AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #21 Skrevet 8. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Du har det mest sannsynlig du også Anonymkode: 9345d...31d Tviler sterkt da jeg er jomfru og bare har kysset to personer en gang. Hvorfor har egentlig dere herpes folk så stort behov for å si at alle andre også selvsagt har det? Hvorfor greier dere ikke respektere at de av oss som ikke har det ikke er interessert i å få det? Anonymkode: 86f0a...148
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #22 Skrevet 8. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv fått utbrudd to ganger i livet. 2006 og 2012. Begge fra ekstremt stress. Så lenge jeg ikke er stresset på den måten så får jeg ingenting. Jeg tror mange ikke sier noe fordi de nesten regner med at den andre har det. Dvs munnherpes. Den andre typen er det verre med. Anonymkode: bddc2...2df Har du munnherpes kan du gi andre kjønnsherpes ved oralsex. Anonymkode: 383a2...449
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #23 Skrevet 8. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler sterkt da jeg er jomfru og bare har kysset to personer en gang. Hvorfor har egentlig dere herpes folk så stort behov for å si at alle andre også selvsagt har det? Hvorfor greier dere ikke respektere at de av oss som ikke har det ikke er interessert i å få det? Anonymkode: 86f0a...148 Veldig mange blir smittet av HSV1 allerede tidlig i barndommen. Har du kysset to personer, har statistisk sett minst en av dem HSV1. Nei, "alle" har ikke herpes. Men de fleste har en eller annen form for herpesvirus, selv om de ikke er klar over det. De fleste får ingen symptomer, men kan likevel smitte andre. Og mange av dem som avviser andre pga at de har herpes, har selv herpes. Hvis du er så redd for herpes, gå til legen og ta en blodprøve. Dersom den er negativ, kan du kreve negativ blodprøve av alle du skal ha sex/kysse/dele glass eller flaske med. Hvis ikke, kan du la være å diskriminere andre på grunnlag av noe du selv allerede har. Anonymkode: 383a2...449 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #24 Skrevet 8. august 2018 Synes at alle som har slike kjønnsykdommer kunne hatt en liten pin eller noe, kanskje en fargekode på dating-apper osv. Det er jo ikke slik at selv om majoriteten har vært uforsiktig, så skal alle få det Anonymkode: 7b1c1...480 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #25 Skrevet 8. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig mange blir smittet av HSV1 allerede tidlig i barndommen. Har du kysset to personer, har statistisk sett minst en av dem HSV1. Nei, "alle" har ikke herpes. Men de fleste har en eller annen form for herpesvirus, selv om de ikke er klar over det. De fleste får ingen symptomer, men kan likevel smitte andre. Og mange av dem som avviser andre pga at de har herpes, har selv herpes. Hvis du er så redd for herpes, gå til legen og ta en blodprøve. Dersom den er negativ, kan du kreve negativ blodprøve av alle du skal ha sex/kysse/dele glass eller flaske med. Hvis ikke, kan du la være å diskriminere andre på grunnlag av noe du selv allerede har. Anonymkode: 383a2...449 Hva med deg selv da? Du burde slutte å være så diskriminerende selv for jeg er ganske sikker på at du har egne preferanser slik som at du liker hvite bedre enn svarte, høye bedre enn lave, tynne bedre enn tykke etc. Burde du ikke slutte å diskriminere selv før du ber andre om å endre sine preferanser? Nei det hadde vel blitt litt mye å be om Og det faktum at du selv har herpes betyr ikke at alle andre har det eller at vi er interessert i å få det Anonymkode: 86f0a...148
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #26 Skrevet 8. august 2018 5 timer siden, SPOCA skrev: Jeg har HSV-1, dvs munnherpes, som jeg også har opplevd å få f.eks i ansiktet. Jeg har hatt det siden jeg var et lite barn, etter at jeg slo opp leppa mi i et basseng og drakk fra samme kopp som min mor som også har herpes. I likhet med meg, har de fleste i min familie denne type herpes. Jeg er ærlig, og har sagt i fra til både eksen min, og nåværende samboer. Allikevel; de er jo ingenting man kan gjøre med slik informasjon. Ingen av dem jeg har vært sammen med har vist tegn til herpes, men fordi det kan smitte utenfor perioder med utbrudd, og jeg får utbrudd 2-3 ganger årlig, er det umulig for noen av oss å være sikre på at man ikke blir smittet. Ikke at jeg egentlig helt skjønner hysteriet, å ha herpes er virkelig ikke verdens undergang (jeg snakker da ikke om kjønnsherpes). Man lever fint med herpes, og det er virkelig ikke noe jeg skammer meg over. Deg om det! Jeg vil IKKE bli smittet med herpes!!! Anonymkode: 82593...c2d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #27 Skrevet 8. august 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med deg selv da? Du burde slutte å være så diskriminerende selv for jeg er ganske sikker på at du har egne preferanser slik som at du liker hvite bedre enn svarte, høye bedre enn lave, tynne bedre enn tykke etc. Burde du ikke slutte å diskriminere selv før du ber andre om å endre sine preferanser? Nei det hadde vel blitt litt mye å be om Og det faktum at du selv har herpes betyr ikke at alle andre har det eller at vi er interessert i å få det Anonymkode: 86f0a...148 Poenget mitt var ikke at de som ikke har herpes ikke skal få lov til å foretrekke partnere uten herpes/utelukke partnere med herpes. Men at dersom det skal være innafor å utelukke en partner pga herpes, så skal du faktisk vite at du ikke har det selv. Sjansen for at du har det, er nemlig ganske stor. De fleste som har herpes vet ikke selv at de har det, og de fleste som har det har blitt smittet av noen som ikke vet selv at de har det. Så mange av de som aldri kunne vært sammen med/hatt sex med en de visste hadde herpes har faktisk selv spredt herpessmitte til andre. Dette kan sammenlignes med damer på 150-160 som bevisst avviser menn under180. Med overvektige, godt voksne menn som kun er interessert i damer på halvparten av deres egen alder og vekt. Osv. Ja, det er lov å ha preferanser, men ta en kikk i speilet. Men selvsagt, de som vet de har herpes, bør informere eventuelle partnere. Anonymkode: 383a2...449 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #28 Skrevet 8. august 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Deg om det! Jeg vil IKKE bli smittet med herpes!!! Anonymkode: 82593...c2d Ingen vil vel det. Men er du sikker på at du ikke allerede er smittet? Det er mer sannsynlig at du har en form for herpes enn at du ikke har det. Anonymkode: 383a2...449
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #29 Skrevet 8. august 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes at alle som har slike kjønnsykdommer kunne hatt en liten pin eller noe, kanskje en fargekode på dating-apper osv. Det er jo ikke slik at selv om majoriteten har vært uforsiktig, så skal alle få det Anonymkode: 7b1c1...480 Da måtte de begynne å teste alle for herpes. Slik det er i dag er det jo stort sett bare de som har hatt merkbare utbrudd som vet om at de har herpes. Så dersom du trodde du var "trygg" dersom du kun hadde sex med de med riktig fargekode eller uten pin, hadde du tatt skammelig feil. Er slikt system ville ført til, i tillegg til å henge ut og stigmatisere folk, gitt en falsk trygghet, og fått enda flere til å droppe kondom. Anonymkode: 383a2...449 1
SPOCA Skrevet 8. august 2018 #30 Skrevet 8. august 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes at alle som har slike kjønnsykdommer kunne hatt en liten pin eller noe, kanskje en fargekode på dating-apper osv. Det er jo ikke slik at selv om majoriteten har vært uforsiktig, så skal alle få det Anonymkode: 7b1c1...480 Poenget er jo det at man IKKE har vært uforsiktig, men det er svært, svært vanskelig å unngå å få herpes. Eller mener du at det er var min feil at jeg fikk herpes som barn? 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Deg om det! Jeg vil IKKE bli smittet med herpes!!! Anonymkode: 82593...c2d Det er ingen motsetning mellom disse to. Jeg forstår du ikke ønsker å få herpes, men jeg skammer meg allikevel ikke. Forøvrig skal det godt gjøres å ikke få det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #31 Skrevet 8. august 2018 Jeg har HSV-1 i underlivet, og ble smittet av min nåværende samboer. Han er selvsagt veldig lei seg for det, han visste ikke at det kunne smitte den veien, og jeg hadde ikke lagt merke til at han hadde det. Jeg har kun hatt utbrudd to ganger på sju år, og det første var verst. Da var jeg både flau og lei meg. Nå tenker jeg ikke på det mer. Jeg har ingen planer om å ha noen annen sexpartner, men hvis det skulle bli slutt mellom meg og samboeren, ville jeg fortalt det til en evt. ny sexpartner dersom det ble aktuelt å ha sex uten kondom. Anonymkode: c1d3c...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #32 Skrevet 8. august 2018 Syns alle som syns det er så viktig å ikke ha herpes iallefall bør ta en blodprøve og sjekke seg selv, slik at de ikke beskylder en eller annen ny partner for å ha smittet dem. Også, om de er smittet, kan de roe ned på angsten om at en partner skulle bære viruset og smitte dem. Vinn vinn. Selv har jeg aldri hatt noe utbrudd av noen slag. Men anser det som rimelig sannsynlig jeg har viruset i en form ja. Anonymkode: 997cc...c8e 4
Skilpadden Skrevet 8. august 2018 #33 Skrevet 8. august 2018 (endret) Trodde aldri dette kunne være et tema, eller noe folk ønsket å vite om. Herpes er like vanlig som forkjølelse! Også like ´´ufarlig´´. De fleste mennesker har viruset. Men det er ikke alle som får utbrudd, så det er egentlig ikke lett å vite om man har det eller ikke før man tester om man er bærer på dette viruset Kan jeg spørre om dette er viktig for deg, TS? Edit: Da mener jeg såklart ikke herpes i underlivet!! Dette bør man informere om på lik linje som andre kjønnssykdommer. Endret 8. august 2018 av Skilpadden 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #34 Skrevet 8. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du munnherpes kan du gi andre kjønnsherpes ved oralsex. Anonymkode: 383a2...449 Javisst. Og dette kan man gjøre uten at man vet man er smittet i utgangspunktet. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det faktum at du selv har herpes betyr ikke at alle andre har det eller at vi er interessert i å få det Anonymkode: 86f0a...148 Har du hatt vannkopper, kyssesyke eller tre dagers feber som barn, så har du og herpesvirus. Du får unngå å kysse folk da vet du, og så får du være singel resten av livet så unngår du kanskje å bli smittet. Anonymkode: bddc2...2df 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #35 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, Skilpadden skrev: Trodde aldri dette kunne være et tema, eller noe folk ønsket å vite om. Herpes er like vanlig som forkjølelse! Også like ´´ufarlig´´. De fleste mennesker har viruset. Men det er ikke alle som får utbrudd, så det er egentlig ikke lett å vite om man har det eller ikke før man tester om man er bærer på dette viruset Kan jeg spørre om dette er viktig for deg, TS? Edit: Da mener jeg såklart ikke herpes i underlivet!! Dette bør man informere om på lik linje som andre kjønnssykdommer. Er ikke enig i at det går et skarpt skille mellom å ha herpes i munnen og å ha det i underlivet. Har du herpes i munnen, kan du like gjerne smitte en partner nedentil ved oralsex. Det er like risikabelt å motta oralsex fra en person med herpes i munnen (noe de fleste har) som å ha sameie med en person med herpes nedentil. Anonymkode: 383a2...449 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #36 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns alle som syns det er så viktig å ikke ha herpes iallefall bør ta en blodprøve og sjekke seg selv, slik at de ikke beskylder en eller annen ny partner for å ha smittet dem. Også, om de er smittet, kan de roe ned på angsten om at en partner skulle bære viruset og smitte dem. Vinn vinn. Selv har jeg aldri hatt noe utbrudd av noen slag. Men anser det som rimelig sannsynlig jeg har viruset i en form ja. Anonymkode: 997cc...c8e Dette. Anonymkode: 383a2...449 1
Skilpadden Skrevet 8. august 2018 #37 Skrevet 8. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke enig i at det går et skarpt skille mellom å ha herpes i munnen og å ha det i underlivet. Har du herpes i munnen, kan du like gjerne smitte en partner nedentil ved oralsex. Det er like risikabelt å motta oralsex fra en person med herpes i munnen (noe de fleste har) som å ha sameie med en person med herpes nedentil. Anonymkode: 383a2...449 Dette visste jeg ikke! Trodde det var to typer, og at du måtte bære det for å kunne smitte det videre. Men så rart. Jeg har herpes i munnen (antar at det er det, fordi jeg får utbrudd ved mye soleksponering på leppen), men har aldri hatt noe nedentil, eller hatt partnere som har hatt det (regner med at de har blitt smittet av meg)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #38 Skrevet 8. august 2018 Jeg har herpes på munnen. Visste ikke at jeg hadde det en gang før i 2014, da jeg fikk mitt første (og eneste til nå) utbrudd. I ettertid har jeg lest at det at jeg hadde mensen, hadde halsbetennelse, det var tropevarme i Oslo og at jeg hadde vært UTROLIG stressa akkurat rundt da, var alle ting som var med på å utløse munnsåret. Litt kjipt å ikke kunne nusse på babyen min, men ellers var det ikke så mye å gjøre annet enn å kjøpe sånn gjennomsiktig plaster. Syntes det var ekkelt, men har ikke hatt noe siden. Ville nok ikke sagt ifra hvis jeg plutselig skulle kline med noen. Anonymkode: 6b036...c3e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #39 Skrevet 8. august 2018 8 minutter siden, Skilpadden skrev: Dette visste jeg ikke! Trodde det var to typer, og at du måtte bære det for å kunne smitte det videre. Men så rart. Jeg har herpes i munnen (antar at det er det, fordi jeg får utbrudd ved mye soleksponering på leppen), men har aldri hatt noe nedentil, eller hatt partnere som har hatt det (regner med at de har blitt smittet av meg) Det er to typer. Type 1 er mest vanlig i munnen, og type 2 er mest vanlig nedentil. Men begge typene kan opptre begge steder. De fleste som har viruset får alder utbrudd, og vet ikke at de har det. Men om du allerede har herpes i munnen, vil du i ikke kunne smittes av samme virus nedentil. Dersom dine partnere allerede har herpes type 1 i munnen, som de fleste har, vil du ikke kunne smitte dem nedentil med samme virus fra din munn. Og dersom du faktisk har smitter dem, vil de mest sannsynlig aldri få utbrudd, eller så svake utbrudd at de ikke merker det. "Å ha herpes" betyr egentlig bare at man er en av de uheldige som får utbrudd av et virus veldig mange har. Å "ikke ha herpes" betyr i mange tilfeller at man er lykkelig uvitende. Anonymkode: 383a2...449 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #40 Skrevet 8. august 2018 Teoretisk sett vil en person med herpes være smittsom resten av livet, men i praksis regnes man som smittsom bare mens man har utbrudd. Som en tommelfingerregel regnes du som smittsom fra det tidspunktet du begynner å kjenne kløe og prikking i huden og frem til sårene har grodd. Unngå derfor samleie og munnsex mens du har utbrudd. Når utbruddet er over er smittefaren svært liten. Iflg sex og samfunn: Sitat I følge norsk lov har du ingen plikt til å informere tidligere eller framtidige partnere (smitteoppsporing) om at du har herpes. Mange vil mene at man har et moralsk ansvar, og at det sømmer seg å informere framtidige partnere om at man er smittet. Samtidig er herpes vanlig og smitterisikoen er liten utenom utbrudd. Anonymkode: bddc2...2df 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå