Gå til innhold

Velge kjønn på barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, stan skrev:

Hvorfor skal ikke foreldrene kunne få bestemme hvilket kjønn barnet skal ha? Vi lever i 2018 og har kunnskapen og teknologien til å gjøre dette. 

Vi gjør allerede det samme i forhold til Downs og arvelige sykdommer. 

Ikke kom med argumenter som at det ikke er naturlig. Hele den moderne medisinen og helsevesenet er jo ment for å bekjempe det naturlige. Det naturlige er å dø av sykdommer. Ikke å få medisiner. Transplantasjon, kan knapt tenke meg noe mindre naturlig. 

At man har kunnskap og teknologien betyr ikke at det er «riktig» å gjøre det. 

Anonymkode: 50039...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle de føle seg noe annet enn elsket? Det at mor og far ønsker seg en jente etter 3 gutter er da helt naturlig. Det betyr jo ikke at det hun allerede har er noe mindre verdifull. 

Merkelig tankegang. 

Anonymkode: 8d5bc...545

Når man er gutt nummer 2 eller 3, og foreldrene plutselig betaler en masse penger og gjør en masse krumspring for å få en jente, så skjønner man etterhvert tegninga, når man blir voksen nok. Det var ikke egentlig deg vi ville ha. Vi fikk deg i håp om at du ble en jente.

Og ikke minst, som noen har nevnt tidligere, de forventningene som legges på jenta, om å være den JENTA de ønsker, som skal være jente etter deres oppfatninger og premisser. Tenk om hun ikke er flink nok til å være jente, sånn som foreldrene og samfunnet forventer at hun skal være jente!

Og uavhengig gjelder det egentlig alle barn, uavhengig av kjønn, foreldres forventninger betyr ingenitng i forhold til den personen de får, og jo mer de tvinger sitt syn frem, jo mer problemer skaper de.

Anonymkode: 434bb...b70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke minst, hva vil guttene tenke og føle om at de betyr så lite at mamma var villig til å betale masse penger for å få ei jente? Jeg hadde følt meg så utrolig uønsket, særlig om jeg var gutt nr to eller tre (som mamma fikk bare i håp om få jente).

Anonymkode: 15bef...95b

Enig. Jeg har tre gutter selv, og hvis jeg skulle bestilt meg en jente, hadde det sendt et svært uheldig signal til dem. 

Ønsker dere et barn til, eller ønsker dere en jente? Hvis dere ønsker en jente, men ikke et barn, bør dere droppe hele greia. Kjønn er SÅ lite viktig i den store sammenhengen. 

Anonymkode: 4719a...d9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At man har kunnskap og teknologien betyr ikke at det er «riktig» å gjøre det. 

Anonymkode: 50039...68a

Men hvorfor er det ikke riktig? 

Har ikke kvinner rett til å bestemme over egen kropp? De har jo rett til å bestemme om et foster skal bæres fram. Skal vi begynne å lage en kategori med ikke riktige grunner? Hvem skal så bestemme hva som er riktige grunner for abort? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at dette i det heletatt er et tema! 

Anonymkode: 046f3...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan gjøres i Danmark.

Blodprøve av mor i uke 10, der får du svar på alt av både kjønn, øyenfarge, arvelige sykdommer osv i god tid før abortfristen. Koster. Koster 4000 kroner.

Anonymkode: 41fe3...acd

Har vi virkelig kommet dit at man tar abort med et friskt barn fordi det har "feil" kjønn? Det er et liv det er snakk om. 

Anonymkode: 375c1...cc6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vi virkelig kommet dit at man tar abort med et friskt barn fordi det har "feil" kjønn? Det er et liv det er snakk om. 

Anonymkode: 375c1...cc6

Umm det har vært slik LENGE. I mange land er det ganske normalt å ta abort hvis det er en jente.

http://www.bbc.co.uk/ethics/abortion/medical/infanticide_1.shtml

Anonymkode: f396b...539

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Hva med å prøve sånn LadyComp? Aner ikke hvor sikkert det er, men min har i alle fall en funksjon som sier om det er sannsynlig å unnfange en gutt eller en jente. Så da er det bare å vente med sexen til jente-dagene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke minst, hva vil guttene tenke og føle om at de betyr så lite at mamma var villig til å betale masse penger for å få ei jente? Jeg hadde følt meg så utrolig uønsket, særlig om jeg var gutt nr to eller tre (som mamma fikk bare i håp om få jente).

Anonymkode: 15bef...95b

15 hours ago, AnonymBruker said:

Når man er gutt nummer 2 eller 3, og foreldrene plutselig betaler en masse penger og gjør en masse krumspring for å få en jente, så skjønner man etterhvert tegninga, når man blir voksen nok. Det var ikke egentlig deg vi ville ha. Vi fikk deg i håp om at du ble en jente.

Og ikke minst, som noen har nevnt tidligere, de forventningene som legges på jenta, om å være den JENTA de ønsker, som skal være jente etter deres oppfatninger og premisser. Tenk om hun ikke er flink nok til å være jente, sånn som foreldrene og samfunnet forventer at hun skal være jente!

Og uavhengig gjelder det egentlig alle barn, uavhengig av kjønn, foreldres forventninger betyr ingenitng i forhold til den personen de får, og jo mer de tvinger sitt syn frem, jo mer problemer skaper de.

Anonymkode: 434bb...b70

 

Guttene trenger da ikke få vite om det i det hele tatt. Ingen andre enn foreldrene trenger å få vite hva som skjer fordi det gjøres så tidlig at flere klarer å skjule graviditeten. Ikke alle har "synlig gravid-mage" så tidlig. Så foreldrene trenger stort sett bare å tie om det, men det får være deres valg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man er gutt nummer 2 eller 3, og foreldrene plutselig betaler en masse penger og gjør en masse krumspring for å få en jente, så skjønner man etterhvert tegninga, når man blir voksen nok. Det var ikke egentlig deg vi ville ha. Vi fikk deg i håp om at du ble en jente.

Og ikke minst, som noen har nevnt tidligere, de forventningene som legges på jenta, om å være den JENTA de ønsker, som skal være jente etter deres oppfatninger og premisser. Tenk om hun ikke er flink nok til å være jente, sånn som foreldrene og samfunnet forventer at hun skal være jente!

Og uavhengig gjelder det egentlig alle barn, uavhengig av kjønn, foreldres forventninger betyr ingenitng i forhold til den personen de får, og jo mer de tvinger sitt syn frem, jo mer problemer skaper de.

Anonymkode: 434bb...b70

Men kjære deg da. Man forteller jo ikke barna sine at man har valgt kjønn. Hvis jeg hadde gjort noe sånn hadde bare jeg og mannen min visst om det i forbindelse med en reise til en storby eller lignende. 

Anonymkode: cccf1...284

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Hvis man drar til utlandet for å «lage» jentebaby. Har man reklamasjonsrett om det skulle bli gutt i stedet? 🙄

 

*heiser ironiflagget*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt. Har du idet hele tatt fått gjennomført en konsekvensanalyse av alle berørte parter her ? Tviler ikke på at du elsker guttene dine, men mest sannsynlig kommer dette frem i senere tid, og du må være forberedt på en del spm.. ærlig talt, noen ting burde være opp til Gud.

Anonymkode: e5733...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig spesielt. Har du idet hele tatt fått gjennomført en konsekvensanalyse av alle berørte parter her ? Tviler ikke på at du elsker guttene dine, men mest sannsynlig kommer dette frem i senere tid, og du må være forberedt på en del spm.. ærlig talt, noen ting burde være opp til Gud.

Anonymkode: e5733...a7d

Gud har da fint lite med dette å gjøre. 

Anonymkode: 50039...68a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to gutter. Ønsker å oppleve å få jente også. Siden vi uansett må ha IVF for å få barn, og en del embryo uansett må gå tapt, ser jeg det ikke som helt forferdelig å ta en sjekk for kjønn før det settes inn. Har derfor vurdert det. Ingen ville noen gang funnet det ut. Bare jeg og mannen. Vi har landet på at vi ikke skal ha flere barn. Men skjønner veldig godt ønsket om en jente. Folk får si hva de vil. Det er mange forskjeller. To ulike opplevelser, rett og slett. Det føles som om man går glipp av noe. 

Anonymkode: ecff4...67b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umm det har vært slik LENGE. I mange land er det ganske normalt å ta abort hvis det er en jente.

http://www.bbc.co.uk/ethics/abortion/medical/infanticide_1.shtml

Anonymkode: f396b...539

Ja mulig det, men det gjør det greit og moralsk forkastelig. 

Anonymkode: 80a1c...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.8.2018 den 19.19, stan skrev:

 

Vi gjør allerede det samme i forhold til Downs og arvelige sykdommer. 

 

Dette har ingenting med saken å gjøre, Vi snakker om friske foster her. 

Anonymkode: 80a1c...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting med saken å gjøre, Vi snakker om friske foster her. 

Anonymkode: 80a1c...616

Foster med feil arveanlegg er det vi snakker om.  Uansett er det opp til kvinna å velge om hun ønsker å bære fram fosteret. Feil kjønn er ikke en ulovlig årsak til abort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stan skrev:

Foster med feil arveanlegg er det vi snakker om.  Uansett er det opp til kvinna å velge om hun ønsker å bære fram fosteret. Feil kjønn er ikke en ulovlig årsak til abort.

 

Heldigvis er det et stort fokus på kjønnsseleksjon hva gjelder abort. I Norge er det ikke lov å opplyse kjønn før uke 12 som er abortfristen. 

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/RvrLa/helseministeren-fullstendig-uakseptabelt

Hvorfor du blander foster med «feil arveanlegg» inn i dette, kan man lure på. 

Anonymkode: 50039...68a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud har da fint lite med dette å gjøre. 

Anonymkode: 50039...68a

Det måtte bare komme 😂 jo, det har han i min verden. 

Anonymkode: e5733...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...