Gå til innhold

-


supermario1

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan muligens søke om sosialpenger på nav.no

Nei, det er egentlig ikke navs oppgave. Friske mennesker skal egentlig klare seg selv, men får sosialpenger om de ikke har krav på dagpenger/ sykepenger e.l. I noen tilfeller får de aktivitetskrav når de får sosialpenger fordi enkelte som sitter med millionlønn høyere oppe i systemet tror at alle som ikke får seg jobb er late. Fordi de tror at mennesker "nede på rangstigen" er så enkle at de trives med minimalt med penger som ikke dekker fornøyelser en gang og arbeidsledighet

Anonymkode: 5abbc...fe5

Vel, det er faktisk overraskende mange som er fornøyd bare de kan spille dagen lang og har råd til nudler og cola. 

Anonymkode: 4393c...71e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, supermario1 skrev:

 

Jeg var med. Han trenger ikke "hjelp" til å gå på NAV kontoret, men jeg ville gjerne vite mulighetene vi har sammen da jeg føler det inngår meg i stor grad også når vi er samboere.

Ga du uttrykk ovenfor nav at han klarer seg når han bor hos deg? Isåfall er det ikke rart dere ikke fikk hjelp. 

Anonymkode: 965f4...497

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, supermario1 skrev:

Fikk ingen informasjon om noe av dette overhode... Synes vi ble tatt ekstremt dårlig i mot på NAV kontoret her. Kanskje vi bare møtte på feil person, så har tenkt til å prøve igjen og håper på noe ordentlig svar denne gangen.

 

Du har helt rett, han koser seg nok veldig her han sitter hjemme og får alt servert på gullfat. Men ja, han søker på alt han kommer over, men med veldig lite arbeidserfaring har han ikke fått noe enda.

Han er arbeidsledig. Takk for informasjon! Skal ned og snakke med NAV en gang til, og forhåpentligvis få noe ordentlig hjelp denne gangen.

Jeg har ikke jobbet på 15 år, og "får alt servert på gullfat" og "koser" meg.

 

Jeg lover deg jeg hadde byttet det mot i et blunk mot et normal liv, og ikke sitte å skjede livet av meg dagen lang, og hadde mer en  lussen 7000 kr,

 

Men jeg er vel bare lat, du tror, familien tror det, bekjente tror, jeg lurer på hvorfor jeg juger å sier jeg jobber, for siden det ikke er synlig at jeg er syk, for jeg de dømmende blikkende.

 

For et herlig liv jeg har!!!!!!

Anonymkode: 2e054...180

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan muligens søke om sosialpenger på nav.no

Nei, det er egentlig ikke navs oppgave. Friske mennesker skal egentlig klare seg selv, men får sosialpenger om de ikke har krav på dagpenger/ sykepenger e.l. I noen tilfeller får de aktivitetskrav når de får sosialpenger fordi enkelte som sitter med millionlønn høyere oppe i systemet tror at alle som ikke får seg jobb er late. Fordi de tror at mennesker "nede på rangstigen" er så enkle at de trives med minimalt med penger som ikke dekker fornøyelser en gang og arbeidsledighet

Anonymkode: 5abbc...fe5

denne

Anonymkode: 2e054...180

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Du har jo i praksis bare overtatt foreldrenes rolle. Der de var fornuftige og satte foten ned, så overtok du og lot han fortsette å leve et luksusliv på din regning. Gjør som foreldrene gjorde; still krav til ham og/eller kast ham ut. Du har ingen forsørgerplikt ovenfor han og han kan søke Nav og sosialstøtte. Både for å bidra i husholdningen deres eller for å klare seg på egne ben. 

Dette. Han er i realiteten en snylter - først på foreldrene sine, som tok til vettet og kastet ham ut, og nå på deg. Vil du være sammen med en snylter? Hadde det vært min kjæreste, hadde han måttet skaffe seg en jobb brennkvikt og begynt å bidra, eller jeg hadde gjort det slutt. Det er bare tull at han ikke jobber, det er ikke SÅ vanskelig å skaffe seg en jobb - en hvilken som helst jobb - hvis man virkelig prøver, og er villig til å ta hva som helst. 

Anonymkode: 3e47f...9bd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan få inn en skikkelig kjekk hunk av en leieboer inn på gjesterommet! 😄 Gjerne en som vandrer rundt i håndkleet etter dusjing! :) så sier du til samboer at dette er dere avhengig av for å klare utgiftene. Kanskje dette vil gi han et spark i ræva til å motivere seg selv til å finne en jobb! 😄 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, supermario1 skrev:

Er dette jeg alltid har tenkt, at så lenge du ikke er syk så har du liksom ikke krav på hjelp hos nav. Er ikke sånn at en hver nyutdannet ung voksen får penger fra nav bare fordi de ikke har kommet ut i arbeidsmarkedet enda, er det? Jeg har som sagt null peiling for jeg har alltid hatt jobb ved siden av skolen, og har aldri hatt behov for å tenke på nav engang.

Nei, man må kvalifisere for å få hjelp, for eksempel dagpenger. Unntaket er sosialpenger. Ellers må man ha hatt inntekt. Det er ikke slik at man er «ung og uten jobb» og så kaster NAV penger etter deg.

Anonymkode: 3e47f...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kapittel 5. Saksbehandlingen

5.41.2.4 Alle søknader om tjenester skal vurderes individuelt, og både innvilgelser og avslag skal begrunnes.

  • Den individuelle vurderingen skal foretas konkret i hver sak ut fra tjenestemottakers behov på søknadstidspunktet, tjenesten det er søkt om og formålene i loven, og skal ligge til grunn for avgjørelsen som tas.
  • Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med tjenestemottaker.
  • Vedtaket som fattes skal begrunnes. Dette er for å sikre at det fattes en riktig avgjørelse som er forståelig for tjenestemottaker, og fordi saken kan overprøves. Begrunnelsen skal være skriftlig og inneholde tre elementer:
    - den skal vise til reglene vedtaket bygger på
    - den skal nevne de faktiske forhold som har vært avgjørende
    - den bør nevne de hovedhensyn det er lagt vekt på ved skjønnsutøvelsen

Mangelfull begrunnelse kan være en indikasjon på at rettsanvendelsen eller skjønnsutøvelsen i saken ikke er korrekt, og at avgjørelsen eller tjenesten som følge av dette ikke er forsvarlig.

 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.35-lov-om-sosiale-tjenester-i-nav#opplysning-ra-og-veiledning 

I tilfelle de er forvirret angående hvordan jobben skal utføres. Trenger egentlig bare å be om søknadspapirene, de har ikke lov å nekte noen å søke. Følg nøye med på vedlegg, bankutskrift, leiekontrakt, kopi av strømregning, siste års ligning etc. 

Anonymkode: d1188...b58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snabeltann skrev:

Han kan jo melde seg som arbeidsledig, motta dagpenger, jobbsøkerkurs osv. Ble dere ikke informert om dette? Først må han melde seg arbeidsledig. 

Kan han motta dagpenger når han aldri har jobbet? (jeg aner ikke, bare spør)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du må kutte ned på jobbing selv, har du noen mulighet for å hjelpe han med å få jobb hos noen av sjefene dine? Kontakter hjelper jo alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Roci skrev:

Hvor aktiv er han som jobbsøker? Er han villig til å ta "hva som helst" en periode for å få inntekt? Kan han eventuelt begynne å studere for å øke kompetansen sin? Jeg leser vel mellom linjene at han har det ganske bekvemt slik han har det nå, og ikke anstrenger seg spesielt mye for å skaffe seg jobb og inntekt.

Dette hadde vært veldig viktig for min del. Hvis han virkelig prøvde alt han kunne og brukte minst 7,5 timer om dagen (en vanlig arbeidsdag) på å skaffe seg jobb så hadde jeg strukket meg langt. Men jeg skjønner jo at det uansett blir vanskelig for deg, TS da du er student og egentlig ikke har råd til å brødfø noen flere enn deg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, supermario1 skrev:

 

Du har helt rett, han koser seg nok veldig her han sitter hjemme og får alt servert på gullfat. Men ja, han søker på alt han kommer over, men med veldig lite arbeidserfaring har han ikke fått noe enda.

 

Når han ikke har en jobb så er jobben hans å skaffe seg en jobb. Da bør han bruke tilsvarende antall timer på å prøve å få seg jobb. Å søke på alt han kommer over er ikke godt nok, han må være mer aktiv. Han bør møte opp steder med cvén sin og spørre om noen har ledige stillinger. Mange jobber lyses aldri ut. Han bør sende en søknad til alle steder som kunne tenke seg å ha en jobb han kunne utført. Han bør aktivt bruke nettverket sitt aktivt. Spørre folk han kjenner om noen vet om ledige stillinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalifiseringsprogrammet hos NAV. Det er mitt tips. Sønnen vår fikk plass der og det ble redningen hans. 

Anonymkode: e8eab...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...