Gå til innhold

Hvordan gjenopplive dødt forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om noen av dere har klart å vekke til live et dødt forhold?

Mitt forhold/ekteskap har i mange år vært tilnærmet uten "kjærestefølelser", men vi har tre barn og samarbeider godt om det meste. Vi er imidlertid begge lei oss for at det er så lite gnist og humør mellom oss, og går nok og irriterer oss en del over hverandre. Det er også en stor utfordring at jeg savner mer åpenhet og nær kommunikasjon, mens han savner mer sex/fysisk nærhet. Vi har snakket om hvordan det ville være å flytte fra hverandre, men ønsker egentlig ikke dette.

Er det noen som har klart å bryte et sånt mønster? Hvordan? Andre som har tips? Jeg ønsker i denne omgang ikke å høre om de som ikke har klart det, siden vi nå trenger positive innspill.

Anonymkode: f7513...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidslister og arbeidsoppgaver:

1. Sex: Om man klarer å få i gang sex livet så produserer kroppen et hormon, som medfører en tilhørighets følelse. Samme hormon som blir produsert når man ammer et spebarn. Ikke undervurdere viktigheten av å få i gang sexlivet, selv om det kan virke litt tungt.

2. Møt hverandre på felles områder. Vi møtte hverandre på trening. Der hvor vi hadde forskjellige trenings interesser, så ble vi med på hverandres treninger. Jeg ble med på Yoga, og fruen ble med på sykling og styrketrening.  Samme gjelder sosiale områder. Prøv å unngå at dere har deres egne sosiale arenaer, men dyrk sosiale arenaer dere begge føler dere komfortable.

3. Diskutere kommunikasjon. Tren på tonefall, positive oppbyggende samtaler og hvordan dere kommuniserer kritikk. Vi har en regel om at det "kun" er lov å kommunisere kritikken engang. "Hvorfor gikk du ikke ut med søppla når den lukter?". "Glemte det, fordi jeg fikk en telefon. Sorry". FERDIG diskusjon... ikke lov å kværne over irritasjons momenter.

4. Få orden på økonomiske prioriteringer. Begge får velge en prioritering de ønsker, som begge må jobbe for å få oppfylt. 1. Ny sofa - 2. Reise til Barcelona og se kamp for eksempel.... Så må man samarbeide om å få oppfylt disse ønskene.

5. Nærhet i hverdagen: Hold rundt hverandre når dere lager mat, godnatt kyss. et stryk på rompa når dere går forbi hverandre.. alle disse tingene kan dere snakke om er "lov", og er IKKE et forspill til sex. Ha et skillle mellom nærhet og det seksuelle, slik at man ikke blir redd for nærhet om man ikke vil ha sex. Om det er vanskelig kan man gjerne avtale når man faktisk skal ha sex. Hver onsdag har vi sex, ellers så er det eventuelt bare nærhet og kos....

Dette var i alle fall sånn vi satte oss ned og jobbet gjennom det når vi skulle restarte etter en lang småbarns periode :-)

Anonymkode: 2fdfe...8f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt parterapi?

Hva med å ha en date-kveld i uka? Dere bytter på å planlegge den, og det kan godt være lavterskel. Se en film, spille spill, drikke vin, massasje.

Det skal visstnok også være bra å forsøke noe helt nytt, så dere kan oppdage nye sider ved hverandre. Jeg vet ikke hva det kunne vært for dere, men alt fra klatrekurs til utenlandstur.

Og hvorfor ikke prøve dette? https://www.inc.com/melanie-curtin/the-36-questions-scientists-say-can-make-any-two-people-fall-in-love.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...