Gå til innhold

Delikate matpakker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes noen, og da er det jo fint at de kan lage noe annet. Men det er tross alt mange som synes matpakka er grei som den er, og da er det jo dumt å lage et stort matpakkeprosjekt ut av noe som ikke egentlig er et problem. 

Anonymkode: 51b46...eaf

Enig! Jentungen her er happy med to skiver med leverpostei og litt frukt/gulrot/yoghurt, og da gidder ikke jeg styre med noe mer i alle fall. 

Anonymkode: 2fe96...dc4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Perle skrev:

Maten holderseg kjempefint den i en pitteliten kjølebag med element i bunnen. 

Skal en være nødt til å dra med seg en kjølebag til skolen også nå?

Anonymkode: c1c36...5e4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fins små kjølebager som er bare litt større enn en stor matboks. Mamma brukte slike som matboks på jobben en periode, husker jeg.

Anonymkode: 4468c...1d0

AnonymBruker
Skrevet

De fleste barneskole barn spiser matpakken sin innen 2-2.5 timer etter skolestart.  Da må du har verdens verste brød om det blir helt oppvarmet og svette, så lite den er i sekken før den blir spist opp.  

Men her har ingen av mine barn likt brødmat så godt og da har det vært masse frukt, yoghurt (dere er alt for avhenging av sukker avholds her i Norge) pasta og kyllingsalater, fajitas og wraps osv.  Ingen av dette ble dårlig etter bare noen timer i sekken.  Hadde en liten fryselement til matpakken ved yoghurt, ellers trengte de ikke noe annet.  

Anonymkode: ba83a...3ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Delikat" og "matpakke" er ganske selvmotsigende når det er snakk om den daglige matpakka til barneskolebarn. Mitt barn syns nugattiskiver er det mest delikate som finns, og godtar glatt salami, leverpostei og brunost. Ingen ting blir ØDELAGT, selv ikke i varmt vær. Jeg pimper dem opp med den gode gamle gulerotstaven, og av og til: pasta fra i går, kald ris med soyasaus fra i går, en havrekjeks. Stor stas når det ikke blir for ofte. .

Anonymkode: 686ec...8ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Smoothie, yoghurt og juice inneholder altfor mye sukker

God forbid barn får i seg litt sukker!  Dere må slutte å være sukkerpolitiet.  Mange gode smoothie der ute som har kun fruktsukker og full fett yoghurt er sunt for barn.  Sukker mafia!   

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Delikat" og "matpakke" er ganske selvmotsigende når det er snakk om den daglige matpakka til barneskolebarn. Mitt barn syns nugattiskiver er det mest delikate som finns, og godtar glatt salami, leverpostei og brunost. Ingen ting blir ØDELAGT, selv ikke i varmt vær. Jeg pimper dem opp med den gode gamle gulerotstaven, og av og til: pasta fra i går, kald ris med soyasaus fra i går, en havrekjeks. Stor stas når det ikke blir for ofte. .

Kald pasta og ris som blir oppbevart i romtemperatur i skolesekken ville jeg ha vært litt forsiktig med.

https://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

Anonymkode: bb625...2cf

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Som en voksen som selv har "matpakkevegring" - så er det noen pålegg som funker bedre enn andre. Ting som mister tekstur, blir slapt, endrer farge - det går bare ikke ned, uansett hvor ufarlig jeg veit det er

På min nei-liste - skinke/servelat, hvit/brun ost, agurkskiver (spesielt de som ligger på skiva)

Ja og tja liste - Tubeost, kaviar, salami, omelett

Småtomater, snackagurk og div andre grønt som kan spises hele funker bra

Anonymkode: 05269...db9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God forbid barn får i seg litt sukker!  Dere må slutte å være sukkerpolitiet.  Mange gode smoothie der ute som har kun fruktsukker og full fett yoghurt er sunt for barn.  Sukker mafia!   

Fruktsukker er også sukker da......

Det er faktisk seriøst en tabbe endel gjør - å stapper i ungene like mye sukker som om de spiste godteri hele dagen, ved et overdrevent inntak av søte frukter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kald pasta og ris som blir oppbevart i romtemperatur i skolesekken ville jeg ha vært litt forsiktig med.

https://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

Anonymkode: bb625...2cf

Måtte jo lese den, men heldigvis står det: Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer.
Det tas jo fra kjøleskap om morgenen, og jeg kan være flinkere til å legge ved et slikt minielement.

• Liker 2
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Fruktsukker er også sukker da......

Det er faktisk seriøst en tabbe endel gjør - å stapper i ungene like mye sukker som om de spiste godteri hele dagen, ved et overdrevent inntak av søte frukter.

Men ærlig talt. Selv om jeg spiser lavkarbo /smartkarbo, ville jeg ikke nektet barn (eller andre) å spise frukt. Men alt med måte da, for mye frukt kan gå utover inntak av andre matvarer. 

Men til ts. Ville ikke stresset så mye med fancy matpakker. Husker tilbake til når jeg var barn i småskolen. Hadde dilla på kokt egg og fikk det på skivene, også huskes den berømte brunosten (hadde perioder hvor jeg hadde favoritter). På termosen var det ofte nypete eller varm sjokolademelk. Vi måtte ta tran hver dag på skolen, den sto i vinduskarmen og var ofte oppvarmet av sola. Tran var obligatorisk selv om vi fikk tran og Sanasol hjemme. 

Men skal du lage noe ekstra, ville jeg kanskje gått for eggerøre, sammen med tomater, agurk, paprika og brød. Eller omelett, pizzastykker, kalde fiskekaker og brød. Middagsrester er ok, men jeg ville tenkt litt over hvor stor forskjell det kan bli i forhold til de som "bare har med brødskiver og gulrot". Når det var tur og pølser var selvskrevent, brukte jeg å steke opp koteletter m.m. som bare skulle varmes på bålet eller grillen, men jeg sendte med så mye at det kunne deles med par, tre, fire, fem andre. Da byttet de litt på pølser og kjøtt. 

Endret av Atea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det fins små kjølebager som er bare litt større enn en stor matboks. Mamma brukte slike som matboks på jobben en periode, husker jeg.

Anonymkode: 4468c...1d0

Tullete. En trenger ikke kjølebag for å ha med seg mat på skolen

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk ikke lov til å ha sukkerholdig pålegg eller -saft på skolen. Skolen hadde forbud mot dette da jeg var barn

AnonymBruker
Skrevet

I dag pakket jeg tre skiver med smør og salami. 4 salte kjeks, en bit eple, en bit banan ( i skallet) og 5 druer.

Gutten var storøyet når jeg viste han hva han skulle ha med seg. Det var mye farger og stas når han fikk smake på en kjeks før han dro. Det gjorde mye med mitt humør og hans humør å vite at det var noe fristende i matboksen denne dagen. Når pappaen pakker så er det skiver med noe han spiser sjeldent fordi pappaen vil han skal spise det mer, hehe.

Farger gjør mye med matpakken og hvor fristende den er. 

Anonymkode: afd8b...1ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et triks jeg har brukt selv noen ganger - smøre skiver kvelden før, og legg matpakke i fryseren over natta. Da er den spiseklar og fresh til lunsj :) 

En voksen som ikke orker lunkne brødskiver.... 

Skrevet
17 timer siden, Atea skrev:

Middagsrester er ok, men jeg ville tenkt litt over hvor stor forskjell det kan bli i forhold til de som "bare har med brødskiver og gulrot".

Tenker du fordi andre kan bli sjalu?

AnonymBruker
Skrevet
På 7.8.2018 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Ett vaffelhjerte var lite..

Anonymkode: 6cf0f...58a

Regner med det er ett vaffelhjerte i tillegg til resten av matpakka ;)

Anonymkode: 435af...13a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk utvalget;) Det finnes små kjølebager. Har noen i vanlig matpakke-størrelse 

Anonymkode: afab0...906

AnonymBruker
Skrevet

Bruker bokser med 3-4 separate rom. Lager opp litt mat to ganger i uka, som så fordeles i matboksene hver kveld. 

Kan for eksempel være - egg i et rom, søtpotetbiter i neste, stekt kylling

Eller - en liten omelett, paprikastaver, matmuffins

For minsten - en grov lappe, gulrotstaver, noen pølsebiter. 

Ser ikke at det er fancy. Er enkel mat som er rask å lage, og mye sunnere enn brødmat. 

Maten blir ikke dårlig på 4-5 timer i romtemperatur. 

Anonymkode: e5cce...6c6

• Liker 1
Skrevet

Det er jo heller ikke snakk om at maten blir dårlig av å ligge noen timer i romtemperatur. Den blir derimot svett, lunken og lite innbydende. Da jeg var barn spiste jeg aldri brødskivene mine, jeg levde på eple og en litago-yoghurt hele skoledagen. Det var selvsagt ikke optimalt.

Mitt eldste barn, som får matpakke med seg, gleder seg til maten sin og har alltid spist opp alt. Ikke tar det mer enn ti minutter å fikse en delikat matpakke heller, om man bare er strukturert og for eksempel baker horn som man fryser ned i helgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...