Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, Helena! said:

Bachelor året va det enklest året, 0 stryk i klassa.. fikk ein B, jobbet i gruppe og trur alle hadde ca C i snitt ellers... trur du stress alt for mye, huske at du får ein veileder og at det er det endelig utkast som skal vurderes. Veilederen gir deg peike pinne underveis.. du har og mindre fag det år, sida bacheloren utgjør ganske stor andel av  påkrevde poeng

22. september: 1. prosjektskisse.

Tidlig neste år: 2. prosjektskisse (teller 20 % av karakteren).

Har 3 andre fag det året: betyr det at bacheloroppgaven er 7,5 studiepoeng?

12 hours ago, Katten.2.0 said:

Basically som alt annet man gjør på universitetet. Du tjener ingenting på å psyke deg selv såpass ned og stresse mens du fortsatt har ferie. Dette er oppskriften på å stresse på deg utbrenthet i en tidlig alder.

Jeg vet at folk f.eks. følger formelle krav forskjellig, og at forelesere ikke har brydd seg når de sensurer hjemmeeksamener: men på bachelor må man virkelig forstå hva som er de riktige formelle kravene.

Anonymkode: 7a981...43e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22. september: 1. prosjektskisse.

Tidlig neste år: 2. prosjektskisse (teller 20 % av karakteren).

Har 3 andre fag det året: betyr det at bacheloroppgaven er 7,5 studiepoeng?

Jeg vet at folk f.eks. følger formelle krav forskjellig, og at forelesere ikke har brydd seg når de sensurer hjemmeeksamener: men på bachelor må man virkelig forstå hva som er de riktige formelle kravene.

1. Prosjektskisse er bare en beskrivelse av tema du tenker å skrive om, samt noen tanker om metode. Dette vil du få tilbakemelding på av lærer/veileder. 2. Prosjektskisse trenger nødvendigvis heller ikke å være endelig plan. 

Formelle krav til bachelor finner du jo i emneplanen, og det er ikke noe voldsomme greier. Veilederen din hjelper deg. For min del synes jeg lesing til eksamen var mer stress en bacheloroppgaven. Ikke ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: 23516...456

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor mye bacheloroppgaven din teller av studiepoeng. Jeg regner med at dere gjerne skal ha 3 fag dette semesteret da, og så skrive bacheloroppgave til vårsemesteret? Eller har dere 4 fag hvert semester, som teller 7.5 sp?

Uansett, prosjektskissen er som regel en foreløpig skisse av hva du tenker å skrive om og slikt, gjerne velge et emne du vil skrive om. 

Jeg vil uansett anbefale deg å ta kontakt med administrasjonen på instituttet der du studerer, fremfor å spørre her. De er de eneste som kan gi deg konkrete svar og råd. Og jeg vil også anbefale deg å ikke stresse med det her allerede. Oppgaven skal leveres neste år, og dersom du jobber jevnt og trutt med den, går på workshop dersom det tilbys det, har møter med veileder, så går det nok helt fint!

Anonymkode: bd6af...bd1

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

'Formelle krav'. Alle innleveringer har formelle krav (ihvertfall etter første semester). Det er bare en fancy måte å si at man skal følge gitte regler for oppsett.

Som regel finner en maler på hjemmesiden til institusjonen. Word har også en ganske grei innebygd kildehåndtering, og det tilbys gjerne kursing om du fortsatt er usikker.

Du har lang tid på deg og får tilbudt masse rådgivning underveis. I tillegg har du lavere krav når du skriver alene kontra på gruppe.

Husk at dine fagansvarlige er der for å hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvor mye bacheloroppgaven din teller av studiepoeng. Jeg regner med at dere gjerne skal ha 3 fag dette semesteret da, og så skrive bacheloroppgave til vårsemesteret? Eller har dere 4 fag hvert semester, som teller 7.5 sp?

Uansett, prosjektskissen er som regel en foreløpig skisse av hva du tenker å skrive om og slikt, gjerne velge et emne du vil skrive om. 

Jeg vil uansett anbefale deg å ta kontakt med administrasjonen på instituttet der du studerer, fremfor å spørre her. De er de eneste som kan gi deg konkrete svar og råd. Og jeg vil også anbefale deg å ikke stresse med det her allerede. Oppgaven skal leveres neste år, og dersom du jobber jevnt og trutt med den, går på workshop dersom det tilbys det, har møter med veileder, så går det nok helt fint!

Anonymkode: bd6af...bd1

Har 2-3 andre fag I TILLEGG til Bachelor på 6. semester: det tilsvarer enten 7,5 studiepoeng på bachelor, eller 15 studiepoeng for oppgaven?

Blir jo veldig gøy å skrive et par hundre sider om hva jeg tenker å skrive om: når det er 1 mnd. til innlevering av Prosjekt 1, og skolen starter om 2 uker, og jeg ikke VET hva jeg skal skrive om, og kan risikere å ombestemme meg.

Ja... dette går nok superbra! :)

2 hours ago, Katten.2.0 said:

'Formelle krav'. Alle innleveringer har formelle krav (ihvertfall etter første semester). Det er bare en fancy måte å si at man skal følge gitte regler for oppsett.

Som regel finner en maler på hjemmesiden til institusjonen. Word har også en ganske grei innebygd kildehåndtering, og det tilbys gjerne kursing om du fortsatt er usikker.

Du har lang tid på deg og får tilbudt masse rådgivning underveis. I tillegg har du lavere krav når du skriver alene kontra på gruppe.

Husk at dine fagansvarlige er der for å hjelpe deg.

Poenget var mer at vi følger alle formelle krav: det er bare det at noen skriver kildene litt annerledes enn andre, og likefår får på tilbakemelding av karakteren at de oppfyller formelle krav:

Alle har skrevet formelle krav på forskjellig tolkningsmåte: alle har fått godkjent: NÅ kommer den virkelige testen.

Og nei: selvfølgelig er det ikke snillere krav til folk som skriver alene. Hvor får du det fra?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 2-3 andre fag I TILLEGG til Bachelor på 6. semester: det tilsvarer enten 7,5 studiepoeng på bachelor, eller 15 studiepoeng for oppgaven?

Blir jo veldig gøy å skrive et par hundre sider om hva jeg tenker å skrive om: når det er 1 mnd. til innlevering av Prosjekt 1, og skolen starter om 2 uker, og jeg ikke VET hva jeg skal skrive om, og kan risikere å ombestemme meg.

Ja... dette går nok superbra! :)

Poenget var mer at vi følger alle formelle krav: det er bare det at noen skriver kildene litt annerledes enn andre, og likefår får på tilbakemelding av karakteren at de oppfyller formelle krav:

Alle har skrevet formelle krav på forskjellig tolkningsmåte: alle har fått godkjent: NÅ kommer den virkelige testen.

Og nei: selvfølgelig er det ikke snillere krav til folk som skriver alene. Hvor får du det fra?

Det går fint an å ombestemme seg. Var noen som gjorde det på mitt studie, både på bachelor og master. Men du burde jo ha gjort deg opp noen tanker om tema til nå. Du har tross alt fullført to år av studiet, og at en del av tredje året består av en bacheloroppgave kom vel ikke som noen overraskelse?

Når det gjelder formelle krav i forhold til kilder, så burde du jo ha lært deg regler for det nå. Og de formelle kravene er annerledes når man skriver alene i form av lengden og omfanget av oppgaven. Ut i fra alle dine bekymringer og negative innstilling vil det kanskje være best for deg å droppe ut? Virker som du har bestemt deg for å ikke klare dette.

Anonymkode: 23516...456

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg prøver å skissere er at vi alle sammen: både grupper og enkeltpersoner, har fulgt samme formelle krav-manual.

Vi har alle tolket den forskjellig, så selve henvisningen i løpende tekst og litteraturliste blir annerledes.

Alle har bedt om tilbakemelding på formelle krav: alle har fått ''Alt ser bra ut'' i kommentar under Formelle krav.

Det betyr: sensorer tillater å tolke formelle krav slik de vil.

Det er det jeg prøver å få fram til dere: at formelle krav muligens står faktisk litt fritt?

Og det med å ombestemme: da mente jeg ikke droppe ut, men å ombestemme tema. Blir jo veldig koselig å levere Prosjekt 2, som teller 20 %, og endre problemstillingen 1. januar...

Men ja, bør kanskje se på muligheter for å droppe bachelor, og bare ta fagene vi har: og ta opp bachelor, og fokusere kun på den neste år?

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg prøver å skissere er at vi alle sammen: både grupper og enkeltpersoner, har fulgt samme formelle krav-manual.

Vi har alle tolket den forskjellig, så selve henvisningen i løpende tekst og litteraturliste blir annerledes.

Alle har bedt om tilbakemelding på formelle krav: alle har fått ''Alt ser bra ut'' i kommentar under Formelle krav.

Det betyr: sensorer tillater å tolke formelle krav slik de vil.

Det er det jeg prøver å få fram til dere: at formelle krav muligens står faktisk litt fritt?

Og det med å ombestemme: da mente jeg ikke droppe ut, men å ombestemme tema. Blir jo veldig koselig å levere Prosjekt 2, som teller 20 %, og endre problemstillingen 1. januar...

Men ja, bør kanskje se på muligheter for å droppe bachelor, og bare ta fagene vi har: og ta opp bachelor, og fokusere kun på den neste år?

Forstod at du mente endre tema. Det er fullt mulig å gjøre, og ikke uvanlig.

På bachelor må du bruke en bestemt kildestil. Rart at dere ikke har lært det/brukt en fast tidligere i studiet. Hvilke andre formelle krav er det egentlig du mener som er så vrient?

Endret av Siki
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du: ikke slutter å bruke ":" i alle setninger: stryker du i hvert fall. 

Anonymkode: 60b0c...c8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Siki said:

Forstod at du mente endre tema. Det er fullt mulig å gjøre, og ikke uvanlig.

På bachelor må du bruke en bestemt kildestil. Rart at dere ikke har lært det/brukt en fast tidligere i studiet. Hvilke andre formelle krav er det egentlig du mener som er så vrient?

Og å endre tema er IKKE en vei for bedre karakter.

Og angående det med Formelle krav:

Jeg kan egentlig ikke si det tydeligere enn jeg har skrevet.

Vi har fulgt Bachelor-oppgavens formelle krav i alle hjemmeeksamner, og bachelorstudenter bruker samme formelle krav som i alle hjemmeeksamen: fordi det er samme... formelle krav/manual?

Det er derfor jeg finner det så interessant:

1 Manual. Flere tusen forskjellige tolkninger: alle godkjennes.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og å endre tema er IKKE en vei for bedre karakter.

Og angående det med Formelle krav:

Jeg kan egentlig ikke si det tydeligere enn jeg har skrevet.

Vi har fulgt Bachelor-oppgavens formelle krav i alle hjemmeeksamner, og bachelorstudenter bruker samme formelle krav som i alle hjemmeeksamen: fordi det er samme... formelle krav/manual?

Det er derfor jeg finner det så interessant:

1 Manual. Flere tusen forskjellige tolkninger: alle godkjennes.

Å endre tema har lite å si så tidlig i prosessen. Hvis du synes det er vanskelig med kildereferanse så burde du få med deg de kursene skolen tilbyr 😊

AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2018 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Ja.

Du får det til å høres lett ut.

Jeg leser på Høyskolens nettsider prosessen trinnvis ved en bachelor: virker som det er frister og datoer helt fra skolestart om et par uker til jeg går ut på denne tiden neste år.

Det står at man ikke har krav til egen forskning, men er jo alltid studenter som foretar egne spørreundersøkelser til bacheloren sin, der de kommer inn i andres forelesninger og skal ha folk til å fylle ut et 20 minutters spørreskjema.

Hva tenker dere om å skrive den alene vs. sammen med andre?

Vi har hatt gruppeeksamner jeg har gjort både alene og med andre, men har aldri reflektert over hva som tar mest energi til slutt; og nå må jeg ta en beslutning selv.

Slike spørreundersøkelser gir gjerne ikke et resultat som *egentlig* sier så veldig mye - skjemaene er for dårlige i seg selv, og man får ikke mange nok svar. I praksis ender man med å lage søylediagram over noe ikke veldig interessant. Jeg ville heller gjort en litteraturstudie og satt meg grundigere inn i forskningen på et fagområde. Kanskje med mindre man fikk «piggyback» på et forskningsprosjekt på instituttet, hvor man slapp å lage spørreskjema som ikke besvarer noe som helst..

Sammen med noen? Bra hvis det funker, grusomt hvis det ikke gjør det. Så det vil komme veldig an på hvem du skal skrive med.

Anonymkode: 11e90...18c

AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2018 den 20.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt medstudenter hva de har hørt om studenter som nylig gikk ut.

Spørsmålet:

''Er bacheloråret vanskelig?'' ga alle ''Ja'' til svar.

Jeg er der at jeg vurderer å kutte medlemskapet i SATS, droppe min egen bursdag, endre døgnrytme til å kun rekke å sove 5 timer natten, lese pensum mens jeg sitter på bussen/går på gaten/og er på restuarant, og jeg vurderer til og med å kutte familiekontakt de neste 9-10 mnd. fordi jeg vet at dette vil ta tid.

Vi prater om en første bachelorinnlevering om en måneds tid: og skolen har enda ikke startet før om 2 uker.

Vi prater om 7 eksamner dette semesteret og 5-7 eksamner neste semester. I TILLEGG til bachelor.

Jeg for min del prøver å Google tidligere svar på bachelorspørsmålet, og blir bare mer og mer hellende mot at jeg har 2 valg:

1. Ofre alt sosialt liv for 1 skoleår eller

2. Droppe ut og søke jobb med de kursene jeg har.

Når bestekompisen min droppet ut og jeg ikke har noen å skrive med, og alle andre har hatt de samme gruppene i 3 år på hjemmeeksamner, så sier det seg selv at jeg må gjøre 3 ganger mer i min oppgave.

Det er vel noe som heter 8-8-8 regelen ang. arbeidsliv, fritid og søvn: her blir det 8-8-8 i arbeid, da jeg jobbber alene: men ser jo fint hvordan resten kan kombinere inn 8-16 timers fritid, hver dag, det kommende semesteret: jeg var der selv i fjor, men ikke år.

Slapp av! Det er en bacheloroppgave, ikke en doktorgrad. Det går helt fint. En bachelor er mye mindre omfattende enn du tror. 

AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2018 den 2.33, Katten.2.0 skrev:

Skrev min på tre døgn og fikk C.

Hvor vanskelig det er kommer an på faget ditt og hvilke akademiske ferdigheter du har. Jeg henter lett essensen ut av ting og er relativt dyktig til å framstå som mer kunnskapsrik enn jeg er, ergo faller det meste av akademia lett for meg. (Studerte også 200% på tidspunktet)

Og jeg satt hver dag i 3 mnd og fikk C. Urettferdig.

Men Bacheloroppgaven er meeeget oppskrytt. Du får jo ikke akkurat frie tøyler til å skrive om hva som helst. Og det er tekniske krav om hvordan en oppgave skal se ut. Så jeg stresset mer med å få riktige marger, riktig linjeavstand, riktig størrelse på bokstaver, riktig innholdsliste, riktig litteraturliste, riktige sidetall, at henvisninger til forfattere må skrives på riktig måte, osv.

Her måtte vi i problemstillingen ta med et essensielt begrep som vi hadde lært mye om gjennom utdanningen. Så da "måtte" jeg f.eks skrive om brukermedvirkning, selv om jeg ikke ville det.....

Anonymkode: 16594...f75

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Slike spørreundersøkelser gir gjerne ikke et resultat som *egentlig* sier så veldig mye - skjemaene er for dårlige i seg selv, og man får ikke mange nok svar. I praksis ender man med å lage søylediagram over noe ikke veldig interessant. Jeg ville heller gjort en litteraturstudie og satt meg grundigere inn i forskningen på et fagområde. Kanskje med mindre man fikk «piggyback» på et forskningsprosjekt på instituttet, hvor man slapp å lage spørreskjema som ikke besvarer noe som helst..

Sammen med noen? Bra hvis det funker, grusomt hvis det ikke gjør det. Så det vil komme veldig an på hvem du skal skrive med.

Det er likevel slik at i alle hjemmeeksamener vi har hatt, sier foreleser at å lage egne spørreundersøkelser for data ikke er nødvendig. Alle gjør det likevel, fordi de tror det gir dem ''bedre og mer hjemmelaget data, som er bedre''; og mange får faktisk bedre karakter.

Slapp av! Det er en bacheloroppgave, ikke en doktorgrad. Det går helt fint. En bachelor er mye mindre omfattende enn du tror. 

Hvordan vil du sammenligne bachelor vs. master vs. doktorgrad?

Men Bacheloroppgaven er meeeget oppskrytt. Du får jo ikke akkurat frie tøyler til å skrive om hva som helst. Og det er tekniske krav om hvordan en oppgave skal se ut. Så jeg stresset mer med å få riktige marger, riktig linjeavstand, riktig størrelse på bokstaver, riktig innholdsliste, riktig litteraturliste, riktige sidetall, at henvisninger til forfattere må skrives på riktig måte, osv.

Dette virker jo bare som basic formelle krav: akkurat som hele denne tråden har handlet om, egentlig.

Anbefaler du å skrive direkte inn i Word og ha det koblet opp mot ''Skyen'' vs. Google Doc's mtp. på de små detaljene som kan endres når du overfører fra Doc's til Word og videre til PDF?

Skrevet
On 8/7/2018 at 5:52 PM, AnonymBruker said:

Alle følger "formelle krav" etter første semester. Dette er vanlig i hele akademiske Norge.

Det er veldig enkelt: Bruker dere Harvard-stilen, så søker du den opp og følger den til punkt og prikke. Samme om det er APA, MLA, Chicago eller hva faen enn. Man ser hvordan det gjøres - finnes utallige guider på nett - og fikser det deretter.

Word har som sagt en meget fin måte å håndtere det på, endnote òg osv.

Jeg ville satt av en dag for å gjennomgå alle formelle krav, da formaliafeil sjeldent tar mer enn et par timer å rette opp (sjeldent mer enn minutter). Strengt tatt holder det med en dag å sette opp alt, om du har skrevet alt ferdig.

Det er alltid lavere krav på lengde og (til dels) faglig kvalitet om man skriver alene kontra grupper. Dette fordi sensor tar hensyn til hvor mange personer som har produsert hva de leser - også grunnen til at jeg jobber alene.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg satt hver dag i 3 mnd og fikk C. Urettferdig.

Her måtte vi i problemstillingen ta med et essensielt begrep som vi hadde lært mye om gjennom utdanningen. Så da "måtte" jeg f.eks skrive om brukermedvirkning, selv om jeg ikke ville det.....

Skal være sagt at jeg skrev den i slutten av tyveårene etter å ha brukt lang tid på å lære meg akademisk skriving. Ser også ut som at du var uheldig og ble låst til et kjipt tema, hvor jeg stod relativt fritt innenfor faget mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg kjenner med bachelor har jobbet ved siden av. De har fått 100% jobb fra mars og brukt minimalt med tid på å skrive bacheloren og enda fått B. Så er nok ikke den største oppgaven. 

Anonymkode: 2122d...11f

Skrevet

Gjør som ble foreslått litt lenger opp her, bruk litt tid på å sette deg inn i diverse krav (antall sider, oppsett, referansestil, linjeavstand osv). Min oppfatning er at mange glemmer av dette og så stresser mye på slutten over noe som kunne vært enkelt avklart helt i starten.

Gå for et litteraturstudie om du kan (min personlige mening), en bacheloroppgave er såpass liten at noen form for 'egen' forskning fører lite med seg. Det å kunne gjennomføre et godt litteraturstudie er nyttig å kunne også senere, både i eventuelt videre studier og i jobbsammenheng.

Se om du kan få tak i noen tidligere bacheloroppgaver - mange studiesteder har eksempler de kan vise fram, så ser du hvordan ting er blitt gjort tidligere. Hør med veileder om forslag.

Pust med magen - jobb med veileder om å finne en god (og realistisk!) problemstilling. Dette går bra!

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Katten.2.0 said:

Alle følger "formelle krav" etter første semester. Dette er vanlig i hele akademiske Norge.

Det er veldig enkelt: Bruker dere Harvard-stilen, så søker du den opp og følger den til punkt og prikke. Samme om det er APA, MLA, Chicago eller hva faen enn. Man ser hvordan det gjøres - finnes utallige guider på nett - og fikser det deretter.

Word har som sagt en meget fin måte å håndtere det på, endnote òg osv.

Jeg ville satt av en dag for å gjennomgå alle formelle krav, da formaliafeil sjeldent tar mer enn et par timer å rette opp (sjeldent mer enn minutter). Strengt tatt holder det med en dag å sette opp alt, om du har skrevet alt ferdig.

Og:

3 hours ago, Ego said:

Gjør som ble foreslått litt lenger opp her, bruk litt tid på å sette deg inn i diverse krav (antall sider, oppsett, referansestil, linjeavstand osv). Min oppfatning er at mange glemmer av dette og så stresser mye på slutten over noe som kunne vært enkelt avklart helt i starten.

Ok:

Jeg må stille dere et helt ærlig spørsmål:

Er det virkelig slik at det jeg har prøvd å redegjøre for ang. formelle krav og manual, virkelig var vanskelig å forstå?

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Og:

Ok:

Jeg må stille dere et helt ærlig spørsmål:

Er det virkelig slik at det jeg har prøvd å redegjøre for ang. formelle krav og manual, virkelig var vanskelig å forstå?

Meh. Jobb deg ihjel og få en drittkarakter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...