AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 Og jeg spør kun dere som har herpes: forreller dere ny partner om at dere har herpes? Anonymkode: 31eb3...af9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 Jeg er ikke sikker på om jeg har, jeg mistenker.... Jeg er varsom med sex og ville fortalt kjæreste men ikke sexpartner. Anonymkode: 4615c...525
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #3 Skrevet 7. august 2018 Nei, jeg sprer herpesen min hvor enn jeg kan, markerer terrotitorier. Halve byen går rundt med munnsår, så tilfredsstillende. Noen av dem går hjulbeint, mon tro om det har spredt seg... Anonymkode: e8e2d...7d0 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Kjønnsherpes er vel mer å fortelle om, på lik linje som alle kjønnssykdommer. Munnsår/forkjølelsessår/HSV-1 har vel nesten alle i dag. I den voksne befolkningen har 70-90 prosent antistoffer mot HSV-1, noe som forteller at de fleste av oss har hatt herpesinfeksjon uten å vite om det. Sitat An estimated 3.7 billion people under age 50 (67%) have HSV-1 infection globally. An estimated 417 million people aged 15-49 (11%) worldwide have HSV-2 infection. Man er ikke alene i verden for å si det sånn. Anonymkode: bddc2...2df 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #5 Skrevet 7. august 2018 Har spurt om det her en million ganger selv uten å få et eneste ordentlig svar fra folk som har kontakt med det motsatte kjønn, så regner med at ingen som faktisk har herpes, som i munnsår, sier noe som helst med mindre de har utbrudd. Anonymkode: d5e1f...48f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Kjønnsherpes er vel mer å fortelle om, på lik linje som alle kjønnssykdommer. Munnsår/forkjølelsessår/HSV-1 har vel nesten alle i dag. I den voksne befolkningen har 70-90 prosent antistoffer mot HSV-1, noe som forteller at de fleste av oss har hatt herpesinfeksjon uten å vite om det. Man er ikke alene i verden for å si det sånn. Anonymkode: bddc2...2df At man ikke er alene om det betyr ikke at vi som ikke har det har lyst på det. Herregud så gjennomsyret idiotisk dette argumentet her er Anonymkode: 86f0a...148 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har spurt om det her en million ganger selv uten å få et eneste ordentlig svar fra folk som har kontakt med det motsatte kjønn, så regner med at ingen som faktisk har herpes, som i munnsår, sier noe som helst med mindre de har utbrudd. Anonymkode: d5e1f...48f Men det smitter jo selv utenom utbrudd og kan smitte utenom kondom... Altså, det er så vanlig og ufarlig, men likevel så fryktelig tabu. Anonymkode: 31eb3...af9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #8 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: At man ikke er alene om det betyr ikke at vi som ikke har det har lyst på det. Anonymkode: 86f0a...148 Hvordan vet du at du ikke har det? Viruset kan smitte gjennom spytt, hud og slimhinner. Siden viruset kan smitte gjennom spytt, smittes de fleste med munnherpes allerede som barn når de deler mat og drikke med foreldrene eller med andre barn. Enhver som har sex med et annet menneske kan bli smittet. Har du aldri hatt sosial kontakt eller kontakt med foreldrene dine som barn? Anonymkode: bddc2...2df 3
SPOCA Skrevet 8. august 2018 #9 Skrevet 8. august 2018 (endret) Jeg har HSV-1, dvs munnherpes, som jeg også har opplevd å få f.eks i ansiktet. Jeg har hatt det siden jeg var et lite barn, etter at jeg slo opp leppa mi i et basseng og drakk fra samme kopp som min mor som også har herpes. I likhet med meg, har de fleste i min familie denne type herpes. Jeg er ærlig, og har sagt i fra til både eksen min, og nåværende samboer. Allikevel; de er jo ingenting man kan gjøre med slik informasjon. Ingen av dem jeg har vært sammen med har vist tegn til herpes, men fordi det kan smitte utenfor perioder med utbrudd, og jeg får utbrudd 2-3 ganger årlig, er det umulig for noen av oss å være sikre på at man ikke blir smittet. Ikke at jeg egentlig helt skjønner hysteriet, å ha herpes er virkelig ikke verdens undergang (jeg snakker da ikke om kjønnsherpes). Man lever fint med herpes, og det er virkelig ikke noe jeg skammer meg over. Endret 8. august 2018 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #10 Skrevet 8. august 2018 17 minutter siden, SPOCA skrev: Jeg har HSV-1, dvs munnherpes, som jeg også har opplevd å få f.eks i ansiktet. Jeg har hatt det siden jeg var et lite barn, etter at jeg slo opp leppa mi i et basseng og drakk fra samme kopp som min mor som også har herpes. I likhet med meg, har de fleste i min familie denne type herpes. Jeg er ærlig, og har sagt i fra til både eksen min, og nåværende samboer. Allikevel; de er jo ingenting man kan gjøre med slik informasjon. Ingen av dem jeg har vært sammen med har vist tegn til herpes, men fordi det kan smitte utenfor perioder med utbrudd, og jeg får utbrudd 2-3 ganger årlig, er det umulig for noen av oss å være sikre på at man ikke blir smittet. Ikke at jeg egentlig helt skjønner hysteriet, å ha herpes er virkelig ikke verdens undergang (jeg snakker da ikke om kjønnsherpes). Man lever fint med herpes, og det er virkelig ikke noe jeg skammer meg over. Samme her, hatt det siden jeg var liten, og munnsår i seg selv er ikke så ille, men jeg er konstant livredd for å gi noen herpes der nede, de færreste vil jo bruke kondom ved blowjob for eksempel 😞 Anonymkode: d5e1f...48f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 15 minutter siden, SPOCA skrev: Allikevel; de er jo ingenting man kan gjøre med slik informasjon. Ingen av dem jeg har vært sammen med har vist tegn til herpes, men fordi det kan smitte utenfor perioder med utbrudd, og jeg får utbrudd 2-3 ganger årlig, er det umulig for noen av oss å være sikre på at man ikke blir smittet. Ikke at jeg egentlig helt skjønner hysteriet, å ha herpes er virkelig ikke verdens undergang (jeg snakker da ikke om kjønnsherpes). Man lever fint med herpes, og det er virkelig ikke noe jeg skammer meg over. Jeg har selv fått utbrudd to ganger i livet. 2006 og 2012. Begge fra ekstremt stress. Så lenge jeg ikke er stresset på den måten så får jeg ingenting. Jeg tror mange ikke sier noe fordi de nesten regner med at den andre har det. Dvs munnherpes. Den andre typen er det verre med. Anonymkode: bddc2...2df
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv fått utbrudd to ganger i livet. 2006 og 2012. Begge fra ekstremt stress. Så lenge jeg ikke er stresset på den måten så får jeg ingenting. Jeg tror mange ikke sier noe fordi de nesten regner med at den andre har det. Dvs munnherpes. Den andre typen er det verre med. Anonymkode: bddc2...2df Det er jo ikke verre med den andre... Dessuten kan de krysssmitte. Du kan ha 1 i underlivet og 2 i munnen. Anonymkode: 31eb3...af9 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #13 Skrevet 8. august 2018 Jeg har munnsår, og det er sikkert herpes. Det ga jeg beskjed om når når jeg merket jeg fikk det. Ikke noe kyssing eller deling av glass. Hadde jeg hatt herpes nedentil hadde jeg fortalt det til partner. Men tror ikke jeg hadde fortalt det til ons. (har vel ikke sex når utbrudd??) og hadde vert veldig streng med kondom uansett. Anonymkode: 9f69f...79e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #14 Skrevet 8. august 2018 Jeg orket ikke det kleine og gifta meg med han som ga meg herpes. Vil også gjøre oppmerksom på at det går an å bli smittet av munnherpes nedentil. Det ble jeg. Virker som at noen av dere ikke er klar over det. Anonymkode: 282eb...b6b 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #15 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil også gjøre oppmerksom på at det går an å bli smittet av munnherpes nedentil. Det ble jeg. Virker som at noen av dere ikke er klar over det. Anonymkode: 282eb...b6b NHI: Herpes i underlivet smitter oftest ved vaginalt/analt samleie eller munnsex. Hovedsakelig er det herpesvirus type 1 som gir munnsår, og herpesvirus type 2 som gir sår i underlivet. Når man har blitt smittet med en type herpesvirus, lager kroppen antistoffer. Dette beskytter mot senere reaktivering av viruset slik at neste utbrudd ikke blir like ille som det første. Det gjør også at man har noe beskyttelse mot andre typer herpesvirus. Dersom man f.eks. er smittet med herpesvirus type 1 som munnsår, vil en smitte med genital herpesvirus type 2 medføre et mildere utbrudd enn dersom man aldri var smittet med herpesvirus. Herpesvirus type 1 er også veldig vanlig i befolkningen – ca. 90% av alle middelaldrende har antistoffer mot viruset, som tegn på at de har vært smittet tidligere (som regel i barndommen). Ung.no: Dersom man får HSV-1-smitte gjennom spytt, får man munnherpes, type HSV-1. Da er man immun mot å få HSV-1 som kjønnsherpes senere. Får man HSV-2-smitte gjennom spytt får man munnherpes, type HSV-2. Da er man immun mot å få HSV-2 som kjønnsherpes senere. Viruset smitter ved kontakt med hud eller slimhinne, og kan dermed smitte ved samleie, munnsex eller analsex. Begge variantene av herpes, både HSV-1 og HSV-2 kan smitte til underlivet. Virusene kan kryssmitte. Det vil si at dersom en person med munnherpes gir munnsex, kan personen som får munnsex bli smittet, og kan få kjønnsherpes. Dersom en som har kjønnsherpes får munnsex, kan den som gir munnsex få munnherpes. Med tanke på hvor mange som har sex og oralsex med diverse partnere i dag er det vel å anslå at ganske mange har herpes og man bør vel strengt tatt nesten bare regne med at man kan få det. Så et spørsmål, hvis man finner «drømmepartneren» som oppfyller alle krav, men har herpes - skal man bare droppe vedkommende da? For øvrig har jeg droppet en som hadde arrvev etter tuberkulose, men det anser jeg som legitimt. Han sa det ikke før det hadde gått et par måneder, og tuberkulose anser jeg som mye mer seriøst enn herpes. Anonymkode: bddc2...2df 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #16 Skrevet 8. august 2018 Kjæresten min har herpes type 2. Han var livredd for å fortelle det, stakkar, men det er noen måneder siden og han har bare hatt ett utbrudd, så nå har vi bare helt vanlig sex. Jeg har ingen tegn til utbrudd. Jeg er utrolig glad for at han var helt ærlig og at jeg vet hvilken risiko jeg tar. Stor sjanse for at jeg har det og ga ham det også. Det er et såpass komplisert virus, at så lenge det ikke er farlig, gidder jeg ikke gå rundt og bekymre meg for det. Anonymkode: 78276...7b3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #17 Skrevet 8. august 2018 Jeg fikk mitt første herpesutbrudd i underlivet i 2015 og følte at sex/samlivet mitt var over. Det er det vondeste jeg har vært med på.. Lege tok prøve og det viste seg å være herpes type 1. Hadde ett lite utbrudd til noen måneder senere. Har ikke hatt ett eneste utbrudd siden. Fortalte det den gang til han jeg holdt på med, som nå er min samboer og far til mitt kommende barn 😍 Anonymkode: df9a1...11b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #18 Skrevet 8. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk mitt første herpesutbrudd i underlivet i 2015 og følte at sex/samlivet mitt var over. Det er det vondeste jeg har vært med på.. Lege tok prøve og det viste seg å være herpes type 1. Hadde ett lite utbrudd til noen måneder senere. Har ikke hatt ett eneste utbrudd siden. Fortalte det den gang til han jeg holdt på med, som nå er min samboer og far til mitt kommende barn 😍 Anonymkode: df9a1...11b Hvordan ordla du deg og hvordan reagerte han? Anonymkode: 31eb3...af9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #19 Skrevet 8. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: At man ikke er alene om det betyr ikke at vi som ikke har det har lyst på det. Herregud så gjennomsyret idiotisk dette argumentet her er Anonymkode: 86f0a...148 Du har det mest sannsynlig du også Anonymkode: 9345d...31d 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #20 Skrevet 8. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: At man ikke er alene om det betyr ikke at vi som ikke har det har lyst på det. Herregud så gjennomsyret idiotisk dette argumentet her er Anonymkode: 86f0a...148 Enig i det. Men nå er det jo også slik at veldig mange av de som tror de ikke har det, (og derfor vil unngå nærkontakt med de som har det) , faktisk har det (og kanskje til og med har smittet andre). Så man skal være forsiktig med å sette seg på sin høye hest her. Anonymkode: 383a2...449 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå