Gå til innhold

For ung for barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har en stund nå hatt veldig lyst på barn. Jeg og samboeren min har nettop kjøpt oss et stort hus, og vi begge har faste jobber. Men problemet er at jeg kun er 19. Føler liksom at det er litt for ungt å få barn i så ung alder. 

Jeg og samboeren har vært sammen i snart 4 år. Bodd sammen i 2. Så jeg liker å tro at vi er klare. Men hva tenker omverdenen? 

Anonymkode: 48c00...975

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit. Er  an klar og alt er på stell  så kan ingenting være bedre.

Anonymkode: 6a25f...046

• Liker 3
Skrevet

Vent litt. Lev livet litt først. Du trenger ikke å vente i ti år, men noen år vil jeg anbefale. Fikk selv barn i begynnelsen av 20-årene og jeg angrer forsåvidt ikke på barna, men jeg føler at jeg fikk dem for tidlig. Og forholdet gikk i vasken... 

• Liker 4
Skrevet

Gjør det som er rett for dere

Når det kommer til fremtiden så er det ingen som gardere seg imot alt

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det jeg tenker på også. Men jeg/vi har aldri vært de som er på fester hver helg. Eller farter så mye rundt. Jeg føler jeg bare surrer rundt og ikke vet hva jeg skal finne på fremover..

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe problem, hvis dere mener dere er klare. Bedre planlagt enn uplanlagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en stund nå hatt veldig lyst på barn. Jeg og samboeren min har nettop kjøpt oss et stort hus, og vi begge har faste jobber. Men problemet er at jeg kun er 19. Føler liksom at det er litt for ungt å få barn i så ung alder. 

Jeg og samboeren har vært sammen i snart 4 år. Bodd sammen i 2. Så jeg liker å tro at vi er klare. Men hva tenker omverdenen? 

Hvem bryr seg om hva omverdenen tenker? Noen blir foreldre når de har passert 40 andre før de er 20. Så lenge foreldrene er myndig spiller alder ingen rolle.

Anonymkode: 128e2...527

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er kjæresten din? Hvilke jobber har dere, og er disse "trygge"? Har du planer om å studere videre?

Anonymkode: 68e41...a15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker samboeren din da?

Anonymkode: adefa...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Fikk barn da jeg var ung, og studerte i flere år etterpå. Ikke noe problem. Forholdet har vart, det var deilig å være unge, med masse overskudd da barna var små, og minst like deilig å være såvidt 40, med barn som flytter hjemmefra, og økonomien i orden. Føler ikke vi mister noe ved å «leve» nå, kontra da vi var i 20-åra!

Anonymkode: 6945c...52b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er kjæresten din? Hvilke jobber har dere, og er disse "trygge"? Har du planer om å studere videre?

Anonymkode: 68e41...a15

Kjæresten min er 5 år eldre enn meg. Med andre ord 24. Han har fast jobb som gravemaskinfører og jeg er baker/konditor/potet hos et cateringfirma. Jeg har ikke mere planer om å studere.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker samboeren din da?

Anonymkode: adefa...3e9

Han snakker myyyye om å få barn. Hvordan det vil bli og hver gang vi ser en unge kommenterer han noe ved det barnet som han ønsker seg at vårt barn skal ha. Vi har snakket mye om det også, og han er ganske positiv. Men samtidig litt nervøs, men det er vel naturlig 🙈

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Vent litt. Lev livet litt først. Du trenger ikke å vente i ti år, men noen år vil jeg anbefale. Fikk selv barn i begynnelsen av 20-årene og jeg angrer forsåvidt ikke på barna, men jeg føler at jeg fikk dem for tidlig. Og forholdet gikk i vasken... 

Samme her. Skulle ønske jeg hadde ventet noen år (var 22).

Å "leve livet" handler ikke om festing og fyll (slik TS trekker frem, og som ofte nevnes i slike diskusjoner), men rett og slett om å finn seg selv. Finne ut hva man vil bli, studere, jobbe, være sammen med venner, drive med hobbyer, reise... Man er en helt annen person som 25-åring enn som 19-åring. 19 år er altfor tidlig å planlegge barn. Vent til du er 23-24 i alle fall.

Anonymkode: 817ff...ea3

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

De færreste ender opp med kjæresten man fikk på ungdomsskolen. Vent.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk barn da jeg var jeg var 20 og han var 21. Det var planlagt. Vi er skikkelig familiemennesker begge to og har aldri vært rastløse eller festglade. Vi er fortsatt gift og har tre barn som har flyttet ut nå og har det fortsatt veldig fint sammen.

Anonymkode: 451bf...d6c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Skulle ønske jeg hadde ventet noen år (var 22).

Å "leve livet" handler ikke om festing og fyll (slik TS trekker frem, og som ofte nevnes i slike diskusjoner), men rett og slett om å finn seg selv. Finne ut hva man vil bli, studere, jobbe, være sammen med venner, drive med hobbyer, reise... Man er en helt annen person som 25-åring enn som 19-åring. 19 år er altfor tidlig å planlegge barn. Vent til du er 23-24 i alle fall.

Selvsagt. Enig. Jeg snakket heller ikke om festing, men de tingene som du nevner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet, du er bare 19 år! Jeg er 25 og venter mitt første nå. Tror jeg hadde angret om jeg fikk barn som 19 åring.

Anonymkode: f83a7...083

• Liker 4
Skrevet

Har ikke barn selv, og vet ikke om jeg noen gang vil ha det, men må si meg uenig i de som sier dere bør vente. Å få barn tidlig er ikke en dum ting om man har alt på stell og er klar for det. Det er ingenting i veien for at man kan reise og "leve livet" når barnet/barna har forlatt redet, det gjorde min mor da jeg flyttet ut. Hun fikk meg tidlig, og har alltid vært veldig glad for det - dette til tross for at hun var alenemor (annen hver helg hos min far), og student. 
Det er selvsagt ingen garanti for at forholdet varer livet ut, men om det ikke skulle vare så behøver heller ikke det å være verdens undergang. Jeg har i dag to helt fantastiske familier, hvor både foreldrene og steforeldrene mine går veldig godt overens. Alle kan treffes på byen, og kommer i bursdagene mine osv.. 

Kjør på sier jeg :) Det viktigste er om dere selv mener dere er klare, ikke hva omverdenen tenker!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke fikk barn i begynnelsen av 20-årene. Nå er jeg blitt gammel og redd. 

Anonymkode: 50c2b...d8e

• Liker 3
Skrevet

Man kan aldri vite om et forhold varer uansett når man velger å få barn, men 19 år er veldig ungt. Ser ikke vitsen med å begynne på voksenlivet så tidlig. Dere er heldige som har hverandre, hus og greie jobber. Det gir dere også en unik mulighet til å oppleve spennende ting som blir mye vanskeligere med barn, både praktisk og økonomisk. Jeg snakker ikke om festing, men om å reise, til storbyer eller eksotiske steder, eller til Uddevalla for den del. Lære nye ting, kajakkpadling, maling, strikking eller motorcross. Det er opp til dere, dere skal være voksne lenge. Unge er dere bare nå. Vent noen år. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...