AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Jeg skal føde på Ahus om et par måneder og lurer veldig på hvordan det er der. Jeg er også førstegangstjeneste så lurer på hvordan hele greia med fødsel foregår, skjønner det er veldig individuelt men vil gjerne høre din historia fra Ahus for å skjønne litt hva som kan skje. Hva skjer når du kommer? Hvilke tilbud har de der? Vil du fortelle om sin opplevelse? Hva var negativt? Anonymkode: d99d6...c3c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal føde på Ahus om et par måneder og lurer veldig på hvordan det er der. Jeg er også førstegangstjeneste så lurer på hvordan hele greia med fødsel foregår, skjønner det er veldig individuelt men vil gjerne høre din historia fra Ahus for å skjønne litt hva som kan skje. Hva skjer når du kommer? Hvilke tilbud har de der? Vil du fortelle om sin opplevelse? Hva var negativt? Anonymkode: d99d6...c3c Fødeavdelingen har vel en del episoder fra Ahus, kan jo se på de. Anonymkode: 49a62...893 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 Jeg fødte på Ahus i mai, og det var en god opplevelse Jordmoren jeg fikk var helt fantastisk, men nå har jeg jo bare møtt henne da. Jeg hadde skrevet fødebrev på forhånd, og det ble tatt veldig på alvor, selv om fødselen ble hektisk (det gikk fort). Jeg var på fødsesforberedende kurs på forhånd, og kan anbefale det. Jeg var også førstegangs, og selv om man kan lese seg til mye, syns jeg kurset var informativt, og gjorde meg bedre forberedt. Vi fikk omvisning og fikk se ei fødestue også. Man kommer inn på et undersøkelsesrom først, og blir flyttet over på fødestue når man er i aktiv fødsel. Mellom disse rommene ligger det bad og badekar. Vanligvis får man ha alt dette for seg selv, men hvis det er veldig mange fødsler, deler de av, slik at en har fødestua og en føder på det som ellers er undersøkelsesrom. Førstegangsfødende fikk alltid fødestuedelen sa de. Det er nesten alltid mulig å få bruke badekar hvis man ønsker det. For min del gikk det så fort at jeg rakk hverken badekar eller smertestillende, og jeg ble tatt med rett inn på fødestua. Hvis alt er bra med mor og barn etter fødselen får man ligge i fred på føden med barnet hos seg de første to timene, bli kjent og prøve og amme. Man får mat, ikke akkurat noe gourmetmåltid, men juicen var den beste jeg noen gang har smakt 😝 (Helt vanlig Eldorado). Vi fikk rom på barselhotellet etter dette, og ble fraktet dit i golfbil i gangene under sykehuset. Der får far bo sammen med mor og barn på eget rom med privat bad (men han må betale litt for det). Man får hjelp av personalet der til alt av spørsmål, stell, amming, men det kan lønne seg å være litt på og be om hjelp når man trenger det. Noen ganger må man bli på barselavdelingen grunnet komplikasjoner hos mor eller barn. Det har jeg altså ikke prøvd selv. Jeg opplevde lite som negativt. Men kanskje at man må ut igjen raskt, det er 48 timers liggetid på barselhotellet. Vi ble et ekstra døgn fordi barnet måtte ha noen ekstra undersøkelser. Det var litt godt, men det hadde gått fint å reise dagen før også. De som trenger det får nok som regel bli. I tillegg skulle jeg ønske at de ikke hadde bedt meg vente hjemme første gangen jeg ringte sykehuset. Fødselen min hadde kommet mye lenger enn de trodde, og som førstegangs hadde jo ikke jeg peiling. Anonymkode: 41e7a...66a 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 Jeg har hatt to kritiske fødsler bak meg. En endte i hastesnitt, en i katastrofesnitt og med meg syk ene gangen og bar et sykt den andre gangen. Ahus var fantastiske. Ikke bare reddet de livet på oss alle, men da jeg lå syk på oppvåkning, fikk mannen min, mamma og babyen enerom på barsel og mamma og mannen min fikk senger og være der til jeg kom. Da tok jeg mammas plass. Da barnet var sykt fikk vi oppleve nyfødtintensiven i nesten én måned. Jeg er så utrolig glad for all kompetanse, alle raske og riktige avgjørelser, all god omsorg på barsel, enerom etter kritiske KS, forståelse for mann og mamma når jeg var syk... Eneste negative er at da jeg lå på oppvåkning fikk ikke jeg sett barnet mitt på 12 timer fordi jeg lå med magnesium drypp og det måtte en barnepleier eller jordmor til for å eskortere babyen til meg. (pga lav fødselsvekt og noen rigide regler). Lav bemanning gjorde at de ikke hadde tid til å prioritere mitt behov for å se babyen min. Men dette var absolutt alt jeg kan utsette på to grusomme fødsler. Jeg frykter liv hadde gått tapt ved begge episoder på et mindre sykehus. Andre gang jeg skulle føde slappet jeg av selv med risiko, fordi jeg var, nettopp, på Ahus. ❤️ Fødte en gang midt i fellesferien og en gang midtvinters. Pro: lystgass, store badekar, masse kompetanse, fint barselhotell (ikke testet) og god opplæring i amming og pumping, og utrolig trivelig personale. Con: Litt lange avstander, pga stort sykehus. Mye forskjellige leger og personale så man har stadig nye ansikt å forholde seg til. Anonymkode: 19f7b...fd1 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #5 Skrevet 9. august 2018 Har de fortsatt lystgass på Ahus? Anonymkode: d99d6...c3c
Sjøgrønn Skrevet 9. august 2018 #7 Skrevet 9. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de fortsatt lystgass på Ahus? Anonymkode: d99d6...c3c I alle fall i slutten av 2016 hadde de det, da fødte jeg min siste
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 De har det fortsatt, står under medikamentell smertelindring her: https://www.ahus.no/behandlinger/fodsel-og-barsel Anonymkode: 19f7b...fd1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #10 Skrevet 9. august 2018 Jeg vet ingenting om normale fødsler ved ahus, for de har jeg fortsatt til gode å oppleve... Men kompliserte svangerskap, risikofødsler og nyfødte og nybakte mødre som trenger ekstra oppfølging er de knallgode på! På Observasjonsposten for gravide blir man virkelig passet på enten man er der for å bli satt igang, eller man blir liggende der en stund som rugekasse. Så hyggelige og omsorgsfulle ansatte! Jeg ble liggende der en stund pga svangerskapsforgiftning, og tror du ikke de kom å besøkte meg på barsel et par dager etter fødsel, bare for å se hvordan det hadde gått med meg? Sånt varmer! På barsel var de også fantastiske. Pga svangerskapsforgiftningen og et hastekeisersnitt og at jeg egentlig var ganske dårlig, fikk jeg enerom. Barnet mitt havnet på nyfødtavdelingen, så jeg måtte drive å løpe fram og tilbake mellom avdelingene. Det var litt tungvint, men jordmødrene og sykepleierne prøvde å tilrettelegge så godt de kunne. Gikk jeg glipp av et måltid på barsel fordi jeg satt på nyfødt, tok de av mat til meg som ventet på meg når jeg kom tilbake feks. Ble skrevet ut av barsel etter 8 dager. Jeg måtte også tilbringe to dager på oppvåkning etter keisersnittet. Det var nok det stedet jeg likte minst, men det var nok mer fordi savnet etter den nyfødte babyen min var så stort og de dessverre ikke hadde så mye ressurser til at jeg kunne tilbringe tid med henne. Men jeg ble passet godt på, og de prøvde så godt de kunne å skjerme meg og gi meg litt privatliv, selv om alt de kunne tilby var skjermbrett og gardiner. Dette var altså midt i høysesongen. De nevnte det på flere av avdelingene at de bare måtte beklage at det var litt hektisk, men de var midt inne i en fødetopp. Men helt ærlig merket jeg ikke noe særlig til det, så de var gode på å skjule det. Anonymkode: 3b472...fc5 1
Milio Skrevet 9. august 2018 #11 Skrevet 9. august 2018 Ahus var fantastisk Jeg hadde en ganske hard fødsel som endte med hastekeisersnitt, og jeg hadde to fantastiske kvinnelige fødselsleger som opererte på meg. De forklarte alt veldig nøye og besøkte meg på postoperativ etterpå. Jeg hadde en mannlig anestesilege, som holdt meg i hånden under KS. Han forklarte rolig hva som skjedde og justerte medisinene når jeg ble kvalm eller redd. Jeg hadde fire fantastiske jordmødre under selve fødselen, som ledet meg gjennom rier og pressrier. Jeg fikk lystgass, epidural, steriltvannspapler og badekar. Hva enn jeg trengte, så fikk jeg det. På postoperativ var det to kvinnelige sykepleiere som stelte meg, hjalp meg på beina og som la sønn min til puppen. Jeg hadde en mannlig portør, som trillet meg til barsel (ikke hotellet) og ga meg enerom. Der hadde jeg natt og dag tilgang til jordmødre, sykepleiere og barnepleiere. De var innom med mat, stelte oss, kom med saft og bare generell smalltalk. Jeg savner faktisk tiden Skal helt klart ha neste på Ahus også! Imponert 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 Jeg fødte på ahus for 6 dager siden og var så fornøyd! Hadde en rask og ukomplisert fødsel, så rask at jeg ikke rakk epidural som jeg hadde forberedt meg på. Ble veldig svimmel av lystgassen også, så coaching fra jordmor var eneste smertelindring. Hun var helt fantastisk! Hadde fødestue med bad, badekar og fødeseng. Det var visst veldig mange barn som ville bli født i det tidsrommet jeg fødte, men det merket jeg aldri noe til og hadde jordmor hos meg hele tiden. Etter fødselen fikk vi ligge i fred, mens en hjelpepleier kom med mat til oss. Sjeldent har toast og brødskive med nugatti smakt så godt! Etter vi hadde spist, ammet og veid ble vi kjørt av en golf-bil til barselhotellet. Der må man selv si i fra hvis man trenger hjelp, men vi ønsket å dra hjem fortest mulig og dro hjem neste morgen. Hadde hørt mye negativt om Ahus på forhånd, men jeg er så fornøyd i alle ledd! Mye mer fornøyd enn jeg var med Ullevaal der jeg fødte førstemann. Anonymkode: 23b4b...f14 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 Hadde aldri født der, etter all feilbehandlingen de driver med, babyer som har dødd osv. De må jo toppe statistikken i norge>! Anonymkode: 245a1...409
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri født der, etter all feilbehandlingen de driver med, babyer som har dødd osv. De må jo toppe statistikken i norge>! Anonymkode: 245a1...409 Du må gjerne komme med kilder. Kongsvinger har 8 dødfødte per 1000, og Ahus 2,8. Kongsvinger har vært verst, flere sykehus ligger på 0. Riktignok er disse oftest små eller med lavrisikoavdelinger alene. Tar et sykehus på seg de mest kompliserte tilfellene så vil de heller ikke ende med den beste statestikken. De ligger på eller under snitt, også ved feilbehandlingen. Her er en kilde fra juni i år. Riktignok en avis, men de oppgir kildemateriale i artikkelen om du vil dypere. http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/175-ddfdte-pa-norske-sykehus-i-fjor/3423497464.html Anonymkode: 19f7b...fd1 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå