AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #101 Skrevet 11. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at de som reagerer så kraftig på en mer næringsrik lunsj enn brød, neppe visper sammen noe mer «fancy» til frokost eller kvelds. Anonymkode: 80b33...91d Nei, hvorfor skulle vi nå det når vi synes at brødskiver er greit i tillegg til god, norsk middagsmat Anonymkode: c1c36...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #102 Skrevet 11. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, hvorfor skulle vi nå det når vi synes at brødskiver er greit i tillegg til god, norsk middagsmat Anonymkode: c1c36...5e4 Nå være skikkelig kjedelig for barna å leve på bare brød og tradisjonell norsk middagsmat som fiskeboller osv. Anonymkode: 0861e...fda 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #103 Skrevet 11. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå være skikkelig kjedelig for barna å leve på bare brød og tradisjonell norsk middagsmat som fiskeboller osv. Anonymkode: 0861e...fda Du tror altså at vi kun har fiskeboller til middag siden det er norsk. Tror du får lese deg opp på norsk husmannskost jeg. Hos oss blir alt laget for grunnen av. Vi dyrker til og med våre egne grønnsaker Anonymkode: c1c36...5e4 1
Eselører Skrevet 11. august 2018 #104 Skrevet 11. august 2018 På 8.8.2018 den 14.33, AnonymBruker skrev: I dag pakket jeg tre skiver med smør og salami. 4 salte kjeks, en bit eple, en bit banan ( i skallet) og 5 druer. Gutten var storøyet når jeg viste han hva han skulle ha med seg. Det var mye farger og stas når han fikk smake på en kjeks før han dro. Det gjorde mye med mitt humør og hans humør å vite at det var noe fristende i matboksen denne dagen. Når pappaen pakker så er det skiver med noe han spiser sjeldent fordi pappaen vil han skal spise det mer, hehe. Farger gjør mye med matpakken og hvor fristende den er. Anonymkode: afd8b...1ab Flott matpakke, men helt unødvendig med salte kjeks, synes JEG.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #105 Skrevet 11. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror altså at vi kun har fiskeboller til middag siden det er norsk. Tror du får lese deg opp på norsk husmannskost jeg. Hos oss blir alt laget for grunnen av. Vi dyrker til og med våre egne grønnsaker Anonymkode: c1c36...5e4 Joda, vet godt hva norsk husmannskost er. Det er ikke spesielt sunt eller variert. Barna bør også hennes til sterkere smaker slik at de ikke får helt sjokk når de er på ferie. Anonymkode: 0861e...fda 2
Eselører Skrevet 11. august 2018 #106 Skrevet 11. august 2018 Jeg er lærer på småskolen og må DAGLIG minne elevene på at kjeks, nøtter, druer og yoghurt er dessert som spises etter at brødskiven er spist. For mange valg i matboksen gir barn som ikke får i seg så mye mat i den begrensa tida man har til å spise på skolen (og gjett om foreldrene klager da!). Ikke fyll matboksen med for mange valg, noen brødskiver og litt frukt/grønnsaker er bra nok. Å sende med kniv og små bokser med leverpostei/makrell blir for styrete, og bare dropp salte kjeks og muslibarer. 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #107 Skrevet 11. august 2018 Gjerne lag fine matpakker til barna deres, men kan jeg be dere ikke legge for mange alternativer i dem? Hvis du legger seks-syv forskjellige ting i dem ender det som oftest at barnet ikke spiser noe. Dette gjelder barnehagebarn og barn i småskolen. De vet rett og slett ikke hvor de skal begynne. Det blir for mange valg. Anonymkode: 1689a...a08 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #108 Skrevet 11. august 2018 Snakk om å være nedlatende og undervurdere foreldres kjennskap til egne barns matvaner. Jeg sender med mye forskjellig til mine barn og matboksene kommer alltid hjem tomme. De elsker det. Anonymkode: e7d3e...29d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #109 Skrevet 11. august 2018 På 9.8.2018 den 13.39, exictence skrev: Lurer på om noen er bitt syk av det? Har hørt om en person som ble veldig syk av å spise pasta som hadde stått på benken i ca ett døgn. Så lenge pastaen settes i kjøleskap straks etter middag, er det null stress å la den ligge i en matpakke i 3-4 timer før den inntas. Anonymkode: 7fe5b...234
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #110 Skrevet 11. august 2018 Eh... At det finnes annen mat som OGSÅ er sunn og god, gjør ikke derved grove brødskiver med næringsrikt pålegg og tilbehør til noe usunt. Kunne en bare droppe den retorikken, så hadde vi kommet langt her. Det er helt greit å velge annen mat til eget barn - men det gjør det ikke greit å hakke på andre valg, som også er god og bra. Snakk om "kampen om matboksene".... For dette handler ikke egentlig om faktisk næringsinnhold - men at det sloss om å være den mest "perfekte" mammaen. Å prøve å heve seg over andre på en slik måte som gjøres her i tråden, vel, det er bare stygt. Fine verdier å lære de "perfekte" små barna deres. Som læreren over her er inne på - for mange valg og mye dill er heller ikke bare enkelt for små barn. Det er pluss og minus med så mangt, og hva som passer den enkelte familie får være opp til en selv. Men - en er IKKE en bedre mor fordi en velger å prioritere å legge stor innsats ned i matpakkene. En er IKKE en dårlig mor fordi en velger å sende med barna helt normal, vanlig mat. Skjerpings. Anonymkode: 05269...db9 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #111 Skrevet 11. august 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å være nedlatende og undervurdere foreldres kjennskap til egne barns matvaner. Jeg sender med mye forskjellig til mine barn og matboksene kommer alltid hjem tomme. De elsker det. Anonymkode: e7d3e...29d Men da har jo du og dine barn funnet greia deres, og det er veldig fint. Det fratar ikke oss som daglig sitter sammen med barn og spiser, erfaringene og observeringene av flere barn som har matbokser de ikke helt makter å finne ut av fordi de inneholder litt for mye for dem. Er ikke alle foreldre som faktisk kjenner egne barna matvaner på skolen/i barnehagen. Mange blir nok overmåte opptatt av å sette sammen så fargerikt, spennende og variert som mulig, og så blir det litt overveldende for barna. Ikke alle, ikke dine, men flere Anonymkode: 97a7f...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #112 Skrevet 11. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, vet godt hva norsk husmannskost er. Det er ikke spesielt sunt eller variert. Barna bør også hennes til sterkere smaker slik at de ikke får helt sjokk når de er på ferie. Anonymkode: 0861e...fda På Granca? Anonymkode: 80b33...91d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #113 Skrevet 11. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh... At det finnes annen mat som OGSÅ er sunn og god, gjør ikke derved grove brødskiver med næringsrikt pålegg og tilbehør til noe usunt. Kunne en bare droppe den retorikken, så hadde vi kommet langt her. Det er helt greit å velge annen mat til eget barn - men det gjør det ikke greit å hakke på andre valg, som også er god og bra. Snakk om "kampen om matboksene".... For dette handler ikke egentlig om faktisk næringsinnhold - men at det sloss om å være den mest "perfekte" mammaen. Å prøve å heve seg over andre på en slik måte som gjøres her i tråden, vel, det er bare stygt. Fine verdier å lære de "perfekte" små barna deres. Som læreren over her er inne på - for mange valg og mye dill er heller ikke bare enkelt for små barn. Det er pluss og minus med så mangt, og hva som passer den enkelte familie får være opp til en selv. Men - en er IKKE en bedre mor fordi en velger å prioritere å legge stor innsats ned i matpakkene. En er IKKE en dårlig mor fordi en velger å sende med barna helt normal, vanlig mat. Skjerpings. Anonymkode: 05269...db9 Ingen her som har sagt noe om god eller dårlig mor. Men de som sender brødskiver HEVDER at de andre mener de er dårlige mødre, mens de påpeker at det å ville fylle matboksen med noe annet også er bare med motivet om å være «perfekt mor». Anonymkode: 80b33...91d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #114 Skrevet 11. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, vet godt hva norsk husmannskost er. Det er ikke spesielt sunt eller variert. Barna bør også hennes til sterkere smaker slik at de ikke får helt sjokk når de er på ferie. Anonymkode: 0861e...fda Hva regner du hva husmannskost innebærer da? Anonymkode: c1c36...5e4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #115 Skrevet 11. august 2018 Og hvorfor skal vi presse ungene til å like overkrydret mat, når vi selv ikke liker det? Anonymkode: c1c36...5e4 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. august 2018 #116 Skrevet 11. august 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh... At det finnes annen mat som OGSÅ er sunn og god, gjør ikke derved grove brødskiver med næringsrikt pålegg og tilbehør til noe usunt. Kunne en bare droppe den retorikken, så hadde vi kommet langt her. Det er helt greit å velge annen mat til eget barn - men det gjør det ikke greit å hakke på andre valg, som også er god og bra. Snakk om "kampen om matboksene".... For dette handler ikke egentlig om faktisk næringsinnhold - men at det sloss om å være den mest "perfekte" mammaen. Å prøve å heve seg over andre på en slik måte som gjøres her i tråden, vel, det er bare stygt. Fine verdier å lære de "perfekte" små barna deres. Som læreren over her er inne på - for mange valg og mye dill er heller ikke bare enkelt for små barn. Det er pluss og minus med så mangt, og hva som passer den enkelte familie får være opp til en selv. Men - en er IKKE en bedre mor fordi en velger å prioritere å legge stor innsats ned i matpakkene. En er IKKE en dårlig mor fordi en velger å sende med barna helt normal, vanlig mat. Skjerpings. Anonymkode: 05269...db9 Helt enig. Brød med pålegg er overhodet ikke usunt. Tvert imot er det sunnere enn mye av maten folk skryter av her. Ikke har den "fancy" maten noe bedre holdbarhet i matboksen enn brødskiver heller (som jo var temaet til TS). Romtemperert mat er romtemperert mat enten det er brødskiver eller stjerneformede omletter. Endret 11. august 2018 av Anonymus Notarius
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #117 Skrevet 11. august 2018 Ironisk at brødskivemammaene nå føler seg angrepet når det faktisk var de slengte negative kommentarer om andres matpakker først. Ingen sa et vondt ord om brødskiver før dere kom og snakket negativt om andre typer matpakker. Da kan dere ikke etterpå komme og sutre over at kritikken deres får motsvar. Anonymkode: e7d3e...29d 6
Mnjah Skrevet 12. august 2018 #118 Skrevet 12. august 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ironisk at brødskivemammaene nå føler seg angrepet når det faktisk var de slengte negative kommentarer om andres matpakker først. Ingen sa et vondt ord om brødskiver før dere kom og snakket negativt om andre typer matpakker. Da kan dere ikke etterpå komme og sutre over at kritikken deres får motsvar. Anonymkode: e7d3e...29d Dette! 🎉 1
Luckiness Skrevet 12. august 2018 #119 Skrevet 12. august 2018 Da jeg gikk på barneskolen fikk vi alle matpakke i helt allminnelig matboks (uten flere rom, kjøleelement, 100% luftett) eller i matpapir. Stort sett skiver med variert pålegg og en liten agurkbit som pynt. Gjerne en frukt til, av og til en yoghurt, en skrelt gulrot f.eks. Min matpakke ble alltid laget kvelden før og lagt i kjøleskapet. Var helt ok temperatur på da den ble tatt frem til lunsj. Var ingen som klaget på kjedelig eller dårlig matpakke. 1
Honey Dew Skrevet 12. august 2018 #120 Skrevet 12. august 2018 Akkurat nå, Luckiness skrev: Da jeg gikk på barneskolen fikk vi alle matpakke i helt allminnelig matboks (uten flere rom, kjøleelement, 100% luftett) eller i matpapir. Stort sett skiver med variert pålegg og en liten agurkbit som pynt. Gjerne en frukt til, av og til en yoghurt, en skrelt gulrot f.eks. Min matpakke ble alltid laget kvelden før og lagt i kjøleskapet. Var helt ok temperatur på da den ble tatt frem til lunsj. Var ingen som klaget på kjedelig eller dårlig matpakke. Det enkleste er ofte det beste 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå