AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #1 Skrevet 4. august 2018 Hei, Går Høyskole. Har siste året fra studiestart som går om et par uker. Medstudenter sier de har hørt at A-studenter selv sliter med å få bare E på bachelor, og at bachelor er altfor vanskelig. En ting er overgangen fra ungdomsskolen til vgs til studie osv. men virker som bachelor er som å gå fra barnehagen til universitet i forhold. Hvor vanskelig er egentlig en bacheloroppgave, og hva ER egentlig en bacheloroppgave? Jeg ser på bacheloroppgaven som et lite forskningsprosjekt. Jeg har sett meg ut 1 av alle fag jeg har hatt til nå, og sett meg ut 1 kp. i en spesifikk bok: der var det en forskning jeg gjerne skulle forsket videre på, eller sett på i kulturelle kontekster. Det er vel ikke en for bred oppgave? En bachelor er vel også basic forskning som at du bruker pensum du har lært i løpet av 3 år, til å danne en hypotese: hypotesen bruker du pensum igjen til for å vurdere deg enig eller uenig: deretter bruker du pensum videre i forskningsarbeidet (metode 1 eller 2), for å avkrefte eller bekrefte hypotesen, og det er bacheloroppgaven? De skal vel ikke sjekke på en bachelor hva du IKKE kan, men hva du FAKTISK kan? Anonymkode: 7a981...43e
Knirke Skrevet 4. august 2018 #2 Skrevet 4. august 2018 For min del synes jeg siste året på bacheloren var det letteste.. Man har mye frihet når man skriver oppgave, og jeg liker å skrive. Mange roter seg bort i å lage en altfor teknisk oppgave, og bruker så mange fremmedord som mulig for å prøve å imponere sensor. Bruk biblioteket på skolen for å finne og lese tidligere studenters bacheloroppgaver, er mitt tips😉. Jeg leste også flere masteroppgaver da jeg gjorde research, men det er ikke meningen man skal legge seg på samme nivå på bachelor. Se på det som en lang innlevering. 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #3 Skrevet 4. august 2018 Det er alltid rykter om hva som er vanskelig og hvem som er streng osv. Det er overhodet ikke slik at A-studenter sliter med å få E på bacheloren, men man må jo legge en hederlig innsats i oppgaven. MÅ du forresten skrive bacheloroppgave? På en del bachelorgrader trenger du ikke å skrive oppgave, du bare tar emner tilsvarende 180 stp. Anonymkode: 667bd...854 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #4 Skrevet 4. august 2018 For min del var det siste året på bacheloren det beste. Å skrive oppgaven er jo superchill. Jeg hadde C i snitt før sisteåret og fikk A på bacheloroppgaven uten å føle at jeg jobbet så mye med den. Anonymkode: b15d5...ca4 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #5 Skrevet 4. august 2018 Bacheloroppgaven er vel mer som en lang innlevering hvor du fordyper deg i et tema med utgangspunkt i en problemstilling/hypotese, som vanligvis allerede er forsket en del på. Jeg jobbet ikke spesielt hardt med min bacheloroppgave, fikk allikevel A. Anonymkode: 23516...456 3
Katten.2.0 Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 Skrev min på tre døgn og fikk C. Hvor vanskelig det er kommer an på faget ditt og hvilke akademiske ferdigheter du har. Jeg henter lett essensen ut av ting og er relativt dyktig til å framstå som mer kunnskapsrik enn jeg er, ergo faller det meste av akademia lett for meg. (Studerte også 200% på tidspunktet) 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Det er alltid rykter om hva som er vanskelig og hvem som er streng osv. Det er overhodet ikke slik at A-studenter sliter med å få E på bacheloren, men man må jo legge en hederlig innsats i oppgaven. MÅ du forresten skrive bacheloroppgave? På en del bachelorgrader trenger du ikke å skrive oppgave, du bare tar emner tilsvarende 180 stp. Anonymkode: 667bd...854 Ja. 16 hours ago, AnonymBruker said: Bacheloroppgaven er vel mer som en lang innlevering hvor du fordyper deg i et tema med utgangspunkt i en problemstilling/hypotese, som vanligvis allerede er forsket en del på. Jeg jobbet ikke spesielt hardt med min bacheloroppgave, fikk allikevel A. Anonymkode: 23516...456 Du får det til å høres lett ut. Jeg leser på Høyskolens nettsider prosessen trinnvis ved en bachelor: virker som det er frister og datoer helt fra skolestart om et par uker til jeg går ut på denne tiden neste år. Det står at man ikke har krav til egen forskning, men er jo alltid studenter som foretar egne spørreundersøkelser til bacheloren sin, der de kommer inn i andres forelesninger og skal ha folk til å fylle ut et 20 minutters spørreskjema. Hva tenker dere om å skrive den alene vs. sammen med andre? Vi har hatt gruppeeksamner jeg har gjort både alene og med andre, men har aldri reflektert over hva som tar mest energi til slutt; og nå må jeg ta en beslutning selv. Anonymkode: 7a981...43e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 Cruisa gjennom bacheloren min, ble hardere på master. Skrev 60 STP masteroppgave ved siden av deltidsjobb, fikk A. Dette var dog på universitetet, kanskje mer obligatorisk på høyskole? Anbefaler deg å skrive oppgave alene, mye frustrasjon i gruppearbeid og om du får dårligere karakter enn du ønsker så kan det være andres feil - og det er ingenting du kan gjøre med det. Anonymkode: 4b153...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Du får det til å høres lett ut. Jeg leser på Høyskolens nettsider prosessen trinnvis ved en bachelor: virker som det er frister og datoer helt fra skolestart om et par uker til jeg går ut på denne tiden neste år. Det står at man ikke har krav til egen forskning, men er jo alltid studenter som foretar egne spørreundersøkelser til bacheloren sin, der de kommer inn i andres forelesninger og skal ha folk til å fylle ut et 20 minutters spørreskjema. Hva tenker dere om å skrive den alene vs. sammen med andre? Vi har hatt gruppeeksamner jeg har gjort både alene og med andre, men har aldri reflektert over hva som tar mest energi til slutt; og nå må jeg ta en beslutning selv. Anonymkode: 7a981...43e Jeg synes ikke det var spesielt vanskelig, men det kommer jo helt sikkert an på hva slags nivå man ligger på. Vi begynte arbeidet med bacheloren rett før slutten av høst semesteret. Da måtte vi levere inn tema og problemstilling. På nyåret begynte vi arbeidet med utforming av prosjektplan og presentasjon av den. Utover det hadde vi en samling hvor vi hadde workshop med andre i klassen hvor vi kom med tilbakemeldinger på hverandres tekster. Arbeidet med selve oppgaven startet i slutten av mars, og da var den eneste tidsfristen innleveringsdatoen. Ja, man kan velge å bruke kvantitativ eller kvalitativ metode hvis man vil drive egen forskning. Men vil egentlig ikke kalle det forskning. Man arbeider som oftest (avhenger nok av fagfelt) innenfor et problemområde som er forsket mye på fra før, og resultatene er ikke akkurat banebrytende. Selve oppgaven er heller ikke like omfattende som et forskningsprosjekt. Jeg foretrakk å skrive alene. I løpet av studiet hadde vi mange gruppesamarbeid, og jeg trives absolutt best alene. Da har jeg full kontroll på det som blir gjort og teksten blir slik jeg foretrekker. Synes og det er mer effektivt å skrive alene og man slipper å planlegge ut i fra andres kalender. Hva man liker vil nok være veldig individuelt, og hvis man skal jobbe alene bør man være ganske selvstendig. Hvis man velger å skrive alene kan det være lurt å «alliere» seg med andre studenter som og skriver alene, slik at man kan få tilbakemeldinger på egen tekst. Dette får du og hjelp av veileder til. Anonymkode: 23516...456
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 Bacheloroppgaven var like lett som alt annet vi drev med på studiet. Jeg jobbet minimalt og fikk c. Fornøyd med det ettersom jeg prioriterte unger og jobb fremfor oppgaven. Anonymkode: 3c74a...cac
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #11 Skrevet 6. august 2018 Jeg leser skolens oppsett på bachelor nå. Prosjetskisse 1 skal leveres om 1 mnd. Jeg vet enda ikke om noen vil være på gruppe med meg til bachelor, eller om det er like greit å skrive alene. Jeg vet jo såvidt hva en bachelor er: jeg trodde det var et lite eget forskningsprosjekt innenfor et fagområde på et halvt år, mens master var en 2-årig forskning, osv. Og i tillegg har i vi andre fag i løpet av året. Folk sier man først begynner å skrive på oppgaven neste år. Da svarer jeg at det faktisk bare er 1 mnd. til første bachelorinnlevering. Anonymkode: 7a981...43e
Katten.2.0 Skrevet 6. august 2018 #12 Skrevet 6. august 2018 Du overanalyserer og stresser unødvendig med dette. Slapp av - bacheloroppgaven er bare en litt grundig innlevering med tilhørende ekstra deadlines. 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. august 2018 #13 Skrevet 6. august 2018 Nei, det er ikke vanskelig (men du må jo selvsagt gidde å gjøre en innsats). Har du hatt gode karakterer hittil, kan du forvente å få det på bacheloroppgaven også. Det er ikke vanlig at folk som har hatt A-snitt hele veien sliter med å få E på bacheloroppgaven. Det du har hørt om dreier seg nok om sjeldne tilfeller, f.eks at studenten har misforstått eller noe.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #14 Skrevet 6. august 2018 Jeg har spurt medstudenter hva de har hørt om studenter som nylig gikk ut. Spørsmålet: ''Er bacheloråret vanskelig?'' ga alle ''Ja'' til svar. Jeg er der at jeg vurderer å kutte medlemskapet i SATS, droppe min egen bursdag, endre døgnrytme til å kun rekke å sove 5 timer natten, lese pensum mens jeg sitter på bussen/går på gaten/og er på restuarant, og jeg vurderer til og med å kutte familiekontakt de neste 9-10 mnd. fordi jeg vet at dette vil ta tid. Vi prater om en første bachelorinnlevering om en måneds tid: og skolen har enda ikke startet før om 2 uker. Vi prater om 7 eksamner dette semesteret og 5-7 eksamner neste semester. I TILLEGG til bachelor. Jeg for min del prøver å Google tidligere svar på bachelorspørsmålet, og blir bare mer og mer hellende mot at jeg har 2 valg: 1. Ofre alt sosialt liv for 1 skoleår eller 2. Droppe ut og søke jobb med de kursene jeg har. Når bestekompisen min droppet ut og jeg ikke har noen å skrive med, og alle andre har hatt de samme gruppene i 3 år på hjemmeeksamner, så sier det seg selv at jeg må gjøre 3 ganger mer i min oppgave. Det er vel noe som heter 8-8-8 regelen ang. arbeidsliv, fritid og søvn: her blir det 8-8-8 i arbeid, da jeg jobbber alene: men ser jo fint hvordan resten kan kombinere inn 8-16 timers fritid, hver dag, det kommende semesteret: jeg var der selv i fjor, men ikke år. Anonymkode: 7a981...43e
Katten.2.0 Skrevet 6. august 2018 #15 Skrevet 6. august 2018 Herregud, ro deg ned. En bacheloroppgave er, som sagt, bare en litt større innlevering hvor du også må levere litt underveis. De første innleveringene går gjerne på tema du kan tenke deg å skrive om. 10
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. august 2018 #16 Skrevet 6. august 2018 Så vanskelig er det ikke, TS, slapp av. Aldri hørt om noen som har levd sånn i et helt år på grunn av en bacheloroppgave! Kanskje de siste par ukene før innlevering av masteroppgaven bare Du høres overnervøs ut. Hvis du jobber noen timer hver dag og du er normalt utrustet i toppen, vil du bestå med glans.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #17 Skrevet 6. august 2018 3 hours ago, Katten.2.0 said: Herregud, ro deg ned. En bacheloroppgave er, som sagt, bare en litt større innlevering hvor du også må levere litt underveis. De første innleveringene går gjerne på tema du kan tenke deg å skrive om. Det er fortsatt en formell prosess med frister og akademisk betydning. 1 hour ago, Anonymus Notarius said: Så vanskelig er det ikke, TS, slapp av. Aldri hørt om noen som har levd sånn i et helt år på grunn av en bacheloroppgave! Kanskje de siste par ukene før innlevering av masteroppgaven bare Du høres overnervøs ut. Hvis du jobber noen timer hver dag og du er normalt utrustet i toppen, vil du bestå med glans. Jeg får vanligvis mellom C og B på hjemmeeksamener og skoleeksamener i emnefagene. Jeg var ikke altfor pessimistisk på å rykke ned i snitt når jeg så læreplansmålene for de fagene vi skal ha nå: inntil at jeg realiserte at bacheloroppgaven starter NÅ, og går til mai. Det ''starte å skrive nesteår''-crap nekter jeg å tro på, dessverre. 8 fag, 16 eksamener + bachelor: samtidig. Ja DET går nok bra det, ja! Anonymkode: 7a981...43e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #18 Skrevet 6. august 2018 På 5.8.2018 den 14.47, AnonymBruker skrev: Ja. Du får det til å høres lett ut. Jeg leser på Høyskolens nettsider prosessen trinnvis ved en bachelor: virker som det er frister og datoer helt fra skolestart om et par uker til jeg går ut på denne tiden neste år. Det står at man ikke har krav til egen forskning, men er jo alltid studenter som foretar egne spørreundersøkelser til bacheloren sin, der de kommer inn i andres forelesninger og skal ha folk til å fylle ut et 20 minutters spørreskjema. Hva tenker dere om å skrive den alene vs. sammen med andre? Vi har hatt gruppeeksamner jeg har gjort både alene og med andre, men har aldri reflektert over hva som tar mest energi til slutt; og nå må jeg ta en beslutning selv. Anonymkode: 7a981...43e Jeg tar en doktorgrad aws og jeg tenker at du må forsøke å bli mer selvstendig, og at KG er et veldig, veldig, veldig tullete sted å søke råd om akademia. Du vil få 17 høyst personlige opplevelser. Gå til studieveileder. Sjekk skolens nettsider. Sjekk med de på studiet ditt. Det er stor forskjell mellom studiested, og til og med internt mellom studier på samme sted. Anonymkode: b6baf...098 3
havfruen91 Skrevet 6. august 2018 #19 Skrevet 6. august 2018 Bachelor året va det enklest året, 0 stryk i klassa.. fikk ein B, jobbet i gruppe og trur alle hadde ca C i snitt ellers... trur du stress alt for mye, huske at du får ein veileder og at det er det endelig utkast som skal vurderes. Veilederen gir deg peike pinne underveis.. du har og mindre fag det år, sida bacheloren utgjør ganske stor andel av påkrevde poeng
Katten.2.0 Skrevet 6. august 2018 #20 Skrevet 6. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er fortsatt en formell prosess med frister og akademisk betydning. Anonymkode: 7a981...43e Basically som alt annet man gjør på universitetet. Du tjener ingenting på å psyke deg selv såpass ned og stresse mens du fortsatt har ferie. Dette er oppskriften på å stresse på deg utbrenthet i en tidlig alder. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå