Gå til innhold

Er vekten min OK?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år gammel, er 166 cm høy og veier 46,5 kg. I fjor sommer veide jeg 57 kg, så er veldig glad for at jeg har klart å gå litt ned! Ingen store livsstilsendringer, har bare blitt mer oppmerksom på hva jeg putter i meg. 

Jeg ser ikke veldig tynn ut, har godt med fett på både lår og mage. Jeg tror nok jeg har gått ned mer i muskler enn i fett. Men likevel sliter jeg nå veldig med røyting og frysing, samt at menstruasjon har blitt ganske så uregelmessig. Er et par måneder siden sist jeg hadde den. 

Så jeg lurer på om det er mulig at vekten er for lav, selv om jeg fortsatt har veldig høy fettprosent? Og i såfall, hvordan kan jeg miste det fettet jeg har igjen, samtidig som jeg får bort de plagsomme symptomene som røyting og sånn?

Anonymkode: af8a7...7f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vekten er for lav. 
Har du vært hos lege? Tror du muligens har spiseforstyrrelse. Du må snakke med noen med en gang. 

Anonymkode: 0abdc...0d7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du veier for lite. 

https://www.kk.no/helse/dette-bor-du-egentlig-veie-67893112

en som er 165cm skal veie mellom 51-67kg. 46,5kg er ikke nok. Det kan forklare alle «symptomene» du opplever nå. 

Å ha en bmi under 18 regner som undervektig, du ligger på rundt 17. 

Anonymkode: 0ecaf...182

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påstå du ser veldig tynn ut. Jeg er 162 høy som er lavere enn deg og veide noen år tilbake 46 kilo. Jeg ble beglodd da jeg gikk ut. Du må spise og du må opp.

Anonymkode: 76e3c...ea8

• Liker 3
Skrevet

Spis deg opp til minst 52

AnonymBruker
Skrevet

Røyting, frysing og uregelmessig syklus er tegn på at vekta har blitt for lav. Jeg vet ikke hva du mener med høy fettprosent, det aner meg at det er noe du tror du har. Når man blir så opptatt av kropp og vekt får man fort et forvrengt bilde på egen kropp. Jeg tviler på at du klarer å se deg selv helt objektivt nå. Har vært der selv. Jeg er over 10 cm lavere enn deg, og veier det samme i dag, og jeg er veldig slank (kan jeg se nå). Snakk med lege om dette :)

Anonymkode: cf1d8...e6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

....og du har gått ned over 10 kilo. Når du kaller 10 kilo litt ned er det noe galt med hvordan du ser på ditt kroppsbilde. Du må skaffe hjelp umiddelbart. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her. 

Jeg kan forsikre dere om at jeg ikke har en spiseforstyrrelse! Spiser både junk food og sjokolade og potetgull. Jeg kan spise en hel pizza alene en kveld, så lenge jeg neste dag spiser mindre. 

Jeg skjønner at min bmi tilsvarer undervektig, men som sagt så har jeg nok mest gått ned i muskler, da jeg ikke trener noe særlig (er egentlig ganske inaktiv). Og når jeg sier at jeg ikke ser veldig tynn ut, så mener jeg det! Jeg blir ikke glodd på når jeg går ut av døra og ingen av mine nære har kommentert noe rundt vekta mi. Så jeg har ikke noe «forvrengt» syn på meg selv. 

Men er sikkert lurt å ta en tur til legen uansett, for å få tatt litt blodprøver og sånn. Det kan jo hende at det er noe med stoffskiftet mitt eller noen vitaminer jeg mangler. Har hørt at b12 tilskudd skal hjelpe mot røyting, er det noen som har erfaring med det?

Uansett takk for svar :) 

Skrevet

Ikke spis mindre nesten dag. Hvorfor gjør du det hvis du er undervektig og vil opp i vekt. Gå opp i vekt er sunt for deg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

Ikke spis mindre nesten dag. Hvorfor gjør du det hvis du er undervektig og vil opp i vekt. Gå opp i vekt er sunt for deg.

Jeg vil ikke opp i vekt, jeg vil bare slutte å røyte og fryse og få mensen stabil igjen. 

Det jeg lurte på var egentlig om det kan være vekten som forklarer det, til tross for at jeg fortsatt har en del fett på kroppen. For jeg har lest at slike symptomer (som å miste mensen) kommer når man har lite fett, ikke av lav vekt generelt. Så jeg er litt forvirret rett og slett. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, TS her. 

Jeg kan forsikre dere om at jeg ikke har en spiseforstyrrelse! Spiser både junk food og sjokolade og potetgull. Jeg kan spise en hel pizza alene en kveld, så lenge jeg neste dag spiser mindre. 

Jeg skjønner at min bmi tilsvarer undervektig, men som sagt så har jeg nok mest gått ned i muskler, da jeg ikke trener noe særlig (er egentlig ganske inaktiv).

Med en så lav vekt har du både lite muskler, OG lite fett.

Jeg er enig iat en tur til legen er på sin plass her.

Anonymkode: f7080...5f4

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke opp i vekt, jeg vil bare slutte å røyte og fryse og få mensen stabil igjen. 

Det jeg lurte på var egentlig om det kan være vekten som forklarer det, til tross for at jeg fortsatt har en del fett på kroppen. For jeg har lest at slike symptomer (som å miste mensen) kommer når man har lite fett, ikke av lav vekt generelt. Så jeg er litt forvirret rett og slett. 

Du har fått svar på at vekten din er for lav. Du vil være et fornuftig menneske og ha kontroll på kroppen din. Kontroller den så du har en sunn kropp. Gå opp i vekt og finn en idealvekt og jobb for å være der hvor kroppen din og deg har det best. Sett  deg inn i helse. Utrolig viktig for resten av livet. Det er ditt liv. Du som bestemmer hva du vil tilføre og pleie den.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, exictence skrev:

Du har fått svar på at vekten din er for lav. Du vil være et fornuftig menneske og ha kontroll på kroppen din. Kontroller den så du har en sunn kropp. Gå opp i vekt og finn en idealvekt og jobb for å være der hvor kroppen din og deg har det best. Sett  deg inn i helse. Utrolig viktig for resten av livet. Det er ditt liv. Du som bestemmer hva du vil tilføre og pleie den.

Okei takk da

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sant at BMI ikke skal følget helt 100% da en person med mye muskler kan bli overvektig, da muskler veier mer enn fett. 

Men som du sier selv, det du opplever nå er tegn på at du veier for lite, uavhwngig av hvor mye fett du tror du har, så prøver kroppen din nå å fortelle deg at du må gå opp i vekt. 

Men gjerne gå til legen å få en profesjonell konsultasjon. De kan kanskje fortelle deg mer og kosthold og hva du trenger. Uavhengig av fettprosenten du har er fortsatt 46,5kg veldig lite. Jeg hadde persoblig i ditt sted siktet med inn på å nå 51kg. 

Men oppsøk lege, de vil kunne komme med et godt svar på grunnen til dine problemer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant at BMI ikke skal følget helt 100% da en person med mye muskler kan bli overvektig, da muskler veier mer enn fett. 

Men som du sier selv, det du opplever nå er tegn på at du veier for lite, uavhwngig av hvor mye fett du tror du har, så prøver kroppen din nå å fortelle deg at du må gå opp i vekt. 

Men gjerne gå til legen å få en profesjonell konsultasjon. De kan kanskje fortelle deg mer og kosthold og hva du trenger. Uavhengig av fettprosenten du har er fortsatt 46,5kg veldig lite. Jeg hadde persoblig i ditt sted siktet med inn på å nå 51kg. 

Men oppsøk lege, de vil kunne komme med et godt svar på grunnen til dine problemer. 

Skal ta meg en tur til legen snart. Er bare redd for at han kommer til å mase om at jeg skal opp i vekt, da det er noe jeg ikke er komfortabel med. Vi får se. 

Forresten, jeg sliter også mye med blåmerker. De dukker opp overalt, men spesielt på beina. Er det også noe som kan forklares av undervekt, eller er det andre ting som vil være en mer sannsynlig årsak?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta meg en tur til legen snart. Er bare redd for at han kommer til å mase om at jeg skal opp i vekt, da det er noe jeg ikke er komfortabel med. Vi får se. 

Forresten, jeg sliter også mye med blåmerker. De dukker opp overalt, men spesielt på beina. Er det også noe som kan forklares av undervekt, eller er det andre ting som vil være en mer sannsynlig årsak?

Du har nok dessverre anoreksi. Det kan være vanskelig å innrømme dette ovenfor deg selv. Det beste er at du går til legen din og får hjelp for spiseforstyrrelsen din, uansett hvor ubehagelig du synes at det er. Klem :hug:

Anonymkode: ad30a...dc1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som fu har et forvrengt syn på kroppen din; kanskje vi kan få et bilde? 

Anonymkode: d15e7...3a8

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 20 år gammel, er 166 cm høy og veier 46,5 kg. I fjor sommer veide jeg 57 kg, så er veldig glad for at jeg har klart å gå litt ned! Ingen store livsstilsendringer, har bare blitt mer oppmerksom på hva jeg putter i meg. 

Jeg ser ikke veldig tynn ut, har godt med fett på både lår og mage. Jeg tror nok jeg har gått ned mer i muskler enn i fett. Men likevel sliter jeg nå veldig med røyting og frysing, samt at menstruasjon har blitt ganske så uregelmessig. Er et par måneder siden sist jeg hadde den. 

Så jeg lurer på om det er mulig at vekten er for lav, selv om jeg fortsatt har veldig høy fettprosent? Og i såfall, hvordan kan jeg miste det fettet jeg har igjen, samtidig som jeg får bort de plagsomme symptomene som røyting og sånn?

Jeg blir litt skremt av at du sier du har godt med fett på lår og mage. Det har jeg vanskelig for å tro. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, TS her. 

Jeg skjønner at min bmi tilsvarer undervektig, men som sagt så har jeg nok mest gått ned i muskler, da jeg ikke trener noe særlig (er egentlig ganske inaktiv). Og når jeg sier at jeg ikke ser veldig tynn ut, så mener jeg det! Jeg blir ikke glodd på når jeg går ut av døra og ingen av mine nære har kommentert noe rundt vekta mi. Så jeg har ikke noe «forvrengt» syn på meg selv. 

Men er sikkert lurt å ta en tur til legen uansett, for å få tatt litt blodprøver og sånn. Det kan jo hende at det er noe med stoffskiftet mitt eller noen vitaminer jeg mangler. Har hørt at b12 tilskudd skal hjelpe mot røyting, er det noen som har erfaring med det?

Det er bra. Gå til legen og få en vurdering. Legen kommer til å være ærlig på om du bør opp i vekt eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en lege, en som kan helse, sier at du MÅ opp i vekt, så er det sant. Du vil kanskje ikke at det skal være det, men det er sannheten. Igjen jeg vil tro om du hadde klart å gått opp 5 kg, så hadde det gjort underverker! Evt. Trene på deg muskler. Muskler veier mer en fett. Da vil du kunne få disse 5 kg uten å måtte «bli større». 

Blåmerker trenger ikke være noe. Selv får jeg veldig lett blåmerker og jeg er på kanten til overvektig 😬 noen andre og på jobben så får enda lettere blåmerker, kan se mishandlet ut etter en økt på jobben.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil påstå du ser veldig tynn ut. Jeg er 162 høy som er lavere enn deg og veide noen år tilbake 46 kilo. Jeg ble beglodd da jeg gikk ut. Du må spise og du må opp.

Samme her. Jeg er 163 cm høy og veide 46 kg for to år siden og jeg så radmager ut! I dag veier jeg 51-52 kg og ser fremdeles veldig tynn ut. Kunne aldri tenkt meg å veie så lite som jeg gjorde for noen år siden. 

Anonymkode: f92d0...366

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...