Gå til innhold

Delikate matpakker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja- nekter å gi barn frukt - 😂.   Ja sa ikke at fruktsukker var ikke sukker.  Men å sammenligne frukt som godteri er noe av det dummest jeg har lest på lenge.  Hysteri.  Stakkars norske barn som har anti-sukker, anti-frukt surpomper som foreldre!

Ingen snakker om nugatti og saft - så dette innlegg er også bare dumt.

Anonymkode: ba83a...3ad

Vi fikk ikke lov til å ha peanøttsmør engang

Anonymkode: c1c36...5e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kitcat skrev:

Har sjelden opplevd noe problem med holdbarhet. 

Vi har som regel vanlige matpakker med brødskiver og en frukt. Grove skiver med salatblad, ost, røkt skinke, agurk og paprika er en fast gjenganger her. Med 4 skolebarn må vi gjøre det sunt, enkelt og ikke altfor kostbart. Noen ganger lager vi litt ekstra og da går det gjerne i:

- Pastasalat med ost/skinke eller reker/krepsehaler og egg

- Pizzasnurrer som er lagd i forkant og frosset ned. Sendes med rett fra fryser.

- Piroger lagd på kefir fylt med kjøttdeig, løk og potetfyll, frosset ned og sendes med rett fra fryser. 

- Hjemmebakte horn med valmuefrø fylt med ruccola, spekeskinke, tomatskiver og basilikum

- Grove vafler med brunost

Når jeg lager pizzasnurrer og piroger pleier jeg å lage opp en stor porsjon og ha til flere matpakkedager.

Håper du fikk noen tips til variasjon TS :)

Snakker om å skjemme bort ungen. Men den menyen der, får du bortskjemte unger

• Liker 3
Skrevet

Snakker om å skjemme bort ungen. Men den menyen der, får du bortskjemte unger

Hva vet du om våre fire barn er bortskjemte? Hvis du hadde lest teksten min ville du sett at vi noen ganger lager noe ekstra.  Alle spiser heldigvis all slags variert mat, er ikke kresne verken i matveien eller ellers. Barn blir nok bortskjemte av helt andre ting enn at man legger litt ekstra omtanke i matpakken i blant, skjønner du. 

• Liker 11
Skrevet (endret)

Med tanke på at nordmenn flest, og særlig barn, spiser brødmat til tre av dagens fire måltider synes jeg det er spesielt å kalle det jåleri eller snobberi om man vil servere barnet noe mer variert i matpakken. Jeg går riktignok ikke så langt at jeg stanser ut ut agurkstjerner eller lager hjerter av brødskivene, men om noen synes det er jåleri eller å skjemme bort barna at de får grove pizzasnurrer, wraps, pastasalat, fiskekakeburger, middagsrester eller annen helt normal og sunn mat i matpakken så er det faktisk dem det er noe galt med og uansett hverken mitt eller mine barns problem. Vi lever veldig fint med det.

Endret av Arkana
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Arkana skrev:

Med tanke på at nordmenn flest, og særlig barn, spiser brødmat til tre av dagens fire måltider synes jeg det er spesielt å kalle det jåleri eller snobberi om man vil servere barnet noe mer variert i matpakken. Jeg går riktignok ikke så langt at jeg stanser ut ut agurkstjerner eller lager hjerter av brødskivene, men om noen synes det er jåleri eller å skjemme bort barna at de får grove pizzasnurrer, wraps, pastasalat, fiskekakeburger, middagsrester eller annen helt normal og sunn mat i matpakken så er det faktisk dem det er noe galt med og uansett hverken mitt eller mine barns problem. Vi lever veldig fint med det.

Og vi lever veldig fint med de tradisjonelle matpakkene våre. Alle får det de liker. Null stress.

Anonymkode: 24e53...fc2

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grove brødskiver med variert pålegg er svært sunt! 

Anonymkode: 80eb2...401

Ikke uenig. 

Men min mening er at brødmat til tre av fire måltider er et for ensidig kosthold. Og at et variert og sunt kosthold med større mengde grønnsaker, egg, bønner og proteiner, er det beste for oss. 

Anonymkode: e5cce...6c6

• Liker 7
Skrevet

Barnet mitt har ofte med seg havregrøt i en matboks som holder på varme. Jeg sender da også med en liten boks med bær eller oppskåret frukt til å ha på grøten.

Ellers så sender jeg med små omeletter, middagsrester eller hva enn annet vi har i huset. Alltid frukt, grønt og en yoghurt. Har et lite kjøleelement sammen med yoghurten.

Syns det er viktig at sønnen min spiser sunt og variert. De samme 2 brødskivene med leverpostei hver dag går ikke under den kategorien.

Anonymkode: a59d3...931

• Liker 3
Skrevet

Barnet mitt har ofte med seg havregrøt i en matboks som holder på varme. Jeg sender da også med en liten boks med bær eller oppskåret frukt til å ha på grøten.

Ellers så sender jeg med små omeletter, middagsrester eller hva enn annet vi har i huset. Alltid frukt, grønt og en yoghurt. Har et lite kjøleelement sammen med yoghurten.

Syns det er viktig at sønnen min spiser sunt og variert. De samme 2 brødskivene med leverpostei hver dag går ikke under den kategorien.

Er det ikke bedre at dere venter med middagen til alle er hjemme, slik at dere kan spise middag sammen? Yoghurt er jo skikkelig usunt også

Skrevet
På 8.8.2018 den 14.33, AnonymBruker skrev:

I dag pakket jeg tre skiver med smør og salami. 4 salte kjeks, en bit eple, en bit banan ( i skallet) og 5 druer.

Gutten var storøyet når jeg viste han hva han skulle ha med seg. Det var mye farger og stas når han fikk smake på en kjeks før han dro. Det gjorde mye med mitt humør og hans humør å vite at det var noe fristende i matboksen denne dagen. Når pappaen pakker så er det skiver med noe han spiser sjeldent fordi pappaen vil han skal spise det mer, hehe.

Farger gjør mye med matpakken og hvor fristende den er. 

Anonymkode: afd8b...1ab

Tilbakemelding på dette innlegget..

Eneste han spiste denne dagen var de salte kjeksene. :(  

Anonymkode: afd8b...1ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble aldri matforgiftet i løpet av ni år med svett ost og kjøttpålegg. Måtte til og med smøre min egen mat! 😮 #grovomosorgssvikt 

Anonymkode: 440d2...d12

• Liker 7
Skrevet

Selv spiser jeg ofte salat til lunsj, ungene vil mye heller ha sine egne matpakker. De består av grovt brød med smørbart pålegg, gulrot eller eple og skolemelk. Av og til en yoghurt om de ikke spiste det til frokost.

Kjip som jeg er får de den grønne kartongen med lettmelk fordi den er billigere enn den økologiske bringebærmelka. I helgene får de bringebærmelk, og det er stor stas synes de.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke bedre at dere venter med middagen til alle er hjemme, slik at dere kan spise middag sammen? Yoghurt er jo skikkelig usunt også

Leste du innlegget mitt? Det sto middagsrester. Det vil si rester fra middagen vi spiste sammen som familie dagen i forveien. Yoghurt er ikke usunt. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble aldri matforgiftet i løpet av ni år med svett ost og kjøttpålegg. Måtte til og med smøre min egen mat! 😮 #grovomosorgssvikt 

Anonymkode: 440d2...d12

Enig. Snakker om mathysteri

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du innlegget mitt? Det sto middagsrester. Det vil si rester fra middagen vi spiste sammen som familie dagen i forveien. Yoghurt er ikke usunt. 

Yoghurt er full av sukker, så jo det er usunt.

Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yoghurt er full av sukker, så jo det er usunt.

Det er jo helt feil, yoghurt er veldig sunt. Det meste av yoghurt i Norge er dessverre tilsatt sukker, eller kunstig søtning. Men det er jo kun uvettige foreldre som sender disse variantene med barn. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Middagsrester er også middag. Gir man slik mat til barna utover dagen, får man barn med vektproblem

Skrevet

Hva i helsike skjer med kommentarfeltet??? Det blir så stort tomrom...

Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig sært å dra fram ett eneste element av noens kosthold (som yoghurt) og snakke om at det er usunt. Ja, hvis noen levde utelukkende på yoghurt kan jeg være enig i det, men en daglig yoghurt som en del av et generelt variert kosthold er ikke på noen måte usunt. Egentlig handler det mer om mengder enn at matvarer enten er sunne eller usunne. Selv vann er farlig i for store mengder. Noe mat kan man spise mye av (som grønnsaker, fisk, grove kornsorter) mens annen mat bør man spise mindre av (som sjokolade, yoghurt), men alt har sin plass i et normalt kosthold.  

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Middagsrester er også middag. Gir man slik mat til barna utover dagen, får man barn med vektproblem

Hva er det du serverer til middag egentlig? Om det er mat som kan gi vektproblem gjør du noe feil. 

Her lager jeg ofte dobbelt, slik at vi har rester som kan brukes til lunsj.  Og det er mat som er mye tettere på næring, mer smaksrik, og mer kalorifattig, enn to grovbrødskiver. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...