Gå til innhold

Tips til bruk av hvitvinsrester


Eun

Anbefalte innlegg

Har en nesten full flaske med god hvitvin ståendes i kjøleskapet. Den ble åpna på mandag og det var meningen at den skulle drikkes i løpet av uka, men slik ble det ikke. Den kosta et par hundrelapper og jeg blir litt trist av å bare skulle helle den ut.

Tips til hva jeg kan gjøre med den? Helst noe annet enn dampede blåskjell og risotto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fyll opp noen isterningposer med vinen og legg i fryseren. Da har du til du skal lage en saus eller noe med hvitvin som ingrediens.

Husk å merke posene, så det ikke blir noen utilsiktete hendelser...

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, T-Rex skrev:

Fyll opp noen isterningposer med vinen og legg i fryseren. Da har du til du skal lage en saus eller noe med hvitvin som ingrediens.

Husk å merke posene, så det ikke blir noen utilsiktete hendelser...

Jeg heller mest mot å gjøre dette, ja. Men er det ikke vanskelig å få vinen over i posen? Når jeg har vann på slike isposer så spruter det som regel til alle kanter 😁 Men nå kom jeg på at jeg har jo sånne vanlige brett til isbiter, så kan uansett få fylt et slikt. Takk for tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mallard skrev:

Du kan lage bearnaise fra bunnen av, det smaker alltid fantastisk. Servér det for eksempel med en god biff og hasselbackpoteter. 

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/bearnaisesaus1/?gclid=EAIaIQobChMI9KK7tNvT3AIVxaiaCh3d-A2AEAAYASAAEgKZMvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Takk for tips og link! Er i utgangspunktet ikke glad i bearnaise, men det frister å prøve og lage den fra bunnen av når jeg før har muligheten. Kanskje jeg blir positivt overraska 😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like greit å fryse 1-2 dl i vanlige fryseposer. Du trenger aldri så lite som 1 isterning hvitvin i en rett.

Mitt tips til bruk er beurre blanc, verdens beste smørsaus. Særlig god til fisk, men også til feks asparges eller andre dampede grønnsaker.

En hvitvinsskvett gjør seg også i saus av friske tomater, særlig nå om sommeren. Tomater, sjalottløk, hvitløk, chili, røkt paprika, litt safran - og så koker du blomkålbuketter til dette, og har til pasta eller couscous, med litt ristede mandelflak på, og finhakket persille og sitronskall. :spise: 

Anonymkode: 56b95...2eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er like greit å fryse 1-2 dl i vanlige fryseposer. Du trenger aldri så lite som 1 isterning hvitvin i en rett.

Mitt tips til bruk er beurre blanc, verdens beste smørsaus. Særlig god til fisk, men også til feks asparges eller andre dampede grønnsaker.

En hvitvinsskvett gjør seg også i saus av friske tomater, særlig nå om sommeren. Tomater, sjalottløk, hvitløk, chili, røkt paprika, litt safran - og så koker du blomkålbuketter *til dette, og har til pasta eller couscous, med litt ristede mandelflak på, og finhakket persille og sitronskall. :spise: 

Anonymkode: 56b95...2eb

* i dette, skulle det stå. Slik at blomkålen tar smak av alle ingrediensene i sausen. :sikle: 

Anonymkode: 56b95...2eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Eun skrev:

Takk for tips og link! Er i utgangspunktet ikke glad i bearnaise, men det frister å prøve og lage den fra bunnen av når jeg før har muligheten. Kanskje jeg blir positivt overraska 😁 

Om ikke du liker det så godt selv, så er det sikkert noen som blir glad for en middagsinvitasjon. 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Eun skrev:

Jeg heller mest mot å gjøre dette, ja. Men er det ikke vanskelig å få vinen over i posen? Når jeg har vann på slike isposer så spruter det som regel til alle kanter 😁 Men nå kom jeg på at jeg har jo sånne vanlige brett til isbiter, så kan uansett få fylt et slikt. Takk for tips!

Hell over i en kanne med god helletut først, da er det lettere. Jeg pleier å sette isbitposen i et tomt litermål også, så har jeg enda enda mer kontroll :jepp:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er like greit å fryse 1-2 dl i vanlige fryseposer. Du trenger aldri så lite som 1 isterning hvitvin i en rett.

Mitt tips til bruk er beurre blanc, verdens beste smørsaus. Særlig god til fisk, men også til feks asparges eller andre dampede grønnsaker.

En hvitvinsskvett gjør seg også i saus av friske tomater, særlig nå om sommeren. Tomater, sjalottløk, hvitløk, chili, røkt paprika, litt safran - og så koker du blomkålbuketter til dette, og har til pasta eller couscous, med litt ristede mandelflak på, og finhakket persille og sitronskall. :spise: 

Anonymkode: 56b95...2eb

Dette stemmer som oftest, så hver især får jo gjøre det som virker mest praktisk.

Men 1 isbit er 15-20 ml, så 5-7 isbiter er 1 dl. Med så små enheter er det lettere å ta akkurat så mye som man trenger av gangen. Vanligvis er det ikke akkurat kritisk på milliliteren, men om det er det, går det an å tine isbitene i et målebeger. Og da blir svinnet minimalt.

Isbitposene er ikke akkurat dyre heller, i forhold til vinen.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Dette stemmer som oftest, så hver især får jo gjøre det som virker mest praktisk.

Men 1 isbit er 15-20 ml, så 5-7 isbiter er 1 dl. Med så små enheter er det lettere å ta akkurat så mye som man trenger av gangen. Vanligvis er det ikke akkurat kritisk på milliliteren, men om det er det, går det an å tine isbitene i et målebeger. Og da blir svinnet minimalt.

Isbitposene er ikke akkurat dyre heller, i forhold til vinen.

Neida, jeg synes bare det er mye mer praktisk både å helle vinslanter i vanlig pose, knyte igjen og fryse, og så bare klippe opp posen på toppen og ha vinklumpen ned i saus/gryte, heller enn å få vinen ned i tuten på isbitposen, og så kneppe ut mange biter for å få nok til sausen/gryta.

Anonymkode: 56b95...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Har du smakt på vinen? Er den virkelig ikke drikkendes lenger? Hvis den har stått urørt med korken i i kjølskap siden mandag så kan den rett og slett være drikkendes fortsatt, kanskje den har tapt seg litt i løpet av de par siste dagene, men den kan fortsatt være helt grei. Normalt sett vil jeg si at dag en og to etter åpning merker du knapt forskjell, dag tre og fire starter man nok å merke forskjell på smaken og dag fem etter åpning er som regel siste dag en vin som har stått i kjøleskap kan drikkes. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Overrasket said:

Har du smakt på vinen? Er den virkelig ikke drikkendes lenger? Hvis den har stått urørt med korken i i kjølskap siden mandag så kan den rett og slett være drikkendes fortsatt, kanskje den har tapt seg litt i løpet av de par siste dagene, men den kan fortsatt være helt grei.

Man plasserer da ikke vin som ikke er drikkendes i fryseren for å bruke til mat!

Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
6 minutter siden, T-Rex said:

Man plasserer da ikke vin som ikke er drikkendes i fryseren for å bruke til mat!

Makan!

Nei, det er jeg enig i, men siden TS ikke spesifiserte om noen smakte på vinen i dag eller ikke er det et rimelig spørsmål å stille. Noe vin ville nok vært for dårlig etter samme antall dager, men annen vin kunne vært sånn ca. akseptabel å drikke fortsatt. En hvitvin til 200 kroner som har stått noen dager i kjøleskap hadde jeg rett og slett helt i vinglasset mitt.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Overrasket said:

Nei, det er jeg enig i, men siden TS ikke spesifiserte om noen smakte på vinen i dag eller ikke er det et rimelig spørsmål å stille. Noe vin ville nok vært for dårlig etter samme antall dager, men annen vin kunne vært sånn ca. akseptabel å drikke fortsatt. En hvitvin til 200 kroner som har stått noen dager i kjøleskap hadde jeg rett og slett helt i vinglasset mitt.

Jeg også. Men jeg antok at det ikke var en opsjon.

"Never assume", heter det, kanskje jeg feilet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Overrasket skrev:

Har du smakt på vinen? Er den virkelig ikke drikkendes lenger? Hvis den har stått urørt med korken i i kjølskap siden mandag så kan den rett og slett være drikkendes fortsatt, kanskje den har tapt seg litt i løpet av de par siste dagene, men den kan fortsatt være helt grei. Normalt sett vil jeg si at dag en og to etter åpning merker du knapt forskjell, dag tre og fire starter man nok å merke forskjell på smaken og dag fem etter åpning er som regel siste dag en vin som har stått i kjøleskap kan drikkes. 

Burde kanskje ha nevnt det i startinnlegget, men ja, har smakt på den og den er litt for eddik-aktig til at jeg syns at den er god. Så det blir nok en smørsaus eller noe lignende i morgen og resten i fryseren 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Eun said:

Burde kanskje ha nevnt det i startinnlegget, men ja, har smakt på den og den er litt for eddik-aktig til at jeg syns at den er god. Så det blir nok en smørsaus eller noe lignende i morgen og resten i fryseren 😊

Har den oksydert, ville jeg vært forsiktig med å bruke den i mat. Det kan gå bra, men oksydert vin er (vanligvis) ikke det samme som eddik. Mens syren i eddik fordamper ved koking, vil ikke den sure smaken på oksydert vin gjøre det samme. Så du må forvente at det blir en rest av syrlig svak i hva du nå lager. I noen retter er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex skrev:

Har den oksydert, ville jeg vært forsiktig med å bruke den i mat. Det kan gå bra, men oksydert vin er (vanligvis) ikke det samme som eddik. Mens syren i eddik fordamper ved koking, vil ikke den sure smaken på oksydert vin gjøre det samme. Så du må forvente at det blir en rest av syrlig svak i hva du nå lager. I noen retter er det helt greit.

Hmm, ok. Takk for tipset. Vet ikke hvor stor forskjell 11-12 timer til vil gjøre, men kanskje jeg kan teste den på smørsausen først og se. Eventuelt så får jeg bruke den kun i tomatsaus 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...