Gå til innhold

Palestina vs Israel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket
1 hour ago, AnonymBruker said:

Staten Israel ønsker at en etnisk homogen gruppe skal herske i landet. Jøder fra f.eks. Eritrea blir kjemisk kastrert.

Anonymkode: 94d77...971

1) Kan du dokumentere påstanden?
2) Hva synes du om at PLO-terrorister drepte eller kastrerte olympiske deltagere fra Israel som ble tatt til fange i 1972?
3) Hva synes du om at myndighetene langs Gaza-stripen har iverksatt en stadig større islamisering av områdene, og angrepet frender og medinnbyggere for å kle seg feil, ha feil hårfrisyre, servere alkohol og utøve pressefrihet, sosial frihet og kulturell frihet?
4) Hva synes du om at muslimene har rensket Betlehem for kristne, slik at det som tradisjonelt var en kristen majoritet i byen er redusert til en minoritetsbefolkning? 

Jeg forstår ikke hvorfor nordeuropeiske innbyggere kan være verdensmestere i å bidra til denne propagandaen og svartmalingen av kun en av sidene, og blindt godta behandlingen kristne og lokalbefolkningen i de muslimske områdene blir møtt med.

 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat, så du vrir en 5 år gammel rapport om det som er helt klart stygt maktmisbruk i flyktningeleire i Afrika til å skrive propaganda på én setning om at staten Israel ønsker en etnisk homogen herskergruppe? I Israel kan muslimer og israleske arabere bli medlemmer av nasjonalforsamlingen (som har representanter fra flere religioner enn i det norske Stortinget), dommere og diplomater. 

Hva synes du forresten som spm. tre og fire som jeg stilte? At lokale borgere i Gaza-stripen forfølges for deres utøvelse av vanlige friheter, og at kristne nå er minoritet i Betlehem? Hva slags en-setnings propaganda kan du lage av det? Hva med f.eks. "Israel bekjemper islamisering i Midtøsten?"

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Overrasket skrev:


3) Hva synes du om at myndighetene langs Gaza-stripen har iverksatt en stadig større islamisering av områdene, og angrepet frender og medinnbyggere for å kle seg feil, ha feil hårfrisyre, servere alkohol og utøve pressefrihet, sosial frihet og kulturell frihet?

 

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza? Fortell!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
15 minutter siden, waco said:

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza? Fortell!

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er kritisk til begge sider og synes det er en konflikt mellom to skitne parter. Jeg har ikke noe problem med saklig kritikk av Israel. 

Problemet jeg har i debatten, er utelukkende med rike og hvite nordeuropere som sitter i sine trygge og sikre hjem og aldri har lest noe mer enn avisoverskrifter i dagbladet og sett et par stygge bilder, og derfor tror de er kvalifisert til å velge side i debatten. 

Jeg har også et problem med folk som barer lirer av seg enlinjes propaganda samtidig som de viser helt tydelig manglende kunnskap.

Og jeg forbeholder meg retten til å tale i mot propaganda, uansett hvor mange utropstegn du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er kritisk til begge sider og synes det er en konflikt mellom to skitne parter. Jeg har ikke noe problem med saklig kritikk av Israel. 

Problemet jeg har i debatten, er utelukkende med rike og hvite nordeuropere som sitter i sine trygge og sikre hjem og aldri har lest noe mer enn avisoverskrifter i dagbladet og sett et par stygge bilder, og derfor tror de er kvalifisert til å velge side i debatten. 

Jeg har også et problem med folk som barer lirer av seg enlinjes propaganda samtidig som de viser helt tydelig manglende kunnskap.

Og jeg forbeholder meg retten til å tale i mot propaganda, uansett hvor mange utropstegn du bruker.

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, waco said:

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza?

Hvis de hadde oppførst seg og sluttet med terroren sin så hadde de nok raskt fått lov til å dra dit de ville igjen. Jeg syntes det er helt ok at Israel hindrer dem fra å komme inn til seg for å bedrive enda mer terror og faenskap enn palestinere (Hamas) allerede gjør.

Anonymkode: 29f52...cb7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 hour ago, waco said:

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza?

Jeg synes det er galt at myndighetene på begge sider begrenser bevegelsesfriheten. Hamas selger tillatelser til å forlate Gaza til høystbydende og stenger grenseoverganger etter eget forgodtbefinnende, og Israel bør gjøre mer enn bare sykehusbehandling. Hva synes du om Hamas' rolle i å begrense egen befolknings bevegelsesfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2018 den 17.52, waco skrev:

Israel tar over palestina.

Nei, det er motsatt. De ga jo hele Gaza tilbake til palestinerne uten å be om noe i retur. Som takk satte palestinerne i gang med massive angrep på israelske sivile.

Er det rart Israel er skeptisk til å trekke seg ut fra Vestbredden når det er takken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Israel tar seg litt vel til rette. De bør være fornyøyd med det området de fikk etter 2. verdenskrig, ikke okkupere mer.

Grunnen til at de okkuperer noe i det hele tatt er at de ble angrepet. Hadde ikke araberne angrepet dem så hadde ikke Israel blitt tvunget til å ty til okkupasjon. De ventet jo i det lengste med å invadere Vestbredden og ønsket egentlig ikke å røre området engang. Men de ble angrepet og ble ikke gitt noe valg.

Israelerne var fornøyde med det lille de fikk etter andre verdenskrig. Det var rasistiske og grådige arabere som ville nekte jødene så mye som et lite sandkorn engang, og dermed satte de i gang med angrep for å utrydde jødene i området.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Jeg husker denne saken. Men jeg husker ikke vrien Independent hadde på det. Tvert imot husker jeg at de etiopiske kvinnene løy om det fordi mennene deres oppdaget at de gikk på prevensjonsmidler, og da gikk de ut i media med løgner om ufrivillig prevensjon for å slippe å bli mørbanket eller drept av mannen sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 13.03, waco skrev:

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza? Fortell!

Tyskere kunne vel heller ikke reise fra Tyskland da de allierte okkuperte dem. Det er helt naturlig at den angripende fienden blir holdt under kontroll.

Du bør forresten også spørre Egypt hvorfor man ikke kan reise fra Gaza.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge parter har skyld i konflikten. Det jeg misliker mest er at Hamas aktivt går inn for å ramme tilfeldige sivile mål, mens Israel begrenser seg til aggressive mål, som militante grupperinger. Det vil ikke si at Israel ikke også har drept sivile, for det forekommer uten tvil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Hamas vant det palestinske parlamentsvalget har dessverre utviklet seg veldig negativt. På grunn av dette fikk israelske myndigheter en unnskyldning for å avbryte alle fredsforhandlinger, og fortsette byggingen av apartheid-muren sin, eller "sikkerhetsbarrieren" som de så fint kaller det. Israel forhandler jo aldri med terrorister. Ikke en gang slike "terrorister" som faktisk blir valgt inn som politikere gjennom demokratiske valg. 

Det virkelig ironiske er at Israel faktisk oppmuntret, og faktisk bidro økonomisk, til fremveksten av Hamas-organisasjonen på 1980-tallet. Den gangen ønsket Israel å gjøre det vanskelig for Yasir Arafat og hans administrasjon. Dette var en taktikk som de hadde plukket opp fra amerikanerne, som på den tiden var med på å bygge opp militante islamister i Afghanistan  for å fikse krigen mot Sovjetunionen. Denne planen fungerte jo aldeles utmerket. Sovjetunionen fikk etterhvert ett helvete med alle islamistene som ble trent opp, betalt av og bevæpnet av amerikanerne, på samme måte som PLO etterhvert fikk ett voksende helvete på grunn av Hamas. Virkelig ironisk hvordan historien utvikler seg... 

Anonymkode: bfaf6...80b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas ønsker ikke fred med Israel, hadde de ønsket fred ville det vært fred. I følge Demokrati indeksen ligger Israel på 30. plass, og PLO ligger på 108 og er dermed klassifisert som et "hybrid regime" på randen av autoritær. Nå er det altså ikke Israel som stopper Gaza fra å utvikle seg til et fullverdig demokrati med handel og diplomati, det er det Hamas som stopper for med deres autoritære styre og soldater på grensen som dreper personer som måtte "støtte, eller mene noe positivt om Israel" PLO har ikke hatt et presidentvalg på snart 12 år, det rare er at Palestinerne som bor i vestbredden har i en grad større frihet til å si hva de vil en under PLO.

Det jeg mener vesten må gjøre, er å kreve valg i Palestina hvor folket får bestemme hvilken vei det skal gå videre, Abbas har jo uttalt at det var jødenes skyld at holocaust fant sted. Bare den uttalelsen i seg selv burde være grunnlag nok for å gå av. Men det er vel mer viktig at folket som bor i Palestina får selvstendighet en demokrati, det er jo ønske om demokrati som startet den arabiske våren. Jeg tror det er svært få som ønsker en arabisk vår i Palestina ved et selvstendig styre. Det er også feil at andre autoritære regimer i midtøsten skal få ha rettigheter til å fortelle Israel hva som er hva. 

En statsleder som ikke tror på demokrati, valg og frie meninger er ikke en statsleder verdig...PLO og Emiratene støtter jo faktisk Saudi-Arabia i å blokkere diplomatiske forhold med Canada. Så nå når dere tenker på hvor Palestina står i konflikten om menneskerettighets konflikten med Canada og Saudi-Arabia, støtter dere forsatt dagens PLO styre, som støtter et autoritær regime framfor Canada som har vært med å kjempe for Palestinsk selvstyre?

Sitat

The United Arab Emirates, Bahrain and the Palestinian Authority have all stood by Saudi Arabia amid the country's spat with Canada, according to the kingdom's state media

https://www.cnbc.com/2018/08/08/saudi-arabia-vs-canada-all-you-need-to-know-about-the-diplomatic-row.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.8.2018 den 13.40, waco skrev:

Og hva synes du om at man ikke kan reise fra Gaza?

Man kan reise fra Gaza til Egypt, men under strenge betingelser. Grensen er åpen noen dager og noen ganger ikke for en hel måned. Men de har muligheten, Du vet at Egypt også er med å blokkere Hamas og samtidig lar Israel bombe terrorister i Sinai? Hamas er jo registrert under FN som en terrorist organisasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 14.40, Overrasket skrev:

Jeg synes det er galt at myndighetene på begge sider begrenser bevegelsesfriheten. Hamas selger tillatelser til å forlate Gaza til høystbydende og stenger grenseoverganger etter eget forgodtbefinnende, og Israel bør gjøre mer enn bare sykehusbehandling. Hva synes du om Hamas' rolle i å begrense egen befolknings bevegelsesfrihet?

Jeg synes at hvem som helst må få lov til å reise fra Gaza!

Synes du det? Ja eller nei? Fortell?

Forresten er det det israel bestemmer hvem som skal få lov til å reise ut og hvem som skal få reise inn. Hva mener du med at hamas har noe som helst med utreise og innreise-tillatelser å gjøre? Fortell? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PussLe! skrev:

Man kan reise fra Gaza til Egypt, men under strenge betingelser. Grensen er åpen noen dager og noen ganger ikke for en hel måned. Men de har muligheten, Du vet at Egypt også er med å blokkere Hamas og samtidig lar Israel bombe terrorister i Sinai? Hamas er jo registrert under FN som en terrorist organisasjon. 

Det er jo fordi at det muslimske brorskapet ble styrtet av militæret i egypt. Visste du at grenseovergangen var åpen dengang det muslimske brorskapet styrte i egypt?

Jeg synes det er motbydelig at det finnes mennesker som forsvarer muren, og som forsvarer at mennesker fra gaza ikke kan reise fritt i hele palestina.

Har du forakt mot mennesker i gaza, er det derfor du mener at de ikke kan reise fritt innen sitt eget land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

At Hamas vant det palestinske parlamentsvalget har dessverre utviklet seg veldig negativt. På grunn av dette fikk israelske myndigheter en unnskyldning for å avbryte alle fredsforhandlinger, og fortsette byggingen av apartheid-muren sin, eller "sikkerhetsbarrieren" som de så fint kaller det. Israel forhandler jo aldri med terrorister. Ikke en gang slike "terrorister" som faktisk blir valgt inn som politikere gjennom demokratiske valg.

Hvilken apartheid-mur? Tenker du på gjerdet på Vestbredden som ble bygget for å stoppe alle terrorangrepene? Jeg antar at for en jødehater så er alt som beskytter jøder "apartheid"...

Israel fikk ingen unnskyldning for å avbryte fredsforhandlingene. De ble tvunget til det fordi Hamas erklærte at Israel skulle utslettes, og de satte i gang med angrep på israelske sivile.

Sitat

 

Det virkelig ironiske er at Israel faktisk oppmuntret, og faktisk bidro økonomisk, til fremveksten av Hamas-organisasjonen på 1980-tallet. Den gangen ønsket Israel å gjøre det vanskelig for Yasir Arafat og hans administrasjon. Dette var en taktikk som de hadde plukket opp fra amerikanerne, som på den tiden var med på å bygge opp militante islamister i Afghanistan  for å fikse krigen mot Sovjetunionen. Denne planen fungerte jo aldeles utmerket. Sovjetunionen fikk etterhvert ett helvete med alle islamistene som ble trent opp, betalt av og bevæpnet av amerikanerne, på samme måte som PLO etterhvert fikk ett voksende helvete på grunn av Hamas. Virkelig ironisk hvordan historien utvikler seg... 

Anonymkode: bfaf6...80b

 

Det er ikke noe ironisk her. PLO var også en terrororganisasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...