AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #1 Del Skrevet 4. august 2018 Hei! I mine 30 år har jeg aldri vært plaget med sopp eller infeksjoner nedentil, inntil nå nylig. Fikk plutselig en drøy soppinfeksjon OG bakteriell vaginose samtidig før jul, og nå har jeg fått liknende symptomer igjen... Nå lurer jeg på om det kan ha noen som helst sammenheng med menskoppen jeg bruker, da jeg også nylig begynte for fullt med denne. Har bare hørt godord om koppen, men så tenker jeg at det kan ha noe med at koppen ‘lukker inne’ væske/blod i underlivet? Noen som har opplevd problemer etter bruk av kopp? Litt synd om det er koppen som er problemet, jeg har blitt veldig fan av den og tanken på å bruke bind gjør meg litt stressa. Anonymkode: c646e...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #2 Del Skrevet 4. august 2018 Ja, jeg fikk nyrebekkenbetennelse etter å ha brukt menskopp, og legen sa at risikoen for både UVI, sopp og bakteriell vaginose øker ved bruk av menskopp. Jeg rengjorde min akkurat som man skal, med både koking og desinfiserende middel, men urinblæren ble ikke ordentlig tømt fordi koppen presset mot urinrøret. Så da ble resultatet en smertefull nyrebekkenbetennelse Anonymkode: 170a9...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #3 Del Skrevet 4. august 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg fikk nyrebekkenbetennelse etter å ha brukt menskopp, og legen sa at risikoen for både UVI, sopp og bakteriell vaginose øker ved bruk av menskopp. Jeg rengjorde min akkurat som man skal, med både koking og desinfiserende middel, men urinblæren ble ikke ordentlig tømt fordi koppen presset mot urinrøret. Så da ble resultatet en smertefull nyrebekkenbetennelse Anonymkode: 170a9...65c Shit, skumle greier! Det forklarer jo saken. Så dritt. Merker at koppen presser mot urinrøret ja, ofte må jeg ta ut koppen for å få ut alt. Får teste bind igjen, tenkte jeg skulle spare både miljø og penger, men tøybind er jo kanskje greit i dette tilfellet. Takk for info! Anonymkode: c646e...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #4 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg har ikke hatt problemer med UVI. Men har fått sopp to ganger der jeg har glemt å koke koppen etter sist mens. Anonymkode: 82f83...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #5 Del Skrevet 4. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! I mine 30 år har jeg aldri vært plaget med sopp eller infeksjoner nedentil, inntil nå nylig. Fikk plutselig en drøy soppinfeksjon OG bakteriell vaginose samtidig før jul, og nå har jeg fått liknende symptomer igjen... Nå lurer jeg på om det kan ha noen som helst sammenheng med menskoppen jeg bruker, da jeg også nylig begynte for fullt med denne. Har bare hørt godord om koppen, men så tenker jeg at det kan ha noe med at koppen ‘lukker inne’ væske/blod i underlivet? Noen som har opplevd problemer etter bruk av kopp? Litt synd om det er koppen som er problemet, jeg har blitt veldig fan av den og tanken på å bruke bind gjør meg litt stressa. Anonymkode: c646e...86e Det er en mulig sammenheng, så langt jeg kan se med min kunnskap, nemlig dårlig hygiene. Menskopp full av blod "innelukket" i skjeden er der minimal fare med, så lenge den er tilstrekkelig rengjort før den settes inn med rene fingre. Blod som ikke har vært i kontakt med luft og luftens forurensing er like rent når det kommer fra skjeden som når det løper rundt i hjerte lungekretsløpet vårt. Når blod kommer i kontakt med luft, blir det raskt dorurenset av luftens mikroflora der både sopp og bakterier lever i sine egen balanse. Tar du menskoppen ut, tømmer den og eventuelt legger den fra deg ett sted før du så setter den inn igjen, uten å sørge for at den er sterilisert så er det stor fare for å få bakterier med inn i skjeden, og da er løpet kjørt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg fikk nyrebekkenbetennelse etter å ha brukt menskopp, og legen sa at risikoen for både UVI, sopp og bakteriell vaginose øker ved bruk av menskopp. Jeg rengjorde min akkurat som man skal, med både koking og desinfiserende middel, men urinblæren ble ikke ordentlig tømt fordi koppen presset mot urinrøret. Så da ble resultatet en smertefull nyrebekkenbetennelse Anonymkode: 170a9...65c Der er det ingen sammenheng. Nyrebekkenbetennelse er infeksjon som enten kommer innenfra, eller går via urinrøret til blæreren og videre oppover i urinveiene. Urinrøret ditt er adskilt fra skjeden. Kom nyrebekkeninfeksjonen utenfra og via blæren og opp i nyrene så har du vært lite obs i tidlig fase av infeksjonen. Da sprer bakteriene seg. Anonymkode: f8063...9de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #6 Del Skrevet 4. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Urinrøret ditt er adskilt fra skjeden. Kom nyrebekkeninfeksjonen utenfra og via blæren og opp i nyrene så har du vært lite obs i tidlig fase av infeksjonen. Da sprer bakteriene seg. Anonymkode: f8063...9de Bakteriene går inn gjennom urinrøret ja, og skylles vanligvis ut når man tisser. Men med en menskopp som forhindrer at blæren tømmer seg ordentlig, så får bakteriene god tid til å spre seg der inne. Anonymkode: 170a9...65c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #7 Del Skrevet 4. august 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Shit, skumle greier! Det forklarer jo saken. Så dritt. Merker at koppen presser mot urinrøret ja, ofte må jeg ta ut koppen for å få ut alt. Får teste bind igjen, tenkte jeg skulle spare både miljø og penger, men tøybind er jo kanskje greit i dette tilfellet. Takk for info! Anonymkode: c646e...86e Ja, det er noe dritt. Kvinner har jo litt ulik anatomi også. Noen har urinrørsåpningen plassert litt inne i skjeden, og noen har den utenfor. Forskjeller i anatomi er vel en av grunnene til at noen er kjempefornøyde med menskopp mens andre får problemer. Anonymkode: 170a9...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #8 Del Skrevet 4. august 2018 Ja, får vel bare legge til at jeg har megaangst for å få bakterier som ikke skal inn der nede, og har alltid vasket og kokt menskoppen, satt den på en ren plass med papir under når jeg er på do og må skifte, og sist men ikke minst; jeg er til og med nøye med håndvasken både før og etter håndtering av menskoppen for de som lurer. TS Anonymkode: c646e...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #9 Del Skrevet 4. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bakteriene går inn gjennom urinrøret ja, og skylles vanligvis ut når man tisser. Men med en menskopp som forhindrer at blæren tømmer seg ordentlig, så får bakteriene god tid til å spre seg der inne. Anonymkode: 170a9...65c Den teorien tror jeg ikke mange medisinere eller andre med anatomi og fysiologi kunnskaper kan støtte deg på. Anonymkode: f8063...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #10 Del Skrevet 4. august 2018 Jeg har brukt koppen 1 år og har ingen plager. Dersom den presser på blæra sitter den rett og slett feil. Jeg tar den aldri ut pga tiss/bæsj. Men vasker nøye hender før jeg tar den ut og setter inn. Anonymkode: 658f6...f44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #11 Del Skrevet 4. august 2018 Legger den aldri på dopapir eller annet heller. Trodde du dopapir var sterilt? Anonymkode: 658f6...f44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #12 Del Skrevet 4. august 2018 Den presser ikke på blæra, men urinrøret. Anonymkode: c646e...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #13 Del Skrevet 4. august 2018 Da sitter den feil. Anonymkode: 658f6...f44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #14 Del Skrevet 4. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legger den aldri på dopapir eller annet heller. Trodde du dopapir var sterilt? Anonymkode: 658f6...f44 Jeg pleier som regel å legge den på papir på låret mitt når jeg er på do. Kan du gi noen forslag på hva som kan være sterilt sånn i forbifarten? Anonymkode: c646e...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #15 Del Skrevet 4. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg pleier som regel å legge den på papir på låret mitt når jeg er på do. Kan du gi noen forslag på hva som kan være sterilt sånn i forbifarten? Anonymkode: c646e...86e Jeg har kjøpt vaskeservietter for menskopp. Men jeg tar den kun ut for å tømme og vaske og tar den rett inn igjen. Å ha den på kroppen eller andre steder mens jfg gjør mitt fornødne er ikke nødvendig. Anonymkode: 658f6...f44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #16 Del Skrevet 4. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har brukt koppen 1 år og har ingen plager. Dersom den presser på blæra sitter den rett og slett feil. Jeg tar den aldri ut pga tiss/bæsj. Men vasker nøye hender før jeg tar den ut og setter inn. Anonymkode: 658f6...f44 Den presser på urinrøret når den sitter helt riktig. Det har jeg både kjent selv ved at jeg ikke klarte og tømme blæren ordentlig, og legen har sagt at det kan være et problem for mange. Hilsen hun som fikk nyrebekkenbetennelse etter bruk av menskopp. 1 hour ago, AnonymBruker said: Den teorien tror jeg ikke mange medisinere eller andre med anatomi og fysiologi kunnskaper kan støtte deg på. Anonymkode: f8063...9de Nei vel, men jeg tror at både legen og gynekologen min har temmelig god kunnskap om anatomi, og de sier at menskopp gir større risiko for sopp og bakteriell vaginose. Og for UVI for dem som ikke får tømt blæren skikkelig. Jeg gikk i 33 år uten en eneste UVI, men fikk nyrebekkenbetennelse på grunn av menskoppen. Sånn er det, enten du velger å tro på det eller ikke. Anonymkode: 170a9...65c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #17 Del Skrevet 4. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt vaskeservietter for menskopp. Men jeg tar den kun ut for å tømme og vaske og tar den rett inn igjen. Å ha den på kroppen eller andre steder mens jfg gjør mitt fornødne er ikke nødvendig. Anonymkode: 658f6...f44 Menskoppen min presser også på urinrøret når den er satt inn riktig. Jeg tisser med andre ord i slow motion når koppen er i. Kan noen forklare helt spesifikt hvordan man setter inn en menskopp feil? Anonymkode: c646e...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Del Skrevet 16. august 2022 Änglamark bind av økologisk bomull 4 ever 🥰 Anonymkode: c7d82...b30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå