Gå til innhold

Velge kjønn på barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde man kunne gitt menn en pille som drap all sædceller av den ene og den andre typen, så hadde jeg vært helt for. 

Fordi folks ønsker er ofte forskjellig, en av hver eller hva som helst, og blir det mye av en type så vil folk alltid ha det andre for å skille seg ut eller at barnet skal ha beste muligheter, så balansen ville være riktig. Noe sånt hadde kostet lite helseressurser. 

Men prøverørsbarn er oftere sykere enn naturlig unnfangete barn, trolig pga at en sædcelle som aldri skulle vunnet racet møter et egg som ikke er av prima kvalitet. De fleste blir friske og sterke, men for mye av det kan trolig være med på å bremse naturlig mutering og seleksjon. 

Helt innafor om man ikke klarer å unnfange, eller for å unnfange barn som ikke er syke ved genetisk sykdom, kromosomstyrt genfeil eller lignende... Men ikke fordi man har lyst. 

Anonymkode: 295af...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor du blander foster med «feil arveanlegg» inn i dette, kan man lure. 

Feil kjønn = feil arveanlegg.

Det trodde jeg var åpenbart. Det er da vel alment kjent at det er arveanlegget vårt som bestemmer kjønnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2018 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Så man kan forte seg å ta abort hvis det er gutt? Ærlig talt.. 

Anonymkode: 50039...68a

Ja dette var virkelig kvalmende å lese. Fy faen ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stan skrev:

Feil kjønn = feil arveanlegg.

Det trodde jeg var åpenbart. Det er da vel alment kjent at det er arveanlegget vårt som bestemmer kjønnet?

Du trekker arvelige sykdommer inn i samme diskusjon som kjønn. Er ikke noe som heter feil kjønn. 

Anonymkode: 50039...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det måtte bare komme 😂 jo, det har han i min verden. 

Anonymkode: e5733...a7d

Hvis du mener kjønn bestemmes av Gud lever du definitivt i en annen verden ja. 

Anonymkode: 50039...68a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Feil kjønn = feil arveanlegg.

Det trodde jeg var åpenbart. Det er da vel alment kjent at det er arveanlegget vårt som bestemmer kjønnet?

Et barn med feks downs osv kan uansett ikke sammenlignes med kjønn, ærlig talt.  Downs er et syndrom. Det er ikke kjønn. 

Anonymkode: 74fe8...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et barn med feks downs osv kan uansett ikke sammenlignes med kjønn, ærlig talt.  Downs er et syndrom. Det er ikke kjønn. 

Anonymkode: 74fe8...b0b

plus, downs er en GENFEIL. 

Anonymkode: 74fe8...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, stan skrev:

Foster med feil arveanlegg er det vi snakker om.  Uansett er det opp til kvinna å velge om hun ønsker å bære fram fosteret. Feil kjønn er ikke en ulovlig årsak til abort.

 

Friske foster er det vi snakker om 

Anonymkode: 80a1c...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

plus, downs er en GENFEIL. 

Anonymkode: 74fe8...b0b

Feil er alt som er uønsket. Det være seg kjønn, sykdom eller barnet i det hele tatt.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn med feks downs osv kan uansett ikke sammenlignes med kjønn, ærlig talt.  Downs er et syndrom. Det er ikke kjønn. 

Anonymkode: 74fe8...b0b

I begge tilfeller er det barn som ikke er ønsket.

 

Hvorfor er det greit å ha selvbestemt abort, men ikke ok når det er kjønnet som er årsaken til ønsket for abort?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trekker arvelige sykdommer inn i samme diskusjon som kjønn. Er ikke noe som heter feil kjønn. 

Anonymkode: 50039...68a

I TS situasjon er det jo det. I tillegg er det mange steder hvor et kjønn er fortrukket, feks i India og Kina. De utgjør ca en tredjedel av verden, så selv om vi er uenige med dem så bryr de seg neppe. i begge landene tilbys jo nettopp de tjenestene som TS trenger. Lovligheten varierer, men det løses ved å kalle det noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til sønnene TS allerede har, så ser jeg virkelig ikke at de noen gang trenger vite om denne prosessen, det er vel så enkeltstående foreldrene ikke forteller noe om det? 

Jeg forstår godt ønske om en jente etter tre gutter og skjønner ikke helt hvorfor det er så feil. Begge kjønn er like «mye verdt»! Men det er tross alt annerledes å ha jenter og gutter..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Thinkerbelle skrev:

I forhold til sønnene TS allerede har, så ser jeg virkelig ikke at de noen gang trenger vite om denne prosessen, det er vel så enkeltstående foreldrene ikke forteller noe om det? 

Jeg forstår godt ønske om en jente etter tre gutter og skjønner ikke helt hvorfor det er så feil. Begge kjønn er like «mye verdt»! Men det er tross alt annerledes å ha jenter og gutter..

...enkelt at... ikke enkeltstående😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er det ingen nærmere plasser? 

Jeg har selv 3 gutter, snart 40 og drømmer så inderlig om ei jente slik at jeg kan få oppleve å bli mormor også!!!! 

Anonymkode: 1164c...b70

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2018 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Det kan gjøres i Danmark.

Blodprøve av mor i uke 10, der får du svar på alt av både kjønn, øyenfarge, arvelige sykdommer osv i god tid før abortfristen. Koster. Koster 4000 kroner.

Anonymkode: 41fe3...acd

Nei-nei-nei. Hvis man ikke vet skjønnet FØR man starter på en reise sammen med embryoet så får man fullføre reisa!

Anonymkode: 1164c...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.8.2018 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Altså, er det verdt det? Tenk om du bruker masse penger kun for å få jente og spontanaborterer eller opplever dødfødsel? Tenk om jenta ikke blir som du vil? Hva kommer jenta til å tenke når hun får vite at hun var "bestillingsbarn"? Kanskje hun blir guttejente, eller transperson, og ikke passer inn i ditt bilde av "jente"? 

Ønsker dere dere faktisk et barn til? Eller ønsker dere dere en jente? 

Anonymkode: c993f...70e

Selvsagt er det verd det! Alt det du skriver kunne du skjedd om hun ble gravid på vanlig måte også. Dette er da ikke noe mer «bestillingsbarn» enn ivf barn. Hun kommer til å bli et høyt elsket og etterlengtet barn, det er da ingen bedre utgangspunkt enn det. 

Anonymkode: 174cb...5e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det verd det! Alt det du skriver kunne du skjedd om hun ble gravid på vanlig måte også. Dette er da ikke noe mer «bestillingsbarn» enn ivf barn. Hun kommer til å bli et høyt elsket og etterlengtet barn, det er da ingen bedre utgangspunkt enn det. 

Anonymkode: 174cb...5e1

Et barn det er knyttet forventninger til, ikke bare et barn. 

Anonymkode: 50039...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg jobber med en reportasje om det å velge kjønn på barnet. Kunne noen av dere tenke dere å fortelle meg, åpent eller anonymt, om dette? Takknemlig om dere vil ta kontakt på [email protected]. Vennlig hilsen Silje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.8.2018 den 19.08):

Ikke minst, hva vil guttene tenke og føle om at de betyr så lite at mamma var villig til å betale masse penger for å få ei jente? Jeg hadde følt meg så utrolig uønsket, særlig om jeg var gutt nr to eller tre (som mamma fikk bare i håp om få jente).

Anonymkode: 15bef...95b

Det er jo bare tull, man blir minst like glad i barnet selv om det viser seg at det ikke ble det kjønnet man ønsket seg mest. 

Jeg har barn av begge kjønn, men ønsker meg en jente siste gangen, fikk gutt men følte absolutt ingen skuffelse og er minst like glad i han som jenten jeg har.

Det må være lov å ha to tanker i hodet samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2018 den 11.09):

Har vi virkelig kommet dit at man tar abort med et friskt barn fordi det har "feil" kjønn? Det er et liv det er snakk om. 

Anonymkode: 375c1...cc6

Dette blir såklart feil, og er ikke det samme som å velge kjønn fra starten av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...