Gå til innhold

Delikate matpakker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne laget fancy matpakker til sønnen min, men jeg lar være, for jeg vil lære han å spise kjedelig mat. Brødskiver med smør og pålegg og en frukt er bra nok. Når han en sjelden gang får med noe mer spennende som omelett, yoghurt, forskjellige grønnsaker skåret i staver osv., syns han det er gøy. Det ville han ikke syntes om han fikk det hver dag.

Anonymkode: 146c0...4cc

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne laget fancy matpakker til sønnen min, men jeg lar være, for jeg vil lære han å spise kjedelig mat. Brødskiver med smør og pålegg og en frukt er bra nok. Når han en sjelden gang får med noe mer spennende som omelett, yoghurt, forskjellige grønnsaker skåret i staver osv., syns han det er gøy. Det ville han ikke syntes om han fikk det hver dag.

Spiser du svette skiver til lunsj selv?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ærlig talt da....

Omelett, grønnsaker i staver og så videre har så mye mer smak og næring enn brødmat.

"Lære" barnet noe ved å gi brødskiver??? Hvorfor sender du ikke bare med kald havregrøt hver eneste dag? Da kan han jo sette stooor pris på det når han får en brødskive en gang i uka. 

Enkelte foreldre altså... 

Anonymkode: e5cce...6c6

• Liker 10
Skrevet

Det teite med dagens samfunn er at absolutt alt blir en trend og en konkurranse. Selv matpakker og matbokser er nå trend, og mødre skjærer ut små hjerter av agurk og lager bamseformet omelett med søtpotetpizza og ristet squash med chevre i det andre rommet på den matboksen som selvfølgelig er av riktig merke. Til dessert sukrines det små stjerneformede grove kjeks med dadler og mørk revet sjokolade. Verket tas så bilde av under hashtaggen #perfectpackedlunch #instafood #healthychildhappychild osv.. Det er press på matpakken liksom...

Når det er sagt er det selvsagt viktig å variere kosten, og ikke alle barn liker brød med ost.  Men kan man ikke se an barnet? De fleste oppegående foreldre klarer å gi barna det de trenger av vitaminer og mineraler og et generelt varierert kosthold uavhengig av hvordan matpakken ser ut. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg har forsøkt flere ganger å sende med middagsretter, som en kjøttkake el. Men min sønn er så rigid at det går virkelig ikke. Det er jo middag...

Men han får to skiver med skinke og gulost, og så legger jeg ved små tomater, druer, en agurkbit eller noe. Det vil han ha og det er han fornøyd med. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dorey skrev:

Jeg gjør det. Som regel med leverpostei, ribberull, sylte eller trønderfår. Svett norvegia eller salami takler jeg ikke, og heller ikke kalde brødskiver. Så ja, jeg spiser 'svette' skiver. Jentungen også. Vi synes det går helt fint. Ikke alle har problemer med brødmat til lunsj, selv om du ikke liker det.

Anonymkode: 2fe96...dc4

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det. Som regel med leverpostei, ribberull, sylte eller trønderfår. Svett norvegia eller salami takler jeg ikke, og heller ikke kalde brødskiver. Så ja, jeg spiser 'svette' skiver. Jentungen også. Vi synes det går helt fint. Ikke alle har problemer med brødmat til lunsj, selv om du ikke liker det.

For all del, hvis dere spiser den lunsjen begge to. Jeg vet bare at det er ganske vanlig å selv spise kantinelunsj mens ungene får svette skiver. Det er litt hykleri.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ærlig talt da....

Omelett, grønnsaker i staver og så videre har så mye mer smak og næring enn brødmat.

"Lære" barnet noe ved å gi brødskiver??? Hvorfor sender du ikke bare med kald havregrøt hver eneste dag? Da kan han jo sette stooor pris på det når han får en brødskive en gang i uka. 

Enkelte foreldre altså... 

Enig. Matglede er viktig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Dorey skrev:

For all del, hvis dere spiser den lunsjen begge to. Jeg vet bare at det er ganske vanlig å selv spise kantinelunsj mens ungene får svette skiver. Det er litt hykleri.

Hvorfor er det hykleri hvis ungene er godt fornøyd med skive med leverpostei mens man selv ikke hæles tanken?

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, Dorey said:

Tenker du fordi andre kan bli sjalu?

Kanskje ikke sjalu, men de kan få lyst på det samme? Men jeg påtok meg ikke å lage til hele klassen, laget bare 3-5 ekstra porsjoner, de fleste hadde med seg pølser og tilbehør. En hadde bare med seg sånne søte skumputer man griller - hva heter det igjen? - og ble glad for å få et stykke kjøtt med salat (husker ikke tilbehøret). Eleven hadde kanskje sagt til foreldrene at han ønsket å ta med skumputer ?, men når det begynte å lukte middag ble det fristende og da var det ok at det var nok til å dele. Foreldrene hadde god økonomi, det sto ikke på det, og jeg hadde tid og lyst til å lage litt ekstra. 

Men mener ikke at alle skal gjøre det. Hvis alle sender med ekstra mat kan det bli mye. Men jeg tenkte at hvis jeg bare lager til mitt barn, kan det bli for lite igjen hvis andre har lyst til å smake. 

AnonymBruker
Skrevet
På 7.8.2018 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Hei. Etter 5år i bhg hvor matpakken lå i kjøleskapet venter nå skolen hvor matpakker blir liggende i flere timer i sekken før de blir spist. Vet jeg kan legge er kjøleelementer i matpakke eller en frossen smoothie ,men tenker at kjøttpålegg kan bli dårlig likevel uten kilde i så mange timer.....hva har dere drevne skoleforeldre i matpakke,og hvordan holder den fristende og delikat?

Anonymkode: 789dc...d6a

Fristende og delikate matpakker er så utrolig irriterende.... kjøleelementer med på skolen? Du tar en matboks, smører to brødskiver med valgfritt pålegg og legger ved en gulrot eller et eple. Bestill melk og send med vann. 

Anonymkode: 24e53...fc2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Dorey skrev:

Innimellom gjør jeg det ja, og jeg syns det er fint å klare det, uten å klage. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Atea said:

Kanskje ikke sjalu, men de kan få lyst på det samme? Men jeg påtok meg ikke å lage til hele klassen, laget bare 3-5 ekstra porsjoner, de fleste hadde med seg pølser og tilbehør. En hadde bare med seg sånne søte skumputer man griller - hva heter det igjen? - og ble glad for å få et stykke kjøtt med salat (husker ikke tilbehøret). Eleven hadde kanskje sagt til foreldrene at han ønsket å ta med skumputer ?, men når det begynte å lukte middag ble det fristende og da var det ok at det var nok til å dele. Foreldrene hadde god økonomi, det sto ikke på det, og jeg hadde tid og lyst til å lage litt ekstra. 

Men mener ikke at alle skal gjøre det. Hvis alle sender med ekstra mat kan det bli mye. Men jeg tenkte at hvis jeg bare lager til mitt barn, kan det bli for lite igjen hvis andre har lyst til å smake. 

Marshmallows.

Anonymkode: fd151...f36

AnonymBruker
Skrevet
On 8/8/2018 at 12:50 PM, AnonymBruker said:

Fruktsukker er også sukker da......

Det er faktisk seriøst en tabbe endel gjør - å stapper i ungene like mye sukker som om de spiste godteri hele dagen, ved et overdrevent inntak av søte frukter.

Anonymkode: 05269...db9

Ja- nekter å gi barn frukt - 😂.   Ja sa ikke at fruktsukker var ikke sukker.  Men å sammenligne frukt som godteri er noe av det dummest jeg har lest på lenge.  Hysteri.  Stakkars norske barn som har anti-sukker, anti-frukt surpomper som foreldre!

On 8/8/2018 at 1:38 PM, AnonymBruker said:

Vi fikk ikke lov til å ha sukkerholdig pålegg eller -saft på skolen. Skolen hadde forbud mot dette da jeg var barn

Anonymkode: c1c36...5e4

Ingen snakker om nugatti og saft - så dette innlegg er også bare dumt.

Anonymkode: ba83a...3ad

• Liker 3
Skrevet

Har sjelden opplevd noe problem med holdbarhet. 

Vi har som regel vanlige matpakker med brødskiver og en frukt. Grove skiver med salatblad, ost, røkt skinke, agurk og paprika er en fast gjenganger her. Med 4 skolebarn må vi gjøre det sunt, enkelt og ikke altfor kostbart. Noen ganger lager vi litt ekstra og da går det gjerne i:

- Pastasalat med ost/skinke eller reker/krepsehaler og egg

- Pizzasnurrer som er lagd i forkant og frosset ned. Sendes med rett fra fryser.

- Piroger lagd på kefir fylt med kjøttdeig, løk og potetfyll, frosset ned og sendes med rett fra fryser. 

- Hjemmebakte horn med valmuefrø fylt med ruccola, spekeskinke, tomatskiver og basilikum

- Grove vafler med brunost

Når jeg lager pizzasnurrer og piroger pleier jeg å lage opp en stor porsjon og ha til flere matpakkedager.

Håper du fikk noen tips til variasjon TS :)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Dorey skrev:

Dette er iallfall jåleri.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker bokser med 3-4 separate rom. Lager opp litt mat to ganger i uka, som så fordeles i matboksene hver kveld. 

Kan for eksempel være - egg i et rom, søtpotetbiter i neste, stekt kylling

Eller - en liten omelett, paprikastaver, matmuffins

For minsten - en grov lappe, gulrotstaver, noen pølsebiter. 

Ser ikke at det er fancy. Er enkel mat som er rask å lage, og mye sunnere enn brødmat

Maten blir ikke dårlig på 4-5 timer i romtemperatur. 

Grove brødskiver med variert pålegg er svært sunt! 

Anonymkode: 80eb2...401

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 7.8.2018 den 19.41, Dorey skrev:

Det som er galt med det er at det ikke er hverken fristende eller godt. 

Jo, det er både fristende og godt 😃

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er iallfall jåleri.

Hvorfor? Jeg spiser ofte kjip lunsj, men jeg vet jo at jeg MÅ spise den hvis jeg skal være produktiv resten av dagen. Barna mine gidder ikke å spise masse hvis det ikke er fristende, og det gjorde som nevnt heller ikke jeg da jeg var barn. 

Jeg lager ikke brødskiver med fjes eller agurk formet som kaniner. Jeg sender med vanlig, sunn mat som wraps, horn, pizzasnurrer, grove grønnsaksvafler og frukt/bær/nøtter. 

Endret av Dorey

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...