AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #81 Skrevet 10. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du serverer til middag egentlig? Om det er mat som kan gi vektproblem gjør du noe feil. Her lager jeg ofte dobbelt, slik at vi har rester som kan brukes til lunsj. Og det er mat som er mye tettere på næring, mer smaksrik, og mer kalorifattig, enn to grovbrødskiver. Anonymkode: e5cce...6c6 Det er viktig å spise grovt brød og middagsrester spiser man til middag. Hos oss serveres kun god, norsk husmannskost og det serveres EN gang om dagen. Ellers spises det grovt brød og/eller grovt knekkebrød samt en frukt Anonymkode: c1c36...5e4
Arkana Skrevet 10. august 2018 #82 Skrevet 10. august 2018 Det er ikke viktig å spise grovt brød i det hele tatt. Faktisk er det mange land hvor de aldri/nesten aldri spiser brød, de er ikke noe mer overvektige eller usunne av den grunn (heller tvert i mot). 5
Tanuki Skrevet 10. august 2018 #83 Skrevet 10. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er viktig å spise grovt brød og middagsrester spiser man til middag. Hos oss serveres kun god, norsk husmannskost og det serveres EN gang om dagen. Ellers spises det grovt brød og/eller grovt knekkebrød samt en frukt Anonymkode: c1c36...5e4 Det høres stusslig ut, vi spiser til nød brød til frokost eller lunsj. Vanligvis starter vi dagen med suppe, litt ris, og annet tilbehør. Fisk/kjøtt med suppe, nudler eller ris til middag. Hjemmelagde dumplings og nudler. Ungen vår elsker det, og han spiser mye bedre om han får varm mat enn brød. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #84 Skrevet 10. august 2018 1 time siden, Tanuki skrev: Det høres stusslig ut, vi spiser til nød brød til frokost eller lunsj. Vanligvis starter vi dagen med suppe, litt ris, og annet tilbehør. Fisk/kjøtt med suppe, nudler eller ris til middag. Hjemmelagde dumplings og nudler. Ungen vår elsker det, og han spiser mye bedre om han får varm mat enn brød. Det hørtes voldsomt ut. Varm mat til alle måltid? Norsk husmannskost er heller ikke stusselig Anonymkode: c1c36...5e4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #85 Skrevet 10. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes voldsomt ut. Varm mat til alle måltid? Norsk husmannskost er heller ikke stusselig Anonymkode: c1c36...5e4 Om du og din familie foretrekker "norsk husmannskost" er jo det helt i orden. Jeg forstår ikke hvorfor du angriper alle som har et mer oppdatert syn på dette i tråden? Jeg har ingenting i mot norsk husmannskost og brødmat. Det reddet nok mine besteforeldre. Som hadde tungt, fysisk arbeid, og trengte mange karbohydrater, og mat som kunne dyrkes langt nord. Men for meg og familie i dag vurderer jeg at det ikke er det beste. Vi er stillesittende på skole og i kontorjobber, og har ikke et stort behov karbohydrater i hvert måltid. Vi lever i en verden der vi har tilgang til alt mulig av råvarer, som gjør mat og måltider så uendelig mer spennende. Vi har bedre kjennskap til mat - hva som gir mye næring og vitaminer. Vi vet at rødt kjøtt øker mage/tarmproblemer, og øker kreftrisikoen. Anonymkode: e5cce...6c6 5
Sushi Skrevet 11. august 2018 #86 Skrevet 11. august 2018 Du vet du lever i en brødnasjon når folk setter skalken i vrangstrupen av å høre at ikke alle serverer kneip til ungene tre ganger om dagen... 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #87 Skrevet 11. august 2018 Urk.... Svett ost. Spiste ikke en eneste skive gjennom hele barneskolen pga det der. Anonymkode: 19b6a...2e5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #88 Skrevet 11. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Urk.... Svett ost. Spiste ikke en eneste skive gjennom hele barneskolen pga det der. Anonymkode: 19b6a...2e5 Synes det er godt jeg Anonymkode: c1c36...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #89 Skrevet 11. august 2018 På 7.8.2018 den 19.23, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal det absolutt være så fancy hele tiden? Skiver med brunost og fårepølse er da greit nok, i tillegg til melk og en frukt. Det får mine barn med seg og de er fornøyde med det. Smoothie, yoghurt og juice inneholder altfor mye sukker Anonymkode: c1c36...5e4 Men det gjør ikke brunost? Hahaha, kan du være så snill og trekke nilsselua litt lenger vekk fra ørene? Anonymkode: 0861e...fda 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #90 Skrevet 11. august 2018 På 7.8.2018 den 19.41, Dorey skrev: Det som er galt med det er at det ikke er hverken fristende eller godt. Stemmer. Det er kun i Norge at man bare spiser brød. Mange får fordøyelsesproblemer av slik ensidig kost. Sverige og Finland serverer for lengst sunn varm lunsj til elevene. Men her i Norge skal vi spise brød til vi sprekker. Anonymkode: 0861e...fda 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #91 Skrevet 11. august 2018 På 7.8.2018 den 22.36, AnonymBruker skrev: Næringsrik, variert og sunn matpakke er viktigere enn en fancy matpakke. Embalasjen har også mye å si for holdbarheten og at maten er fristende å spise. Anonymkode: 0538e...49d Jepp. Og brød 24/7 er verken sunt eller næringsrikt. Anonymkode: 0861e...fda 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #92 Skrevet 11. august 2018 På 10.8.2018 den 8.09, AnonymBruker skrev: Ikke uenig. Men min mening er at brødmat til tre av fire måltider er et for ensidig kosthold. Og at et variert og sunt kosthold med større mengde grønnsaker, egg, bønner og proteiner, er det beste for oss. Anonymkode: e5cce...6c6 Nettopp. Det er begrenset hvor mye grønnsaker man kan legge på en brødskive. Anonymkode: 0861e...fda 1
Anciol Skrevet 11. august 2018 #93 Skrevet 11. august 2018 (endret) Baker brødet selv og skjærer det som snitter, og tar på spekeskinke og morrpølse:) på varme dager sender jeg små ikea kjølebagger med fryselement med mat og drikke til ungene når de skal på skolen:) og miniagurker og skrelte gulrøtter:) Kort og godt! Ikea har små praktiske kjølebagger til småting:) Endret 11. august 2018 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #94 Skrevet 11. august 2018 Jeg blir sjokkert over dere som mener at en næringsrik matpakke er «så fancy». Brød til frokost, brød til lunch, brød til kvelds. Grøt i spedbarnstiden. Velling om natta. Og folk lurer på hvorfor det er så mye glutenallergi? Du som skriver at barnet får egg eller fiskekake «en gang i blant» til «spesielle anledninger»?? Egg er noe av det mest næringsrike som finnes! Fisk er supersunt. Men for all del, la oss gi tørre brødskiver med ost isteden. Blir helt matt av dere mødrene som tror det å ha fokus på mer variert næringsinntak til barn (de må feks ha mer grønnsaker og fisk, skal dere klemme inn alt det til middagen hver dag?) handler om at man skal være så fancy eller god mamma. Anonymkode: 80b33...91d 5
Mnjah Skrevet 11. august 2018 #95 Skrevet 11. august 2018 6 timer siden, Sushi skrev: Du vet du lever i en brødnasjon når folk setter skalken i vrangstrupen av å høre at ikke alle serverer kneip til ungene tre ganger om dagen... Haha! Helt enig! Denne tråden er tragisk. Dette er jo motsatte mamma-politiet: «Skal alt være så FANCY nå?!». Nei, det handler jo bare om å gi barnet sitt sunn og variert mat, og ikke brød, brød, brød med noe greier oppå. Sverige har varmlunch på skolen, dersom barnet ikke ønsker den retten kan de forsyne seg av en salatbar isteden. Mens her i Norge klikker dere av noen som ønsker å variere kostholdet til barnet med noe mer enn brød med skinkebit på? Ok.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #96 Skrevet 11. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir sjokkert over dere som mener at en næringsrik matpakke er «så fancy». Brød til frokost, brød til lunch, brød til kvelds. Grøt i spedbarnstiden. Velling om natta. Og folk lurer på hvorfor det er så mye glutenallergi? Du som skriver at barnet får egg eller fiskekake «en gang i blant» til «spesielle anledninger»?? Egg er noe av det mest næringsrike som finnes! Fisk er supersunt. Men for all del, la oss gi tørre brødskiver med ost isteden. Blir helt matt av dere mødrene som tror det å ha fokus på mer variert næringsinntak til barn (de må feks ha mer grønnsaker og fisk, skal dere klemme inn alt det til middagen hver dag?) handler om at man skal være så fancy eller god mamma. Anonymkode: 80b33...91d Hvem sier at det også er brød til frokost og kvelds? Det er ikke brødtvang her til lands, alle står fritt til å ha det kostholdet man ønsker. Jeg serverer brød til matpakke fordi det er praktisk å ta med. Til frokost har vi gjerne forskjellige versjoner frokostsmoothie og til kvelds gjerne omelett og salat, evt middagsrester. Anonymkode: a4b9b...ac4 2
Mnjah Skrevet 11. august 2018 #97 Skrevet 11. august 2018 På 10.8.2018 den 10.53, AnonymBruker skrev: Middagsrester er også middag. Gir man slik mat til barna utover dagen, får man barn med vektproblem Haha! Dette er et definisjonsspørsmål. Svenskene lurer på hvorfor i all verden vi spiser frokost til lunch (altså brødskiver).
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #98 Skrevet 11. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Og brød 24/7 er verken sunt eller næringsrikt. Anonymkode: 0861e...fda Herlighet. At man har brødskiver med seg til lunsjen, betyr da ikke at en spiser brød resten av dagen. Anonymkode: c1c36...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #99 Skrevet 11. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herlighet. At man har brødskiver med seg til lunsjen, betyr da ikke at en spiser brød resten av dagen. Anonymkode: c1c36...5e4 Skal vi se... frokost - brød. Lunch - brød. Kveldsmat - brød. ?? Anonymkode: 80b33...91d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #100 Skrevet 11. august 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem sier at det også er brød til frokost og kvelds? Det er ikke brødtvang her til lands, alle står fritt til å ha det kostholdet man ønsker. Jeg serverer brød til matpakke fordi det er praktisk å ta med. Til frokost har vi gjerne forskjellige versjoner frokostsmoothie og til kvelds gjerne omelett og salat, evt middagsrester. Anonymkode: a4b9b...ac4 Jeg vil tro at de som reagerer så kraftig på en mer næringsrik lunsj enn brød, neppe visper sammen noe mer «fancy» til frokost eller kvelds. Anonymkode: 80b33...91d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå