag i uka. Fyll på vann slik at det står litt over Oasisen i hver potte. 

Anonymkode: 6faf9...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leca-kuler, riktige planter, fingeren i jorda (bokstavelig talt!), riktig lys og å lese seg opp på plantene du har valgt.

Røttene skal ikke drukne eller stå i vann (noen få tåler det, men de færreste), og dermed kan du legge et godt lag leca-kuler (eller oasis, som nevnes over) slik at planten kommer litt opp. Jeg legger det i plast-potten når jeg kan, men i "fin-potten" på de andre enn så lenge. Når du har lest deg opp på planten (jeg har f.eks ett notat på iphonen som har oversikt over hva plantene liker ang sol, vanning, gjødsel etc), så kan du også kjenne etter. Er planten tørr, så skal den ha vann, er den ikke så kan du som oftest vente. Noen skal derimot aldri tørke opp, så det kan være greit å vite. Det står forresten på de fleste plantene akkurat hva de trenger, men det er greit å vite litt mer av og til :)

Enkle planter er kaktuser og sukkulenter, gullranke, zamioculcas (garderobeplante), fredslilje, svigermorstunge (snake plant/sansevieria), vandrende jøde (tradescantia). Monstera og enkelte fikener kan være ganske enkle, men trenger litt mer stell enn de nevnte. 

I tillegg er det lett å glemme at mange planter trenger ok luftfuktighet for å trives (f.eks monstera), så hvis du har tørr luft hjemme, kan det være greit å kjøpe en sprayflaske (har en fra Clas Ohlson som funker bra, veldig fin "mist") og spraye bladene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som de over her - oasis eller lecakuler i bunn av pyntekrukka, hjelper innmari.

Fredslilje i kjøkkenvinduet ved vasken, med vannkanne ved sin side. Den viser veldig tydelig og henger med bladene når tørst, og minner meg på at på tide med en vannerunde :)

Anonymkode: 25e70...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå å ha plantene i "overtrekkspotte", la de stå på skål. Så vanner du kun skålen, på en eller to faste dager i uker. Vips, du kan ikke gjøre noe feil. Blir de for store og du ser vanningsbehovet øker, så kjøper du rett og slett bare en ny, større potte. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...